Nieuwe pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Senbi
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-16

Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 13:35

Dag allemaal,

Vrijdag komt onze nieuwe pony *\o/* . Een bijna 5 jarige NRPS pony. Een C pony merrie.

Tijdens onze bezoeken aan de pony was er een echte vonk tussen die 2. Mijn dochter (en ik ook) waren gelijk verliefd op haar. De pony is nog jong en mijn 10 jarige dochter ook. Wij hebben bewust voor een jongere pony gekozen dat ze samen kunnen groeien. De pony en ook mijn dochter moeten nog veel leren. Ze pony komt nu wel 2 x per week op de ponyclub en wordt gereden door een 12 jarige meisje en ook de dochter van de oude eigenaar van 6 kruipt er regelmatig op. Mijn dochter rijdt nu 2 jaar en kan een aardig parcours van 70/80 cm springen.

Hoe ga ik dit nu op een veilige, verantwoorde en ponyvriendelijke manier aanpakken? Ik wil dat ze zich thuis voelt en veilig.

Ze wordt vrijdag rond 14.00 uur bij stal gebracht. Ik had het plan haar daarna lekker in de stal te zetten en haar even met rust te laten, dochterlief kan dan haar kastinhoud verplaatsen (van de lease kant naar de pensionkant) en daarna de pony beetje borstelen en knuffelen.

Het weekend hebben we ingepland voor de pony, zaterdag de pony lekker buiten in paddock zetten, stal mesten beetje rommelen. Daarna wat wandelen door de stallen en over het terrein.
of ga ik nu al te snel? Wanneer kan ze er is op kruipen?

Is er hier een plan voor, of is dit heel pony afhankelijk?

alle tips en trucs zijn welkom!

groetjes

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:39

Rijden is per paard verschillend.
Ik ben na een week pas opgestapt en die week ervoor helemaal niks gedaan enkel paddock en over het terrein en stukje bos. Ik heb weinig problemen gehad daarna met pony.
Stalgenoten konden er met 2 dagen op en na ruim een maand begon de ellende met bokken, schrikken.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:43

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst!

Persooblijj zou ik even een weekje laten wennen voor je dochter er op kruipt, maar meestal verschilt dit ook wel per paard; de een langer en de ander iets korter.

De komende week inderdaad gewoon poetsen, paddockje in, wandelen... :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:45

Groen op groen is bont en blauw zeggen ze altijd. Vaak gebaseerd op ervaring. (Samen groeien is romantisch, maar de pony leert sneller dan de mens, dus loop je meestal achter de feiten aan en hangt erg af van het karakter van de pony of dat het goed zal gaan)
Echter komt de pony al, dus probeer er een succes van te maken.

Pony gewoon zijn rust gunnen de eerste paar dagen. Kijken hoe het gaat, ipv plannen maken.
Ik zou niet teveel rommelen. Eerst wennen aan de nieuwe plek, daarna wennen aan de nieuwe eigenaar.

Verder zal clubles wsl groepsles zijn. Zorg voor veel privé les om dit te laten slagen.

Bij je eerste paard, ga je veel fouten maken. Dat is niet erg. Belangrijk is de oplossing.
Ga vooral op zoek naar veel informatie.
Clinics en kijk naar privé lessen van anderen van verschillende instructeurs.
Dan voorkom je wat fouten... en krijgt meer connecties. Paardenwereld is klein, dat kan in je voordeel werken.


Veel plezier alvast!

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Re: Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:56

Zoals ik hierboven al lees, zorg voor privéles anders gaat het waarschijnlijk niet goed aflopen (spreek uit ervaring) in een groepsles zullen ze niet de nodige aandacht krijgen om beginnende problemen aan te pakken.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:18

Gefeliciteerd met de aankoop!

Wat ik vooral wil aanraden is te zorgen dat het dier met andere paarden zijn ei kwijt kan. Dus elke dag minstens een uur of 8 naar buiten Met minstens 1 maatje maar het liefste een kudde en met onbeperkt ruwvoer. Dieren die veel in eenzame opsluiting staan worden vaak gefrustreerd, sjachrijnig en niet prettig in de omgang en onder het zadel. Dat kan een goede relatie met je kind maken of breken.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:33

Gefeliciteerd! Fijn ook dat ze regelmatig mee gaat naar de ponyclub, kunnen ze allebei veel van leren. Ze krijgen daar ook les neem ik aan?

Ik heb in mei mijn 5-jarige merrie gekocht en daar heb ik de eerste week niet op gezeten.
Alleen maar geborsteld en gewandeld over het terrein van de stal. En natuurlijk stond ze overdag lekker op de wei waar ze rond kon rennen en springen. Deze uitlaatklep had ze ook echt nodig!

Senbi
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 14:08

Bedankt voor jullie reacties. De pony gaat op dit moment, bij de oude eigenaar, naar de ponyclub met een meisje van 12. Ze gaan daar lopend heen en de pony vindt alles best.

Ik heb lang getwijfeld om een 5 jarige te kopen maar gezien het karakter en de rust die de pony uitstraalt ga ik de gok wagen. Mijn dochter gaat 1 x per week in groepsles rijden en 1 x per week privéles. Daarnaast zullen we veel tijd besteden aan longeren, wandelen en gewoon lekker tutten. En natuurlijk lekker veel de wei op.

Ben blij dat we op een hele grote pensionstalling komen te staan waar we al 2 jaar komen. Mijn dochter is ook niet bang om hulp te vragen. Dus ik hoop dat ze samen gaan slagen.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:18

Leuk !
Eerst gewoon lekker poetsen en hoeven uitkrabben en wandelen.
Daarna kind erop en vasthouden in de bak .
Kijken of het vertrouwen groeit van beide kanten .
Les nemen.
Veel geluk met jullie pony.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:24

In ieder geval zorgen voor goede begeleiding. Pony die nog moet leren samen met een ruitertje die ook nog veel moet leren kan goed fout gaan.
Misschien de eerste keer dat ze erop gaat meteen een les nemen? Ik ben bij mijn eigen paard de dag na aankomst meteen gaan rijden, maar mijn situatie was dan ook heel anders.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:45

Senbi schreef:
Bedankt voor jullie reacties. De pony gaat op dit moment, bij de oude eigenaar, naar de ponyclub met een meisje van 12. Ze gaan daar lopend heen en de pony vindt alles best.

Ik heb lang getwijfeld om een 5 jarige te kopen maar gezien het karakter en de rust die de pony uitstraalt ga ik de gok wagen. Mijn dochter gaat 1 x per week in groepsles rijden en 1 x per week privéles. Daarnaast zullen we veel tijd besteden aan longeren, wandelen en gewoon lekker tutten. En natuurlijk lekker veel de wei op.

Ben blij dat we op een hele grote pensionstalling komen te staan waar we al 2 jaar komen. Mijn dochter is ook niet bang om hulp te vragen. Dus ik hoop dat ze samen gaan slagen.

Je staat er goed in, complimenten +:)+

Heel veel nuttige tips zijn al gegeven. Zorg inderdaad voor goede begeleiding van ervaren mensen.

De grootste les die ik heb geleerd van mijn eerste paard is: vol altijd je gevoel. Voor mij werkt dat. Het boeiende aan paarden hebben is dat je zelf mee ontwikkelt als je je open weet te stellen voor de feedback van je paard. Dat vind ik één van de leukste dingen er aan.

Veel plezier met de pony :)