Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:17

Die van mij staat ook echt niet stil hoor. Gaat minimaal 1x per week aan het werk, zo'n half uur tot een uur. Maar zoals ik al zei, die van mij verveelt zich al hij alleen maar in de paddock staat.
De bedoeling is dat Knud overigens in de reining en barrel race gaat! :)

Qua overdonderen valt heel erg mee. Ik krijg hier vaak paarden waarvan de eigenaar ze niet langer dan een maand wilt stallen maar wel ingereden terug wilt hebben... De eerste week begin ik dan altijd met grondwerk en zadelmak maken en daarna begin ik met hangen. Is over het algemeen goed te doen hoor! Merk geen onnodige stress bij de paarden.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:30

Ik ben zelf 23 maar durf mijn eigen beestje niet in te rijden haha. Ik weet wel alles hoe het moet enzo, genoeg mensen geholpen vanaf de grond.. Dus dat is ook wat ik nu ga doen, ik help vanaf de grond en iemand anders gaat erop..

En dan hopen dat ik snel genoeg lef heb om erop te klimmen.

HuppeltjeZ

Berichten: 1169
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:35

Wauw Seven, tegenover jouw beer is de mijne met zijn 4 jaar nog steeds een puppy!
Zal in februari als het weer het toelaat ook eens wat beweegfilmpjes maken. Nu eerst het vriesweer, mijn blok en examens doorstaan ;( (ik studeer criminologie aan de universiteit van Leuven)

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:39

Wat een super leuke dieren komen hier voorbij zeg!! En Eline, super leuk dat we nu alweer allebei bezig gaan met een jonkie :D
Ik ben ook van plan om het grotendeels zelf te doen. Het inrijden/doorrijden wel met les er bij. Enzo is ook erg makkelijk, nieuwsgierig en mensgericht dus verwacht geen grote problemen. Eerst maar is lekker wandelen, grondwerken enz.
Ik ben trouwens 20 haha.

Enzo is nog wel aardig puppy, en zo gedraagt hij zich ook wel een beetje :')

Afbeelding
Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:36

Madex doet nu ongeveer 3x per week iets. Vaak minimaal 1x een lange wandeling (met soms een stukje erop) en de andere 2x grondwerk in de bak. Ik zorg nu sinds een maand dat ik er 2x per week ongeveer 5 - 10min op zit.

Het doel met haar is vooral allround recreatief en TREC. Al wil ik heel graag ook eventing met haar gaan rijden, maar we moeten maar even kijken of dat wat wordt (ze is 'maar' 1.53).
Hopelijk gaan we ons TREC-debuut eind mei maken, maar dat staat natuurlijk nog niet vast :)

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:39

Ja inizio is best veel paard al, nu helemaal met z'n wintervacht haha

Enzo oogt toch ook al fors mooi dier ik hou van schimmels

Ik probeer 2 x in de week iets te doen longeren, werken aan de hand etc maar nu ik op knappen sta is dat niet meer zo gepland

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:44

Haha, wel een kort filmpje, Seven, maar hij loopt lekker :)
Hoe groot is Inizio?

tyleysmiley

Berichten: 1895
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:59

Inizio is inderdaad al een heel paard zeg...Pascal is zo in te schatten ongeveer dezelfde stokmaat...maar totaal onbespierd en best schraal...Hij heeft ook echt zo'n platte schuine afdakbillen ipv beetje rond bipsje...maar er wordt dan ook echt totaal niks mee gedaan.
Momenteel kom ik helaas al een paar weken niet op stal...ik zit in dezelfde situatie als Seven en om het erger te maken heb ik vorige week mijn voet flink gebroken.
Gelukkig heb ik superstalgenootjes die hem eens lekker poetsen en een dikke knuffel geven.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:02

Wat een leuke paarden zie ik voorbij komen! Ik heb zelf een KWPN ruin van 3.5 jaar met Davino V.O.D als vader, hij is 1.77m en aangezien ik 1.85 ben een mooie maat voor mij :Y) . Ondertussen zijn we bezig met longeren met zadel, hoofdstel en lichte bijzet. Hij heeft een super relaxed karakter dus ik denk dat hij redelijk makkelijk gaat worden met inrijden haha! Heb ook al een paar keer ('voor de grap') gehangt om te kijken wat hij zou doen, hij vond het gelukkig allemaal
wel leuk en gaf geen kick. Dus ben heel benieuwd hoe het zal gaan!
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:12

Inizio is minimaal 1.78
Word februari 4
Hij oogt heel compleet maar hij heeft ook nog een punt kontje en is nog ongespierd. Hoewel dat zo niet opvalt.
Ja filmpje extra kort heb wel langere filmpjes aan de longe maar uploaden duurt altijd zo lang :D

Explosieve foto's thoranlover
Inizio en jou paard zijn half broertjes zelfde vader :j

tyleysmiley

Berichten: 1895
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:16

Zo dat is een hele kerel al zeg...mooi paard.
Hier mijn apekopje...ik gok hem zo'n 1.68 m.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ook al zo'n flinkerd Seven...Hij oogt iig vanaf de foto's behoorlijk af hoor qua spiertjes...bij Pascal is het echt andersom...daar zie ik ooit foto's van en doe dan echt een schietgebedje dat het nog goedkomt..als ik hem dan in het echt zie...valt het wel weer mee.

