Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: Berdien, Murosch

Madje1992

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:44

lol staat bij mij ook voorop.
En ik heb ook veel artikelen gezien waar ze zeggen, neem de leeftijd en dat is hoeveel je maximaal mag rijden. Natuurlijk is niet ieder paard hetzelfde. Maar als je merkt dat je paard moe wordt dan kun je best dit schema aanhouden:
Een paard van 3 maximaal 3x in de week 20 minuten.
Een paard van 4 maximaal 4x in de week 20 minuten.
En dan zo langzaam gaan opbouwen.

mocht dat nog teveel zijn kun je eventueel toch nog een pauze inlassen. Als ze het namelijk niet aankunnen lichamelijk en/of geestelijk kun je ze nooit helemaal bevestigd krijgen. Dan beter een rust pauze en kijken hoe ze het daarna oppakken. Kan soms wonderen doen. Het blijft een hoop wat ze meemaken met het inrijden.

Eight: ziet er goed uit!!! Fijn dat ze zo braaf is.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:01

Plezier heeft ze volgens mij zeker nog. Het is ook een eerder flegmatieke pony, maar tijdens de training is ze nog goed geconcentreerd en reageert ze snel. Ik ga deze week enkel aan de hand stappen en ga kijken of ze verandert qua gedrag. De paardentandarts die morgen komt is ook dierenarts en ga haar vragen wat ze van haar algemene toestand vindt.
Het klopt wat jullie zeggen: het komt op enkele maanden niet aan, ze heeft nog tijd genoeg om een rijpony te zijn.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:37

Met de mijne heb ik helaas een finke stap terug moeten nemen. Hij ging steeds harder rennen, wat waarschijnlijk een balansprobleem was, dus heb ik het longeren weer opgepakt.
Ik rij de mijne (4 jaar) 3x per week, vaak kort (denk zo'n 20 min), ik stop vaak als hij braaf gedaan heeft wat ik wilde (en ik ben (nog) niet veeleisend). Wel ga ik het bos in met mijn jonkie, omdat ik dat een hele goede training vind in zijn fase van de training (het is fijn voor vertrouwen, balans, conditie, etc etc), en dat duurt altijd wel minstens een uur. Ik ben ook een keer bijna 3 uur weg geweest.

bobje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:06

Ik heb dat ook een keer gehad, was ik verdwaald. :')
Veel gestapt maar er zaten veel indrukken in op die dag! Echt te stom, ik ga nooit meer verdwalen op een jong paard haha.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:31

Dankje madje! Ik rijd weinig vergeleken met jullie, 1 tot 2 keer per twee weken. En iedere keer als ik op stap gaan we verder waar we gebleven zijn :) ik vind het prima zo, dan kan de 23 jarige ook mee

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:05

De tandarts is geweest. Ze was in het begin een beetje wantrouwig, maar uiteindelijk heel braaf. De tandarts heeft 1 wolfstandje verwijderd. Nu heeft ze dus 2 weken rust.
Ook vond de tandarts het bit een maatje te klein.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:57

Nele80 schreef:
De tandarts is geweest. Ze was in het begin een beetje wantrouwig, maar uiteindelijk heel braaf. De tandarts heeft 1 wolfstandje verwijderd. Nu heeft ze dus 2 weken rust.

Waarom 2 weken rust voor zo simpel iets? Van mijn tandarts mag er na 5 dagen weer een bitje in eventueel.

Ik rijd Mn jonkie 2x per week. 1x thuis en 1x ergens anders soms. Als ik niet wegga dan rij ik 2x thuis. 2x per maand longeer ik hem met een simpel bijzetje. Wordt hij ook erg fijn van.

Vandaag was Jappeloe mee naar de speeltuin: crossles. Had een uur gewonnen met een wedstrijd met Mn andere paard. Maar dat is voor Jap te veel. Instructeur ken ik erg goed en ook al erg lang, dus hij zei zelf al dat ik dat andere half uur nog maar een x moet inhalen. Jappeloe deed het super goed. Echt zo braaf. Niet gaan rennen of klieren. Kon bij de trailer opstappen en zo naar het terrein toe.

Volg m'n 3-jarige medisch & het beleren: [PP] [VOLG]Het leven van Jappeloe (v. Carrera)

Dakar Utopia (v. Cartano)ZZL+10 in 3 wedstrijden. PR: 239
Exspensive Z1+10

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 07:38

Tja ik vroeg aan de tandarts hoe lang ik moet wachten met een bit en ze zei toch zeker 10 dagen te wachten.

bobje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:28

Ik moest na wolfskiezen ook 2 weken niks in de mond hoor. Is echt een standaard, ik vind 5 dagen echt heel snel. :=
Voor Jaja komt de tandarts vrijdag..

