Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:29

Hallo allemaal,

Dit gaat een lang verhaal worden maar ik weet niet wat ik moet doen. En heb dus ook goede argumenten nodig!

Mijn opa kocht voor mij en mijn zusje 2 paarden. Maar een van de twee werd erg close met mij en accepteert ook erg moeilijk andere mensen.
Hij is nu 7 jaar in ons bezit...
Nu kregen wij in juni te horen dat de gehuurde wei waar ze opstonden ineens was verkocht en ze er in een week af moeste...maar waar moet je heen met 2 pony's...

Toen is die van "mijn zusje" dinsdags op gehaald... blijkbaar toch door een handelaar... maar ik heb nu contact met de nieuwe eigenaar en ze is in goed handen dus een hele opluchting...

Nu hebben we dus nog de andere pony. Hij kon naar kennissen van mijn vriend. '
Daar zou hij mogen blijven...Maar toch moest hij ineens in de winter naar een ander plek...fijn...

Maar nu is het zover dat mijn ouders doorhebben dat mijn opa alle verantwoordelijkheid over het paard op mij hebben afgeschoven. (ook de kosten, niet dat ik dit erg vind)
Maar wanneer hij dus echt ziek word heb ik geen potje met geld... en mijn ouders willen niet dat ik een paard heb en vinden dat ik daar niet verantwoordelijk voor mag zijn.

Dus komt het er op neer hij moet toch weg...want zij willen geen paard op hun naam en als opa dood gaat is hij alsnog onze verantwoordelijkheid..
Aan mij gewoon geven was ook geen optie omdat hij dan mijn zusje en 2 nichtjes bij wijzen van spreken een auto zou moeten geven...

WAT MOET IK DOEN...
ik ga niet mn beste vriend na 7 jaar opgeven!

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:33

Je zou hem misschien aan iemand kunnen verkopen waar je hem later nog kan verzorgen?

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:34

Als eerste, wat rot zeg !

Je kan het paard dus zelf bekostigen, enkel een onverwachte dierenarts rekening zou een probleem worden?
Die kun je in veel gevallen in termijnen betalen.

Kun je het niet samen met je zusje eventueel doen, en de kosten dan ook samen delen? Ik neem aan dat zij ook een paard in haar leven mist?

Wellicht dat jullie dit zouden kunnen bespreken met je ouders.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:35

Ja nou... ik heb dus al 2x een paard verkocht nu...waarvan ik er 1 totaal uit het oog ben verloren en de andere met puur geluk niet omdat de nieuwe eigenaar mij had gevonden.

Maar ik wil hem gewoon niet kwijt omdat ik er tijd voor heb en geld voor voer etc heb ik gewoon...

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:35

Het is natuurlijk heel begrijpelijk dat je hem niet kwijt wilt, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat het paard beter af is bij iemand die wel geld heeft mocht er iets aan de hand zijn :(:)
Het zou toch ook niet eerlijk zijn voor hem als hij op een bepaald punt moet lijden omdat jij geen geld hebt? :)

Je zou wel met je ouders om tafel kunnen gaan en ze vragen waarom zij vinden dat jij die verantwoordelijkheid niet mag dragen.

Hoe dan ook een hele vervelende situatie, heel veel sterkte. Ik hoop oprecht dat je toch een manier vindt om hem te houden zonder dat hij tekort komt :)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:36

Mijn zusje is er al 3 weken niet meer geweest jammer genoeg. Maar daar heb ik mezelf bij neer gelegd. Mijn vriend en zijn ouders zijn bereid hem te kopen (relatie van nu 2 jaar)
Maar ja dan zeggen mijn ouders natuurlijk van dan blijf je bij hem omdat hij jou pony bezit. Maar dat is gewoon niet waar. Want hij zegt ook gewoon ik gun jou dat ookal dump je mij de dag er na...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:38

Ik heb wel een spaarpotje...van nu ong 1000 euro maar daar moet ik ook van op vakantie bijvoorbeeld maar als hij nu iets krijgt zou ik denken jammer dan dag vakantie... maar hun dus niet ... zij vinden dat op vakantie gaan belangrijker voor mij is...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:38

Je bent 18, dan kun je toch je eigen beslissingen wel nemen zonder je ouders?
Je hebt een baan?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:38

Je bent 18, imo dus volwassen genoeg om zelf een paard te houden als je het kan betalen. Eventueel voorstellen dat je het paard overkoopt van je opa, om te zorgen dat alles eerlijk verdeeld wordt?

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:39

Ik kan dat inderdaad prima. Maar volgens hun niet en ik kan echt werkelijk waar niks inbrengen. anders had ik hem al lang gekocht.
Ben idd 18

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:40

white_flame schreef:
Mijn zusje is er al 3 weken niet meer geweest jammer genoeg. Maar daar heb ik mezelf bij neer gelegd. Mijn vriend en zijn ouders zijn bereid hem te kopen (relatie van nu 2 jaar)
Maar ja dan zeggen mijn ouders natuurlijk van dan blijf je bij hem omdat hij jou pony bezit. Maar dat is gewoon niet waar. Want hij zegt ook gewoon ik gun jou dat ookal dump je mij de dag er na...