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:30

Toch heeft hij een mooie hals al :j

Heb wat stils uit een filmpje gehaald van gisteren aan de longe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als ik bedenk dat hij nu ongeveer 10 x hier thuis aan de longe heeft gelopen bij onze kijkerig bak ben ik zo trots op hem zo werkwillig en braaf. Verheug me erop hem onder het zadel te zien, ik heb een ruiter die onze andere paarden ook traint dus die heeft de eer straks met hem aan de gang te gaan

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:31

Seven schreef:
Inizio is minimaal 1.78
Word februari 4
Hij oogt heel compleet maar hij heeft ook nog een punt kontje en is nog ongespierd. Hoewel dat zo niet opvalt.
Ja filmpje extra kort heb wel langere filmpjes aan de longe maar uploaden duurt altijd zo lang :D

Explosieve foto's thoranlover
Inizio en jou paard zijn half broertjes zelfde vader :j


Wat leuk! :D

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:33

Ja jou ruin lijkt wel meer body nog te hebben dan nietsie

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:41

Nou die van ons blijft nog lekker even staan tot aan januari. Ik heb dan nog 3 maanden om haar te longeren voordat we haar wegbrengen om zadelmak te laten maken.
Wij gaan ook naar de stamboekkeuring dit voorjaar. Dus daarvoor moeten we wel wat spieren kweken al vind ik haar vrij compleet voor een 2,5 jarige.
Afbeelding
Afbeelding

Oh nog een vraag: wat krijgen jullie paarden voor voer en hoeveel?

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:45

Ze ziet er inderdaad al compleet uit
Mooie schimmel <3

Hier krijgt inizio onbeperkt hooi, binnen en buiten (loopt overdag buiten snachts op stal)
Normaal 1 kg brok, 1/2 muesli en luzerne
Als hij gewerkt heeft krijgt hij wat slobber naar het werk dat vind hij heerlijk.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:51

Leuk om al die verschillende jonge paardjes te zien!

liesen schreef:
Oh nog een vraag: wat krijgen jullie paarden voor voer en hoeveel?


Ze krijgt onbeperkt hooi, staat jaar rond op gras (wel kort) en krijgt als ik er ben (zo'n 3-4x per week) een mengsel van luzerne (3/4 schep) en slobber (1/2 schep) van Vitalbix (was eerst bietenpulp, maar ben nu gewisseld) en een scheutje lijnzaadolie.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:58

Diva verdraagt weinig suiker dus onbeperkt hooi aangevuld met vitaminebrok en voor het aankomen bietenpulp lucerne en lijnzaadolie.

Tara_13

Berichten: 749
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:08

Ik heb ook een 2,5 jarige dame die ik volgend jaar wil gaan beleren.
Ik heb haar afgelopen zomer naar huis gehaald en doe soms wat wandelen, maar meer nog niet. Over 2 weken ga ik mijn paarden verhuizen en dan komen we aan het bos te staan en hebben we op stal ook wat meer mogelijkheden (longeerbak en springmateriaal).
Dus dan wil ik haar rustig aan eens wat meer laten doen.
Ik twijfel nog over de merriekeuring, dat laat ik nog even afhangen van haar springkwaliteiten.

Ik ben zelf 28 en het plan nu is om haar zelf zadelmak te gaan maken, mits het wel veilig blijft.
Het is een Tangelo vd Zuuthoeve x Burggraaf merrie uit juni 2014

Afbeelding
Afbeelding

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:33

Mijn Haflinger merrie zal ook in 2017 beleerd gaan worden, ze wordt in juni 3 jaar.
We doen alles rustig aan maar het is wel een bewuste keus om haar met 3 jaar zadelmak te laten maken.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:06

Ik heb een 2,5 jarige Friese merrie, nu een maandje in mijn bezit. Er is weinig naar haar omgekeken van veulen af aan. Ze moet eigenlijk nog 10 cm de lucht in dus ik probeer nog even te wachten met het echte beleren. Ze wordt in April 3 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:17

Wat voor bloed zit er achter jouw schimmel Liesen?

Wendyshet, voorjaar of najaar? Wel erg jong (mocht je voorjaar al beginnen) en zeker gezien hafjes vaak langer de tijd nodig hebben.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:12

Enzo krijgt onbeperkt hooi, als het weer het toe laat wat grasjes en een handje muesli+lucerne. Meer heeft hij ook (nog) niet nodig. Hij kwam behoorlijk vet uit de opfok :') Daar kreeg hij hooi en stond hij op het land.

:x
Afbeelding

soully
Berichten: 157
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:13

Mijn welshje is volgend jaar ook aan de beurt zij wordt begin mei 3 jaar dus we gaan niet intensief aan de slag. Ze kent hoofdstel,mentuig, dekjes, singel en het idee van een zadel al en daar nooit een probleem van gemaakt dus ik verwacht dat ze straks niet veel problemen zal veroorzaken.
Afbeelding
Dit is een foto van afgelopen zomer, ik heb geen duidelijke recente foto's van haar zie ik net haha

GabberGill

Berichten: 5697
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:19

Gabber
29 maart 3 jaar
1,67 op het moment.

2 kg biks en volop kuil.

Loopt 2x per week aan de longe en is verder gewoon nog guppy. Beheerst alles aan de longeerlijn en accepteert zadel en hoofdstel. Gabber heeft in april/Juni een fikse leverbeschadiging opgelopen door jacob kruiskruid en moest daarvan herstellen. Geen spier en geen vet zat er meer op. Op aanraden van de veeart zijn wij dus met 2,5 begonnen met longeren om de dag 15 minuutjes.

Hij stond in een stichting "Hoop voor paarden" ik noem het meer wanhoop voor paarden vanaf nu. Gabb heeft er 5 maanden gestaan. Ik kreeg foto's en die bleken gewoon oud te zijn. Ik heb in die 5maanden 3 keer hoefsmidgeld gestort en maandelijks een bedrag van 100 euro voor zijn voer.

Foto 1 is hoe ik hem bracht. Foto 2 is van april naar augustus. Foto 3 is eind augustus en foto 4 is deze maand aan de longe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding