Wat hebben sommige mensen toch tegen vossen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Wat hebben sommige mensen toch tegen vossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-15 13:49

Nu net weer ergens gelezen: "Normaal houd ik niet van vossen, maar deze is wel erg gaaf". Zoiets lees ik nou nooit over schimmels, zwarten, bruinen, bonten enz. Wat hebben sommige mensen toch tegen een vos? Is het de kleur? Of wordt de kleur geassocieerd met bepaalde karaktertrekken? Ik ben erg benieuwd.


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wat hebben sommige mensen toch tegen vossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:51

Tja, kwestie van voorkeur.

Ik heb ook niets met tinkers.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:52

ik vind vossen juist erg gaaf, vooral ook als er veel wit bij zit, maar dat is persoonlijke keuze, denk ik dan maar.

ik vind bont juist niets aan.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:52

hoor het bij de andere kleuren ook regelmatig hoor! maar denk dat het voornamelijk aan de kleur ligt die men niet mooi vind. je ziet de kleur zo vaak dat ze niet "speciaal" meer zijn is waarschijnlijk een van de redeneringen die er achter zit.

Some days just pass by and some days are unforgettable. We can’t choose the reason why but we can choose what to do from the day after. So with that hope, with that determination. Let’s make tomorrow a brighter and better day

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:52

Geeeen idee, maar word ook wel gezegd over schimmels hoor. Hoevaak lees je hier nou niet op bokt in the picture, dat ze opzoek waren naar een braaf paard en juist geen schimmel.. en dat ze toch thuis komen met een schimmel. Ik ken ook iemand die vind vossen vreselijk. En als ik haar vraag waaromm dat is, weet ze dat niet. Maar ik denk toch dat het een soort van te maken heeft met lievelings kleur. De een vind rood mooi de ander niet. Ja en waarom?

~ Floris (Keimper van Hylpen x Maeije 440)
Nieuwe toekomst❤️

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:52

Een vos heeft een steekje los... :P Vooral als ze veel wit hadden geloof ik... En kruinen, ook erg.

Waren gewoon zoveel van, dat het niet meer commercieel was. Mensen houden van iets dat niet veel te zien is. En dus werd er weer op zwart gefokt de laatste jaren.
En nu worden vossen weer meer gewaardeerd.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:52

Geldt niet alleen voor vossen hoor, hoor het ook vaak genoeg over bonte paarden. ;)

"ik hou niet van bonte paarden, maar deze is wel mooi getekend".

Ach, zoveel mensen zoveel smaken denk ik maar.

strooigoed

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:53

Ketaki schreef:
ik vind vossen juist erg gaaf, vooral ook als er veel wit bij zit, maar dat is persoonlijke keuze, denk ik dan maar.

ik vind bont juist niets aan.


Ik bedoel maar... :D

strooigoed

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:53

:D Een mooie vos is echt niet lelijk ! Ik vind ze in elk geval leuk en hoe donkerder, hoe liever :j
Hier zeggen ze dat je geen vosse merrie met 4 witte benen mag kopen...iets met karakter en bijgeloof denk ik :+

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:54

Dat wordt ook in topics over bonte/schimmels/dravers/koudbloeden/friezen etc etc gezegd.
Er bestaat zelfs een groot topic over, weet niet of het nog loopt.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat hebben sommige mensen toch tegen vossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:57

Ik ben vossengek! Heb er 3 staan! <3


8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:59

Ik denk dat het inderdaad gewoon de kleur is. Zo heb ik helemaal niks met standaard bruine paarden, gewoon omdat 9 van de 10 paarden bruin zijn. Hoe mooi ze ook gebouwd zijn, ik vind ze gewoon niet bijzonder genoeg. Er zijn vast ook mensen die zo over vossen denken, of welke andere kleur dan ook.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:59

Dat is smaak!
Vandaar dat het zo fijn is dat er zoveel kleuren en rassen zijn zodat er voor iedereen wel iets te vinden is :D

Zoveel rassen en kleuren die ik lelijk vind maar er springen er dan altijd toch een paar uit, dat is dan een compliment toch? Iemand vind vossen lelijk maar die van jou vinden ze super gaaf. Leuk toch?

