Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:34

Die laatste foto’s waar hij lager loopt vind ik veel fijner. Die tweede opgerichte foto zie ik niet wat je bedoelt denk ik? Ik vind dat geen goede momentopname.

Ben wel benieuwd naar nog filmpjes, interessant!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:40

Ik ga komende week gewoon veel filmpjes laten maken. Kijken of ik wat in elkaar geknutseld krijg en opsturen.
Oh en even opzoeken wat dat afbreken bij de schoft in houd. :o

Edit. Tweede foto is de aanleuning nog niet optimaal. Maar vind het wel leuk om te zien hoe opwaarts hij dus kan lopen. :o

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:51

Misschien vanavond filmpjes van mijn andere paard. Er zijn stukjes gefilmd, moet alleen even kijken wat er op staat. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:30

Lief zijn he :')
https://youtu.be/rYIRhupeY0E
Eliana is 7 jarige Tuschinski x Vincent merrie. Niveau kuch kuch L1 moet het voorstellen.
Moet zeggen dat ik wel heel trots op haar ben na een week niets doen en dan zo op vreemd terrein. :o

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:50

Knappe merrie! Ritmische mooie draf. Heel anders dan je ruin. Uitdaging om twee zo verschillende paarden te rijden.
Ze is veel voorwaartser dan je ruin zo van het beeld. Ik denk dat je bij haar juist wat meer mag laten wachten en evenwicht opzoeken. Nu leunt ze wat op je teugel en dat zie je wel wat in de tact terug. Er zit wel veel schwung in.

Die foto: persoonlijk vind ik dat geen oprichting. Het lijkt meer als een paard dat bij een voorwaartse hulp even het gat laat vallen ipv de hoek in de gewrichten te verkleinen en het bekken te kantelen. Je ruin heeft ontzettend veel evenwicht maar het plaatje wordt bij hem sneller te vlak. Bij hem wil ik het sneller zien.

Leuk hoor je filmpjes! Ben ook benieuwd of mijn ‘commentaar’ door anderen ook zo gezien wordt.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:54

Grappig. Want het is juist andersom. De ruin is super voorwaarts en moet ik steeds terug zetten. De merrie moet eerst echt even aan de hulpen gezet.
Wel is de merrie inderdaad gewoon veel beter gebouwd. Atletischer en dus makkelijker bij haar. Zij tilt van nature al haar benen veel meer op.
Het op de teugel hangen merk ik niet zo. Ze liet/laat juist veel te veel los en moet meer aan het bit komen. Irriteerde mij dus juist op het filmpje dat mijn teugel nog steeds soms los komt. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:59

Ha ok. Dan denk ik dat je ruin te renniger is. Dat hij meer op het achterbeen moet?

Je merrie is echt mooi. Zoals je zegt: goed gebouwd. Ik zie bij haar een fractie verschil in tact. Dus ergens in de aanspanning kan ze er niet helemaal door denk ik? Mss mag zij nog net iets rustiger dan, dit ritme is mss net te groot voor haar graad van oprichting?

Je bent echt leuk :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:59

Citaat:
Leuk hoor je filmpjes! Ben ook benieuwd of mijn ‘commentaar’ door anderen ook zo gezien wordt.
Eerlijk gezegd nee totaal niet, voor zover ik begrijp wat je zeggen wilt :o

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:03

Even trouwens mijn complimenten hoor Mirjam, dat je dit zo met ons delen wilt. Ik vind dat persoonlijk heel erg leuk, omdat het toch een behoorlijk individualistische sport is en het juist leuk is om er zo samen mee aan de gang te zijn. Maar je ziet het niet zoveel in de paardensport. Jammer. Maar heel leuk dus dat jij dat zo makkelijk doet!

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:14

Nou vind het best spannend. Maar commentaar wordt fijn gegeven gelukkig.

