Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:50

Mijn oude dame is gisteren naar de tandarts geweest, die vond haar "iets te gezond" (als in, mag wel wat minder vetjes :+ )
Ik heb ook een vraagje. Met de hitte de afgelopen zomer heb ik mijn dame niet veel getraind, maar hier werd ze echt stikchagrijnig van. Nu train ik haar dus 2-3x per week max 20 minuutjes afwisselend longeerwerk en rijden (en af en toe een bosritje, man dan sjouwt ze, ze wordt nog steeds voor 4 jaar oud aangezien :+), als onderhoud om haar soepel en sterk te houden. Hoe veel trainen jullie je oudjes nog? En voor hen die al helemaal met pensioen zijn: wanneer en waarom heb je besloten om te stoppen met trainen? Ik merk dat ik af en toe met mezelf in conflict kom, als voormalige manegepony heeft ze haar rust verdiend, maar als ik merk hoe ze opknapt van een nette training wil ik haar nog niet stilzetten.


Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:12

Ik heb het besloten toen ze beide niet meer soepel de bocht om konden lopen. Maar goed, de ene was toen 35, en de ander liet zich 2 dagen later opeens vallen tijdens het poetsen en zadelen, dus dat was ook duidelijk klaar.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:24

Ik heb onlangs besloten haar met pensioen te doen, haar koppie wil nog graag maar meer omdat haar lijf niet meer wil, kleine dingen hoor maar ik dacht opgevenment waarom doen we dit nog eigenlijk?
Had ook een topic gelezen hier op bokt, ben even de titel kwijt maar het ging dus over iemand die besloot niet meer te rijden en haar paard gewoon paard wou laten zijn, dat zette mij wel aan het denken, voor wie doe ik het nou eigenlijk nog, voor mijzelf of voor mijn paard?
Dus heb ik besloten mijn paard lekker haar ding te laten doen op de wei met dr maatjes en ze lijkt het eigenlijk wel prima te vinden, wat ik niet verwacht had.

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:30

Ik rij ongeveer 3-4 keer in de week en dan voornamelijk buiten.
Ze vindt vakantie heerlijk, maar als die te lang duurt voor haar wordt ze gewoon vervelend.
Ze wordt chagrijnig, gaat dan echt klieren en wordt gewoon een echte pismerrie.

Dus het echte trainen doen we niet meer. Wel eens in de bak voor loswerken en we hebben gewoon nog wel les, maar dan vooral het los en soepel houden. Ik merk gewoon dat ze er nog lol in heeft en dat ik weer een blije pony heb.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Sanet

Berichten: 7848
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:59

Ik probeer mijn merrie (21, dus lang zo oud niet als sommigen hier) juist nog zoveel mogelijk aan het werk te houden. Momenteel ben ik even uitgeschakeld, maar normaal 5x in de week. Longe, dressuur of buitenritjes.
Wij denken nog niet aan pensioen. Ze is nog zo fit en vurig, ze loopt goed (vanaf pas nummer 1) en heeft veel plezier in het werk. Met haar slokdarmproblemen is het ook beter om haar in het werk te houden.

Ik ben ook echt bang dat pensioen haar dood zou betekenen.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:18

Dat dacht ik ook altijd sanet, heb haar eerder op pensioen gezet en toen werd ze dus ook vervelend etc en was ze er gewoon nog niet aan toe.
Ik zat nu ook te twijfelen maar tot nu toe lijkt ze het prima te vinden, zo niet dan heb ik haar tuig hier nog gewoon liggen :)
Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog net zo vaak op stal ben als eerst, ze blijft ook op deze stal staan en poets haar regelmatig nog en we gaan lekker aan de hand wandelen enzo

Sanet

Berichten: 7848
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:34

Ik heb ze aan huis staan, dus dat zou voor mij niet uitmaken.
Ik heb haar een periode minder gereden, en dan begon ze gelijk meer last te krijgen van de slokdarm. Maar toen stond ze ook amper buiten, dat zal ook meegespeeld hebben.

Maar op dit moment denk ik er nog niet over. Ik doe juist mijn uiterste best om haar in training te houden nu.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:42

Groot gelijk, en 21 is nog een relatief jong oudje hè :)

Mijn meisje heb ik ook pas echt sinds een goede maand op pensioen, net even lekker gepoetst en wat snoepjes geven:

Afbeelding
Afbeelding
Vrouwtje?! Nog meer snoepjes? O:)


Afbeelding
En ze kan ook nog steeds super boos naar de buurvrouw kijken _O-

25 jaar alweer, gaat snel hoor.
Ze kwam bij mij toen ze 8 was, kan mij ook niet voorstellen als ze er niet meer zou zijn.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:31

Dank je wel allemaal, als ik het zo hoor hoef ik me voorlopig nog geen zorgen te maken. Een hele opluchting!

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:29

Afbeelding
Knappe dame!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:55

Romy1234 schreef:
Ik heb onlangs besloten haar met pensioen te doen, haar koppie wil nog graag maar meer omdat haar lijf niet meer wil, kleine dingen hoor maar ik dacht opgevenment waarom doen we dit nog eigenlijk?
Had ook een topic gelezen hier op bokt, ben even de titel kwijt maar het ging dus over iemand die besloot niet meer te rijden en haar paard gewoon paard wou laten zijn, dat zette mij wel aan het denken, voor wie doe ik het nou eigenlijk nog, voor mijzelf of voor mijn paard?
Dus heb ik besloten mijn paard lekker haar ding te laten doen op de wei met dr maatjes en ze lijkt het eigenlijk wel prima te vinden, wat ik niet verwacht had.


Ja dat topic heb ik ook gelezen en zet mij ook aan het denken...

