Veulen kopen waarom?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70491
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:55

TAO -> PP


tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:05

op heel eenvoudig op je vraag te antwoorden.
dan voed je die kleine helemaal zelf op,met de waarden en normen die je zelf belangrijk vindt.
hoef je geen dingen af te leren die je niet leuk vindt.

hier komen de jonkies gewoon in de kudde te staan,gemengde kudde en staan altijd 24/7 samen,ideaal dus.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:06

Ik pas wel in categorie 9 :+

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Babootje

Berichten: 26184
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:17

Kom niet meer bij om al die categorieen (Zeker van die 2 in 1 _O- _O- )
Mocht ik een veulen kopen, val ik waarschijnlijk in categorie 1. Proberen een betaalbare topper te kopen.
Koop ik dan een merrie, kom ik waarschijnlijk vanzelf terecht in categorie 4, waarbij ik dan vanzelfsprekend ook gelijk in categorie 7 terecht kom :D :D :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:20

Mijn Diva was 11 maanden toen ze bij mij kwam. Vond haar wel grappig op de advertentie en toen ik ging kijken werd ik spontaan verliefd. Heb haar 2 jaar in pension gehad in een gemengde groep 24/7 buiten.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:24

Mijn vent was 11 maanden toen ik hem kocht. Hij werd door de verkoper bij zijn nieuwe stal gebracht. Ik dacht met een simpele trailer maar hij kwam met een hele grote vrachtwagen. Klep open, stond ie dan in zn eentje. Zoon klein beestje, oortjes naar voren, benieuwd waar ie in vredesnaam was belandt.
Ik heb hem eruit gehaald en hij mocht eerst een maandje op stal, kreeg zn entingen etc.
Daarna ging ie de weide op met een kudde jonge hengsten. Allemaal onder de 3 jaar oud.
Je zag hem sterker worden. Ik ging elke week langs, had hem bewust verder van huis gezet zodat ik niet continue in de weide zou staan, maar komen wanneer ik wilde was voor mij een must aan een opfok.
Na een zomerperiode waarin meermaals de waterpompen stuk waren met 30 graden en regelmatig paarden gewond waren, heb ik hem dichterbij huis gezet. In de opfok inderdaad. Ik ben daarna zelf verhuisd, dus hij staat nog lekker dichtbij mijn ouderlijk huis (altijd een goede reden om op de koffie te gaan bij moeders:)) en daar mag hij blijven tot hij 3,5 is.
Ik ga hem van de winter rustig aan oppakken met longeren en lange lijnen enzo. Ook mag ie wat balkjes lopen en vooral ook samen spelen.
Dat ie went aan dekens, dekjes, vast staan etc. Ook wil ik hem laten castreren deze winter.

Ik heb hem zo jong gekocht omdat ik zelf nog studeerde. Ik wilde mijn droom uit laten komen, wilde zoiezo een jong paard dat nog ingereden moest worden en wilde nog een aantal jaar de tijd hebben voordat we wat harder zouden gaan werken. dan is dit ideaal. Ik heb inmiddels een baan, binnenkort een huis. Paard mag mooi opgroeien en ik ben zeer tevreden over de stalling. Zo vind je ze weinig denk ik.
Dus hij mag mooi daar blijven en tegen de tijd dat ie oud genoeg is rij ik hem daar in en kijken we daarna voor een fijne stalling voor hem bij mij in de buurt en gaan we lekker op avontuur.

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 23:26

Ik geniet enorm van die verhalen. Leuk ook om te horen dat ze zich ook gewoon laten opvoeden zonder perse in een opfok te staan

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:15

Ik zit denk ik in categorie 11. Ik was op zoek naar een volwassen shet vorig jaar, maar werd helemaal verliefd op het hengstveulen dat bij de fokkerij waar mijn andere pony ook weg komt stond en nu staat ie als jaarling samen met mijn andere shet.

Alex en Jorie <3

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:08

:+ Ik moet wel lachen om alle redenen in categorie-vorm. Maar wel heel leuk om te lezen wat de redenen zijn om een veulen te kopen!

Zelf ben ik fokker en verkoop dieren die ik zelf gefokt heb dus in allerlei leeftijden omdat we zelf ook dieren opfokken. De veulens die ik verkocht heb zijn verkocht naar andere fokkers die ze zelf opfokken of aan mensen die wat goeds zochten en graag alles wilden meemaken/een band op wilden bouwen.
Zelf vind ik het gewoon super mooi om een dier op te zien groeien en dat je ze ziet veranderen. Zowel lichamelijk als geestelijk! Ik heb nu bijv. een jaarling die eerst bang was van een andere fokmerrie. daar bleef ze altijd ver bij uit de buurt, terwijl die merrie echt niks doet. Maar sinds deze zomer heeft ze dat ook in de gaten en zijn ze nu een soort van onafscheidelijk van elkaar.

Maar ik ken ook de "mislukkingen" van een veulen kopen. Vriendin kocht een goed en duur veulen en bouwde er een band mee op. Ze liet hem zadelmak maken en vervolgens met rijden bleek het totaal niet te klikken :7 Omdat ze er zo gehecht aan was, wilde ze hem ook niet weg doen en het gevolg is dus dat er een bloedmooi dier met potentie als grasmaaier in de wei staat. Iemand anders er op wilde ze namelijk ook niet.