Ruin word inderdaad snel te rennerig, gaat dan kleine vlakke pasjes maken. Dus bij hem moet ik goed opletten dat ik hem onder mij houd. Echter moet hij daarin dus ook ontspannen blijven en dat gaat wel eens de mist in. (Zoals te zien :') )
Merrie maakt af en toe taktfoutjes. Maar ze vind het dan ook doodeng zo op vreemd terrein. Daarom ben ik ook zo trots op haar. Dat ze toch zo robd loopt. :o

Je mag ook je mening geven hoor promisse als je andere mening hebt. Ik neem alles mee waar ik denk wat aan te hebben. Soms heb ik echter even nodig om te begrijpen wat men bedoelt. :D

Poes: Aardig trouwens dat je mij leuk vind. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 01:18

Best wel moeilijk bij zo'n kort filmpje maar ik ga het proberen.
Mijn idee hè, dus voor wat het waard is....: ik denk dat ik met haar veel (schijn)overgangen en schakelingen zou rijden om haar wat meer te laten sluiten. En daarnaast veel door goed de hoeken te gebruiken, wat kleinere voltes en schouder voor te rijden, proberen makkelijker om je binnenbeen te laten buigen en zo nagefelijker in haar lichaam te helpen worden. Op de diagonaal verstrakte ze zich dus ik zou dan op zijn minst meteen een schakeling terug gereden hebben (met behoud van het doorkomen van het achterbeen, dus niet dat ze afslaat in het terugrijden) en als dat niet genoeg was dan zou ik iets met stelling en buiging gedaan hebben. Dus bijv. schoudervoor of binnenwaarst of een volte indraaien. En áls je wat verruimt, maar een paar passen, dus terug voordat ze zich lang maakt en strak wordt of er uit drukt. Dat kan je dan als het goed gaat gaan uitbouwen. Maar dan nog zou ik de meeste tijd maar een korte schakeling maken.
Verder zie ik haar hoofd heen en weer gaan en lijkt het alsof het voortkomt uit je handen die meewippen met het lichtrijden. Omdat ze al wat los in de verbinding is in die lage lijn, zou ik daar extra op letten. Je handen bijv. de zijkanten van haar schoft blijvend laten aanraken, zodat je wel de hoek in je armen moet openen en sluiten om ze stil te kunnen houden ten opzichte van de mond van het paard.
Je blijft in het lichtrijden 1 tempo rijden terwijl je de verbinding eigenlijk al wat kwijt bent. Misschien terugrijden naar een langzamer tempo (met behoud van een actief achterbeen) waar je de mond weer tegen komt en met die verbinding weer voorzichtig naar voren rijden. En in dat naar voren rijden eerst impuls opbouwen en als je dat door meer druk in je handen vertaald voelt, kan je weer wat uitschuiven. Alleen oppassen dat je in dat in tempo terugrijden, niet terugwerkt met je hand. Want je wil haar juist aan je hand krijgen. Ook niet te vroeg naar voren steken, want dan ben je haar weer kwijt.
En dan het laatste wat ik me zo herinner: die overgang naar de stap toen je klaar was.... die zou ik echt overgedaan hebben voordat ik haar beloond had en was gestopt of gepauzeerd. Van deze heeft ze alleen maar geleerd dat hij oké was, terwijl hij dat niet was.

Hé en nogmaals, ik ben ook maar ik hoor! Dus kijk maar of je er iets mee kan. Voor het zelfde geld zeg ik hele foute dingen en help ik je de narigheid in. Ik heet geen Rien ;-)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 01:23

Ik merk dat ik alleen maar zeg wat ik anders zou doen en zo. Ben geloof ik erg slecht in positieve dingen zeggen. Die er natuurlijk absoluut zijn! Bij beide paarden! Dat vind ik zo knap van Rien, hoe hij dingen kan zeggen terwijl hij toch de positieve kant blijft benadrukken. Probeer het me maar te vergeven Mirjam. Het is blijkbaar niet mijn sterkste kant.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:00

Ik vond jouw post net heel goed zeg. Je legt heel duidelijk uit hoe je het zou aanpakken. Helemaal mee eens!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:57

