Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:48

Haha ja op papier is het zo makkelijk maar de praktijk leert toch anders. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:12

Ach man, dan zit ik echt hopeloos in de knoop en vooral dat deel van meer er aan houden, maar niet vasthouden vind ik echt heel moeilijk en loslaten, maar niet loslaten... Zeker met hem, aangezien hij elke mm die je geeft aangrijpt op meter langer te worden en weer trager.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:21

Helaas geen filmpjes ik had de vette pech ziek te zijn!

Maaaar gelukje ik kan invallen op 22 november! Dus dan de herkansing.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:41

Wat een motiverend topic is dit **\O/** ...eindelijk weer eens een paardentopic waar we van kunnen leren....heb ook abbo genomen en weer helemaal in-to learning...

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:42

ah balen zeg Yvank, gelukkig krijg je herkansing.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:34

Jammer Yvank, gelukkig heb je al een ander plekje kunnen krijgen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:40

Leuk Indestal!

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:58

Wauw! Wat zijn er veel dingen gebeurd sinds de laatste keer dat ik gereageerd heb. Ik kan helaas niet overal op reageren, maar ik moet wel zeggen dat ik schrik van jullie ervaringen met juryleden. Ik heb het nog nooit zo heftig meegemaakt. Vooral die 140 vind ik gewoonweg schandalig. Mijn paard gooide in de zomer tijdens de Gelderse kampioenschappen in het L2 zijn tong over het bit door de spanning, waarna ik echt mega slecht gereden heb, omdat hij natuurlijk bij het minste of geringste aanraking van de teugels zijn kop in de lucht gooide en de hele tijd zijn mond open deed (logisch ook!). Het liefst had ik afgegroet, maar ja... op de Gelderse probeer je er dan toch nog iets van te maken. Daar kreeg ik van de ene jury 155 en van de andere zelf 170! Terwijl hij de week van tevoren nog 202 op een andere wedstrijd liep |o Maar ja, doe je niks aan. Het is en blijft een jurysport. En onze PK's kunnen ook last hebben van zenuwen en spanning.

Mijn paard heeft nu 3 dagen achter elkaar echt top gelopen. Hij is echt veel meer voorwaarts, kan hem met een licht teugeltje rijden, hij is makkelijk te begrenzen en los in de kaak te maken. Ik moet wel zeggen dat ik module 1 en module 2 een beetje door elkaar heen gepakt heb. De eerste keer wel alleen met contactteugeltje, maar mijn paard gaf duidelijk aan het wat prettiger te vinden als ik ook daarin nonchalant binnenbeen-buitenteugel reed en hem niet te hoog liet komen in de nek (binnenhand iets van de hals af de hals voorwaarts-neerwaarts vragen of een halve ophouding aan de buitenteugel gaf). Hierop werd hij meteen fijn, waarna ik weer prima gewoon contactteugeltje aan kon blijven houden.

Wat ik wel fijn vind aan module 2 is dat het mij echt handvaten geeft over het losrijden en daarna het oppakken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn lessen, moet ik tijdens het losrijden al heel veel dingen doen die pas horen bij het oppakken. Franco lijkt hierdoor dan ook sneller te stagneren. Terwijl als ik dat van Rien aanhoud en eerst simpel losrijd, daarna even de hals laat strekken in draf, even op adem laat stappen (wel voorwaarts) en hem daarna oppak, is hij beter te pas. Franco wil snel blokkeren in de rug (hol trekken, hals omhoog, afremmen, kleine stapjes gaan maken), terwijl als ik hem eerst lekker relaxt (wel voorwaarts!) loswerk, hij zijn rug beter kan ontspannen.
Ik merk wel dat ik steeds meer een andere mening begin te vormen over hoe ik mijn paard wil rijden, maar dat dit niet altijd overeenkomt met hoe er les gegeven wordt. Het is lastig iemand te vinden die het volgens de Rien manier doet. Ze zeggen al heel snel: "rond rijden!". En dat wil ik juist niet. Ik ben aan het kijken of Romy misschien nog tijd heeft 1x in de 3 a 4 weken. Denk dat je van 1 les weken vooruit kunt. :j

Frankenstein "Franco" KK (Glock's Voice x BMC Relevant) Dressuur B+13, L1+11, L2+20, M1+10, M2+12, Z1+4! <3

GJ9Jarig

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:14

Haha Kim gaat hard he. Ja is idd schandalig van die jury, iedereen die ik erover sprak is verbaasd en zegt dat het niet mag. Maar maakt niet uit, we zijn lekker aan het trainen en ik geniet ervan, daar gaat het om.
Raar ook dat bij jou zo'n groot verschil was. Volgende keer beter.

