Kijken we nog écht naar een paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:18

Ayasha, ik denk ook dat veel reacties op dat idee gebaseerd zijn. Denk niet dat dat is wat de TS bedoelde. Verder ben ik het met je eens idd.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:29

Wat ik heel vreemd vind, dat mensen niet fokken met hun al te goede merrie.
Dat hoor ik zo vaak tegenwoordig
Maar vaak een merrie waar een tikkie in de kop zit en waar de mensen eigenlijk zelf niet mee kunnen rijden. of paarden die een aandoening hebben(erfelijk ja of nee).
En daar moet dan een veulen uitkomen, want verder kunnen ze er niet zoveel mee!
Bizar als je gaat fokken dan zoek je toch de beste beweger en de gene met het beste karakter.
EN niet een half gaar paard

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:30

Hangt er ook maar net van af of het dier halfgaar ís of half gaar gemaakt is. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:48

Eigenlijk maakt het toch ook allemaal niet uit?

Misschien maakt dat paardje met die karperrug of Franse stand wel iemand heel erg gelukkig.

Zolang er gefokt wordt, worden er ook altijd misbakseltjes en kneusjes geboren, zowel in de wildfok als in de allermeest gecontroleerde fokkerijen, en het is toch heerlijk als iemand dan voor zon dier 'valt' en het misschien nog wel 20 jaar een goed leven heeft?

Wij zijn ook niet allemaal miss world materiaal? Gelukkig maar dat we ook andere kwaliteiten hebben waar onze partners voor vielen. ;)

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:55

Ik herken dit niet nauwelijks. Heb zelf appaloosa's en ga regelmatig naar de keuring, kwaliteit wordt steeds beter. Veel fokkers gebruiken hengsten uit andere stamboeken en komt er een eenkleurige uit nemen ze dat voor lief.

Wat topic starter omschrijft zie je misschien bij onwetende mensen die hun eerste paard kopen maar menseniet met een beetje kennis en die een paard kopen om er wat mee te doen kijken wel verder

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:56

Toch ken ik mensen in mijn omgeving die naar dat kleurtje keken, of die mooie manen en vervolgens met een paard zaten met dusdanige beperkingen dat dit in het rijden problemen gaf.
Geen paard is perfect, maar zijn bouw bepaalt wel wat je ermee kan en hoe.
Ook op recreatief niveau.

Het leven is als een kerstmuts

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:24

Ik heb 2 paarden op kleur gekocht. Daarnaast had ik nog een aantal simpele criteria, ik wilde geen quarter of iets in die richting, ik zocht warmbloed, perse merrie met papier, dus geen onbekend mengelmoesje en een fatsoenlijke bouw. Een echte topper zou het sowieso niet worden, want die zijn er (nog) niet met die kleurtjes. Maar goed ik was sowieso al niet op zoek naar een GP paard, dat niveau is niet voor mij weggelegd. Verder is een goed karakter, mensgericht en meewerkend belangrijk.

Ik vind dat ik goed geslaagd ben daarin en ben erg blij met de paarden die ik nu heb. :j

Volgend jaar verwacht ik 2 veulens, bij de een heb ik een hengst op kwaliteit uitgezocht. De andere is drachtig van mijn voormalig eigen hengst. (Kharamel gf) die heb ik er op gezet om de kleur en karakter past ook prima. Het veulen zal niet krom worden oid want beide ouders zijn gezond en hebben geen vreemde beenstanden oid. Maar had ik een mooie warmbloed hengst erop gezet, had ik wel meer beweging gefokt. Maar heb dit jaar de overweging gemaakt om eerst voor kleur te gaan. Een slecht gebouwd veulen komt er sowieso niet uit en gezien de karakters van beide ouders moet dat ook goed komen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:35

Desty schreef:
Als jullie voor een man kiezen, kies je dan ook voor een medisch gezonde man (zonder gebreken) met de perfecte bouw die bij jouw lichaam past? Of toch ook naar het uiterlijk?


Nouja, moet wel berijdbaar zijn allebei :Y)

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:44

Ik neem.juist het tegenovergestelde waar.

Kleur blijft wel belangrijk, ieder heeft simpelweg zijn voorkeur.

Kwaliteit is belangrijk.

Maar iedereen wil tegenwoordig een gezond paard, rontgen goed, klinisch goed.
En daarbij moeten ze allemaal top braaf zijn.

Het enige wat mij tegenwoordig op valt, is dat mensen vaak heel veel.eisen hebben, maar niet altijd weten waar ze over praten.