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:00

Sizzle schreef:
Dat wordt ook in topics over bonte/schimmels/dravers/koudbloeden/friezen etc etc gezegd.
Er bestaat zelfs een groot topic over, weet niet of het nog loopt.


Vooral die Dravers ja, dat hoor ik dan weer vaak! (heb er zelf 2 := )

Wat ik met vossen heb, is dat ze soms nogal flets zijn qua vacht/kleur, en dus m.i. wat uitstraling missen. Maar er zijn zat prachtige vossen (met zo'n mooie koper gloed, prachtig! _/-\o_ ), dus het zal echt een kwestie van smaak zijn.

Ik heb dan zelf weer niks met schimmels, en helemaal niet met die bijna albino-achtigen, met lichte ogen of roze "vlekken" onder de vacht

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:07

Ik ben een schuldige...
Heb helemaal niks met vossen, maar dat is voor mij puur omdat ik vind dat het overgrote deel vos geen uitstraling heeft. Ik zie soms wel vossen die dat wel hebben en dan zal ik niet over de kleur vallen. Maar het heeft voor mij echt met aansprekende dieren te maken..

Voor mij zijn vossen gewoon geen eye catchers :)
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 08-09-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt


Fredje! Z2+7 <3 Baida! (v. Van The Man): L1+11 bevallen op 24-04 van Lutando (v. Glamourdale)
<3

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:07

Hahaha heerlijke uitspraken over vossen.

Zelf maak ik het spreekwoord altijd ruime qua begrip als mijn vos weer iets heeft uitgevreten.

Hij verliest zijn haren wel, maar niet zijn vossenstreken hahahah

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:08

Ik vind juist zwarte en bruine paarden standaard :') Geef mij maar een vos. Het liefst 4 hoge witte benen en een brede bles :+:

Jindai

Berichten: 1877
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:09

Smaken verschillen. :)
Vroeger vond ik een vos ook niet zo bijzonder, drie keer raden wat ik nu heb.... :D En nu ben ik er wel helemaal weg van, maar dat wil ook niet zeggen dat ik elke vos mooi vind. Vaak heeft het toch ook met de uitstraling en het karakter van het dier te maken. Al vind ik paarden met een maanoog of idd die hele roze huid echt verschrikkelijk en dan kan die nog zoveel uitstraling hebben, die zou ik zelf dus bv nooit kopen.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:09

L_isanne schreef:
Ik ben een schuldige...
Heb helemaal niks met vossen, maar dat is voor mij puur omdat ik vind dat het overgrote deel vos geen uitstraling heeft. Ik zie soms wel vossen die dat wel hebben en dan zal ik niet over de kleur vallen. Maar het heeft voor mij echt met aansprekende dieren te maken..

Voor mij zijn vossen gewoon geen eye catchers :)


Nou, tegen Parzival zeg ik geen nee hoor ;) en zo zijn er nog een aantal op te noemen.

Van elke kleur heb je "lelijke" exemplaren en beauty's.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:12

Je hoort het inderdaad over elke kleur. Schimmels en vossen erg veel hier, maar ook bruine, want die zijn maar gewoontjes. Terwijl mijn bruine alles behalve gewoon is. Als ze 'gewoon' bruin zijn, zie ik ze graag met veel wit. Zwarte vind ik dan weer erg mooi met weinig wit, of 4 sokken.

Ik heb ook altijd ieuw gezegt tegen schimmels, maar toch een tijdje een schimmel als bijrijdpaard gehad en wat een fijn dier was dat! Mijn visie tegenover schimmels is helemaal veranderd.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:13

Graffi86 schreef:
Vooral die Dravers ja, dat hoor ik dan weer vaak! (heb er zelf 2 := )

Wat ik met vossen heb, is dat ze soms nogal flets zijn qua vacht/kleur, en dus m.i. wat uitstraling missen. Maar er zijn zat prachtige vossen (met zo'n mooie koper gloed, prachtig! _/-\o_ ), dus het zal echt een kwestie van smaak zijn.