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:21

Ik heb mijn veulen gekocht op "goed gevoel" Ik was op dat moment niet bezog met het willen kopen van een paard maar toen ik haar zag was het eigenlijk al beslist :')

°fijne ouders
°toevallig spaargeld over
°goed gevoel erbij
°geboren op de stal waar ik destijds werkte

Ik heb haar gekocht toen ze 2 weekjes oud was. En daarna heeft ze eigenlijk nooit alleen gestaan, vanaf afspenen tot nu.

Ik heb een onwijs heerlijk lief dier, en kan er echt geen spijt van hebben.

T enige NADEEL vind ik is dat ik geen idee heb of we straks ook bij elkaar passen met rijden. :o?
Laatst bijgewerkt door ReadTheRulez op 22-09-16 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:21

Ik kocht mijn veulen toen ze 7 maanden was. In de opfok gegaan op de pensionstal waar m'n rijpaard stond. Alle gelegenheid om haar dagelijks te zien en mee om te keutelen. Beest is poepmak geworden. Eigen toezicht vond ik heel belangrijk. Ik ga toch anders om met haar dan de gemiddelde opfok/pensioneigenaar en kon mooi bijsturen zo. Ze kwam uit de opfok toen ze dik 3,5 jaar was.

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:28

Rianneke schreef:
:+

Maar ik ken ook de "mislukkingen" van een veulen kopen. Vriendin kocht een goed en duur veulen en bouwde er een band mee op. Ze liet hem zadelmak maken en vervolgens met rijden bleek het totaal niet te klikken :7 Omdat ze er zo gehecht aan was, wilde ze hem ook niet weg doen en het gevolg is dus dat er een bloedmooi dier met potentie als grasmaaier in de wei staat. Iemand anders er op wilde ze namelijk ook niet.


Ik zeg wel: mocht t niet klikken met rijden dan verkoop ik haar. We moeten allebei tot ons recht komen en als dat niet samen is, dan is het niet anders.
Ik hoop dat het geweldig klikt want het lijkt me het allermoeilijkste wat er is om te doen!

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Zwoezie
Berichten: 747
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Budingen

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:57

Ik koop steeds een veulen omdat ik het wil zien opgroeien, ik wil er alle momenten samen mee beleven. Ik wil met die kleinte baby/kleuter/puber en volwassene tot oude op foto kunnen. 't is fijn om ze zo zien te groeien.

Ook weet je dan idd wat er mee gebeurd. Waar ie vandaan komt en deels waar die eventueel naar toe zou gaan.

In Belgie is opfok minder bekend als Nederland merk ik steeds weer. Ik heb ze gewoon bij mensen achter een huis staan, aangrenzend aan hun paarden, zodat er steeds contact is. Veel bij zitten en knuffelen en heel af en toe wat bijleren, maar dat hoeft zeker niet te snel te gaan of lang te duren. Dan krijg je toch maar een gefrustreerd dier.

‘°ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ‘°ºO Aurora ‘°ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ‘°ºO

_Clocloken_

Berichten: 1032
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: België

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:15

Eigen veulen gefokt omdat ik het perfect rijpaard voor mezelf wou, nu 5 jaar later heb ik een paard dat ik door en door ken. Echte luxe! :)

:+: I've fallen in love with Casanova :+:

[ITP] Mijn GOUDEN vriend tussen de goudgele bloemen...

Website van mijn caafjes --->http://caviastalhetlunapark.weebly.com/

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:19

Heb zelf een jaarling gekocht drie jaar geleden. Stond voordat ik haar kocht op een groot weiland met een stuk of 30 paarden (merries, veulens, jaarlingen etc). Was bij een paardenmelkerij. Heeft toen ik haar kocht altijd in gemend kuddeverband gestaan, niet in de opfok oid. Nu is ze 4 en staan we sinds februari in een paddock paradise waar een kudde van 16 paarden loopt met uiteenlopende leeftijden. Erg leuk, heb er een fantastisch paard aan.

Keell94

Berichten: 4046
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:33

nine1987 schreef:
Lowara schreef:
Categorie 10; je blijkt twee in 1 te kopen :+ ik ging voor een leuke merrie, en daar bleek wat extra's in te zitten tijdens het keuren.


Die heb ik ook nog gehad inderdaad.. :j


haha hetzelfde met mijn shetlander toen der tijd, dat ik terug kwam van vakantie stond er een cadeautje in de wei

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Jessix

Berichten: 16418
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:42

Ik heb mijn laatste veulen met 15 maanden naar huis gehaald om verder op te groeien bij mijn andere paarden. Daarvoor mocht ik heb bij de fokker laten staan waar hij tot 9 maanden bij zijn moeder en de andere merries met veulens heeft gelopen. Daarna met alle veulens en weer wat later opgesplitst, jongens en meisjes apart.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Jihama, josien_m_, Marcato, Natasjaa, noordje, paardje2013, redbutton en 125 bezoekers