Paard leasen na bijna 10 jaar eigen paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Paard leasen na bijna 10 jaar eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 15:46

Ik heb vanaf m'n 15e een eigen pony gehad. Jaren later pony verkocht en een paard gekocht. Jaren lang met passie en plezier gereden, maar helaas werd het toen ik alles zelf moest bekostigen te duur. Uiteindelijk heb ik om die reden vorig jaar afscheid genomen van mijn paard.

Inmiddels heb ik een jaar niet gereden en mis ik de routine! Ik vond het heerlijk om met regelmaat naar stal te gaan, te poetsen, te rijden en na te kletsen in de kantine. Ik zoek het niet meer om 7 dagen in de week naar stal te gaan ivm fulltime baan, sociaal leven, relatie etc. Ik ben ook niet meer op zoek naar het fanatiek trainen en op wedstrijd gaan, dus ben ik aan het kijken naar mogelijkheden om deeltijd een paard te leasen. In mijn omgeving zie ik niet zo heel veel mogelijkheden, maar ik heb nu een manege gevonden die in ieder geval op papier iets redelijks aanbied ;) . Het staat al op de planning om binnenkort te gaan kijken.

Ik besef me dat dit een hele andere situatie is dan een eigen paard hebben en daarom ben ik op zoek naar ervaringen van anderen! Zijn er meer mensen die na een eigen paard zijn gaan leasen (op een manege)?

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paard leasen na bijna 10 jaar eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:50

Ja zelfde situatie hier.

Meerdere paarden gehad. Laatste helaas niet goed en dus weggedaan. Toen geen centjes meer. En inmiddels met 2 kids ook minder tijd.

4 jaar een 4 fries bijgereden voor een boer, daarna een kwpn als tijdelijke oplossing en nu weer een kwpn voor langer als het goed is. Dit is het eerste paardje wat ik samen doe en dat valt me niks tegen.

Voordelen is uiteraard dat het fianancieel voordeliger is, maar vooral dat risico op dierenartskosten vind ik fijn. Nu we samen rijden minder stress als ik een keertje niet kan.

Nadeel is dat je nooit helemaal je eigen ding kan doen. Het blijft een paard van een ander met bijbehorende gewoontes en wensen.

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:12

Mijn paard is dit voorjaar overleden. Inmiddels weer een jonkie gekocht maar totdat die over een paar jaar onder het zadel gaat rijd ik een paard bij. Bevalt goed. Minder verantwoordelijkheid en kosten maar je moet je ook van te voren wel bedenken dat het niet jouw eigen paard is, en je je dus moet aanpassen aan de wensen van de eigenaar.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:35

ED > PP

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Paard leasen na bijna 10 jaar eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:39

Ja ik! Na 7 jaar een eigen paard hebben gehad (vorig jaar verkocht) heb ik sinds maart dit jaar een leasepaard. Staat op een privé stal en ik lease hem voor 3 dagen in de week en dit bevalt me prima. Minder verantwoordelijkheden en een stuk minder geld zijn vind ik fijne voordelen. Ik mag doen en laten wat ik wil dus voor mijn gevoel heb ik 3 dagen een eigen paard.

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:50

Wil je echt een paard leasen op een manege? Na jaren eigen paarden gehad te hebben nu al jaren alleen paarden voor anderen aan t rijden, wel altijd iig 1 voor langere tijd waar ik mee mag doen wat ik wil. Bij mij ging de overgang ook wel geleidelijk. Nog 1 eigen paard en werd gevraagd een ander paard te rijden. Was een fantastische kans want voor mij was zo n paard financieel niet te bekostigen. T klikte goed met de eigenaren en alles was bespreekbaar. Toen mn eigen paard klaar was met de wedstrijden haar aan een lieve vrouw verkocht en eigenlijk kwamen toen de projectpaardjes vanzelf op mn pad. Reed inmiddels wedstrijden met het eerste vreemde paard en daar heb ik 6jaar met veel plezier mee gereden. Toen een kind gekregen en met hem gestopt. Na mn bevalling werd er weer gebeld of ik nog zin had om een paard op te leiden, was zadelmak maar geen makkelijke tante en ook niet het type waar ik tot hiervoor veel mee aan t werk was. Toch bij t paard wezen kijken en we hadden gelijk een klik. Met de eigenaren ook en ook met deze goed kunnen praten / verwachtIngen uit kunnen spreken. Na een jaar nog steeds hartstikke naar mn zin bij hun en gister eerste wedstrijd met dit paard gereden. Al met al bevalt het me zeer goed ( ben dus wel heel kritische naar de eigenaren toe of ze ook wel bij mij passen) en mis een eigen paard dus helemaal niet. Hier in de omgeving zat paarden te rijden voor jongens en meiden die zelfstandig kunnen rijden.

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 12:01

hesterve schreef:
Wil je echt een paard leasen op een manege?


Als er iets op je pad komt (privépaard) is dat natuurlijk ideaal. Maar dat is niet het geval ;) Vandaar dat ik wil kijken of het via een manege iets is.

Bedankt voor de reacties!

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Paard leasen na bijna 10 jaar eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:41

Sorry t kwam misschien niet zo netjes over, was meer mn verbazing maar t zal vast niet overal in t land zijn dat er voor handige ruiters( daar schaar ik jou ook onder na 10 jr eigen paard ;) ) genoeg privé paarden zijn om te rijden. Snap best dat je dan naar andere mogelijkheden gaat kijken.
Merk hier wel dat de eigenaren het ook lastig vinden de juiste ruiters te vinden en omgekeerd. Misschien nog wel een tip mocht t op de maneges niet lukken om bij de rijverenigingen in de omgeving te gaan kijken en eens rond te vragen. Zo is een van de eigenaren van een paard wat ik reed ook aan een fanatieke ruiter gekomen. Die jongen kwam geregeld kijken en we hebben daar eens een praatje mee gemaakt, bleek in de buurt te wonen , ouders zagen het niet zitten om een eigen paard aan te schaffen maar waren wel bereid hem zo nu en dan eens naar de club te brengen en verder rijd hij of op stal in de bak of in t bos ,zeker een keer of 4 in de week. Wie weet helpt t je, succes in ieder geval! Hopelijk heb je snel een paardje om van te genieten!

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:10

Ik heb anderhalve maand geleden mijn paard na bijna 20 jaar in moeten laten slapen... ik ben 2 weken geleden op een manege gaan kijken... maar dat past echt totaal niet meer bij me... voor mij valt dat dus echt af ;)

Ik zou denk ik rond kijken voor een bijrijdpaard. Die vind je zelfs gratis als je maar "goed genoeg" kunt rijden. Ik had in een periode waarin ik veel tijd had (studeerde nog, en hoefde daar niets voor te doen) soms 4 of 5 paarden op een zaterdag om te rijden... goed rondvragen en kijken bij contacten van je die op prive stallingen staan