Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:23

connepon85 schreef:
Hey ladies, even een update. Er staan een nieuwe video op module 1 over voorwaarts rijden: 7 oorzaken van waarom je paard niet voorwaarts is. Veel kijkplezier!


Was even zoeken waar het filmpje stond, maar uiteindelijk gevonden. Misschien is het een mogelijkheid om ergens bij te kunnen houden wat je al gezien hebt en wat nieuw is? En dat je dan met 1 klik weer verder kan waar je gebleven was of in 1 klik naar het nieuwe filmpje kan?
Geen idee hoe complex het is wat ik nu vraag hoor ;) Maar een soort voorpagina met dit soort info zou best tof zijn!


MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:29

Nieuwe filmpje is weer erg fijn!

Helaas hier geen binnen bak dus ik rij op het moment wat minder dan dat ik zou willen.. Kan nu ongeveer 2-3 keer per week rijden. Verder staat ie lekker buiten dus ik zie het als een soort mini vakantie :=

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:59

Klein stukje film aan het uploaden. Helaas liep hij niet heel erg fijn. Hij vond de "manegelessen" maar raar en raakte wat in de stress ervan. :o
Misschien volgende week betere filmpjes. En hopelijk ook de oefeningen er dan op. Maar nu was het lesklanten ontwijken en dan gaat filmen ook niet goed. :')

https://youtu.be/vhplcUNfHgw

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:52

Jotoma schreef:
connepon85 schreef:
Hey ladies, even een update. Er staan een nieuwe video op module 1 over voorwaarts rijden: 7 oorzaken van waarom je paard niet voorwaarts is. Veel kijkplezier!


Was even zoeken waar het filmpje stond, maar uiteindelijk gevonden. Misschien is het een mogelijkheid om ergens bij te kunnen houden wat je al gezien hebt en wat nieuw is? En dat je dan met 1 klik weer verder kan waar je gebleven was of in 1 klik naar het nieuwe filmpje kan?
Geen idee hoe complex het is wat ik nu vraag hoor ;) Maar een soort voorpagina met dit soort info zou best tof zijn!


Dat lijkt mij ook erg handig als je filmpjes de je al hebt gezien kan afvinken. En ook de feedback audio bestanden afvinken zou handig zijn :o

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:32

Vandaag lekker gereden. Contactteugel in draf lukt prima. In stap lukt het enkel goed op de volte. Ben oom gaan tellen hoeveel stappen het duurt voordat ik een drijvende hulp moet geven. In stap zijn dat 27 passen en in draf ben ik na een rondje draven gestopt met tellen, maar in galop moet ik mijn been er wel bijhouden.

Tulissa Biotop x Purioso Yes Z1 + 3 mei 2000-mei 2018

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:10

Gab gaat ook steeds fijner lopen *\o/*
Vandaag wat foto's in de sneeuw gemaakt en mnr gaat zelf aan de teugel lopen. Ik vraag hier helemaal niks <3 zo trots op mijn guppie <3
Afbeelding

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:34

Mirjam, ik ga proberen je een positief "commentaar" te geven om je te helpen.
Na je filmpje snap ik eigenlijk wel de commentaren die je op wedstrijd van de jury krijgt. Zo op het eerste zicht vind ik hem niet lekker door z'n lichaam lopen/nagefelijk.
Rien zegt vaak: "je paard moet je hand altijd voorwaarts neerwaarts willen volgen, ook in de oprichting" dat gevoel mis ik denk ik bij jou paard.
Rijdt je hem voldoende met meer lengte en een horizontaal evenwicht los voordat je naar de "oprichting" gaat?

Ps: het is opbouwend bedoeld en om te helpen ☺️

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:46

Is ook niet beste filmpje moet ik zeggen. Met de wedstrijd liep hij veel beter, goed ontspannen en beter bij de les. Deze dag werd hij wat strak omdat hij de lessers eng vond. Dus dat klopt dat je dat ziet, goed gezien! De instructeur was ook contineu aan het klikken dus moest behoorlijk remmen steeds. Dat hielp natuurlijk ook niet mee voor de ontspanning.
Maar ja hij volgt normaal de hand keurig voorwaarts neerwaarts als ik mee geef. Deze dag kon ik hem echter niet zo goed loslaten omdat hij dan ging rennen. Lesklanten konden nog niet bepaald sturen, dus was goed oppassen. :)
Volgende keer nog meer opletten dan ik op zo'n dag nog meer bij de basis blijf. Blijft aandachtspuntje voor mij.
Helaas nu geen trainingen ivm de sneeuw. Maar moet eens nieuwe betere filmpjes laten maken waarbij hij wel fijn ontspannen over de rug gaat (voor mijn idee dan). :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 00:29

Misschien een idee om juist een keer een wat "minder" filmpje op te sturen naar Rien zodat hij misschien tips kan geven wat je in zulke situaties moet doen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 08:58

Voor mij mag mij hij net wat sneller in het achterbeen en wat verder ondertreden. Het is idd niet het makkelijkste filmpje om van te beoordelen dus vergeef me als ik dat fout zie. Kan ook zijn omdat je net een beetje op de rem reed natuurlijk.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:18

Bloempje ik wil juist weten of hij echt goed loopt als ik hem fijn vind voelen. Dit niveau is volledig nieuw voor mij en heb al een jaar geen les meer denk ik. Dus moet mijn gevoel afstemmen met of het nou wel of niet goed is, wat soms best moeilijk is. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:51

poes schreef:
Voor mij mag mij hij net wat sneller in het achterbeen en wat verder ondertreden. Het is idd niet het makkelijkste filmpje om van te beoordelen dus vergeef me als ik dat fout zie. Kan ook zijn omdat je net een beetje op de rem reed natuurlijk.


