Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:10

Ja ik ga ze contacten dankje!


Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:46

Clinics zou leuk zijn! Wie weet krijgen we Rien naar Afrika :+

Fysio is net weg. Heeft Arrow flink onder handen genomen. De laatste keer dat hij hier was, was in mei.
Arrow zat inderdaad erg vast in zijn pelvis, daar is ie flink mee bezig geweest. Hij zegt dat we op de goede weg zijn, hij is zeker losser en beter dan hij was. Vooral zo doorgaan is het advies.

Verder goede hoop dat onze fysio begin volgend jaar hierheen verhuist. Dat zou geweldig zijn, dan kan hij Arrow elke 6-8 weken onder handen nemen tot hij beter begint te worden in zijn lijf.
Nu paar dagen rust voor knollie en mij, wij gaan een lang weekend naar een game reserve voor wat bush en safari tijd :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:55

Clinic, ik heb het opgegeven...
En aangezien we nu met zijn 3en stuk zijn voorlopig ook kansloos om ergens clinic te rijden.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:02

Ik zit een beetje in een dipje :( Misschien hebben jullie tips/adviezen of gewoon bemoedigende woorden?
Mijn paardje heeft 3 weken stilgestaan vanwege een wond en we zijn nu sinds 3 weken weer aan het opbouwen.
We zijn weer helemaal terug bij af voor mijn gevoel :(
Ik probeer het op te lossen met de training van Rien, oftewel gewoon naar voren rijden en contact zoeken. Maar dit lukt niet want ze gaat alleen maar hard hard hard. Ze stapt al ontiegelijk hard als ik dan nog mijn been erbij hou gaat ze steeds naar draf. In draf gaat ze mega hard, ik hou haar al de hele tijd op de volte maar het heeft geen zin. Op me zit reageert ze helemaal niet. Ze wil duidelijk het bit niet meer aannemen, hoofd gaat weer continu de lucht in terwijl ze keihard rond draaft. Heel consequent terug zetten steeds heb ik ook geprobeerd dat gaat 3 passen goed daarna gaat ze weer harder, ik heb dit ook al meerdere rondes volgehouden met als resultaat dat ik steeds aan die mond trek (omdat ze anders ECHT niet terug komt) en ik vind dit zo rot, dit is toch niet leuk paardrijden.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.. Ik weet wel dat we dit in het begin ook heel erg hadden toen we nog aan elkaar moesten wennen en dat we het wel hebben opgelost maar ik weet niet meer hoe :(

Het ligt overigens niet aan haar energielevel, het is juist een heel rustig paard en zodra ik afstap laat ze ook meteen merken dat ze moe is en gaat ze juist heel langzaam. Het is echt alleen als ik erop zit volgens mij is dat rennerige omdat ze het moeilijk vind o.i.d.

Heeft iemand tips/adviezen hoe ik dit op een vriendelijke manier kan oplossen zonder getrek etc? Kan het te maken hebben met dat we weer aan het opbouwen zijn? Kan het te maken hebben met nieuwe omgeving? (we staan sinds 5 weken op deze nieuwe stal) Kan het opnieuw testen zijn? Kan ze het gewoon zwaar vinden? Maar vooral hoe kan ik dit oplossen?
Ik snap dat het niet meteen zo goed zal gaan als voordat ze stil stond maar dit is gewoon weer hoe het 1,5 jaar geleden ging :(

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:10

Jeetje wat balen Proven! Ik snap dat daardoor een beetje in een dip komt.

Je zegt dat je net bent verhuisd, als ze ook hier stil heeft moeten staan kan ik me voorstellen dat ze best onzeker kan zijn. Een verhuizing kan best impact hebben. Zijn er door de verhuizing nog meer dingen veranderd en hoe is ze verder in de omgang en aan de hand op de nieuwe plek?

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:10

Heb je haar al gelongeerd of dat ze zonder jou erop even goed de benen kan strekken? Klinkt als te veel energie hebben. En anders ben ik bang toch eens heel streng zeggen dat ze jouw tempo moet aannemen. Bij Sterre werken kleine voltes ook, elke hoek en letter even een kleinere volte, maar weet niet of ze dat al mag doen?