Daarnaast merk ik wel dat hij ouder wordt. In alles eigenlijk. Hij durft bijvoorbeeld ook niet meer met de groep naar buiten s morgens( de boxen gaan open en dan dendert alles naar de wei) maar wordt apart als laatste gebracht. Gelukkig zijn er nog twee oudjes op stal waar hij erg steun bij vindt.

Ik twijfel om hem volgend jaar naar de wildtshof te doen en stoppen met rijden. Aan de andere kant die drie keer per week rondje bos gaat nog best redelijk...

B+12 L+4

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:51

Lastig is dat hé wel/niet met pensioen en hoeveel doe je dan wel of niet met ze.. die van mij ging met pensioen door een complexe blessure waarvan het verloop qua wel of niet genezing niet bekend is. Ene dierenarts schrijft hem af, de ander zegt ja je kan misschien na een jaar nog wat met hem gaan doen..

Had voor mezelf gewoon besloten om naar het paard te kijken. Waar heeft die zin in en natuurlijk het klinische beeld. Ik doe nog 1x per week iets met hem. Of een buitenritje of los longeren of wandelen meestal. Heel soms kort in de bak omdat die dat zo leuk vindt. Hij wordt dan zo fanatiek en het liefst zou die een uur lang galopappuyementjes er uitschudden omdat die dat zo leuk vindt :+ merk gewoon dat die er echt energie van krijgt om met mij te werken.

+ik moet met de mijne ook weer opletten dat die niet te dik wordt als die stil staat.. lastig allemaal dus wil er komende week even met mijn dierenarts over filosoferen als hij er toch is voor de tandcontrole.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:36

moon haal ik als ik, tijd genoeg heb naast zijn twee "jongere"(5 en 11) vriendjes, uit de weide, en dan even tutten en daarna wat leuks doen. geen zwaar werk meer voor hem, dat vind hij ook niet meer zo leuk. zoals vandaag, even getut, en daarna lekker stap-draf ritje buiten gedaan, kleine toer dus niet gegaloppeerd, grote toer ging niet ivm zoiets als aanstaande vrijdag 4 proefwerken :Y) ik hoef ook niet bang te zijn als ik eens een tijdje minder tijd heb, zijn vriendjes zorgen er wel voor dat hij genoeg beweegt, en hij staat 24/7 buiten dus heeft hij altijd beweging :)

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:40





Gisteren hebben we de 2 jarige hengsten uit de opfok binnen gehaald.
Op 1 stouterd na hebben ze allemaal wel respect voor Chico.

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:33

Gaaf! Paard heeft er ook zin in zo te zien :D!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:24

Ja hij wordt weer even een jonge god als we dit doen...hahaha
Volgende week de jaarling hengsten en daarna de dames...

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:48

Die van mij is al een tijd met pensioen... dat heb ik besloten toen ze na 2 rondjes in de bak geen zin meer had en toen ze als we buiten gingen rijden alleen maar elke keer terug naar stal wilde. En dat is eigenlijk wel al paar jaar geleden. Ze is nu 29. Op der luchtwegen na kon ze het nog wel aan...qua benen altijd wel goed geweest..soms deed ik er even longeren om der hoest eruit te laten zeg maar. Maar ik heb zoiets als je geen zin meer heb vind ik het best. Ze staat lekker op de wei en dan is ze blij :D

ze heeft jaren hard voor me gewerkt dus mag het ook wel :)

Ik ga er om de dag naar toe om lekker te borstelen en wat lekkers te geven..mochten ze in de winter evt naar binnen moeten vanwege het weer dan gaan we weer aan de wandel.

na het land is ze ook echt moe (ze staat s nachts binnen) en dan heeft ze echt geen zin om nog wat te doen :(:)

:+
Theeleuter :9k

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:19

Over jonge god gesproken. De mijne mocht gisteren mee op buitenrit. Hij was op de poetsplaats al adhd. Gelukkig zette die dat tijdens de buitenrit niet zo heftig door haha. Hebben echt genoten. Denk lekkerste buitenritje sinds zijn pensioen tot nu toe.

Helaas wel minder nieuws bij de tandarts want hij is toch wel serieus eotrh aan het ontwikkelen.. wordt dus even door zure appel heenbijten en heb net alweer geinvesteerd in een bitloos hoofdstel (rambo micklem). Ben heel benieuwd of dat gaat. Heb voorheen toen die nog M/Z liep wel eens met kaakgekruisd in de bak gereden en toen kon ik er alles mee. Op buitenrit is door enthousiasme soms de rem een beetje zoek maar we gaan het ondervinden :+

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:44

Haha heerlijk die blije oudjes!


Afbeelding
Wij huppelen ook in de herfst gezellig rond

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:32

hier helaas slecht nieuws gehad :( Igora was laatste tijd mega sjaggie en niet echt kreupel maar fijn lopen was het ook niet.
Toch vandaag maar naar de kliniek en helaas blijkt ze beide achterknieen vol artrose te hebben.....pijvrij pensioen zit er niet in dus ik ben bang dat ik haar zeer binnenkort moet laten gaan :(

De ouwe malle muts moet echt al langer pijn gehad hebben, maar tonen ho maar

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:45

Ach jeetje :(:).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:33

Dat meen je niet! Jeetje dat is echt wel giga slecht nieuws, heel veel sterkte :(:)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:59

Dat is helemaal geen leuk nieuws... Veel sterkte :(:)

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:28

Bah!!! inkepink, wat een naar nieuws, daar zit je echt niet op te wachten...
heel vel sterkte met deze moeilijke beslissing

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:23

Ik ben vandaag met moonlight het bos hier in de buurt onveilig gaan maken, lekker zonder zadel en mijn hond achter ons.
Afbeelding
(Mezelf even onherkenbaar gemaakt)


Inkeping heel veel sterkte Y;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers