Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:12

Super goed! *\o/*

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:38

BravoT schreef:
Ik heb een mijlpaal gehaald vandaag *\o/* . Na laatst wat tips hier gevraagd ivm alle commando's opvatten voor de linker galop heb ik hem vandaag voor het eerst in de rechter galop gekregen en wel 2 x *\o/* . En de gouden tip was : zodra het binnen voor been naar voren gaat been geven :o . Tja misschien simpel voor jullie maar ik geef normaal gewoon de hulp met been verleggen en begrenzen met de buiten teugel maar daar heeft mnr maling aan. Dus daar reed ik dan NU,NU,NU,NU _O- in mijn hoofd _O- wanneer het been naar voren kwam en ik been moest gaan geven _O- . gelukkig is die nu ook wat voorwaartser waardoor ie gelijk aansprong en niet pas 10 passen verder :)* we komen er wel



Wat een leuke tip, die gaan we onthouden voor alle jonge Friezen die er niets van snappen! :)
En gefeliciteerd met je rechtergalop!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:38

Ohhh die ga ik ook uitproberen :j maar dan linksom :)

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 06:47

Leuke reacties *\o/* . Het enige puntje is dat ie nu op mijn binnen been aanspringt. Dit Was ook een tip (moet voor jonge paarden makkelijker wezen) dus 2 tips samen gevoegd, maar uiteindelijk hoort ie op mijn buiten been aan te springen anders kan je geen galop wissel maken. Noja zorg voor later dan maar denk _O-

Ik heb ook nog mijn zadel passer erbij gehad, dacht misschien ligt mijn zadel ook niet goed waardoor ie de rechter niet wil. En mijn zadel lag ook rechts voor naar voren en drukte daar op zijn schouder zeg maar. Misschien ook tip om in gedachten te houden. Dat soort dingen sluimeren erin zonder dat je het in de gaten hebt dat je zadel stiekem inzakt. Tot ie is opgevuld en je denkt _-:( dat ik dat niet eerder heb gevoeld _-:(

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:14

BravoT schreef:
Leuke reacties *\o/* . Het enige puntje is dat ie nu op mijn binnen been aanspringt. Dit Was ook een tip (moet voor jonge paarden makkelijker wezen) dus 2 tips samen gevoegd, maar uiteindelijk hoort ie op mijn buiten been aan te springen anders kan je geen galop wissel maken. Noja zorg voor later dan maar denk _O-
(


Dit heb ik ook dat ze alleen op binnenbeen aanspringt. Met buitenbeen krijg ik alleen maar een bok. Maar ik denk ook inderdaad zorg voor later haha wie weet komen we daar nooit dus waarom nu druk om maken :p

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:16

Promisse schreef:
@proven, ik heb het filmpje nog eens bekeken en met het eerste filmpje in gedachten denk ik dat je gewoon heel erg goed bezig bent en ben ik er van overtuigd als je zo door rijdt, het mooi voor elkaar krijgt. Het ziet er nu in mijn ogen al heel goed uit. Rien legt dingen uit zoals op de volte wat stelling vragen en daar naar toe rijden en zo. Denk dat als je dat met de rust doet die je steeds laat zien, hij vanzelf uiteindelijk nog iets meer in de hand gaat vallen. Vooral niet afdwingen lijkt mij, gezien waar hij vandaan komt. Ik denk dat je heel goed op weg bent om hem in je hand te laten vertrouwen. Ik zou zo door gaan.


Super! Ik heb ook echt goede hoop, gister voor de 3e keer op rij dat het zo goed ging na maaaanden aankloten. Denk echt dat dit onze ommekeer is :D

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:10

Ik probeer te bedenken met welk been ik ze aan laat galoperen. En ik heb zo uit mijn hoofd dus geen idee he. Doe zulke dingen zo automatisch.
Galopwissel vind ik ook meer gewichtshulp dan dat het nou echt specifiek een bepaald been moet zijn, denk ik.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:56

Hier galopperen ze ook aan op hulp van binnenbrengen maar wij zijn ook nog lang niet toe aan galopwissels Haha.