Laatste 2 dagen ook opeens extreme weersverandering, die van mij zijn nu ook niet te genieten. Eli gisteren steeds aan het trappen, bokken en steigeren. Zorro vandaag kon niet stappen, enkel piafferen en in draf en galop hard. Pfffff lente al in zicht?

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:13

Ik snap dat je heel erg baalt hiervan, maar je zult even moeten vergeten waar je voor de blessure was meid. Een flinke stap terug. Als ze zo tegen het bit aanloopt te klooien, wellicht aan de longeerlijn gooien, losse bijzet. Geef haar de tijd om haar lijf weer wat te leren kennen en los te laten. Als ze lekker ontspannen is aan de longeerlijn, dan pas erop gaan.
En tijdens het longeren goed werken aan de reactie op jouw stemhulpen.

Als je dan erop gaat zitten en ze negeert jouw zit weer, dan heb je je stemhulp om haar terug te rijden, zonder dat je hoeft te trekken in haar mond.

Ik denk dat ik daarmee zou beginnen, je verwachtingen even aanpassen en terug naar de basis tot ze weer een beetje zichzelf is.
Verder denk ik niet dat je je teveel zorgen moet maken, ik gok dat het een paar weken duurt en dan ineens ben je weer terug bij waar je voor de blessure was.

Sterkte :(:)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:18

Balen hoor Proven.
Blessure was alleen oppervlakkige wond? Geen pezen oid in betrokken, dan lekker even uit laten razen voor je gaat rijden het is nu tikje kouder en ze hebben best wel zin om even uit te waaien.
Verder is het vaak wel even terug schakelen naar waar je was, zeker als het nog niet helemaal bevestigd was.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:25

Ik ga mee met het advies weer rustig op te bouwen van onder af....

Ik zou echter wel sterk willen benadrukken dat verhuizen heel erg intens is voor paarden. Nieuwe geuren, nieuwe geluiden, andere paarden, dat brengt veel onrust en onzekerheid met zich mee.

Kan ze veel naar buiten en heeft ze al een maatje op de nieuwe stal?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:06

Fijn jullie reacties bedankt!

@Nelleke, dit zou best de oorzaak kunnen zijn, onzekerheid! S’avonds in het donker is het namelijk 3x zo erg als overdag, dan merk ik dat ze het wel heel spannend vind met minder licht. Overdag merk ik dit niet heel erg maar het zou zomaar kunnen dat ook hier onzekerheid een rol speelt. (Ook onzekerheid van mij erbij trouwens nieuwe bak nieuwe bosjes ernaast etc. maar hier probeer ik wel heel erg op te letten om zelf ontspannen te blijven, maar zou kunnen dat het toch niet helemaal lukt).
Ze stond 24/7 op het land en nu van 9 tot 5 op grote paddock. Maar ik weet echt zeker dat energie niet het probleem is, als ik haar aan de longe heb is ze echt ontzettend rustig en moet ik haar zelfs steeds aansporen om wat voorwaartser te gaan. En ook omdat we dit probleem eerder hebben gehad en het toen hebben opgelost zonder verandering te brengen in omgeving. Aan de hand is ze rustig en ook op de poetsplaats staat ze altijd heel ontspannen (wat op de vorige stal niet zo was).

@mirjam inderdaad al aantal keer gelongeerd, de 1e keer was ze even wild en bokken en doen, alle andere keren super braaf en rustig niks meer aan de hand. Misschien is even streng en consequent zijn inderdaad de oplossing maar ik vind het zo klote ik kan haar niet remmen totdat ik boos wordt en haar met me hand hard terugneem en zelfs dan duurt het nog een halve volte voordat ze terug gaat naar stap ofzo… Dat voelt dus zo onvriendelijk :(

@iris ja misschien wil ik teveel inderdaad en moet ik mijn verwachtingen even aanpassen! Dank je hoop inderdaad dat het met een paar weken weer beter gaat.