Die twee modules door elkaar gebruiken is volgens mij prima, in het laatste geuploade antwoord van Rien zegt hij ook dat de contactteugel een beetje een eigen leven is gaan leiden. Je mag best meer doen met je hand om je paard wat te ondersteunen of uit te leggen, zolang je maar niet terugwerkt.

Zoektocht naar instructie herken ik, waar zit jij?

Leuk Indestal dat je je hebt aangemeld! Heb je al eye openers gehad? En is het toch anders dan jouw les?

Yvank, balen, gelukkig krijg je een herkansing!

Haha Sjolvir, herkenbaar, het is zo lastig om de balans te houden tussen genoeg mee naar voren met je hand, zonder los te gooien.
Op welk niveau start je met de zwarte? Aanleuning ziet er fijn stabiel uit, in galop zou hij idd meer door mogen springen, maar dat is precies waar je mee bezig bent zo te lezen.

Nou hier een blije GJ, want ik heb dus wel instructie gevonden die via de Rien manier lesgeeft, via een tip in dit topic!
Vanmorgen les gehad, en wat heerlijk om iemand in het midden te hebben die dezelfde dingen als Rien zegt maar dan precies op het juiste moment :D :D Ik moet haar nog veel meer voorwaarts rijden, niet harder, maar scherper en vlugger in het achterbeen. Ze kon zien dat het paard gewend was begrensd te worden aan de voorkant, reageert voor snel op hulpen, achter te traag. Moet nu echt leren dat ze op het been iedere keer op de juiste manier naar voren reageert.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:12

Wat fijn GJ9!!

Hier hele fijne training gehad met Eliana. Morgen een selectiewedstrijd L1. Belangrijkste is nog steeds de ontspanning. Word haar eerste indoor. Maar als ze zo loopt als vandaag ben ik een blij en trots baasje. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:49

Zo wedstrijd was even heftig. Eli was zoo bang en stresserig. Tijdens het losrijden gewoon even afgestapt en tot rust laten komen. (En vroeg iemand vrij angstig of ik er echt weer op ging, dus zag er blijkbaar ook zo heftig uit als het voelde := )
Wel beide proeven kunnen rijden en bleef ze goed luisteren. Maar voor mijn gevoel eerder richting verlies dan winst. Had ik toch bijna winst en was geen eens laatste. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:34

Fijn dat het tot rust laten komen hielp Mirjam,


Vandaag voor de 2de keer op het andere terrein gaan rijden, ma heeft een stukje gefilmd (verticaal) :')



* mag nog meer impuls aan het been hebben.
* teugels mogen korter.
* mijn eigen houding mag beter.
* eigenlijk mag alles beter :Y)

Maar al met al ben ik zeker niet ontevreden over hoe relaxed hij eigenlijk op vreemd terrein is (eigenlijk te relaxed). Trailerladen (wel nog met zn tweetjes), zadelen enzovoort doet hij nu echt super braaf.
Is wel 1x over de hekjes gesprongen richting de springtuin, probeerde nog bij te sturen maar hij ging al wijkend vanuit de bocht zo over het hekje heen :+

[/list][/size]

GJ9Jarig

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:03

Miss Lizje, wat fijn dat je paard zo de ontspanning terug heeft. Vergeleken met een eerder beeld dat je eens stuurde, waar die eigenlijk veel meer spanning in die bovenlijn had.
Nu idd veel meer impuls gaan opwekken, ik zat bijna met mn tong te klikken bij het kijken van je filmpje ;) Denk dat je het niet moet zoeken in het grote vooruit willen, maar in het kleine snelle reageren op je been. Korte kleine beenhulp, even kans geven te reageren, bij geen reactie gelijk duidelijk herhalen. Net zo lang tot het kwartje valt en je met kleine beenhulpen veel meer kan gaan activeren. Ben ik nu ook mee bezig. Als je meer impuls hebt kan je ook veel makkelijker de voorkant korter nemen zonder dat hij strakker wordt. En denk dat je dan ook makkelijker kan gaat zitten, hij valt nu te veel uit elkaar om lekker te kunnen zitten.

Mirjam, wat fijn dat Eliana thuis zo fijn ging. Knap dat je vandaag doorgereden bent ondanks de spanning en dat ze toch bij jou bleef met dr aandacht, nu lekker kilometers gaan maken?

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:09

Miz-lizje die is inderdaad goed ontspannen. Punten zeg je zelf al. :)

Eliana moet inderdaad km gaan maken op vreemd terrein. Volgende week mag ze weer mee.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 07:11

Ik zag dat er weer wat nieuw materiaal opstaat! Leuk!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:00

Oh gaaf, daar zat ik op te wachten!