Mooi om de vorderingen bij iedereen te zien.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:44

Heb net gevoeld met de 4 jarige en had het idee dat ik juist mijn bovenbeen aanspande ofzo om aan te laten galoperen. :')
Pfff ik doe het allemaal zo op gevoel dat als ik erover nadenk het mis gaat. :P

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:39

@mirjam dat is ook echt het beste hoor haha.
Ik dacht er altijd veel te veel over na binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel kreeg alleen maar bokken dus toen maar op stem gaan aangaloperen dat ging goed. Toen nam ik een nieuwe instructrice dus ik zei heel stellig ik kan alleen op stem naar galop hoor anders lukt het niet. Toen zei ze probeer eens alleen aan galop te denken en niks verder bewust te doen. En toen poef zat me paardje in galop voordat ik het door had zonder bok, geen stemgebruik niks, maar onbewust waarschijnlijk de goede hulpen gegeven.
Toen ben ik erop gaan letten wat ik nou precies onbewust doe dan en dat is alleen net even anders zitten en binnenbeen heeel licht tegen haar aan leggen dat is alles.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:59

Grappig he :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:03

Hier idem, als ik het ga overdenken (als in te ga bedenken) gaat het harstikke fout en als ik het zomaar doe gaat het vaak wel goed (paard heeft anders al zoiets van oh, ze moet iets want ze gaat anders doen..) Blij het lastig vinden hoor.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:19

Blij dat andere dat toch ook hebben. :')

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:26

Ooh die galoptip ga ik ook onthouden! :j Wat goed dat ie voor jou zo duidelijk werkt, Bravo!

Allemaal goede berichten hier, wat lekker dat iedereen zo fijn gaat! Ik heb gister weer in de bak gereden en mijn zijwaarts langs de bakrand wordt al veel beter! Ik kon nu ook goede stukjes schouderbinnenwaarts meepakken, heel fijn! Wel waren we de draf kwijt gister, als ik harder wilde kreeg ik alleen maar tölt. Een teken dat ze sterker wordt, want eigenlijk is draf haar voorkeursgang. Leuk joh, gangenpaarden. :))

Renss

Berichten: 174
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:19

Al een tijdje lees ik mee in dit topic. Heb al veel van jullie geleerd, waarvoor dank allemaal! Erg interessant. Ben erg fan van de manier van trainen en heb al zoveel mogelijk filmpjes bekeken. Zelf volg ik de online cursus (nog) niet. Denk toch echt dat ik veel real life begeleiding nodig heb.
Gister kwam de tip voorbij dat er nog een plekje vrij was bij een Clinic van Rien in Norg. Ben zo brutaal geweest om me op te geven en heb het plekje gekregen. Nu vind ik het super spannend, maar wel heel veel zin in natuurlijk! :):)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:21

Wat gaaf! Ik wilde heel erg graag meedoen, maar heb dat weekend een cursus met pony. Zo jammer dat het op dezelfde dag valt. -O- Maar dikke mazzel voor jou! :):)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:28

Gaaf Renns!!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:34

Superleuk! Dan zie ik je wel die dag bij de theorie :D

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:06

Snap ik jullie goed, waar het om de galophulp gaat? Leggen jullie dan niet je buitenbeen naar achteren of toch ook? Ik doe mijn buitenbeen iets naar achteren en spring dan op mijn binnenbeen aan. Want buitenbeen naar achteren kan ook travers betekenen. Het is natuurlijk een combi van hulpen en ook de volgorde is bepalend voor welke oefening je wilt dat hij doet.
Maar ik leg dus wel mijn buitenbeen naar achteren. Moet dit wel heel zachtjes doen, anders krijg ik een ontploffing. Maar hij ligt naar achteren. En daar blijft hij net zolang totdat ik naar een andere gang wil. Het terug naar de singel leggen van mijn buitenbeen is o.a. het signaal dat ze naar een andere gang mag. Dit vind ik belangrijk, omdat ze zo ook heel duidelijk weet dat hoe sterk ik haar ook in tempo terug rijd, ze moet blijven galopperen totdat ik mijn been weer terug op de plaats leg.
Maar het daadwerkelijke aanspringen is dus niet op een kuitdruk van het naar achter liggend buitenbeen maar op de druk van het op de singel liggend binnenbeen. Nou ja op de singel, jullie snappen wat ik bedoel. Ergens in die buurt. Gewoon recht naar beneden hangend been.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:27