Ik heb dan zelf weer niks met schimmels, en helemaal niet met die bijna albino-achtigen, met lichte ogen of roze "vlekken" onder de vacht


Ik heb zelf ook helemaal niets met Dravers, zeker niet in recreatief gebruik. Een vriendin van mij doet mee aan draverijen, dan komen ze helemaal tot hun recht. Geweldig vind ik dat! Alleen zal ik het zelf nooit doen, omdat mijn hart daar niet ligt. Desalniettemin vind ik het super knap hoever sommige mensen komen met een paard dat gefokt is voor compleet andere doeleinden.

Maar ik moest vroeger ook niets van Friezen weten, maar ik ben er nu toch wel waanzinnig van gecharmeerd hoor... En ook daar heb je gewoon lelijke dieren tussen zitten. Merkte mijn oom (leek op het gebied van paarden) op, wat een verschil er tussen Friezen zat.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:14

Ach mij maakt kleur niet uit, als ze maar knap zijn (x factor) en kunnen lopen! :D

Heb zelf een megavos van 1.82 *D
Nog nooit zoveel bekijks gehad op wedstrijden...heel het concourterrein draait zijn nek om 8-)
Hij is ook wel erg knap, stoer en imposant en ook nog eens extra kunnen lopen!

<3
Afbeelding

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:15

In de dressuursport is vos erg ongeliefd qua kleur. Waar het aan ligt? Tis vrij standaard denk ik en minder imposant dan wanneer er een groot zwart paard de ring in kom. Maar ikzelf vind het 10x mooier dan een zwarte of een bruine (allebei zonder aftekeningen). Bruin of zwart met aftekeningen vind ik dan wel weer leuker. Helemaal zwart vind ik zo hard en vaak zie je de ogen niet eens zitten van een afstandje :P Een vos valt tenminste op! Heb niet voor niets zelf een vos met veel wit *D Het is wel een heel karwei om de benen mooi wit te houden maar als ze eenmaal strak wit zijn.. :~ En als de zon op een vos-velletje schijnt, prachtig!!

*Want wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?*
Grand Easter DH (Uphill x Lancet)

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:19

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een voorliefde heb voor schimmels.. :j
En dat was ook 1 van de dingen die mijn nieuwe paard moest bezitten.. Ik wilde gewoon een schimmel! :+
Maar zoals ze zeggen, een goed paard heeft geen kleur... en kwam ik niet thuis met een schimmel, maar JUIST.... Met een VOS! *\o/* <3

(Ik heb zelf geen moeite met vos, vind dat ook erg mooi. De ''standaard bruine'' vind ik echter niks aan, vooral als ze geen aftekeningen hebben)

Maar zeg nou zelf...... Dit is toch best een gave vos? <3 <3

Afbeelding

Dunzell (Carthino Z x Marlon x Athlet x Capitol) M1+6drs, verkocht
Rockstar (Roman lifestyle x Farmer) B+2 dressuur
Iebienna W (Ravel x Johnson) B+9 dressuur
Jessy (v.Sir Donnerhall) M1+2

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:19

martine0503 schreef:
L_isanne schreef:
Ik ben een schuldige...
Heb helemaal niks met vossen, maar dat is voor mij puur omdat ik vind dat het overgrote deel vos geen uitstraling heeft. Ik zie soms wel vossen die dat wel hebben en dan zal ik niet over de kleur vallen. Maar het heeft voor mij echt met aansprekende dieren te maken..

Voor mij zijn vossen gewoon geen eye catchers :)


Nou, tegen Parzival zeg ik geen nee hoor ;) en zo zijn er nog een aantal op te noemen.

Van elke kleur heb je "lelijke" exemplaren en beauty's.


Parzival is juist voor mij het voorbeeld van een vos zonder uitstraling. :o
Die van listiglistje vind ik dan bijvoorbeeld wel weer aansprekend! Die trekt mijn aandacht.

Voor mij is het gewoon een kwestie van uitstraling. Ik heb ook zat bruine/zwarte paarden die me niet aanspreken, maar over het algemeen zijn het vossen.

Met andere woorden.. Ik ben gewoon kieskeurig :D


Fredje! Z2+7 <3 Baida! (v. Van The Man): L1+11 bevallen op 24-04 van Lutando (v. Glamourdale)
<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Otti1977 en 146 bezoekers