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:48

Bij mij was het ook 10 dagen na de wolfskiezen, maar ik trainde op dat moment toch bitloos (en reed nog niet) dus was niet zo'n probleem

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:07

Even een vraagje tussendoor.
Wat doen jullie met belonen?
Ik zou voor m'n pony's best een extra motivator willen naast mijn jubelende 'braaaaf!' Dan kom je al gauw uit op iets lekkers, maar dat vind ik dus lastig.
Om te beginnen doen ze heel onhandig met bit in en een snoepje of brokje of klein wortelschijfje oid. Daar blijven ze minutenlang mee aan klooien wat de rest van de training verstoort.
En ze zijn al geneigd om bij het halthouden naar mij toe te draaien (voor de duidelijkheid: ze zijn 1.15m, ik rij ze niet, werk vrijwel alleen aan de longe) en na 1x weten ze dat er wat te halen valt en dan zitten ze natuurlijk meteen in mijn binnenzak :+
Hoe gaan jullie daar mee om?

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:52

Ik ben op stal gaan oefenen door steeds als hij wel een snoepje kreeg, er heel overdreven "braaf" bij te roepen, zodat hij de uitspraak met het snoepje ging associëren. Dat lijkt te werken nu :-)

BravoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:41

suikermeisje schreef:
Nele80 schreef:

Waarom 2 weken rust voor zo simpel iets? Van mijn tandarts mag er na 5 dagen weer een bitje in eventueel.

Ik rijd Mn jonkie 2x per week. 1x thuis en 1x ergens anders soms. Als ik niet wegga dan rij ik 2x thuis. 2x per maand longeer ik hem met een simpel bijzetje. Wordt hij ook erg fijn van.

Vandaag was Jappeloe mee naar de speeltuin: crossles. Had een uur gewonnen met een wedstrijd met Mn andere paard. Maar dat is voor Jap te veel. Instructeur ken ik erg goed en ook al erg lang, dus hij zei zelf al dat ik dat andere half uur nog maar een x moet inhalen. Jappeloe deed het super goed. Echt zo braaf. Niet gaan rennen of klieren. Kon bij de trailer opstappen en zo naar het terrein toe.

[ Video ]

Waar is dit terrein ? Ff oriënteren voor de toekomst waar ik heen kan :-)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:36

nessinator schreef:
Ik ben op stal gaan oefenen door steeds als hij wel een snoepje kreeg, er heel overdreven "braaf" bij te roepen, zodat hij de uitspraak met het snoepje ging associëren. Dat lijkt te werken nu :-)

Inderdaad dit. Dus snoepje alleen in combinatie met het woord. Zodat het woord positieve invloed heeft.

En als het tijdens het rijden is kun je ook zeggen dat op het moment het paard iets braaf heeft uitgevoerd je de druk er vanaf haalt. Dus bij netjes een oefening voltooid kun je dan je paard even met losse teugel laten stappen.

Maar zelf heb ik dit nog niet gedaan. Davino begreep bij braaf en goed zo jongen vaak al heel goed dat het positief was. En natuurlijk uitgebreid belonen met knuffels. Bij het behandelen van de mok wel met snoepjes gewerkt om hem zo af te leiden. Alleen in de stal de achterbenen behandelen is een stuk makkelijker als hij voor bezig is met wat anders. En op die manier hem heel erg goed kunnen behandelen. Maar dat was meer een noodzakelijk kwaad. Verder kreeg hij eigenlijk niks. En als hij de mok niet had gehad, was er ook helemaal niet gewerkt met brokjes.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:14

Het weekje rust heeft haar goed gedaan. Donderdag heb ik haar even aan de longe genomen en ze liep terug vlot zonder dat ik haar moest aanmoedigen.
Gisterenavond merkte ik wel op de ze rechtsachter een iets dikkere kogeln heeft. Ik heb haar even buiten genomen en volgens mij mankt ze er niet op. Het been volgt ook niet warm aan. Bij het controleren van de hoeven tilde ze haar been wel anders op dan de andere benen. Deze morgen zag het been er nog hetzelfde uit. Ze hadden gisteren wel langer als anders op stal gestaan, doordat ze de mest kwamen halen en dan moeten ze met de traktor door de weides rijden. Alleen raar dat ze dan maar 1 dikker been heeft. Ze staat nu op de weide samen met een hele rustige pony.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:00

Hmm dat moet je inderdaad even in de gaten houden. Lijkt me alleen sterk dat dat van een uurtje langer op stal staan komt. Maar ja wie weet wat ze heeft gedaan. Misschien toch aangetikt met haar andere benen?
Anders optillen van haar been is voor mij wel een teken van pijn.
En het helpt niet om bijv. te koelen?