Leg mijn buitenbeen wel iets naar achteren. :j

Ga je zo naar het ZZ-licht kijken?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:34

Ik hou mijn buitenbeen niet naar achteren als ik galoppeer. Met aanspringen wel maar daarna heb ik mijn benen gewoon op de plek.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:49

Klinkt wel heel duidelijk voor je paard @Promisse op die manier.
Ik doe nu inderdaad mijn buitenbeen niet naar achter, maar vooral omdat ik wat angstig ben geworden door die bokken die ik steeds kreeg en er ook 1 keer af ben gevallen.

Maar misschien drukte ik ook gewoon te hard en moet ik inderdaad alleen aanleggen proberen wat jij zegt. Dat komt wel weer in de toekomst eerst weer vertrouwen in galopperen krijgen :)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:12

@Proven, ik heb ook jaren super voorzichtig gedaan. Het leek net alsof ze een elektrische schok kreeg als ik mijn been naar achteren legde. En nog steeds reageert ze sterk en soms te sterk. Maar op zich vind ik die eigenschap wel heel fijn! Maar goed, je kan het niet omzeilen. Er komen nog heel veel oefeningen waarbij je been zich moet verplaatsen. Dus het uit de weg gaan is uitstel van het 'probleem'.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:57

Ik meld me hier ook even, lees wel al regelmatig mee. Twijfel nog heel erg of ik me aanmeld voor de online cursus, heb alweer een hele tijd terug ooit eens een les bij Rien gereden en daar toen echt heel enthousiast over, ook over de video's die ik nu tegen kom. Dus ik twijfel nog even verder. :=
Vind het best wat geld en weet ook niet zo goed wat je nu kunt verwachten...

Heb nu wel weer een beestje op stal staan waarmee ik weer terug echt mee de sport in wil en het doel is lichte tour, het is een grote pony dus denk dat het bij de psg/inter I waarschijnlijk wel ophoudt, maar we zullen zien wat ons brengt. Dier kan in ieder geval erg ruig lopen en doet niet veel onder voor een paard, is verder nog wel vrij groen (zeker voor haar leeftijd). Maar mooie manier om samen weer aan de weg te gaan timmeren. Woon inmiddels niet meer in NL dus kan ook stiekem weer lekker onder aan beginnen! Ook wel zo fijn na lange tijd nauwelijks kunnen rijden en na halfzijdige verlamming ook veel kracht, gevoel en coördinatie verlies in linker helft...
Al vind ik het systeem hier wel enorm krom...
En ik heb nog een bijna 2 jarige kwpn hengst staan voor de toekomst, een witte :)) met hem hoop ik ooit eens de echte internationale GP ring in te rijden. :))

Over de galop hulp, ik leer ze uiteindelijk allemaal aan te springen op alleen buitenbeen. Been gaat dus ook weer terug naar de plek zodra ze galopperen. Bij mij geldt namelijk "blijven doen wat je doet tot er een andere hulp gegeven wordt", met vrijwel alles. Tempo, gangen, etc. Galop dus ook.

Ik kwam namelijk in de problemen bij de series toen ik het niet alleen op buiten been deed. Om de 4 en 3 ging nog wel, maar bij de tweeers en eners werd het één grote knoop. :+
Ook krijg je dan geen gezwier van de ruiter in de series, maar gewoon stil zitten.

Jong paard help ik nog wel met binnen been en als 1 het niet snapt vinden we altijd wel een manier het wel te aanleren, maar vrij snel gaat het al op alleen buiten been aanspringen en been gaat dus ook altijd meteen weer terug op de plek. Anders ga je in de series ook echt problemen krijgen. Maar goed, het is ook een groot verschil wat het doel is uiteraard. Als je niet van plan bent de series te gaan rijden, hoef je daar natuurlijk ook geen rekening mee te houden.

En er zijn zoveel wegen naar Rome, geen enkele is fout. :)
Geweld, etc. daar buiten gelaten uiteraard.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:05

Quir haar topper komt van dezelfde fokker als Sterre, mijn 4 jarige. :D