Maar al met al word er juist steeds meer gekeken naar de gezondheid etc.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:39

LadyMadonna schreef:
Ik geloof dat mensen de strekking van dit topic missen... Het gaat me niet om het kleurtje, voor mijn part is het een zwarte volbloed op het strand, als dat dier vervolgens een karperrug heeft of andere afwijking, is het dus imo geen mooi, goed, of geweldig paard... Maar toch zal 80% met ooohhh en aaahhh reageren

Denk dat jij voornamelijk op Facebook doelt? Weet nou niet of dat representatief is voor de gemiddelde paardenhouder. Ik vind het ook superirrittant hoeveel pennyreacties er op fb verkoopadvertenties komen,wat heeft de verkoper nou al al doe oeh ahh HadIkMaarGeldMaGNietVanMijnOuders reacties?

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:50

Ik kijk altijd naar het karakter, maar ook naar de gezondheid.
Ik ga nou nooit een paard kopen dat zijn hele leven ziek is, ik moet er wel wat mee kunnen, maar naar de kleur of het uiterlijk, interesseert me niks

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:00

Aan alle schimmels in mn wei mag het wel duidelijk wezen dat ik niet voor kleur ga haha. Karakter komt hier op een, daarna bouw en een goede basis, geen dingen als beenafwijkingen of zomerexceem, behang is mooi meegenomen, ze moeten wel iets uitstralen, goede beweging hebben en een sterke achterhand,...
Nu een kleurtje lopen, en net een kleurtje verkocht, de rest dus schimmel.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:06

Ik heb iemand gekent die alleen maar schimmels wilde. (kon ie kiezen tussen een bruine correcte of een kromme schimmel ging ie voor een schimmel.) want volgens hem waren het altijd schimmels die wonnen in de sport.
Dus eigenlijk zegt dat niet zo veel. :')

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:07

Schimmel is toch ook gewoon een kleur, of je nou allemaal valken of allemaal schimmels hebt dat komt op hetzelfde neer :+

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:07

Voor mij moet het plaatje compleet zijn. Goed gebouwd, goede beweging, mooie kleur, goede afstamming en een goed karakter. (niet perse in die volgorde trouwens)

Ik zie van alles langskomen. Soms wordt men inderdaad verblind door een speciale kleur of mooie manen, maar ook bij een vos of een schimmel zie ik genoeg paarden die gewoon niet gunstig in elkaar zitten. Geen idee waar men naar kijkt. Is ook niet mijn probleem. Als het voldoet voor de eigenaar wie ben ik dan om daar wat van te zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:08

Goh, ik denk dat het echt van mens tot mens verschild. Tuurlijk zijn er mensen die fokken/kopen op basis van wat je in de op schrijft, maar soms zoek je gewoon een paard dat bij je past en kom je toevallig met een speciaal kleurtje thuis. Ik wilde een zwarte of een vos en ben als een blok voor ene met een speciaal kleurtje gevallen. Niet voor zijn vacht, wel omdat net dat paard was wat ik wilde.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:25

Ik heb jaren lang geholpen bij het beleren en ''zadelmak'' maken van friezen.
Dit was in opdracht voor een grote fokker, Ik heb menig keer met mijn mond vol tanden gestaan van verbazing.
Gewoon omdat deze beesten zo slecht waren qua lijf, qua beweging, rare ruggen en kromme poten.
Ik heb echt van alles voorbij zien komen. En deze beesten gingen voor megaprijzen naar het buitenland. ZOO bizar. het was alleen belangrijk of er veel behang aanzat en ze moesten goede papieren hebben. Dat ze de ene poot niet voor de andere wilde of konden zetten, Who cares?!

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:11

daisssx schreef:
Ik heb dit topic zitten meelezen, maar wat is in jullie ogen een correct gebouwd paard?
Ik denk dat de meningen daar ook over verschillen. Zou ook graag een foto erbij zien :)


Dat hangt helemaal af van het gebruiksdoel.

Een springpaard heeft een andere bouw dan een dressuurpaard.

Ik denk dat ik wel begrijp wat TS bedoeld.

Als ik dergelijke foto's voorbij zie komen denk ik ook wel een: oei die heeft wel erg..... (vul gebrek in)

Aan de andere kant,...en dat zie ik mensen hier ook noemen, ik ga daar niet onder tikken he wat een kromme poten heeft die.
Meestal hou ik mijn mond. Maar als iemand mijn mening vraagt zeg ik ook iets van sympathieke uitstraling of leuk kleurtje.(dus als je dergelijke reacties van mij tegenkomt weet je genoeg ;) )

Zelf kijk ik bij het kopen wel naar een functioneel en correct exterieur. Een paard wat recht op zijn poten staat heeft nu eenmaal minder kans op blessures.
Maar uitstraling is zeker belangrijk. Ik wilde graag een vos en heb die.
Maar de merrie is wel voorlopig keur....ze heeft dus ook een functionele en correcte bouw. (waar heus nog wel wat op te vinden is)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, sterregoud, tjee en 27 bezoekers