Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:59

Promisse schreef:
Ja en beetje banketstaaf misschien, maar bij een slome die niks geeft om mijn zweep, tetter ik hem zo vaak en hard vooruit, net zolang tot hij wél vliegt. Want als je een mep geeft en hij reageert niet en je doet daar vervolgens niets mee, dan heeft hij geleerd dat hij echt niet hoeft te reageren en ben je dus nóg verder van huis. Dus als je hem niet scherper krijgt met overgangen en je moét wel een correctie geven, maak het dan af, zodanig dat hij zich de volgende keer wel bedenkt om niet te reageren. Dan leer je hem ook niet niet te reageren. Elk paard heeft een punt waarop hij eieren voor zijn geld kiest en toch gaat. En hij zal vervolgens iedere keer sneller reageren omdat hij weet dat je het doorzet.
Wat je ook kunt doen is tikjes geven die steeds feller worden. Als je die ritmisch en kort op elkaar laat volgen en opbouwt qua felheid, dan snapt hij waarschijnlijk ook snel genoeg dat hij maar beter bij 1 van de eerste tikken kan gaan, dan te wachten tot ze hard zijn. En uiteindelijk moet je ze natuurlijk helemaal niet meer nodig hebben. Want je begint altijd met een normale zachte kuitdruk. En de rest volgt pas bij niet reageren.
Maar misschien reageert hij beter op een corrigerend spoortje? Dat kan ook nog.
Maar hoe dan ook hij moet met meer impuls gaan lopen want de problemen die je nu hebt komen daar wel vandaan denk ik. Ik zag er trouwens meer in de les lopen die wel wat meer impuls konden gebruiken ;-)


Kan me hier helemaal in vinden, alleen mis in al jullie reacties het thema: Belonen...op, *\o/* belonen, *\o/* belonen... :j

Vanuit mijn eigen praktijk met een jonge merrie gewerkt die fiks werdt gemept om maar vooruit te houden, of er met de zweep achteraan zitten.. pfff.
Dat zag ik echt niet zitten om zo te gaan bijrijden.. |( , ze had er geen zin aan , futloos en sloffend.
Niks geen actief vertrekkend aandraven, slepend allemaal of meteen terug vallen.

Binnen 2a 3 weekjes dmv voorwaarts vragen op kuitdruk en veel en uitbundig belonen snapte ze wat er werdt gevraagd en kon zweepje aan de kant.
Elke voorwaarse reactie op actief stappen en later aandraven was een lofprijzing haar kant uit, hebben dus dagen niks anders gedaan steeds in korte sessie's.

Was dus ook een jong paardje, kwa ras liever traag dan moe, maar ze snapte dus gewoon niet wat er van haar werdt gevraagd.
En als vanzelf gingen de oortjes er ook weer op en komt het showen ook weer naar boven.
Van vele manegepaarden weet je dat dit soort gedrag kan en is het vorm van zelf protectie, maar bij een eigenaars paardje wat je samen "doet" moet je dit echt niet willen.

Zou dus zomaar kunnen dat het niet begrijpen hier ook bitje meespeelt in samenwerking met andere genoemde dingen ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:26

oh ja belonen ook heel belangrijk, is voor mij gewoon zo vanzelf sprekend dat ik dat vergeet te vermelden.
Ik beloon zelfs als ze na het schrikken direct weer terug zijn bij mij. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:30

mirjamalvaro schreef:
oh ja belonen ook heel belangrijk, is voor mij gewoon zo vanzelf sprekend dat ik dat vergeet te vermelden.
Ik beloon zelfs als ze na het schrikken direct weer terug zijn bij mij. :')



Ik had ook niet anders gedacht in dit topic, maar er lezen er ook veel mee, en je staat verbaast hoe simpel je sommige dingen voor elkaar kunt krijgen bij paarden.
Belonen al dan niet met voedsel is een zeer sterk middel in training.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:31

*ziet wortel aan stok taferelen voor zich*

Ik heb vandaag weer een heel fijne les gehad. Ben erg blij met Arrow op het moment. Hij doet keihard zn best om nieuwe dingen op te pakken. We zijn bezig gegaan met het wijken, zodat we die oefening kunnen gebruiken om zijn achterbenen sterker te maken. Ik ben vooral degene die het fout doet 8)7
Ik wil het been waarvoor we wijken steeds klemmen ipv korte hulpen geven en dan ga ik zo klemmen dat ik mn bovenbeen aanspan, uit het zadel kom en mijn gewicht verkeerd plaats. En dan ga ik ook nog inknikken in mn heupen om het toch al scheef zitten te compenseren.

