[volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

[volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 20:08

Nadat er veel veranderd is bij mij op stal had ik 2 stallen leeg, helemaal geen ramp natuurlijk. Juist fijn dat ik wat meer rust heb.. Dacht ik..
Helaas is bij mij toch altijd het geval dat die stallen zich weer zo snel vullen.

Ik ben zelf een ruiter die lekker recreatief dressuurmatig aan de gang gaat, mijn vriend daarin tegen heeft de lol van het mennen ontdekt.
Hij ment nu met mijn (mini) shetjes en wilde eigenlijk wel iets groters.
Rustig aan keken wij daarom in het rond.. Geen haast..

Toen kwam Hansi op ons pad, hansi is een fjorden merrie van 2 jaar oud. Hansi stond op een 'natuurgebiedje' waar een kudde fjorden rond wandelde en een kudde koeien.
Helaas moesten de fjorden het gebied verlaten van de gemeente..

Omdat wij een stal over hadden, fjorden ideaal vinden omdat ze voor de kar maar ook onder het zadel kunnen en wij ook nog eens maar 15 min er vandaan zaten. Waren we het er al snel over eens om eens te gaan kijken.

Meet Hansi :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hansi is super lief maar heel erg onzeker. Kwam nog niet zomaar bij mensen in de buurt en laten pakken was al helemaal niet te doen.
Het was dan ook een echte uitdaging haar op de trailer te krijgen en mee naar huis te nemen.
Vandaag was het eindelijk gelukt, niet helemaal de ideale manier.. Maar goed thuis trainen we wel weer verder.

Afbeelding

Wij hebben haar voor nu even op stal gezet en morgen mag zij de wereld bij ons gaan ontdekken. Ze kent nog niets, geen halster, niet mee lopen, niet poetsen, echt letterlijk helemaal niets.
Ze is 2 jaar oud dus mag hier lekker gaan groeien en spelenderwijs gaan we haar alles leren.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 10:38

Dag 2

Nadat we gister hansi vooral met rust gelaten hebben op stal hebben we haar er vandaag weer lekker uit gehaald.
Ze laat zich met een snoepje best wel makkelijk pakken en je kan dan gemakkelijk het touw eraan klikken.
Gewapend met een wortel en een ander paard zijn we gaan wandelen over het terrein.
Voor nu nog even achter een andere aan om te wennen. Dit paard staat ook naast haar op stal wat het voor haar makkelijker maakt.

Afbeelding

Toen zij dit braaf deed haar ook nog even 'gepoetst', alleen een borstel over de rug om te laten wennen dat aanrakingen niet eng zijn. Dit vond zij heel spannend maar aan het eind stond ze er heel relaxt bij.

Afbeelding

Omdat we toch ook wel nieuwsgierig waren hoe groot ze is even de meetstok er naast gehouden.
Ze is nu ruim 1.40m hoog. We weten het niet precies omdat ze het enorm spannend vond. We oefenen gewoon verder en rustig aan leert ze het vanzelf.

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:40

Hee wat leuk! Zag haar voorbij komen op facebook. Leuk beesie :)

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 16:01

Dag 5

Hansi mocht vandaag voor het eerst met de andere paarden op de wei.
Hiervoor stond ze apart er naast.

Met ze alle ging best goed.
Mijn 3 andere dames gingen eerst wel wat klooien en stuurde haar weg maat aan het einde van de dag stonden ze gewoon heel rustig met ze 4e.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ook doet ze sinds gisteren haar hoofdje over de deur. Hiervoor vond ze dit nog enorm spannend.


Afbeelding

angelax

Berichten: 3355
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Groningen

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:02

Wat leuk! Ik volg :)

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:10

Ik volg ook :j

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:13

Wat een leuk ding! Ben heel benieuwd hoe dit uit gaan pakken, dus ik volg ook zeker! :D

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:53

Wat leuk!

TinkerLoves

Berichten: 117
Geregistreerd: 21-12-10
Woonplaats: Limbwabwe

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:03

Wat een leuk beestje. Ik volg ook

Janinevv

Berichten: 13236
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:05

Wat leuk! Ik volg mee :)

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 13:46

Dag 9.

Nou Hansi heeft een aantal dagen lekker in de wei mogen genieten. Zelf hadden wij wat minder tijd en gewoon in de wei staan is voor een 2 jarige nooit verkeerd.

Het mee lopen gaat steeds beter, zij gaat alleen nog wel eens rennen en stijgeren als zij als laatste uit zijn stal gehaald wordt. Gelukkig heeft hij zelf totaal niet door dat zij sterk kan zijn waardoor zij al snel weer bij je te houden is als je hem corrigeerd.
Wij doen alles zonder te straffen aangezien zij in eerste instantie nog een soort bang was van mensen.

