Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:18

Ik ben juist wel blij dat die van mij snachts op stal staat, heb t wel eens geprobeerd voor een jaar 24/7 buiten maar was geen succes, had echt een wanhopig hoopje paard :(

Maar dat is per paard verschillend natuurlijk

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:49

Hier staan ze altijd overdag buiten en ‘s nachts binnen. Met echt slecht weer blijven ze binnen, of zoals vandaag wat korter buiten. Ik heb zowel een zandpaddock als een paddock met alleen tapijtsnippers. Ze kunnen dus (tenzij ijzel, gladheid of meter sneeuw) gewoon naar buiten. Mijn wei wordt te nat om in de zomer en de winter ook te kunnen gebruiken. Mijn oudere merrie staat er nog wel op, maar mijn jonge racemonster is al naar de aangrenzende zandpaddock verhuisd.

Maar als er geen optie is dat mijn paard ook gewoon buiten komt als ik niet kom, dan zou ik echt verhuizen!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:57

Scheelt dat hier kleigrond is dus zelfs in de winter wil dat prima op het gras.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:17

Die van mij moet ook wel 's nachts op stal.. Toen het zo warm was stond ze wel dag en nacht.. Maar dan wel op stal even bij eten en uurtje slapen.. Ze is echt moe van de wei. Ja wil liefst dat ze ook wel minimaal paar uur buiten komt en liefst gewoon lekker op de wei.. Regent het heel de dag door dan maak ik er ook niet gelukkig met heel de dag buiten staan. Morgen maar aan de wandel...probeer ik ongeveer 4 uur met er bezig te zijn mits het zeik regent.. En door de weeks Wil ik dat ze minimaal 2 keer eruit komt op de dag. Ben zelf zwanger nu.. Dus komt niet echt lekker uit haha.. Morgen maar flinke ronde aan de wandel hoop dat ze beetje lief is.. Op de heen weg altijd mega sloom.. En als ik hoekie om ga dan is het ineens een wilde arabier en bijna niet te houden omdat ze dan terug naar stal wil..pff

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:21

Haha, verschilt per paard inderdaad, de mijne hebben een schuilstal, waar ook altijd hooi is, maar ze stonden vanmiddag beide drijfnat buiten ik de regen :=

Maar goed, ik snap ook wel dat dat niet voor alle paarden zo is.. Voor mij zou het minimum toch 10u per dag buiten zijn, maar ik weet dat dit niet overal kan, helaas...

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:34

Nee jammer genoeg kan dat hier niet

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:35

Sommige paarden komer en 20 minuten uit ofzo.. Echt diep triest die mensen zijn geen paard waardig.. Kan dat echt niet aanzien

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:49

Verder weg dan?
Ik heb mijn paard 2,5 jaar lang op een stalling gehad die enkele reis 40 minuten met de auto was. Maar daar kwam ze wel gewoon elke dag buiten. Dat liever dan een super de luxe stal, waar ze de hele dag binnen staan.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:58

Ik zou ook verhuizen. Gewoon niet gezond voor een paard om de hele dag op stal te staan.

Moonlight staat nu wel tijdelijk snachts op stal, hij staat met zijn 2 maatjes (11jarige poon van1m16 en 5jarig paard van 1m52) in een grote loopstal. In de kerstvakantie beginnen we aan een luxe schuilstal op hun winterwei en dan kan hij weer 24/7 buiten ;)

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:23

Ja ik heb verder weg gestaan.. 45 min toen stond ze ook heel de dag buiten..maar het gras was zo rijk daar dat helemaal kapot ging van de jeuk... Ik ging toen 2 keer in de week.. Maar heb er toch liever dichterbij om de laatste tijd nog netjes af te maken en der te kunnen verzorgen wat ze nodig heeft. Toen had ze daar ook heel erg mok en dan kan je het niet zelf elke dag verzorgen dat vind ik heel erg heb het dan liever zelf in de hand. En elke dag dat eind rijden is niet te doen qua tijd en kosten helaas. Vanwege voornamelijk die jeuk heb ik er terug gehaald.. Eenmaal terug was het praktisch gezien gelijk weg.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:25

In een kudde met loopstal kan met die van mij niet.. Ze heeft al eens zo gestaan en heb er toen brood mager terug gehaald..toen stond ze bij een vriendin van me.. Ze heeft echt ruimte en rust voorzichzelf nodig om goed te kunnen eten.. In een kudde met bv onbeperkt hooi dan kan ze niet voldoende eten en laat zich weg jagen