Het klopt helemaal, alleen (ja sorry toch weer een maar :oo ) ik ben nog niet zo ver met haar.
Opzij voor het been lukt nog niet goed, ben ik hard mee bezig maar madam gaat bij alles wat nieuw is keihard de strijd aan. Dus SB, schoudervoor daar zijn we nog niet aan toe.
Hoeken durfde ze hier echt niet doorheen maar thuis ben ik daar inderdaad wat kritischer in. Hup die hoeken in en niet zeuren. :')
Overgangen neem ik mij iedere keer weer voor meer te doen. Waarom doe ik het dan niet?? |o
Trouwens dat hoofd, ik weet niet waar dat vandaan komt. Als ik bokriempje vast heb met beide handen en ze dus echt niet beweeg dan doet ze het ook. := Gelukkig is het wel al veel minder geworden.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:09

@promise: je geeft op een opbouwende manier kritiek, dat is toch mooi? Je hoeft niet altijd een veer in iemands re*t te steken, ik denk juist dat Mirjam hier veel mee kan :j

@mirjam: en gewoon op de volte met stelling?
Het niet moeilijker maken dan het is?
Als ik kijk hoe ik de filmpjes van Rien zie komt dat op mij over dat je nog niet moet gaan doen waar jij of je paard nog niet aan toe zijn. Eerst die basis goed en als daarbij ondersteunende oefeningen kan gebruiken, dan is dat mooi.

Ik werk nu alleen vanaf de grond, moeilijker voelen, maar ook minder in de weg zitten. Het zakken op stelling deed mijn paard al vrij snel, hiermee in balans komen heeft tijd nodig. Daarom neem ik de oefeningen zoals Rien ze omschrijft al aan de mee en dat werkt wel heel goed.
Onder het zadel, is mijn ervaring, snapt mijn paard dan sneller wat de vraag is en geeft dan ook het juiste antwoord ondanks dat ik nog wel eens in de weg wil zitten.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:15

Ik neem veel grote voltes mee en als echt fijn ontspant voltes 15m. :j

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:33

Pffff wat een drama vandaag. Hoorde steeds Rien in mijn hoofd zeggen " ja dat paard heb je nou eenmaal, deal ermee".
Pfff onderweg naar de baan waren ze aan het jagen. Vond haar al verdacht stil staan in de trailer, maar ze stobd dus verstijfd van angst. Trillen, niet durven bewegen.
Ok uit de trailer gelijk naar de binnenbaan. Even rust (euhh schrik, schrik). Opzadelen. Rondje lopen en er dan toch op.
Eigenlijk ging dat best goed, heb haar nu zover dat ik gelijk mijn been aan kan leggen zobder rodeo. Zelfs vandaag lukte dat. Joepie.
Echter veel spanning, steeds weer opnieuw beginnen.
En toen ging ze ontspannen yesssssss. Komt er iemand bij met jong paard, die knalt ervandoor. Nou was haar gelijk helemaal kwijt. Ze weigerde nog te lopen waar ik wou en het ging gewoon niet meer. Zucht.
Uiteindelijk achter in de baan nog op de volte aan het werk gekregen. Toen maar gestopt, nog redelijk afgesloten en de ontspanning zou niet meer komen vandaag.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:00

@mirjam, Ja angst maakt de dingen wel een heel stuk moeilijker! Stel dat ze nog wel redelijk aanspreekbaar is dan vind ik het altijd een hele fijne oefening om in iedere hoek een volte te maken. En dan echt om je binnenbeen proberen te laten buigen. Dus jouw heupen in de hoek gelijk aan die van haar ( binnenheup ietsje meer naar voren dan buitenheup ) en jouw schouders in de hoek gelijk aan die van haar ( buitenschouder ietsje meer naar voren dan binnenschouder ). Dit lijkt misschien heel ingewikkeld en lastig maar als ze uiteindelijk correct gebogen door de hoeken heen gaat dan blijkt het ineens heel makkelijk te gaan. Vind ik. En de aanhouder wint. Als je dit consequent bij iedere hoek doet, dan snapt ze het op een geven moment en kost het nul moeite meer. Want dan weet ze niet beter dan dat ze hem zo lopen moet. Bij de hoeken die ze dan goed doet, rij je gewoon door. En gaat het weer mis dan rij je de volte in.
Ondertussen zou ik haar op de rechte lijnen leren haar hals naar binnen te stellen zonder dat ze van de hoefslag komt. En naar buiten. Tegen de tijd dat je de hoeken voor elkaar hebt kan je haar misschien vanuit zo'n goed gereden hoek een paar pasjes wat schouder voor zetten op de lange zijde waar je dan op zit. Je draait dan net 1 pasje opnieuw de volte die je net gereden hebt op, maar in plaats van hem echt op te gaan maak je een ophouding ( ik doe het met mijn buitenteugel maar men leert geloof ik met beiden. Ik doe het alleen met mijn buitenteugel omdat dat de teugel is die bepaalt hoe groot de volte is. Hoe meer je er mee toestaat, hoe langer de buitenkant van je paard wordt dus hoe kleiner de volte wordt ). Dus je neemt de buiging van de volte mee maar zegt met je buitenhand: nee niet verder de volte op. Belangrijk hierin is je binnenbeen en binnenheup. Niet alleen onderhoud je daarmee de buiging maar ik heb altijd het idee dat je daarmee ook de richting aan kan geven, dus in dit geval dat je er mee kan zeggen dat ze ondanks de buiging en stelling toch rechtdoor moet gaan. Geen idee wat Rien daarover schrijft eigenlijk....

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:00

Zo te lezen denken jij en ik wel ongeveer hetzelfde promisse.
Nu de praktijk nog zover krijgen. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:46

Promisse, wel zinnige toevoegingen moet ik zeggen, moet je vaker doen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:35

Zeker!

Morgen ga ik eindelijk weer met de ruin trainen. Eens wat uittesten en ook het losrijden filmen als er niet te veel mensen zijn.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:37

@Sjolvir, ik ben er huiverig voor om te doen want ik ben echt geen super ruiter of zo!!! Dus tja, dan kan ik het ook mis hebben en dat heb ik niet graag op mijn geweten. De pest is, ik vind het ook heel leuk om te reageren en ik weet hoe blij ik zelf ben als ik net dat zinnetje van iemand hoor wat me weer een stapje verder brengt. Het is een super moeilijke maar hele boeiende sport en heel erg leuk om er over van gedachten te wisselen! Dus als iemand denkt: wat een onzin! zeg het dan gerust. Leer ik ook weer van. Of ik ben het er niet mee eens. Dat kan natuurlijk ook hahaha.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:38

@ Ja Mirjam, de praktijk... Het is gewoon heel moeilijk allemaal. Maar als het makkelijk was, dan was ik allang iets anders gaan doen ;-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:41

Promisse schreef:
@Sjolvir, ik ben er huiverig voor om te doen want ik ben echt geen super ruiter of zo!!! Dus tja, dan kan ik het ook mis hebben en dat heb ik niet graag op mijn geweten. De pest is, ik vind het ook heel leuk om te reageren en ik weet hoe blij ik zelf ben als ik net dat zinnetje van iemand hoor wat me weer een stapje verder brengt. Het is een super moeilijke maar hele boeiende sport en heel erg leuk om er over van gedachten te wisselen! Dus als iemand denkt: wat een onzin! zeg het dan gerust. Leer ik ook weer van. Of ik ben het er niet mee eens. Dat kan natuurlijk ook hahaha.


Zeg ook niet dat we je allemaal na gaan apen, maar meerdere ideeen is soms wel handig om dingen juist anders te zien.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:43

Vind ik ook altijd :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, _RobinA_, boyca, Hobbyhorse, Igniss, Raineri, Salinah en 114 bezoekers