@sjolvir Ja alleen oppervlakkig gelukkig

@ninx Ik denk inderdaad dat de onzekerheid een veel grotere rol speelt dan ik had verwacht. Ze lijkt zo relaxed hier, maar ze heb misschien toch even wat langer nodig om te wennen en zichzelf weer te zijn. Ze staat van 9 tot 5 buiten en ze is maatjes geworden met een shetlander die bij haar op de paddock staat echt super schattig. Ze staan altijd saampjes (voorheen stond ze echt altijd in haar eentje en liep ze alleen maar weg van anderen toen ze in een kudde stond).

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:31

Als je de oorzaak weet, weet je vaak ook hoe je het aan moet pakken. Als de oorzaak onzekerheid is, misschien in combinatie met meer energie doordat ze 's nachts meer rust krijgt en ander voer, dan moet je die onzekerheid gaan aanpakken. Mits uiteraard tuigage goed ligt en lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten ;) Misschien helpt het al om aan de hand in de bak warm te stappen. Eerst een paar rondjes links, dan paar rondjes rechts, dan pas erop.

Verder wil het ook wel helpen om even bij een ander, stabieler paard aan te haken. Misschien mag je even warmstappen naast een stalgenootje waarvan het paard wel stabiel en relaxed is.

Ongecontroleerd hard rondjes lopen door de bak wordt niemand beter van.

Als je er dan wel eenmaal op zit: consequent blijven, ook in het remmen. Belangrijkste is dat je ook loslaat als ze doet wat je vraagt. Dus: diep zitten, knie sluiten, hand sluiten, evt bekrachtigen met stem, totdat ze afremt, dan gelijk knie los, hand naar voren en belonen. Voorkom het woordje 'braaf', dat lijkt te veel op 'draf'. 'Goehoed' werkt vaak beter ;)

Ik weet dat het makkelijker is gezegd dan gedaan, maar ik weet zelf dat de valkuil bij loperige paarden is om te blijven remmen. Daarmee houdt je spanning op spanning en krijg je een averechts effect. Als ze kijkerig is, lekker laten kijken (en dat is zoooohoo moeilijk), als ze te hard gaat, remmen, doorremmen totdat ze op het gewenste tempo loopt en dan ook echt loslaten en belonen. Met loslaten bedoel ik niet teugels losgooien en je paard het uit laten zoeken maar, hand weer openen totdat je licht contact hebt en je paard haar eigen balans kan vinden.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:31

Proven, 2 gedachtes hierover: ja, een verhuizing is heel ingrijpend en jullie moeten allebei erg wennen. Maar als tweede vind ik dat gehoorzaamheid ook heel erg bovenaan het lijstje moet staan. Soms is onvriendelijk toch de vriendelijkste oplossing vanwege de duidelijkheid. En bovendien kun je direct belonen als de reactie goed is. Om je paard te helpen kun je voordat je opstapt alvast even in de bak wandelen zodat ze kan wennen aan het kunstlicht en de geluiden? Voor jou ook fijn voor het vertrouwen.

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:34

Soms kun je beter even "onvriendelijk" doorzetten en consequent zijn, dan zo een tijd doormodderen. Uiteindelijk is het "onvriendelijke" dan juist duidelijker en dus vriendelijker. Euhmm snap je. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:34

Het slaat natuurlijk nergens op want hoe kan ik dat van achter mijn computer inschatten, maar voor mijn gevoel is er veel onrust en weet ze niet goed waar de rust te vinden is. Jij zou haar dat kunnen wijzen.
Om te beginnen in de stap. Als ze hard stapt, ga dan bepalen wanneer ze haar benen neer zet. Dus neem het tempo terug en terug, zover dat je bijna stil staat en van daaruit elke beenzetting bepaalt. Ze moet zich daar in ontspannen en loslaten, pas als je dat voelt, dan laat je haar passen groter worden. Gaat ze meteen weer in de ren modus, dan terug naar zo langzaam dat je bijna stil staat en elke pas bepaalt, weer wachtend op dat ze daarin loslaat. Zo leert ze waar het rustpunt te vinden is. Want daar is ieder paard in principe naar opzoek.
De fout die het meest gemaakt wordt is dat de ruiter het paard wel terug laat komen in tempo, maar dit niet ver genoeg doorzet. Dus niet wacht totdat het moment dat het paard zich er in loslaat en ontspant. Als je dus niet wacht op de ontspanning voordat je haar weer groter laat lopen, dan heeft ze niks geleerd. Dan is ze beloond voor de renmodus waar ze in gebleven is.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat je het tempo terug kan nemen, voelt dat ze zich loslaat en dat jij als reactie daarop jouw hand ook ontspant en zij blijft lopen zonder dat ze die ruimte meteen neemt door weer gas te geven. Als ze die ruimte wel neemt, dan zet je haar dus weer meteen terug in tempo en begint het verhaal opnieuw. Uiteindelijk zal ze het gaan begrijpen. Als jij maar steeds hetzelfde vraagt en reageert. Heel duidelijk en voorspelbaar. Dan gaat zij snappen dat jouw hand ontspant als zij zich loslaat. De stukjes dat ze ontspannen op haar eigen benen kan lopen met lichte teugeldruk, in het door jou aangegeven tempo, zal in het begin misschien maar een klein stukje zijn, maar zal ze hoogstwaarschijnlijk steeds langer volhouden. En wanhoop niet als je niet meteen veel resultaat hebt, vaak verrassen paarden je als je de volgende dag weer met ze aan de gang gaat. Het lijkt soms net alsof ze er in de nacht over na hebben gedacht.
Kijk ook uit dat je niet gaat trekken. Want dan ben je altijd te laat met het geven van ontspanning van je hand als reactie op haar goede antwoord. Bovendien gaat ze zich waarschijnlijk niet ontspannen zolang jij trekt. Het verschil tussen trekken en ophoudingen of aanhoudingen is dat jouw handen bij een ophouding of aanhouding, onafhankelijk van je paard iets doen. Bij trekken, blijft er spierspanning in jouw armen en in de hals, kaak etc van het paard. Jullie hangen als het ware aan elkaar. Een ophouding of aanhouding is het sluiten van je hand, daar waar jij besloten heb ze te sluiten. Dus mocht je paard daar kracht op uitoefenen, dan antwoorden jouw armen daar niet op door terug te trekken. Ze blijven op de voorgenomen plaats en laten zich alleen niet van hun plek af halen.
Als het paard dan ontspant, doet dat dus niks met de positie van de handen ( behalve als jij dat zelf wilt, als bijv. in het openen als antwoord op de ontspanning van het paard ). Daardoor krijgt het paard meteen als hij zijn hals en kaak loslaat, zijn beloning. Als je trekt daarentegen, ben je altijd te laat met belonen. Want je hebt je armspieren gespannen, trekkend richting je lichaam. Als het paard zich loslaat, schiet jij nog een stukje door richting je lichaam en wordt de ontspannen paardenhals en hoofd ook meegetrokken. Zo loopt ze dus haar directe beloning mis. En dat maakt het voor haar lastiger om te begrijpen wat nu het juiste antwoord van haar is.
Dit principe kan je in alle gangen doen.
Belangrijk dus:
-niet trekken! Het helpt als je tijdens het maken van je ophoudingen of aanhoudingen met je handen naar voren denkt. Dus van je af i.p.v. naar je toe. Het denken is vaak al genoeg.
-rij terug in tempo en wacht tot het gewenste antwoord voordat je beloont met het onstpannen ( millimeters openen) van je handen.
- bouw daarna de grote van de passen gecontroleerd op naar het gewenste tempo. Laat dat tempo vooral niet te hoog zijn want dan raakt ze uit balans, valt ze op de voorhand, en moet ze weer gaan rennen om te proberen weer in balans te komen. Net als wanneer je een stok rechtop op het puntje van je vinger laat balanceren. Als hij eenmaal naar voren begint te vallen moet je steeds harder met je hand naar voren gaan om te proberen weer onder het stokje te komen zodat je de balans weer herstellen kan.

Poeh ik wou even kort reageren.... Ik hoop dat je er wat aan hebt.

