Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:44

Zodra paard hand vertrouwd en durft te volgen kun je gewoon gaan begrenzen.

Heerlijk pol als de dingen gaan kloppen.
Ik moet eigenlijk ook weer eens lessen, maar is de laatste tijd zo heet geweest dat ik het hem niet aan wou doen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:55

Mijn instructeur vond het gelukkig geen probleem om om 8 uur al te komen dus heb wel lekker door kunnen lessen.

Maar ik kijk wel echt even uit naar een normaal ontbijt voor ik op mijn paard ga zitten op mijn vrije dag of weekend. Nu is het steeds glas water en stuk fruit naar binnen schuiven aan het aanrecht en gelijk naar buiten, voeren, poetsen, zadelen en gaaaaan.....

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:02

Ik kan dat niet ivm mijn gezondheid,mijn lichaam trekt het niet om voor 9.00 wakker te worden en heeft dan nog uur nodig om op te staan. Helaas stopt lichaam ook weer met meewerken rond uur of 16.00 :o
Maar was wel jaloers op de mensjes die wel lekker vroeg of laat in de avond konden rijden. :D :')
En dan te bedenken dat ik eerst rond 4.30 opstond, werken, thuis 16.00, 2 paarden trainen. Of in de zomer eerst paarden trainen en dan gaan werken. Mis ik die tijd soms wel, gewoon gaan met die banaan.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:16

Klinkt heel goed Pol!

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:40

pol013 schreef:
Proven: leuke foto's!!

Citaat:
Dit stukje uit een artikel van Rien vind ik nog wel een goede om terug te lezen:
Rien gelooft er in dat je niet moet proberen om de hoofd-hals houding te willen beïnvloeden zo lang je paard nog weinig of geen vertrouwen in je hand heeft.


Wat ik dus interpreteer als: als je paard de hand wel vertrouwd mag je wel wat invloed gaan uitoefenen op de houding.

En dat herken ik wel. Ik wilde eerst alles zacht doen maar dat kon mijn paard niet volgen toen ik de energie er beter in wilde gaan houden ipv alleen vwnw te rijden. Toen moest ik hem van mijn instructeur iets meer helpen door hem mee te begrenzen van voor en niet alle energie weg te laten lopen. Ik maakte me daar echt wel even 'zorgen' over maar het duurde telkens maar heel even voor hij het idee snapte en weer heerlijk zacht werd.

Gisteren was de ultieme beloning: Veer in mijn paard, veer in de verbinding, schakelbaar en een hals alsof ik op een fries zat. WAUW!!!

Succes Mirjam, mooie graadmeter.



Ohh precies dit probleem heb ik dus ook. Ik begrens ondertussen dus ook maar het voel me er nog steeds niet helemaal goed bij en heb het idee dat ik het niet helemaal goed doe...
Op wat voor manier begrenzen jullie precies? Wat ik nu doe is in stap bijvoorbeeld mijn hand gewoon letterlijk stilhouden ipv met de beweging meebewegen. Maar dat is eigenlijk gewoon je hand vastzetten toch??

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:54

Energie opwekken van achteren ipv volledig meegeven je zit en hand er iets bij houden. In fases/ halve ophoudingen.
Die halve ophoudingen snapte mij jonge paard niet meteen en dan moest ik ofwel eerst wat verder doorsluiten of juist weer wat been bij geven.
Ze snappen misschien eerst nog even niet waar ze heen moeten met het lijf.

Stap vind ik een heel lastige gang om mee te beginnen als je dit wil doen. Dat gaat in draf of galop (of de overgangen er naar toe) veel gemakkelijker.
Stap verkloot je veel te makkelijk.
Hand stil zetten kán in draf de juiste manier zijn. In stap is helemaal stil zetten geen goed idee.
Maar ik pak dit liever op in de les. Dan kijkt mijn instructeur mee of ik bijvoorbeeld niet te veel begrens met mijn binnenhand en of mij been nog wel voor de hand blijft komen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:59

Leuk Mirjam kan je mooi kijken hoe dat gaat. Heb je je officiële debuut ook al gepland of nog niet?
Vervelend voor je dat je die keus nu niet meer heb omdat je lichaam het laat afweten. Lijkt me moeilijk mee omgaan. Maar je gaat wel erg lekker met je paarden alsnog!

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:10

pol013 schreef:
Energie opwekken van achteren ipv volledig meegeven je zit en hand er iets bij houden. In fases/ halve ophoudingen.
Die halve ophoudingen snapte mij jonge paard niet meteen en dan moest ik ofwel eerst wat verder doorsluiten of juist weer wat been bij geven.
Ze snappen misschien eerst nog even niet waar ze heen moeten met het lijf.

Stap vind ik een heel lastige gang om mee te beginnen als je dit wil doen. Dat gaat in draf of galop (of de overgangen er naar toe) veel gemakkelijker.
Stap verkloot je veel te makkelijk.
Hand stil zetten kán in draf de juiste manier zijn. In stap is helemaal stil zetten geen goed idee.
Maar ik pak dit liever op in de les. Dan kijkt mijn instructeur mee of ik bijvoorbeeld niet te veel begrens met mijn binnenhand en of mij been nog wel voor de hand blijft komen.



Dankjewel voor de uitleg! De halve ophouding daar zal ik naar vragen bij mijn instructrice, want die kan ik nog niet, heb het filmpje van Rien erover wel bekeken maar die vind ik best vaag. Stap ook even naar de achtergrond verplaatsen, op dit moment heb ik in stap ook mijn teugels veel langer dan in draf en galop omdat ze anders weer tegen de hand komt, heb het idee dat ze die halshouding in stap gewoon nog niet aan kan.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:45

Skinfaxi schreef:
pol013 schreef:
Energie opwekken van achteren ipv volledig meegeven je zit en hand er iets bij houden. In fases/ halve ophoudingen.
Die halve ophoudingen snapte mij jonge paard niet meteen en dan moest ik ofwel eerst wat verder doorsluiten of juist weer wat been bij geven.
Ze snappen misschien eerst nog even niet waar ze heen moeten met het lijf.

Stap vind ik een heel lastige gang om mee te beginnen als je dit wil doen. Dat gaat in draf of galop (of de overgangen er naar toe) veel gemakkelijker.
Stap verkloot je veel te makkelijk.
Hand stil zetten kán in draf de juiste manier zijn. In stap is helemaal stil zetten geen goed idee.
Maar ik pak dit liever op in de les. Dan kijkt mijn instructeur mee of ik bijvoorbeeld niet te veel begrens met mijn binnenhand en of mij been nog wel voor de hand blijft komen.



Dankjewel voor de uitleg! De halve ophouding daar zal ik naar vragen bij mijn instructrice, want die kan ik nog niet, heb het filmpje van Rien erover wel bekeken maar die vind ik best vaag. Stap ook even naar de achtergrond verplaatsen, op dit moment heb ik in stap ook mijn teugels veel langer dan in draf en galop omdat ze anders weer tegen de hand komt, heb het idee dat ze die halshouding in stap gewoon nog niet aan kan.


Dit heb ik inderdaad ook. Draf en galop gaat echt beter en beter maar stap lijkt er geen vooruitgang te zijn. Teugels langer gaat het wel goed, maar zodra ik ze korter neem blijft ze toch regelmatig tegen de hand komen.
Sommige momenten loopt ze wel heel fijn en als ik mijn hand dan wat naar voren doe neemt ze mijn hand mee naar voren en naar beneden, maar het volgende moment kan ze ineens weer omhoog schieten. Terwijl het dus wel erop lijkt dat ze mijn hand accepteert, maar dan toch ineens weer niet.
Heb jij dit ook op deze manier?
Ik heb wel gehoord en gelezen dat de stap bij veel paarden moeilijker is, weet niet of dit zo is, maar misschien dat het vaker voorkomt dan.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:49

Halve ophouding simpel uitgelegd:

Met een hele op[houding laat je je paard echt langzaam gaan/ terug naar een langzamere gang.
Met zit en hand. Die ken je waarschijnlijk prima.

Een halve ophouding doe je met de helft van de inspanning van een hele ophouding. Alles waarbij je het moeilijker omschrijft is zwaar doenerij en maakt het complexer dan nodig :Y)
De functie is iets terug komen op het achterbeen waarbij je het paard weer alert maakt op wat daarna kan gaan komen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:50

Proven wel een wedstrijd op het oog in oktober maar nog niet ingeschreven.

Begrenzen inderdaad met die halve ophouding. Stap nooit hand stil zetten, blokkeer je het achterbeen.

Wow Sterre de pony gaat echt fijn. Vandaag heel stabiel in aanleuning, deed ik hand naar voren verlengde ze keurig in hals. Echt heerlijk als het klopt. :))
(Alleen dan weer des te irritanter dat het met Zorro zo moeizaam gaat :P )

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:51

proven02 schreef:
Skinfaxi schreef:

Dankjewel voor de uitleg! De halve ophouding daar zal ik naar vragen bij mijn instructrice, want die kan ik nog niet, heb het filmpje van Rien erover wel bekeken maar die vind ik best vaag. Stap ook even naar de achtergrond verplaatsen, op dit moment heb ik in stap ook mijn teugels veel langer dan in draf en galop omdat ze anders weer tegen de hand komt, heb het idee dat ze die halshouding in stap gewoon nog niet aan kan.