EDIT: ben naturlijk meteen gaan kijken (mag best in mijn lunchpauze :P ), maar ik zie zo snel niets staan. Of zijn er nieuwe ledenvideo's? Daar heb ik nog niet gekeken.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:43

Mrijn schreef:
Oh gaaf, daar zat ik op te wachten!

EDIT: ben naturlijk meteen gaan kijken (mag best in mijn lunchpauze :P ), maar ik zie zo snel niets staan. Of zijn er nieuwe ledenvideo's? Daar heb ik nog niet gekeken.


Bij module 1 een nieuwe ledenvideo
Module 2 wat nieuwe feedbacks
Module 3 ook een ledenvideo
En module 4 is voor mij net geopend, alleen zover zijn we nog niet :+

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:21

Oh jammer, ik vind die filmpjes best leuk om te zien, maar niet heel erg leerzaam. Ben benieuwd naar het nieuwe materiaal dat bij Rien is gemaakt.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:38

Ah ik hoopte ook al op de nieuwe "Rien video's". Maar die zullen vast binnenkort ook nog wel komen.

Het zou wel handiger zijn wanneer je duidelijker kan zien wat eventuele nieuwe content is en wat niet. De video's vanuit de methode/met Rien zelf dat gaat nog wel. Maar de ledenvideo's en antwoorden op vragen etc. is een stuk minder overzichtelijk. En zeker met die ledenvideo's met die inie minie pijltjes waarmee je dan tussen de video's heen en weer gaat... Het zou al helpen als er bijvoorbeeld een "geplaatste datum" oid onder zou staan. Nog mooier misschien wanneer je die ook kan "afvinken" als gekeken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:30

MarliesR schreef:
Ah ik hoopte ook al op de nieuwe "Rien video's". Maar die zullen vast binnenkort ook nog wel komen.

Het zou wel handiger zijn wanneer je duidelijker kan zien wat eventuele nieuwe content is en wat niet. De video's vanuit de methode/met Rien zelf dat gaat nog wel. Maar de ledenvideo's en antwoorden op vragen etc. is een stuk minder overzichtelijk. En zeker met die ledenvideo's met die inie minie pijltjes waarmee je dan tussen de video's heen en weer gaat... Het zou al helpen als er bijvoorbeeld een "geplaatste datum" oid onder zou staan. Nog mooier misschien wanneer je die ook kan "afvinken" als gekeken.



Goed idee, met datum van plaatsen erbij, dan weet ik tenminste of ik ze al gezien heb of niet. (voor zover ik ze me sowieso kan herinneren, maar dat is mijn problem).

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:57

Ik stem ook voor. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:12

Wat zijn jullie allemaal goed bezig! Wilde al vier pagina's terug gaan reageren, maar toch maar eerst alles gelezen. Echt leuk.

Wat een dramaverhaal van die jury zeg, er zijn er nu eenmaal die vinden dat ze aanleuning in elke oefening moeten afstraffen, maar zelfs dan is 140 echt heel erg. Dan moet je gewoon hele onderdelen niet laten zien, volgens mij.

Wbt de discussie over module 1 en 2, dit loopt volgens mij inderdaad vloeiend in elkaar over. Ik merk vaak dat de kleine oefeningetjes, het schakelen en met name het maken van overgangen binnen de zijgangen heel goed helpen om het paard beter in het ritme achter en tegelijkertijd beter aan de hand te krijgen.

Wel ben ik het eens met de ervaring dat je eerst goed los moet rijden en dan niet te veel moet doen. Ik kwam er achter dat ik vaak te snel oefeningetjes ga rijden, terwijl het vanzelf goed komt als ik gewoon eerst een heleboel rondjes aan de contactteugel draaf en af en toe een volte rijd. En ook wat langer doorgalopperen in het losrijden helpt goed.

Veel succes allemaal!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:37

Ja datum erbij en op de 1 of andere manier iets waardoor het duidelijk is dat er nieuwe filmpjes etc geplaatst zijn. Nu kijk ik hier om te zien of er al iets nieuws is.

Januari op het KNHS een trainingsseminar met Rien. De hele zaterdag. Kost wel 75 euro!!!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:47

Mag ik mij hier ook melden? Ik zit erover te denken om de trainingen ook te gaan volgen. :)
In elk geval lees ik nu alvast mee.
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 14-11-17 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:02

Ik denk dat je Conny van Dressage pro even een mailtje moet sturen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Dark7, Dartel, EsmeeKKK, hokke, Linde_C, Punz, StalNollie, tiwi1969, Vagabondo en 97 bezoekers