Wel fijn dat je merkte dat een weekje vrij haar goed gedaan heeft.

Nou hopen dat die kogel snel weer minder dik wordt.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:44

Sorry dat ik de laatste tijd zo afwezig ben geweest. Zal proberen weer meer te reageren en mee te lezen! Had het zo enorm druk.

Hier gaat het allemaal wel goed eigenlijk! We doen maximaal 4x per week iets (longeren, wandelen of rijden). Meestal haal ik die 4x niet eens omdat ik het vrij druk heb. Maar Shenna pakt het allemaal top op! Ze ontspant steeds meer, zoekt lekker mijn hand op, wat ze eerst totaal nog niet deed ivm onbalans. Het enige puntje is dat ze soms nogal naar binnen wilt vallen, maar dat komt vanzelf wel goed. En de galop redden we nog niet langer dan een halve lange zijde, want daarna gaan we zo plat door de bocht dat ik bang ben dat we vallen haha. Friezen issue ook een beetje haha! Ze begint wel de galophulpen al beter te begrijpen en dus hoef ik het kusgeluidje steeds minder te gebruiken.

Laatst ben ik voor het eerst erop gegaan in het bos! Ben erheen gewandeld aan de hand. Langs een schooltje waar de kinderen net buiten aan het spelen waren. Gillen, schreeuwen, rennen en met ballen gooien/schoppen en met karretjes rijden etc.. Was even flink spannend, maar na even stilstaan en twijfelen liep Shenna toch braaf mee :D Eenmaal in het bos eerst een stukje wandelpad gepakt en blijven lopen. Maar ze was heel braaf. Dus gekeken of opstappen wilde lukken (is soms nog wel eens een probleempje nog). Eerste keer liep ze weg. Tweede keer bleef ze super braaf staan! Dus opgestapt en een stukje over de wandelpaden gestapt. En ze deed alsof ze nooit anders gedaan had <3 Dus toen de ruiterpaden opgezocht en daar een klein stukje overheen gereden. Die zijn natuurlijk een stuk smaller en liggen dieper, dus qua omkeren etc niet heel fijn. Ook zitten er behoorlijke afdalingen en hellingen in. Omhoog vond ze prima. Naar beneden weigerde ze soms, maar na lang volhouden toch gelukt. Ben niet heel ver gegaan, al gauw weer omgekeerd en terug gereden. Uiteindelijk weer afgestapt en het laatste stukje bos gewandeld en daarna terug naar stal gewandeld. Top paard! Was zo onwijs trots! :D

Verder is de osteopaat laatst ook langs geweest. Niet persé omdat ik ergens tegenaan liep, maar wilde gewoon weten hoe het ermee stond. Ik kreeg alleen maar complimenten! Er was gewoonweg niets te doen, alles was soepel en enorm goed! De osteopaat zei dat ze maar eens in de 6 maanden zo een 'correct' paard tegenkomt. Was dus erg blij daarmee!

Wat fotootjes :D Sorry voor de slechte kwaliteit, heb ze even van Instagram geplukt. Maar gaat om het idee :D

Cavaletti's lopen <3
Afbeelding
En balkjes ohz!
Afbeelding
In het bos <3
Afbeelding
Afbeelding
Bokken als ze een cavaletti omgooit :')
Afbeelding
Gewoon een knap paard <3
Afbeelding
Afbeelding

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent)
Instagram: @friesianfamke
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017 Ik zal je nooit vergeten meisje! Y;(

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 06:57

Leuke Fries heb je! Mooi dier zeg!

Als je straks vaker het bos in kan kun je de galop daar mooi oefenen. Dan kun je lekker rechtuit en in de bak focussen op het aanspringen.

Ik doe max 3x per week wat met jappeloe. Soms x extra ‘longeren’ maar dat is nu om zn energie kwijt te kunnen. Vanavond heb ik weer half uurtje Springles. Die duurt eigenlijk langer maar stop eerder. Vrijdag een rondje oefenspringen want dan slaat zijn hart weer op hol. Dat was de vorige x zo eng namelijk. En zondag half uurtje door water rijden en boomstammetjes lopen. De weken daarna ga ik even geen lessen etc en eigenlijk is dit ook wat veel. Maar vriendje en ik hebben een eigen huis gekocht en moeten daar dus veel tijd aan besteden en dan laat ik liever jappeloe een paar weken staan dan mn andere paard. Daar wil ik namelijk zz-zwaar mee gaan starten.