Huiswerk voor deze week is dan ook wijken in stap oefenen zonder beugels, zodat die stomme benen van me wel mee moeten werken als ik in het zadel wil blijven :+.

Er is hier in november een oefen wedstrijd, die ik waarschijnlijk voor de ervaring ga rijden. Grote kans dat het een bixie proefje zonder galop wordt :') Maar zoveel wedstrijden hebben we hier niet, dus liever maar vast wat meepakken zodat hij dat ook een keer heeft gezien, zodat als we er klaar voor zijn die ervaring vast in de pocket is :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:53

Helemaal gelijk hoor Peetstap! Ik beloon heel veel met mijn stem en daarnaast is de harmonie die je aanbiedt zodra hij het goed doet, ook een beloning.

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:56

Hier stem, kriebel, klopje, hand stukje naar voren. Van alles wat (behalve lekkers :o )

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:25

Hier ook, behalve goed zohooo zeg ik nooit omdat er hoooo in zit. Dus is het vaak heeeeel goed en knap.

Lanoca
Berichten: 378
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:39

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... oelt/6634/

Ik zag dit artikel voorbij komen, ik denk dat hoe het moet voelen niet van zelf sprekend genoeg is. Daarom suggereerde ik dat ook om daar vragen over te stellen voor Rien.


Voor de rest, de stem is de zachtste hulp en ik gebruik mijn stem gedurende mijn training om te belonen, aan te moedigen vooruit en terug te komen. Ja belonen is zo vanzelf sprekend, het paard moet wel met je willen en durven dansen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:59

Zeer terechte aanvulling peetstap. Al is druk wegnemen een vorm van beloning op zich natuurlijk.

Maar ik verbaas mij er dus wel over hoe stink simpel het kán zijn. Mijn paarden beide binnen 2 super korte sessies geleerd om 'naar de druk toe te komen'/ 'draw'. Om dan op een krukje te kunnen gaan staan en je paard (zijn kont) naar je toe te keren. Als je eenmaal door hebt hoe klein de reactie moet zijn waar voor je beloont om ze in een nadenken mindset te krijgen (wat wil die gek, zal maar eens iets proberen, oooooh wil je dit) is het zo belachelijk simpel.
Leert mij gelijk dat zaken als wijken en travers in de basis net zo belachelijk simpel zijn. Dat de enige reden dat het níet simpel is, die dwaas in het zadel is......dei het paard uit balans brengt en hulpen veel te ingewikkeld maakt....
Travers kunnen ze dus nu ook allebei aan de hand, 2 keer 10 minuten werk...... 8)7 8)7

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:36

gisterenavond nog eens goed met mijn neus op het feit gedrukt dat ze met het appuyement naar rechts niet haar linkerachterbeen als standbeen gebruikt maar haar rechter. Dat ze zich dus ook niet voldoende hol wil/kan maken in het appuyement. Ik weet wel wat ik kan doen om haar proberen beter te laten lopen en toch heb ik het weer eens zover laten komen. Of eerlijk gezegd is het vanaf het begin de moeilijkste kant en ging het alleen goed in de perioden dat ik er echt goed op aan het trainen was. Ik voer dat dan meestal niet ver en consequent genoeg door, waardoor het in die gevallen ook niet goed lukt en ik de conclusie trek dat ik het niet voor elkaar ga krijgen of zo. Zo frustrerend zo'n ruiter!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:09

Valt weer eens uit de lucht..

BravoT, pechvogel zeg..
Promisse, jij mazzel en leuk dat je het leuk en leerzaam vond.

Wat betreft vooruit slaan en schoppen van paard... been there done that.. niet het idee, dat die zwarte van mij er sneller van wordt... Die sluit zich dan doorgaans nog meer af...
Begrenzen en meer aan de voorkant zitten dan je wil been there done that en doe ik nog steeds, vooral op klein beige dat remloos blij ei kan uithangen, maar die normaal fijn te rijden is.
Belonen, ja probeer ik, soms ben ik gewoon te laat.
Maar goed voorlopig rij ik helemaal niets, dus mag ik meelezen als ik daar tijd voor heb, moet de cursus ooit ook nog helemaal uitkijken en lees hier dat er nieuwe filmpjes weer zijn, dus wie weet binnenkort een keer.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:17

Heb het jonkie weer opgepakt, vabdaag 2e keer erop. Ze doet het super, zakt ook als stukken fijn en pakt lengte. Alleen rommelt ze met het bit. Nu weet ik niet of dit gewoon jeugdigheid is of iets anders. %)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:32

Ik heb er geen verstand van maar een jonkie wat met het bit speelt klinkt mij in de oren als gewoon jeugdigheid omdat het allemaal nieuw is.