En ja, een verhuizing hakt er stevig in. Voor paarden staat veiligheid ergens bovenaan de lijst van belangrijkheid. En in de nieuwe omgeving is die tijdelijk weg. Mijn paard heeft er ongeveer 3/4 jaar over gedaan om zich weer helemaal veilig te voelen. Als jij als baasje op een duidelijke en voorspelbare manier de leiding neemt, help je haar het meest. Want de leider in de kudde verschaft een belangrijk stuk veiligheid. Succes!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:52

Dank jullie voor de tips!

@Promisse hele heldere uitleg dankje ik begrijp wat je bedoelt! Ik ga dit heel consequent toepassen en inderdaad wat je zegt de fout is dat de ruiter dit niet ver genoeg doorzet. Dit is ook mijn fout en dat komt dan weer omdat ik een ervaring met haar heb dat ze op een gegeven moment zo geïrriteerd wordt dat ze langzamer moet dat ze begint te springen en omhoog komt. Daarom neem ik al snel genoegen met iets langzamer, maar op de lange termijn werkt dit natuurlijk niet. Ik ga dit nogmaals proberen en heel consequent terugnemen naar het tempo dat ik wil en meteen ontspannen zodra ze dit doet.
En dus geduld hebben en niet verwachten dat het in een half uur voorgoed is opgelost. :j

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:40

Proven, dat doen ze meestal omdat ze zich gevangen voelen. Het is dus een soort uitbreken. Als een paard het gevoel heeft dat er nergens een deur open staat, dan kunnen ze er voor kiezen om een uitweg te forceren en uit te breken. Probeer heel erg met gevoel in je handen te rijden. Ze moet het idee krijgen dat als ze maar lang genoeg zoekt, ze de deur vinden zal. Ze moet er dus van overtuigd raken dat er ergens een deur is. De deur is dus het ontspannen van jouw hand als antwoord op haar goede antwoord. Of misschien is de deur wel dat je halt houdt en haar uitgebreid beloont. Of misschien is de deur zelfs wel dat je haar beloont en er af springt en een stukje aan de hand gaat lopen. Het maakt niet uit, als ze het maar als beloning ervaart.
Als je al grondwerk en ander werk met haar gedaan hebt, waarin ze geleerd heeft dat de deur( ontspanning als reactie op een goed antwoord) altijd ergens is, dan zal dat helpen in het werk onder de man.
Als ze nog niet veel ervaring hierin heeft, of als ze om een andere reden ( stres bijv. ) het vertrouwen niet heeft dat de deur ergens te vinden is, dan help je haar d.m.v. reacties die haar laten voelen dat ze op het juiste spoor zit in haar zoektocht. Dat kan zijn door je stem, door ontspanning in je lichaam, door een klopje, door een ietsje toe te staan met je hand etc. Dat kan ik van hieraf niet goed zeggen. Het gaat er om dat je het principe begrijpt. Dat je begrijpt dat ze er achter moet komen dat er ergens een goed antwoord is en dat ze daarnaar op zoek kan gaan. Als ze dit principe om wat voor reden dan ook op dat moment niet (meer) begrijpt, dan moet je haar de weg wijzen door met belonen te reageren als ze maar het kleinste beetje de goede kant op reageert. Je zegt door jouw belonen als het ware, als je die weg verder in loopt, dan kom je bij de deur. Dus bij het kleinste goede antwoord reageren en als ze snapt dat dat een gewenst antwoord was, dan steeds iets langer wachten met de uiteindelijke beloning zodat je een steeds beter antwoord krijgt en uiteindelijk het volledig juiste.
Als je voelt dat ze met haar hoofd richting uitbreken gaat denken, dan moet je creatief en slim zijn om haar nog duidelijker te laten weten dat ze niet opgesloten zit in de situatie maar dat er een uitweg is. Daar moet je een beetje gevoel voor ontwikkelen. Het is een kwestie van spelen met wat je voelt.
Waar je heel erg voor moet waken, is dat je haar niet beloont voor het willen uitbreken. Want als ze bijv. neigt naar uitbreken, al heeft ze het alleen maar in haar gedachten, en jij ontspant je hand op dat moment, dan denkt ze dat dat de deur is. Dan zal ze dit ongewenste antwoord alleen maar groter maken in de overtuiging dat ze op de goede weg richting de deur is. Geen stoutigheid, alleen maar een kwestie van 1+1 van haar kant.
Wat ik me in zo'n geval bijv. kan voorstellen is dat je als je voelt dat haar lichaam zich spant richting uitbreken, jij ( aangenomen dat je in stap bent ) een heel klein rondje naar links of rechts maakt. En dan bedoel ik een heel klein rondje. Groot genoeg om in een voorwaartse beweging te kunnen blijven zodat ze zich niet opgesloten/ geblokkeerd voelt ( dat is heel belangrijk anders gaat ze steigeren o.i.d. ) maar klein genoeg om haar hals door de stelling en buiging wat richting voorwaarts neerwaarts te laten zakken. Je kan daarbij je handen wat naar voren doen en je binnenhand flink van de hals af, als uitnodiging om te zakken in de hals, zonder dat dit als beloning ervaren wordt omdat een klein rondje best werken is. Voordeel is dat je haar gedachten meteen van het voornemen uit te breken weg haalt en als je haar hals kan laten zakken, dan zal ze ook meer ontspannen. Want die twee gaan samen, zakken in de hals geeft ontspanning in lichaam maar ook in de geest.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:03

Duidelijke uitleg Promisse! Geef jij niet toevallig ook les dat zou heel fijn zijn :o

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:09

Hahaha nee ik geef geen les. Ik help hooguit wel eens mensen. Of doe een poging daartoe

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:49

Haha jammer!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:27

Welke regio zit je, proven?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:06

Noord holland

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:02

Als je nog op zoek bent naar fijne begeleiding, zou je Knollentuin hier op Bokt eens een berichtje kunnen sturen. Zij zit in Heemskerk (en leest geloof ik ook mee in dit topic).

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:45

Nou Proven, ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Andere reden, maar wij gaan ook weer heeeelemaal terug naar de basis.
Arrow zoekt teveel steun aan mijn handen, hij kan heel veel dingen niet zelf doen, als ik het hem zelf laat uitzoeken dan kan hij niet van galop-draf bijvoorbeeld, dan komen die passen er tussen in weer terug.

Er zijn veel dingen die steeds beter gaan, maar ook dingen die ineens weer 3 stappen terug gaan en dat is soms erg moeilijk. Ik probeer me maar aan mijn eigen advies voor jou te houden en geduldig te zijn.
Intussen kan hij nu een stuk beter galopperen, is hij na de fysio en onder de WoW losser in zijn rug, hij begint meer te swingen zeg maar. Dus daar maar aan vast houden.

Voorlopig rij ik hem met een losse teugel, veel overgangen, vooral veel terug rijden om hem sterker te maken van achter en meer balans te krijgen. Hij gaat dan zelf na een tijdje meer zoeken en langer en lager lopen maar in het contact. Op zich een fijn doel en lekker om daar nu heen te werken, vooral omdat hij nog steeds meer los moet laten in zn rug. Maar geduld.... Ugh. Ben er niet altijd even goed in.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:24

Wat vervelend @Iris:( proberen geduldig te zijn inderdaad het gaat straks vast weer beter!

Knollentuin heb ik wel eens bericht maar die woont nog best ver van mij waardoor de prijs erg oploopt. Voor een keer zou dat wel kunnen maar niet op wekelijkse basis helaas.

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:16

proven02 schreef:
Wat vervelend @Iris:( proberen geduldig te zijn inderdaad het gaat straks vast weer beter!

Knollentuin heb ik wel eens bericht maar die woont nog best ver van mij waardoor de prijs erg oploopt. Voor een keer zou dat wel kunnen maar niet op wekelijkse basis helaas.


Klopt idd, ik lees mee en jij hebt me al eens een pb gestuurd :j

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Ann, dierenfan, Iris_Casper, Marcato, maresie, marjor, nick_en_ik, Salinah, stal_HD, sunny43, SUSANNEx, Vossy, xChoco en 124 bezoekers