Maar het maakt dan toch niet uit als je ouders dat denken?
Als je zelf maar beter weet, toch :)

Overigens zit je dan wel nog met het onderhoud/DA/hoefsmid e.d.
Zijn ook bereid dit te bekostigen?

Anders ben je alsnog terug bij af.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:41

Een goede bijbaan zoeken en de kosten zelf dragen?
Met 18 jaar kun je in principe de kosten zelf ook wel dragen als je echt wilt
vooral als je nog thuis woont..

als je niet meer thuis woont, welkom in het volwassen leven, je kunt je geld helaas maar 1x uitgeven.
Je ouders zijn niet verantwoordelijk om een hobby of dier te financieren waar ze zelf niet achter staan..

je zult dus zelf een oplossing moeten vinden, zolang je thuis woont en je ouders er niet achter staan maar jij wel volwassen bent. Zal dat dus een oplossing moeten zijn waarbij er geen impact in het gezin is.. Dus je verantwoordelijkheden thuis zullen gewoon genomen moeten worden, school en studie moeten op orde zijn.. Als dat lukt en je houd voldoende tijd over dan zou een doe het zelf stal of kale weide dicht in de buurt een oplossing kunnen zijn.. zo heb je meer tijd over.

niet optimaal, maar je zou je paard kunnen verzekeren, zodat een deel van de kosten gedekt is in geval van ziekte.. let wel op, de verzekeraar heeft dan wel een grote vinger in de pap wat er gebeurd.

optie van een leaser of bijrijder die meebetaalt, wel moet je zorgen dat je dusdanig goedkoop staat dat je in geval van nood alle kosten zelf kunt dragen.. het geld dat je van de lease ontvangt is voor het potje als er eens wat met je paard is, niet voor de normale kosten. want als je leaser of bijrijder ineens stopt zit je anders direct in de problemen.

En als het echt niet anders is, dan ben ik bang dat voor jou hetzelfde geldt als voor iedere volwassen Nederlander, je kunt niet iets hebben dat je niet kunt betalen :(.. Je hebt dan hele mooie herinneringen aan een rijke kindertijd waarin je opa het mogelijk maakte om een prachtige vriend te hebben in een pony. Misschien dat die tijd ooit weer komt als je eenmaal aan het werk bent en je als volwassene in staat bent om een weer een paard of pony te houden. maar dat is dus het doomscenario.


'ik ga mijn beste vriend niet opgeven,' zou ik in eventuele gesprekken met je ouders wel vervangen door het iets meer volwassen 'ik wil mijn beste vriend niet opgeven'. want als ik je OP lees, dan komt het er wel op neer dat je wel zult moeten als je geen mogelijkheden vind om het dier zelf te onderhouden.. als je ouders al eventueel zouden willen bijspringen, dan is het 'ik ga' een beetje te dwingend, en financiele hulp kun je vragen maar niet afdwingen natuurlijk.

-----

vind ook eerlijk gezegd niet dat je de ouders van je vriend eigenlijk voor de kosten zou moeten laten opdraaien. Want wat gebeurd er dan als het uit zou gaan?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-11-16 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:41

Ja hoefsmid komt gewoon volgende week en hooi en brokken etc komt allemaal geregeld, heb ook geen stallingskosten etc dus hou genoeg over voor onderhoud

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:41

white_flame schreef:
Ik heb wel een spaarpotje...van nu ong 1000 euro maar daar moet ik ook van op vakantie bijvoorbeeld maar als hij nu iets krijgt zou ik denken jammer dan dag vakantie... maar hun dus niet ... zij vinden dat op vakantie gaan belangrijker voor mij is...


Dus je zou liever op vakantie gaan, dan dat geld sowieso apart houden, MOCHT er iets gebeuren??

Als jij niet op vakantie gaat heb je toch gewoon een potje voor eventuele onverwachte kosten?

Kiezen of delen..

Edit: Vreemd dat jouw ouders willen bepalen waar jij gelukkig van wordt.
Ik zou ze rustig proberen te vertellen dat jij niet op vakantie wilt, maar dat het paard jou gelukkig maakt.
Laatst bijgewerkt door nikilover op 04-11-16 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:41

Als je echt 18 jaar bent zou ik met je ouders om tafel en aangeven dat jij zelf beslist wat je het beste voor jezelf vindt en zelf de pony van je opa overkopen. Dat moet dan wel een schappelijk bedrag zijn... maar voor een pony is 500 euro prima. Een spaarpotje van 1000 euro en een beetje goodwill van vrienden en familie lijkt me helemaal geen slechte uitgangspositie.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:42

Heel eerlijk vind ik het wat onaardig van je ouders. zolang een ander alles betaald mag het maar anders niet?

wat is de pony waard? missch8en kan je het in delen aan je opa betalen.

Mijn oma gaf mij ook altijd wat meer dan andere klein kinderen maar ik was ook de enige die bij haar kwam en hulp in huis gaf. Dan is het ook een ander verhaal, je bent niet verplicht wat te geven.

Wat wilt je opa?

Misschien mag je er zelf iemand voor zoeken of kan je hem delen ket iemand.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:45

Mvdbijl,

hoezo onaardig van de ouders, de ouders hebben nooit een pony gekocht voor hun dochters..
Opa heeft het dier gekocht.

ouders zijn zo te lezen nooit paardenmensen geweest en hebben zich nooit opgegeven om de kosten voor aankoop of onderhoud van een pony op zich te gaan nemen.

Ik mocht ook geen pony van mijn ouders, ik mocht de pony van de buren gebruiken.. Die werd op een gegeven moment verkocht ook al was ik verknocht aan het dier.. Mijn ouders kochten de pony niet, noch betaalden ze rijlessen voor mij.. Waren mijn ouders dan ook onaardig?

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:46

Ik weet niet of je studeert en wat je toekomstplannen zijn, maar dat kost ook geld.

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:47

white_flame schreef:
Ik heb wel een spaarpotje...van nu ong 1000 euro maar daar moet ik ook van op vakantie bijvoorbeeld maar als hij nu iets krijgt zou ik denken jammer dan dag vakantie... maar hun dus niet ... zij vinden dat op vakantie gaan belangrijker voor mij is...


Dit is toch iets wat mij aan het denken zet...
Het is de mening van je ouders dat vakantie belangrijker is dan je pony?
Uiteindelijk lijkt het me uit jouw verhaal dat deze pony je zoveel meer kan geven dan 1 weekje vakantie over het gehele jaar.
Ik zou toch echt goed kijken of het niet mogelijk is om de pony te houden.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:47

Mijn opa wil hem zo aan mij geven maar dat kan natuurlijk niet....
Ik zorg inderdaad liever voor hem dan ik op vakantie ga. Dat kan ik ook als ik over 2 jaar ben afgestudeerd. En vast werk.

Dat het onaardig is van mn ouders is nog naar zacht uitgesproken

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:49

Sorry 1.5 jaar

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:52

Koop hem van je opa?

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:54

Dat mag ik dus niet want mijn ouders vinden dat ik dat niet aan kan. En ik kan echt hoog of laag springen ik kan ze gewoon niet overtuigen

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:54

white_flame schreef:
Mijn opa wil hem zo aan mij geven maar dat kan natuurlijk niet....
Ik zorg inderdaad liever voor hem dan ik op vakantie ga. Dat kan ik ook als ik over 2 jaar ben afgestudeerd. En vast werk.

Dat het onaardig is van mn ouders is nog naar zacht uitgesproken


Hoezo kan je opa hem niet aan jou geven?
Ik vind dat, wat de 1 krijgt, moet de ander ook krijgen, altijd zo'n dooddoener..
Als ouders zijnde oke, maar als opa en oma? Dat bepaal je toch helemaal zelf?
Ik zou iemand die ik vaker zie en een goede band mee heb, ook meer geven dan iemand in de familie die amper langskomt en/of interesse in mij toont.

Maargoed, dat is een andere discussie.

Je opa wilt hem toch aan jou geven?
Dan geef je je opa, pak 'm beet 100 euro voor de pony, en dan heeft ie jou niks 'gegeven'.

Zelf beslissen wat je met je spaargeld doet, en dit ook aan je ouders vertellen, ik neem aan dat je het zelf verdiend hebt?

Overigens waren het de zaken van mijn ouders niet, hoe ik mijn eigen verdiende geld uitgaf.
Maar goed, ook dat kan verschillen per huishouden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:54

Je weet al twee jaar dat je opa niet heel handig is met zijn zaakjes (ging ineens een belletje rinkelen).

Het dier staat gratis gestald..

Het gaat dus werkelijk alleen om brokken enten en hoefsmid.
Hoe kan het dat je dat niet kunt betalen?


Vind dat je erg afhankelijk opstelt van je ouders en de verantwoordelijkheid voor het eventuele verlies wel erg makkelijk bij hen neerlegt.

Hooi grofweg 60 euro in de maand, dan heeft hij heel ruim ruwvoer.. brok als het al nodig is 20 euro per maand? hoefsmid en enting op jaarbasis gedeeld door 12 max zo'n 20 euro per maand. is dus maximaal 100 euro lopende kosten en dan neem ik het heel erg ruim

Minimum uurloon voor een 18-jarige is 4.01 euro.. makkelijk rekenene dus.. Om je pony te kunnen houden moet je 25 uur per maand werken, eventueel bovenop de uren die je nu werkt.

veel minder als je in de zomervakantie 1 volle maand zou werken van de 1.5 die je er vrij hebt.. dat is namelijk 4*40= 160 uur x 4 euro = 640 = een half jaar onkosten wat je al vooruit hebt. beter bijbaantje vinden en het is zomaar 800 euro al in een maand werken in de zomervakantie.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-11-16 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt