Kijken we nog écht naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:30

Ik vind die dingen die je noemt sowieso kansloos. Ik bepaal zelf wel of het een prachtig/mooi/gaaf/etc paard is.

Toen ik mijn KWPN'er ging kopen wilde ik toch eigenlijk wel een vos en dat is ook gelukt. Bij mijn fjord had ik graag een rodblakk gewild, maar die kon ik toen geen fatsoenlijke vinden en toen ik haar zag staan was ik sowieso gelijk verkocht eigenlijk.. :+ Kortom: het is iets waar ik op selecteer als het aanbod voldoende is, maar ik lever er niks voor in en ga er ook niet veel meer voor betalen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:31

AlwaysH schreef:
Sunrise_ schreef:
Natuurlijk is de bouw en gezondheid het belangrijkst. Maar als er een gezonde/normaal gebouwde vos staat, of eentje met een soortgelijke bouw in een apart kleurtje, zullen veel mensen voor het tweede gaan. Laten we ook niet doen alsof alle dieren met een apart kleurtje ineens standaard veel minder gebouwd zijn dan dieren met een wat meer doorsnee kleur.


Nee, maar je ziet ze tegenwoordig veel vaker. Overal zie je valkjes (vind ik ook mooi hoor, zou het zelf nooit aanschaffen) en cremello's tevoorschijn komen.
Ik hoorde laatst van mijn moeder dat er bij haar op stal echt bijna alleen maar bruin, vos en zwart stond.

Gelukkig val ik wel op een goeie bouw, haha.

Ik vind zelfs dat tegenwoordig er zoveel gevlekte/gestipte palomimo/cremello/panter/smokey weet ik het allemaal zijn, dat het bijna speciaal wordt om een gewoon bruin paard te hebben :+
Vind vooral de 'kleurtjesfokkerijen' echt zulke dikke onzin. Gewoon 3 rassen bij elkaar gooien, totaal uit verhouding dieren krijgen maar dan heb je wel dat mooie beige stipje! Dus ik ben het zeker wel eens met dat er tegenwoordig veel te weinig naar gekeken wordt, alleen zul je die mensen in dit topic toch niet zien, dus gaat het net lijken alsof iedereen nog wel naar de bouw kijkt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:32

ohjajoh6 schreef:
Oldskool hierzo, dus nog van het gezegde dat een goed paard geen kleur heeft...


Hier ook hoor, en ik ben geen ouwe... :') Verre weg van dat.

@liekec, inderdaad! En toch zie ik zelf liever een mooie vos of bruine op wedstrijd met een leuke aftekening dan een valkje!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:34

Nee, kan me er niet in vinden :o :D
Ik wou een gestippeld paard van een specifiek ras (Knabstrupper), kom ik vervolgens thuis met een effen zwart exemplaar (die man had er 80 a 90 staan dus ook wel 1 met stippels) dat ook nog eens zomerzwart is dus doorgaans voor bruin versleten wordt.
Dus kleur stond bij mij duidelijk niet op 1, maar droom wel van ooit een gestippeld paard, maar dan wel alleen als de rest buiten de stippels om me ook aan staat.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:34

Maar waarom zou een goed paard geen apart kleurtje kunnen hebben?
Ik denk dat er mensen bezig zijn om het en/en te fokken en niet of/of.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:36

Silly1972 schreef:
Maar waarom zou een goed paard geen apart kleurtje kunnen hebben?
Ik denk dat er mensen bezig zijn om het en/en te fokken en niet of/of.


Tuurlijk zijn die er (Le Matsjo vind ik bijvoorbeeld er goed gebouwd) maar er wordt vaak alleen naar de kleur gekeken. En dan door iedereen in het algemeen, niet alleen fokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:37

AlwaysH schreef:
ohjajoh6 schreef:
Oldskool hierzo, dus nog van het gezegde dat een goed paard geen kleur heeft...


Hier ook hoor, en ik ben geen ouwe... :') Verre weg van dat.

@liekec, inderdaad! En toch zie ik zelf liever een mooie vos of bruine op wedstrijd met een leuke aftekening dan een valkje!



Hee! zeg ik eens niet over mezelf dat ik een oud lijk ben, doe jij het wel even voor mij... _/-\o_ :') :j

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:42

Sorry, ik voel me echt een baby met mijn zestien jaar op Bokt en mijn bemoeienissen! _O-
Je bent nog prachtig jong, net uit de baarmoeder!

Maar, niet iedereen uit de laatste generatie denkt alleen aan het vachtje, geef mij maar een groet bruin met een sterke achterhand, rechte rug en veel mogelijkheid tot schoudervrijheid :o
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 19-10-16 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:43

Ik ben stapel van bont, maar ik kijk toch éérst naar een correcte bouw.