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:55

Dat is een van de reden dat ik mijn oudje lekker in Brabant heb laten staan en niet mee heb genomen naar het gooi. :D

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:15

Mijn verzorgpony staat 24/7 buiten met een maatje. Hebben 2 stallen, staan altijd open en daar ligt het eten. Met dit weer zijn ze meer binnen, met mooi weer staan ze meer buiten.
Al staan ze soms in de stromende regen buiten :')

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:46

Haha ideaal! De mijne staat zomer 24/7 buiten in een groepje van ongeveer 7 paarden. In de winter gaan ze in de nacht wel op stal. Maar dat vindt die van mij fijn. Even gewoon lekker alleen, rust. Hij is wat dat betreft net zijn baasje :P
Hebben ook een groep die het hele jaar 24/7 buiten staan met een grote open afdak/inloop. Maarja aangezien de mijne zijn stal toch nog wel fijn vindt houd ik hem lekker zo.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:48

Is ook gewoon kijken naar je paard hoor :) .
Ze hebben ze ook een tijdje ‘s nachts binnen gehad, maar dat ging niet helemaal goed. Mevrouw was bloed chagrijnig :')

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:56

Ja zo paard verschillend inderdaad! Vrijwel alle andere paarden op stal staan sochtends alweer te drammen om naar buiten te gaan of gaan klieren als ze naar binnen moeten (ze gaan allemaal per groep los naar de stallen en dan gaan ze allemaal andere stallen in en klieren haha) de mijne loopt rechtdoor in een lijn naar zijn eigen stal :+

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:35

Nou ons land is helemaal niet nat... Snap eigenlijk niet waarom ze binnen moeten.. Paardje had wel hele gekke geel snotneus vandaag :n Afbeelding

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:56

Oh da's indedaad een vreemde snotneus, hopelijk was het geen slokdarm verstopping ofzo? Vind het wel echt een vreemde kleur geel... Was verder wel alles oké met 'm :(:)

De mijne staan 24/7 buiten met schuilstal, dus ze kunnen lekker zelf kiezen wat ze doen. Scheelt wel dat ik een hele stabile kudde van maar 2 paardjes heb. En die zijn dikke vrienden. Vlekje kan en mag altijd binnen van Jules, gelukkig !

Niet dat ze binnen gaat staan hoor. Ja heel af en toe, maar meestal tref ik dit soort taferelen aan...
Afbeelding

Heel handig als je kerst foto's wil maken. Die moeten nog maar wat uitgesteld worden dan {:)

Dit was vanavond, voordat ze eten kregen, verzopen Vlekje :=
Afbeelding

Heb de schuilstal sinds gisteren ook al maar voor een klein stukje opgestrooid, binnenkort komt de helft vol met stro, dan kunnen ze binnen liggen als ze dat willen :j

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:00

Haha grappig zijn ze. Ja gekke kleur heh... Ik merkte niks aan der verder at goed en niet suf ofzo. Morgen even temp meten voor de zekerheid en in de gaten houden. Nou heeft ze altijd al luchtweg problemen gehad.. Maar eigenlijk nooit deze kleur snot. Vriendin van me is da geweest.. Dus kwam met allerlei dingen wat het kan zijn.. Hopelijk valt het mee.. Ben dan gelijk bang voor een tumor ofzo aangezien ze al Helemaal onder de tumoren zit..

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:07

Ze is vorige week wel geënt.. Mss heeft dat voor minder weerstand gezorgd en een virus veroorzaakt kan ook mss om maar niet van het ergste uit te gaan haha

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:12

Had ze geen koorts oid? Of heb je niet getempt?

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:23

Nee niet getempd doe ik morgen nog even.. Merkte niks aan der. Voelde niet warm of iets heb er wel even goed geobserveerd. Ze wordt wel echt oud nu.. Ook al even aan de dunne poep maar dat hebben er veel op het moment maar heeft ze normaal ook nooit last van. Ook wat afgevallen maar komt wel weer bij nu. Vind maar niks.. Zeker omdat het toch door je hoofd speeld dat het een keer op gaat houden. Is toch al 29

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 01:55

Misschien bijholte ontsteking en ja dat kan ook bij paarden.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 08:30

J dat las ik idd dat dat ook kan.. Straks maar even kijken hoe het is

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 08:38

Hopelijk is het vandaag gewoon klaar.
Maar problemen met tanden kan ook gekke neusvloeiing geven uit 1 neusgat.