Dit heb ik inderdaad ook. Draf en galop gaat echt beter en beter maar stap lijkt er geen vooruitgang te zijn. Teugels langer gaat het wel goed, maar zodra ik ze korter neem blijft ze toch regelmatig tegen de hand komen.
Sommige momenten loopt ze wel heel fijn en als ik mijn hand dan wat naar voren doe neemt ze mijn hand mee naar voren en naar beneden, maar het volgende moment kan ze ineens weer omhoog schieten. Terwijl het dus wel erop lijkt dat ze mijn hand accepteert, maar dan toch ineens weer niet.
Heb jij dit ook op deze manier?
Ik heb wel gehoord en gelezen dat de stap bij veel paarden moeilijker is, weet niet of dit zo is, maar misschien dat het vaker voorkomt dan.


Nee ik heb niet dat zo omhoog 'schiet' maar ze komt wel af en toe omhoog ja, maar dat is meestal omdat er iets interessants is of omdat ik zelf even uit balans raak of een hulp op een knullige manier geef... Mijn pijnplek is echt het losrijden, van het tralalietralala naar echt aan het werk (aanleuningsgewijs dan, verder dan dat zijn we ook nog niet :+ ) als ze eenmaal loopt gaat het voor mn gevoel best prima. Maar mijn pony heeft vermoed ik ook meer (wedstrijd)ervaring dan waar ik vanaf weet.

Ik kan me best voorstellen dat ze af en toe uit het contact komen omdat het wat zwaar wordt, of gewoon een eindje verderop iets zien?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:04

Ah zo dat is wel anders inderdaad. Dan lijkt het me gewoon een kwestie van aandacht erbij krijgen dat is wel fijn zeker als je wat moeilijkere oefeningen erbij pakt zal dat snel goed gaan.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:50

Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 10-08-18 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:57

Hé, niet zo streng voor jezelf. Vind het er helemaal niet slecht uitzien. Zo nu dan een beetje rommelig. Maar denk dat wij dat allemaal wel eens hebben. Helemaal als we voor het eerst in een nieuwe klasse gaan starten.

Hier komende dagen ook weer los met trainen. Paard had een paar dagen geleden het ijzer eraf getrapt. Gelukkig gevonden. Maar omdat de grond in de wei zo hard was, niet gereden. Dan had er een kans in gezeten dat er een stuk hoef was afgebrokkeld, was ik verder van huis geweest. Maar hoefsmid is vanochtend langs geweest om het er weer onder te zetten.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 10-08-18 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:58

Vind het beetje eng eigenlijk ook al is heg niet officieel. :')

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:00

Logisch, heb ik ook nu ik straks weer een klasse hoger ga starten. Vorig jaar al eens een M2 proef gereden bij een oefendressuur. Maar man o man wat was ik toen zenuwachtig. Durfde het niet aan om hem uit mijn hoofd te rijden.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:05

Moet wel uit hoofd, moeders gaat filmen naast de jury. :')

Vond hem vandaag wel weer fijner gaan, losser en betere aanleuning.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:21

Was daar toen een vaste filmer. Dus mijn voorlezer hoefde dat niet te doen. Bij mijn officiële debuut doe ik hem wel weer uit het hoofd. Ga hem dan van tevoren wel een paar keer hier thuis oefenen.

Komt wel goed met jullie.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:25

Oh dat is wel handig vaste filmer!

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:44

Ja, die was vanuit de organisatie. En nam dan ook direct het commentaar van de jury op. Was toen heel handig.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:16

Ja snap het mirjam je krijgt dan toch een beetje meer bevestiging of jullie dit aankunnen. Wel echt super gaaf hoor in galop a-x-c ik kan daar alleen naar van dromen haha

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:17

Hahaha ik zie enkel, #%%$^^&%#$^^ waarom hou je hem niet recht. Zucht, steun, kreun. :')

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:19

Haha kritisch op jezelf zijn mag altijd

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:21

mirjamalvaro schreef:
Hahaha ik zie enkel, #%%$^^&%#$^^ waarom hou je hem niet recht. Zucht, steun, kreun. :')



Gewoon lekker gaan genieten. Je bent toch maar mooi zover gekomen. Duurt nog wel even voordat ik zover ben.