Bouw = beweging, dus als je er op wil is die bouw voor mij toch het belangrijkste.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:56

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:03

Ik herken het niet... Natuurlijk kijken mensen of het paard er leuk uitziet, maar daarna kijk je toch ook of hij/zij een normale bouw heeft/gezond is? Denk echt dat er weinig mensen bewust een kapot paard kopen met de reden "maar hij zag er zo leuk uit"

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:06

Dat soort woorden omschrijven gewoon iemands mening, en het klinkt leuk als verkooppraatje. Aan de andere kant, mijn merrie heeft een karperrug, is maar een simpel tuigertje, maar voor mij is ze het mooiste paard van de wereld.
Daarnaast krijg ik van iedereen uit mijn omgeving en waar ik ook op wedstrijd ga te horen wat een beeldschoon, imposant paard ik heb. Dat ze karperruggetje heeft doet namelijk niks aan het feit dat ze wel een mooi paard is.

Een 'prachtig' paard, hoeft niet een 'perfect' paard te zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:15

Cayenne schreef:
Joolien, dat valt mij ook steeds meer op. Ik zie steeds meer op bokt dat mensen puur op kleur fokken, of zelfs een (niet gekeurde) hengst kopen en die direct bij een merrie gooien om drachtig te worden, puur omdat de hengst een leuk kleurtje heeft. Daarbij letten ze dan totaal niet op of de hengst een goede aanvulling kan zijn op de merrie en is ook niets bekend over erfelijke gebreken etc.

Dat is er eentje voor zover ik de fok-forums volg op bokt. :+
Zeker niet het overgrote deel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 17:41

Silly1972 schreef:
Maar waarom zou een goed paard geen apart kleurtje kunnen hebben?
Ik denk dat er mensen bezig zijn om het en/en te fokken en niet of/of.

Dat is niet wat ik zeg.
Ik zeg alleen dat men vaak niet verder kijkt dan het kleurtje, of het behang, of de uitstraling...
Die Fries die mooiste paard van de wereld werd is idd een goed voorbeeld.

Ik heb het dus ook totaal niet over fokken oid...

Ik ben zelfs groot kleurliefhebber, maar dan wel ook graag een paard wat correct in elkaar zit.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:27

Ik snap het doel van dit topic niet zo goed. Want 'men' en 'we' hebben het uiteindelijk toch altijd zelf bij het juiste eind en ik denk niet dat er iemand hier zal reageren die toegeeft inderdaad het liefst paarse stippeltjes te fokken en daar kromme beentjes voor op de koop toe te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:29

Ailill schreef:
safina schreef:
Ik heb mijn man wel uitgezocht op z'n mooie haarkleur. Gelukkig heeft hij ook een goede bouw en een fijn karakter. :D
Laat me raden; en rooie :P


:j <3

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:36

LadyMadonna schreef:
Hoevaak zie je het niet langs komen? Op Facebook of hier op bokt....
Een "prachtige" zilverappel, zo frans als de neten
Een "schitterende" Fries met mega veel behang, met een mega weke rug
Een "gaaf" getekende paint, zo koehakkig als de pest
Een "super" tinker, met een karperrug...
Zomaar wat fictieve voorbeelden...

Zolang er maar veel behang op zit, of een mooi kleurtje, of een mega uitstraling wordt er massaal oeh en aah geroepen. Dat het paard in kwestie vervolgens zo krom als een hoepel is lijkt niet uit te maken...

Kijken we nog wel écht naar een paard?



Bij bepaalde mensen zie je bovenstaande idd wel...maar soms zeggen mensen ook wel eens zo'n opmerking om enigszins subtiel te zijn. Die van de gaaf getekende paint is zo'n mooi voorbeeld.
Als iemand bv vol trots een foto plaatst van zijn/haar paard en daar overduidelijk heel blij mee is...ga ik niet zeggen; pffft die paint klopt van geen kanten, maar stel hij is wel heel mooi getekend dan zet ik bv ook zoiets neer; heb je toch wat positiefs gezegd....vind het altijd zo sneu om zo'n blije penny helemaal de grond in te boren door alleen maar de negatieve kanten van het dier te benadrukken.

Zou ik het complete plaatje mooi vinden dan zet ik iets neer in de trant van: 'wat een gave paint en zo mooi getekend ook'

Bedoel maar te zeggen; soms kan zo'n opmerking dus ook gewoon zijn ge-uit omdat je iemand niet wil kwetsen...en als toch om je mening wordt gevraagd, dan moet je toch wat, dus complimenteer je de aftekeningen of het gave kleurtje maar.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:09

Het is wel leuk dat er tegenwoordig meer keus is qua kleurtjes. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. :) Wel heb ik inderdaad het idee dat sommige mensen moeilijk door kleur heen kunnen kijken.