Wij gaan komend weekend weer starten na echt 2 mnd weer ben super zenuwachtig. Ze is hengstig al de hele week en is dan niet normaal te rijden. Ze reageert niet meer op me been en als ik strenger ben gaat ze gillen of geeft een bok. Dus ik ben aan het duimen dat het zaterdag weg is en we gewoon lekker kunnen rijden op de wedstrijd _/-\o_

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:12

Is dit echt letterlijk de 2e keer dat er iemand op dit jonkie rijdt of de 2e keer na het oppakken? En hoelang heeft hij/zij dan stil gestaan, hoever was je voor heen? Wat gebruik je voor bit?

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Lanoca
Berichten: 378
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:28

Hoe oud is jonkie? Is ze aan het wisselen ? (Tanden of kiezen)? Heeft ze bobbels op het kaakbeen?

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:35

3 jaar. Paar maandjes doorgereden, daarna 2-3 maanden weide en nu dus weer 2e keer erop.
Bustrens dubbel gebroken bit. Ze doet het trouwens ook als ze gewoon met bit staat tijdens opzadelen oid.
Geen bobbels etc en dacht dat ze al klaar was met wisselen, is ook niet gevoelig op het bit verder.

Edit: zal van de week eens kijken of het gefilmd kan worden.

Moet wel zeggeb dat deze dane sowieso van gekke bekken trekken houd :+

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:33


MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:15

Ik gok dat Rien daar zou zeggen dat ze teveel de diepte in duikelt. Dat ze haar hals meer naar voren en dan pas iets naar beneden moet uitleggen. Nu kan ze zich in dat ronde lage wat los spoelen misschien?
Ik vind het na de les die ik gehad heb, mogelijk een nog moeilijker onderwerp: hoofd-halshouding. Weet bij mijn paard nu even niet zo goed meer waar ik goed aan doe...

Lanoca
Berichten: 378
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:39

Daar kan je best gelijk aan hebben Promisse, een springruiter hier heeft het daar ook altijd over. We willen immers van achter naar voren rijden met de schoft omhoog en in evenwicht. Dus dan moet het paard verantwoording hebben om het eigen hoofd te dragen en om te zien waar het heen gaat.

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:10

Ah ja daar heeft ze denk nog niet genoeg evenwicht voor. Hoewel ze gisteren paar keer mooi neusje naar voren deed, was ik al heel blij mee :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:04

Als ik daar naar kijk zou ik zeggen, van die mond afblijven en alleen maar naar voren werken. Ze is nog niet aan je been en dat is bij een jong paard het allerbelangrijkste. Eerst leren om voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts te denken. Dus daar zou ik op focussen, alleen stille hand en contact, zodat ze je hand leert vertrouwen, maar waar zij haar hoofd houdt is dan helemaal aan haar en moet je helemaal nog niet mee bezig zijn.
Verder denk ik dat het, voor het vertrouwen krijgen in je hand, heel belangrijk is dat jij je armen niet gestrekt houdt, zodat je elleboog mee kan veren en er een nog stillere verbinding is.
Als ze wat wiebelig is met het bit, kun je er een rubberen bitje in leggen, liefst ongebroken, zodat het bit zo stil mogelijk ligt en ze minder uitgedaagd/geirriteerd wordt door de beweging en het rammelen van het bit.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:49

Ik doe inderdaad nog niets met bit, deze houding bied ze zelf aan. :)
Het voorwaartse wisselt nog erg, ene moment geweldig en perfect aan hulpen volgende moment heeft ze er lak aan. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:55

Dat begrijp ik ja, maar als ik op het filmpje kijk zie ik geen constante aanleuning, ze loopt niet naar je handen toe en heeft ook klapperende teugels dus eigenlijk kan ze daar geen aanleuning aan nemen.
De houding is dus niet belangrijk, het maakt niet uit wat ze aanbiedt, zolang ze het teugel contact niet zelf op zoekt en accepteert. Daarom zou ik dus meer focussen op het teugelcontact, de teugels moeten zoals een stokje zijn zoals Rien dat zelf ook zo mooi uitlegt. En ondertussen gewoon lekker door blijven werken aan het voorwaartse! Als ze er echt lak aan heeft, dan corrigeren, maar ik zou met een jong paard meer het positieve aanmoedigen en het negatieve negeren.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Lanoca
Berichten: 378
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:20

De teugels als stokjes zien is een belangrijke stap.

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:31

Dat doe ik inderdaad al. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roosje1993 en 154 bezoekers