Denk dat het inderdaad de rem is. Kreeg hem die dag ook niet fijn verzameld terwijl dat laatste tijd geen probleem was.

Afbeelding
Gelukkig geen strakke stang, want daar ben ik ook wel eens onzeker over. :')

Nu hopen dat die troep buiten snel weg gaat. Kan ik verder trainen. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:13

Lang getwijfeld of ik mijn 2 cents hier ook neer zou zetten want wie ben ik immers. Maar dan denk ik, je zet het hier neer om feedback te krijgen, ook al weet je dat wij geen topruiters zijn.
Wat ik in het filmpje zag maar ook in alle eerdere filmpjes is dat hij naar mijn idee wat in de schoft breekt. Voor mijn idee rij je hem zo hoog dat je de verbinding in de bovenlijn kwijt geraakt bent. Op zich is het niet te hoog, maar in dit geval wel, nogmaals: omdat je hem daar al kwijt bent. Gevolg is dat hij, om toch aan jouw wens hem op te richten wil voldoen, in de schoft breekt.
Dus wat ik zou doen is terug lager in stellen, zo laag totdat je het gevoel hebt dat de bovenlijn weer 1 geheel is en je weer bij het achterbeen kan. Hij de drijvende hulp in zijn hele lijf kan vertalen. In de hele bovenlijn. En vandaaruit veel schakelwerk met het doel dat hij elke verandering met behoud van een opwaarts gebogen bovenlijn (van achterbeen tot mond) kan uitvoeren. Als hij daar sterker en sterker in wordt, dan kan je hem op den duur ook hoger instellen zonder dat je de juiste aanspanning in het lichaam verliest en hij mooi door zijn lijf kan blijven bewegen.

Als het je onzin lijkt, vooral naast je neerleggen want ik ben ook maar een enthousiaste leek. :-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:41

_bloempje01_ schreef:
Misschien een idee om juist een keer een wat "minder" filmpje op te sturen naar Rien zodat hij misschien tips kan geven wat je in zulke situaties moet doen?


Nou beroerder als die van mij er toen bij liep op het filmpje ga je ze niet snel vinden :+ , was ook bewuste keuze om juist stukje bagger op te sturen, want goed stukje opsturen ging ik het probleem niet mee opgelost krijgen.

Moet verder nog bijlezen, loop wat achter...

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:51

Mirjam, ik vind het interessant om je filmpje te zien met daarop het commentaar. Zelf vind ik hem niet helemaal lekker door het lijf ogen inderdaad. Maar zelf ben ik ook nog maar beginner dus ik ga geen commentaar geven.

Vanaf vandaag mag ik in module 2 kijken. :D Ga vanavond even voorzichtig kijken.
Ik vond trouwens van module 1 de laatste video's het meest leerzaam. Dat er 'normale' ruiters met paarden komen lessen. Daar zie je dat ze echt wat moeten doen en ook hoe om het voor elkaar te krijgen. De rest van de video's lijkt het gewoon erg simpel en dat is natuurlijk absoluut niet het geval.

zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:39

Inmiddels heb ik me ook aangemeld voor de training en ik ben heel enthousiast. Zoals MightyJoe hierboven al zegt zijn vooral de filmpjes van de lessers ontzettend leerzaam. Ik moet nog even geduld hebben tot ik weer kan rijden (op dit moment ruim 5 maanden zwanger), maar ik sta echt te popelen om weer aan de slag te gaan. Veel dingen zijn zo logisch, maar toch vallen heel wat puzzelstukjes op hun plek. Ik ben heel benieuwd hoe mijn paard dit straks op gaat pakken.


@MirjamAlvaro, je geeft zelf aan dat je paard bij het opnemen van het filmpje veel spanning had door de dingen die om hem heen gebeuren. Ik denk dat het op zo'n moment altijd goed is om met jezelf af te spreken om terug te gaan naar de basis. Voorwaarts en aan de teugel. En pas een stapje verder te gaan op het moment dat je paard weer ontspannen en met connectie door zijn lijf door de bak gaat.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:59

Wow wat een reacties opeens. Even proberen op alles te reageren.

Promisse, denk dat je het over mijn filmpje hebt? Heb niet het idee dat hij zo hoog ingesteld is. Nek is hoogste punt en dat is toch juist goed? Geen idee of hij bij de schoft afbreekt, want geen idee hoe zoiets eruit ziet en voelt. Zou dus kunnen.
Met losrijden heb ik hem uiteraard langer. Veel schakelwerk doe ik inderdaad al, steeds 2 passen aanspannen en weer terug. Al lukte zelfs dat niet goed die dag, dan loopt hij wat door mijn hulpen heen te drammen.