Toen ik naar Portugal ging om een Lusitano te kopen, wilde ik graag een valk, of eventueel een palomino of een cremello. In ieder geval geen bruine, want pff, wat een saaie kleur. Drie keer raden waarmee ik terug kwam. :')

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:09

safina schreef:
Ailill schreef:
Laat me raden; en rooie :P


:j <3
Guilty.

Beide exen zijn rood en mijn huidige lief ook, daarnaast alle drie deel van een tweeling (net als ik), groene ogen en als sterrenbeeld weegschaal.

Lekker offtopic :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 22:18

Ik geloof dat mensen de strekking van dit topic missen... Het gaat me niet om het kleurtje, voor mijn part is het een zwarte volbloed op het strand, als dat dier vervolgens een karperrug heeft of andere afwijking, is het dus imo geen mooi, goed, of geweldig paard... Maar toch zal 80% met ooohhh en aaahhh reageren

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:25

Maar wat is dan de strekking van het topic?

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:28

Dan begrijp ik inderdaad niet helemaal wat je nou bedoeld :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:30

Sommige paarden weten zichzelf ook erg goed te presenteren:

Van mijn grote merrie klopte niet veel qua bouw: zon lange rug kon wel 5 man achter elkaar opzitten, karperrug, tuigerlijf met licht ramshoofd en scherpe afhangende kont. Maar als die ging lopen en showen werd ze letterlijk prachtig, immens en zelfs gracieus tegelijkertijd, vielen de monden van open...
( ok ik was natuurlijk bevoordeeld, maar was echt zo)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:35

Ik zie het eigenlijk ook niet terug in de vorm zoals in de OP beschreven wordt.

Ik zie een kleine groep mensen die onbedachte/vreemde keuzes maken wbt fokken puur op kleur/speciale combi, zijn ook elk jaar weer dezelfde mensen. Maar dat zie ik ook gebeuren bij 'gewone' kleuren/paarden omdat de hengst dichtbij staat/goedkoop is, ga zo maar door.

Wat betreft het reageren op foto's, vaak zie je gewoon foto's waarop je niet veel kan zeggen over de bouw. Moet je dan bij elk topic eerst vragen om een fatsoenlijke standfoto zodat je even kan checken of het paard met leuke uitstraling/hoofd/kleur ook fatsoenlijk in elkaar zit? Of mag je gewoon zeggen dat het paard er op die foto's leuk uit ziet?
Ik heb ook een knol met drie verrotte benen, simpele schimmel maar wel met een aparte kop. Moet ik dan bij iedereen die hem leuk vind eerst de rontgenfoto's onder de neus drukken en zeggen: Nee, je mag hem niet mooi vinden want hij is kapot!

Dan is er ook nog het subtiel reageren inderdaad. Soms zie ik ook een dier waarvan ik denk: oei, dat is niet best. Dan probeer je toch met wat positiefs te beginnen (bijv: wat een prachtige kleur heeft je paard) voordat je aanhaalt wat er misschien niet zo goed aan is.
Als ik er niets positiefs aan zie dan klik ik weg, dan neem ik de moeite niet om te reageren. Als meerdere mensen alleen maar reageren als ze wat leuks te zeggen hebben dan krijg je al snel een meerderheid van oeh en aahh ook al is het paard dat volgens jou niet waard.

Daarbij is mooi en functioneel (of goed/geweldig) ook niet altijd hetzelfde. Ik vind Arabieren bijvoorbeeld echt de ultieme sprookjespaarden, eerste paard was dan ook een Arabier. Ik vind ze nog altijd prachtig, maar ze sluiten qua exterieur niet aan op wat ik eigenlijk zou willen doen. Er komt dus geen nieuwe meer als deze overleden is, want voor mij zijn ze niet functioneel. Maar ik vind ze wel mooi.

Dan wil ik nog wel zeggen dat ik veel paarden die ik mooi vind op foto's niet zelf hoef te hebben. Als ik op zoek ben naar een paard/hengst en deze heeft toevallig een speciaal kleurtje of mooi behang oid probeer ik eerst altijd het paard in simpel bruin met sportcoupe voor te stellen, als ik hem dan nog mooi/correct/passend vind dan is het prima. Is het gave er dan vanaf dan zoek ik door.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:40

Mooi en goed is wat anders nu eenmaal, een slecht paard hoeft niet lelijk te zijn... een mooi paard hoeft niet correct te zijn. Als je je paard koopt zal het oog meestal eerst kijken naar de gehele uitstraling en dan pas naar de bouw en dergelijke. Gebeurt vaak genoeg dat het paard een prachtige uitstraling heeft maar niet correct is en daarom niet aansluit op het geen je zoekt maar het is niet omdat die niet aansluit je het paard opeens lelijk moet vinden in mijn ogen...

Het zou inderdaad maar erg zijn als je bij iedere foto moet een röntgenfoto en dergelijke erbij invoegen voor iemand met mooi mag reageren, kom op zeg.... 8)7