Hansi is gek op wortels, heeft daar egt heel erg veel voor over.
Vast staan gaat dan ook echt al helemaal goed. We kunnen haar neer zetten en bij wijze van spreken kunnen we zo een uur weg blijven. zij draait nog wel als zij iets hoort, maar goed zij is jong.

We zijn nu druk bezig met poetsen en voetjes aanraken en optillen.
Voor gaat echt al heel goed, zij snapt er nog weinig val maar aanraken vind zij prima en optillen kan nu voor een paar seconde. Achter daarin tegen vind zij dood eng. Dan gaat zij eerst weg proberen te rennen en als haar dat niet lukt omdat wij haar tegen houden gaat ze uithalen.
Voetjes zijn heel belangrijk nu omdat ze echt naar de hoefsmid moet. Alleen een hoefsmid nu erbij halen heeft nog niet echt veel zin.

elliehorses

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-10-13

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:14

Ik volg! Super leuk aansprekend diertje!! :j

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 15:39

dag 14

Nou alles gaat echt in een super snelheid.

halster om en af doen is totaal geen probleem, ook het vast staan en mee lopen aan een touwtje doet ze enorm braaf.

Van de week is de hoefsmid geweest die der voetjes weer wat knapper heeft gemaakt, helaas zit daar nog wel veel corrigeer werk aan.

Voetjes tillen gaat super, achter vind ze wel nog spannend maar voor vind ze al normaal.

Deze week gaan we beginnen met oefenen met trailer laden.
Dit moet ze toch echt kunnen voor later dus vinden wij het slim om hier nu aan te beginnen ipv lang te wachten.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:43

Mooi dier. Ik ga het proces volgen.

Anneloree

Berichten: 163
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:47

ik volg ook vind het wel interessant! erg mooie merrie :)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:31

Wat een leuke fjord. Ze ziet er heel volwassen uit voor haar leeftijd. Staat ze toevallig te koop op de boktmarkt? Die fjord lijkt er namelijk als 2 druppels water op en heeft dezelfde leeftijd.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:46

sakvis schreef:
Wat een leuke fjord. Ze ziet er heel volwassen uit voor haar leeftijd. Staat ze toevallig te koop op de boktmarkt? Die fjord lijkt er namelijk als 2 druppels water op en heeft dezelfde leeftijd.


Lijkt enorm idd, maar nee is een andere. :)

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 16:39

Dag 16

Vandaag gaan oefenen met trailer laden.
We zijn in totaal een uurtje bezig geweest en heel blij met hoe het ging.

1e poging; er gewoon inlopen. Geen hulpmiddel. gewoon vertrouwen..
poging mislukt..

2e poging; Achter een wortel aan.. na 3 hapjes en 2 voor voetjes op de klep wilde ze echt niet meer verder..
poging mislukt.

3e poging; achter brok aan. Hier had ze een hoop voor over.. Binnen 10 min stond ze er geheel ontspannen in.
poging gelukt!!

toen moest ze er uit..
dat ging wat minder makkelijk..Een half uur bezig geweest. Achteruit die klep op is natuurlijk dood eng. Ze wilde liever omdraaien maar ja ook al past dat.. dat leer ik ze liever niet aan..
Na een half uur toegegeven..
poging mislukt..

4e poging..
dit keer met brok tot halve wegen.. voorvoetjes in de kar en achter op de klep.
Gelukt! en super snel.

uitladen ging nu ook super en gemakkelijk..
poging gelukt.

5e en laatste poging..
Haar weer helemaal erin gekregen.. Weer met brok.. En toen rustig aan, stapje voor stapje eruit.

poging helemaal gelukt!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 08:40

Omdat hansi een enorme scheur in haar hoef had zitten hebben we we even advies gevraagt bij de dierenarts.
ook haar benen op de foto laten zetten wegens de extreme lange hoeven toen ze bij ons kwam.
(nog nooit bij een hoefsmid geweest)

Na veel overleg en raad van dierenartsen en hoefsmeden besloten dat hansi niet geschikt is voor ons toekomstige doel.

of in ieder geval, het kan allemaal goed komen maar kan ook zo blijven als het nu is.

Wij wilde niet het risico nemen om nu een geweldige band op de bouwen met dit paard en er dan over 2 jaar achter komen dat ze alleen licht recreatief wek aan zou kunnen.

Daarom hebben wij een nieuw huisje voor haar gezocht, wat ook gevonden is.

een meisje die haar het komende jaar of 2 jaar lekker laat groeien en spelenderwijs wel lekker mak maken.
Daarna wil ze recreatief gaan rijden, ontspannen buitenritjes is het idee.

Wij hopen dat dit het huisje is wat hansi verdient!

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [volg] Ons 2 jarige fjorden projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:50

Wat jammer zeg! Wel fijn dat jullie een ander huisje voor haar hebben gevonden :)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:58

Wat een lief hoofd heeft Hansi! En ze leert snel, een echte Fjord :) Wat jammer dat ze gaat verhuizen...