MightyJoe misschien zeg je wel interessante dingen. :P



Zasread. Die afspraak heb ik inderdaad. Maar stom genoeg toch weer over de grens gegaan dus. Gelukkig al veel minder erg dan ik in het verleden gedaan zou hebben.

Neem de tips mee, dus niet denken dat ik overal excuus voor heb hoor. Probeer alleen alles te relativeren en waarom iets dan niet wilt lukken.
Deze dag ben ik blijkbaar te ver gegaan. Had ik het meer bij het loswerken moeten houden en hem langer moeten houden. Weer iets om mee te nemen in vervolg trainingen.

Misschien morgen filmpje van de merrie. Vreemd terrein dus drama. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:26

nek als hoogste punt is niet het enige waar je naar kijken moet. Anders zou een paard die met zijn onderhals er uit gedrukt en een holle halslijn loopt ook goed zijn. Naar mijn idee heb je net iets te weinig lengte in de hals en is hij net iets te weinig mooi van je af naar de hand toe gebogen. Ik denk dat het ook al zou helpen als je je handen lager houdt.
Heb je al eens een filmpje opgestuurd? Ik ben benieuwd wat Rien er van zou zeggen.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:41

Nee nog niets opgestuurd. Wil er eigenlijk ook wat oefenen bij hebben. :P
Hmmm handen lager, ben juist zo bezig geweest om ze te dragen. Tis ook nooit goed. :P (grapje hoor)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:28

@mirjam: wat dapper dat jij een filmpje durft te delen! Ik rijd ook echt niet op jouw niveau, maar vind dit soort filmpjes de meest leerzame. So thanks for sharing.
For what it’s worth. Door de spanning vind ik het juist niet erg dat je handen op deze hoogte zijn. Dan werk je ook minder snel in op de lagen in de mond met de hand. Hoog gespannen hoofd zou ik ook zo mee om gaan.
Misschien door de spanning dat de achterkant wat achter blijft en ik het hoofd daarom ook te hoog vind. Geen idee hoe je training verder ging, ik zou zelf denk ik eerst weer de ontspanning en het voorwaartse proberen terug te krijgen.
Maar ik ben nog maar bij module 1 :+ . Al mag ik 2 inmiddels ook kijken *\o/*

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:09

Ik ben ook nog lekker aan het knutselen met mijn gekke Portugeesje. We hebben nu een paar weken geen wedstrijden gehad en ik merk dat dat goed doet. We hebben meer tijd voor een buitenritje, springlesje, bitloos geklooi. Het mooie is dat ze door al die dingen harder vooruit gaat dan met puur dressuurmatig trainen.

Ik ga morgen voor de tweede keer lessen bij iemand die bijzonder goed aan lijkt te sluiten bij Rien. Kost me wel een rib uit mijn lijf dus vaker dan 1x per maand ga ik niet, maar ik heb er de vorige keer veel aan gehad. Ik vind het lastig om echt naar dat stukje aansluiten en oprichten te rijden. De comfortzone van fase 1 / 2 voelt zo lekker vertrouwd en om verder te komen moet ik echt grenzen opzoeken. Zij kan me daar goed bij helpen.
@Mirjam: ze is voor jou ook goed aan te rijden. Zit in Hoeven.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:22

Klinkt interessant. Mag ik haar naam weten? En hoeveel vraagt ze dan? :D

Jotoma, graag gedaan. :P
Hoop dat ik zaterdag weer eens op hem kan klimmen en wat dingen kan gaan proberen. Moet het wel altijd voorzichtig doen want meneer raakt nogal snel in de stress als er iets veranderd. :')


Hier wat foto's. De eerste van voor dat ik met de cursus begon.
De andere twee dus tijdens de cursus. Voor mijn gevoel een verbetering, wat vinden jullie? :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:58

Ik vind hem strak en stug ogen. Hij komt niet over de rug en lijkt vast te houden in de nek. Ik zou hem eerst eens lager instellen tot hij echt loslaat. En dan pas van.achter naar voor in oprichting rijden.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:07

Op de bovenste foto ja. Maar op de andere twee ook? En zou bij een strakke rug het achterbeen dan zo ver ondergezet kunnen worden? Heb altijd geleerd van niet. Wel interessant om te zien wat jullie ervan vinden. :))

Even zoeken naar lagere instelling, zo probeer ik aktijd te beginnen en pas als hij daarin los laat kan ik gaan schakelen.
Afbeelding

Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:19

Dat is wel degelijk mogelijk hoor! Mijn paard kan achterbeen er goed onderzetten en toch voor strak blijven. Hij lijkt alsof jouw paard vanaf de schoft 'afbreekt' het is geen mooie oprichting.

De foto's die je nu plaatst lijkt die al stuk losser ik zou proberen om meer lengte in de hals te houden en die nageeflijkheid mee te nemen in die oprichting.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _suus19_, Equinight, senna21, Supertje en 109 bezoekers