Volg m'n 3-jarige medisch & het beleren: [PP] [VOLG]Het leven van Jappeloe (v. Carrera)

Exspensive Z1+10

bobje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:39

Wat een stoere fries! Mooi!

Ik zal ook eens een update geven (was eerst actief en ongeveer de hele zomer MIA :') ).
Jaja is weer lekker op weg! Ze is opeens dikke mik met haar weidemaatje geworden wat niemand ooit had verwacht. Ze is nogal een einzelganger en tolereert maar een paar paarden in haar buurt. Aan de hand stappen met paard X gaat bijvoorbeeld niet want berg je maar...
Sinds ze zulke dikke mik is zit ze echt veel beter in haar vel en is ze mentaal weer een stuk verder gekomen. Het hele puppy uiterlijk begint ook te vervallen en plaats te maken voor een echt paardenlijf.
We zijn nu weer aan het longeren (meestal zo'n 3/4 keer per week, maandag + dinsdag, woensdag vrij, donderdag longeren vrijdag vrij en dan zaterdag of zondag longeren). Ik wil proberen er volgende week ergens weer op te gaan. Gisteren hebben we haar voor het eerst een balkje laten lopen wat ze nog wel heeel erg spannend vond, maar gut gut wat had ze een plezier! :D

Hierbij wat foto's uit filmpjes van gisteren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:12

Hey iedereen! Mag ik mij hier ook melden? :D zal morgen (ben ik vrij) ook even de laatste pagina's doorlezen en reageren :D

Volg dit topic al een tijdje, maar eigenlijk nooit zelf gereageerd.

Dit jaar is mijn veulentje eindelijk 3 geworden dit jaar.
Afbeelding
De afgelopen 3 jaar jaar vooral veel gewandeld, mevrouw is dan ook bomproof en heerlijk zelfstandig. En vooral lekker gespeeld ik de bak, heel af en toe n x vrij laten springen en ze heeft vooral lekker buiten gespeeld met haar vriendjes. Ze staat al sinds haar geboorte 24/7 buiten. We staan nu sinds 2 jaar ook op een heerlijke plek aan het bos.
Afbeelding

Kort voordat ze 3 werd langzaamaan begonnen met los longeren in de longeerbak. Dit pikte ze vrij vlotjes op. Inmiddels longeer ik 1 hooguit 2x in de week, max 20 min. Ze reageert zo fijn op stem!

Haar verzorgster gaat vooral met haar wandelen 1 a 2x in de week, meestal een halfuurtje.

De dag dat ze 3 werd er voor t eerst eens op gezeten (ervoor al n x t zadeltje erop gelegd en hoofdstel om gehad, gaf ze niks om). Nou ze gaf geen kick XD

In de tussentijd er nu n paar x op gezeten, ook zonder zadel. Wel letterlijk gezeten XD vooral wat geoefend met wegstappen, terug naar halt, bochtje links, bochtje rechts. Ze vindt het allemaal prima en wordt er zo blij van :D

Inmiddels ook overgestapt op een bitloos hoofdstel omdat ik dat op dit moment wat fijner vind. Ze reageert er prima op en dan hoeft ze nog even geen bitje meer in.
Afbeelding

Baileigh is sowieso erg gericht op mensen en wil altijd mee en wat doen (en is dus t afgelopen jaar ook vaak beledigd geweest als ik mijn andere merrie en t veulen, inmiddels verkocht, pakte en haar niet).

2 weken terug had ik afgesproken met de verzorgmeiden van mijn dames. Bedoeling was hen erop en ik ernaast n klein staprondje door het bos. Helaas kon Baileigh haar verzorgster niet dus dacht, waarom proberen we het niet gewoon ik erop en dan mee aan een korte longeerlijn.

Zo gezegd zo gedaan, eerste paar meter moest ze even wennen. Maar toen had ze het door. In het bos liep ze ook flink door en ging ze ook naast mijn merrie lopen ipv erachter. Ik heb me vooral mee laten nemen :D ging echt geweldig! Ze is zo onwijs braaf, je voelt geen greintje spanning, loopt continu op standje relaxt.
Afbeelding

Vorige week zou ik weer n klein rondje doen (wil dit max 1x in de week doen, verder zit ik er ook nog niet op) samen met een stalgenoot. Haar pony was met weggaan alleen wat lastig en de lijn zat in de weg. Dus hield de lijn zelf vast, en eigenlijk ging het zo ook prima XD ze liep nu los ook heel braaf mee, in t bos heeft ze zelfs voorop gelopen. Nog een grote grasmaaier tegen gekomen. Maar ze vindt het allemaal onwijs leuk en allemaal prima :D
Afbeelding

Hoop haar zo af en toe lekker mee te nemen op rit en het langzaam op te bouwen, ze vindt het heel erg leuk en dat moeten we ook zo houden :D

Volgend jaar (of t jaar erop) wil ik dan met haar wat meer in de bak aan de slag. Al denk ik dat boshobbelen meer haar ding is (is ook meer mijn ding gelukkig XD).

Maar onwijs trots op mijn kleine grote puppy <3

En dan nog mijn andere merrie :D
Afbeelding

Sanya is 9 jaar geworden dit jaar, haar heb ik vorig jaar gekocht net nadat ze was geïmporteerd. Ze was wel beleerd....Naja je kon erop zitten XD al snel bleek ze drachtig en na 2/3 maandjes langzaam aan beginnen met rijden (vooral buiten en we hadden net wat lesjes gehad in de bak) had ze er eigenlijk geen zin meer in ivm zwangerschap en heb ik het zo gelaten. Vooral veel grondwerk gedaan, stukjes gewandeld, getutteld etc.

In april is ze bevallen van een prachtig merrie veulen <3 en na een paar maanden zijn we weer langzaam aan begonnen met longeren en kort rijden. Vooral ook weer kleine ritjes naar buiten. De bak vindt ze toch nog vrij lastig.

Haar veulen is nu inmiddels 3 weken geleden verhuisd en beiden doen het geweldig. De afgelopen 2 maanden is ze meerdere keren per week bereden en gelongeerd. Maar omdat ik merk dat ik de basis er lastig in krijg (onregelmatige bak, vooral met slechter weer, onstabiel paard, zeer gevoelig op zit) gaat ze zaterdag naar een vriendin toe die haar een maandje gaat trainen. We alles op zijn tijd, puur de basis goed aanleren.

Planning is dat zij haar 4x in de week gaat rijden en zelf longeer ik haar dan 2 dagen in de week en/of maak ik een rondje buiten.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe zij het gaat doen. Er zit zoveel potentie in haar, ze kan zo geweldig lopen, is erg soepel, gevoelig op de hulpen, lekker vlot.

Foto's zijn van vorig jaar.
Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor het lange bericht :o

♡ Bart ♡ Baileigh ♡ Abby ♡ Sanya ♡ Aylin ♡

[Tinker] Novia's Aylin - mijn verrassingspakketje ♡♡♡

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:54

Knap dier je driejarige zeg!

Jappeloe sprong vandaag springwissels van rechts naar links. Wel met een giga bok maar ach, het begin is er zo.

Exspensive Z1+10

bobje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:07

Wauw prachtige tinker zeg! <3 Ik houd niet zo heel erg van koudbloeden maar wel van rond + behang.. En ja dan zit je al snel bij een koudbloed haha!

Wat fijn Suikermeisje, nog even en je kunt volgend jaar de ring in! :D

thoranLOVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:48

Wauw wat een knappe tinker <3 Bij mij en Yable gaat het nog steeds super! Sinds kort begonnen met lange lijnen wat hij ook super goed oppakt. Laatst ook les gehad met allemaal balken in de bak, nou ik vond het enger dan hem :') Hij gaf geen kick en liep er super braaf langs en rond!Afbeelding
Afbeelding We werken nu vooral eraan dat hij wat meer lang en laag gaat en wat beter nageeft op mn hand.

"There is no secret so close as that between a rider and his horse"
B + 10 , L1 + 10 (+3e op zk) en L2 + 8
29/10/10 ♥ 18/09/16

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:38

Ziet er allemaal goed uit.

Davino wordt nu vooral op de lange lijnen getraind. Eerst wordt er op die manier een stuur erop gezet en ervoor gezorgd dat de aanleuning en alles in orde is. Ben nog altijd blij dat ik hem daar in training heb staan.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:53

Jappeloe maakt het nooit spannend voor jullie. Vanavond oefenparcours gedaan met m hier vlakbij. Foutloos 70cm. 1 balkje op 60cm. Hij ging echt zo fijn rond. Zo simpel.

Exspensive Z1+10