Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:53

Ik heb ze toch bloot in de wei gezet.Ze is ook niet van suiker natuurlijk.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:16

het was uiteindelijk een paar tienden op 1 plek....... dus nauwelijks vorst te noemen.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:33

Ik heb Britt van 35 al een regendekentje op voor de kou s'nachts.Overdag niet hoor.Ze had donderdagochtend koude oortjes.Nap van 23 niet.Hij heeft een 5 centimter dik vetlaagje als dekentje.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:21

Chico krijgt nu alweer langzaam een wintervachtje, op zijn hals wordt hij al veel zachter en dikkere haartjes, nog niet erg lang maar het zit eraan te komen!
minder poetsen en meer huidvetjes kweken dus....

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:15

Nu staat Britt s'nachts weer bloot in de wei.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:38

Heel lang geleden dat ik hier iets heb geplaatst, maar wilde dit toch even delen.

Mijn oudje Philo (26j) staat nu 1 jaar op een nieuwe plek, in een fijne kudde met nog 3 andere grote pony's. En ze is de baas geworden :') .
Ze gaat nu super goed door haar vacht, hopelijk komt er ook weer een goede wintervacht op. Zelfs haar manen zijn extreem gegroeid afgelopen tijd, zo fijn om te zien want ze voelt zich hier dus echt goed.
Nog steeds flinke artrose in haar spronggewricht, goede en slechte dagen. Maar vooral goede! Ze galoppeert nog regelmatig door de wei en daagt zelfs soms de stieren uit die in de wei er naast staan.. :+ Gelukkig trekken die zich er niets van aan.

Hier een foto met haar toyboy :=
Afbeelding

CaTi
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Een mooie plek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:03

Hoi! Ik weet dat hier al een poosje niet meer gereageerd is, maar ik hoop dat ik toch mag meepraten.
Ik verzorg sinds de winter vorig jaar 4 geweldige IJsco’s en een shet. Nou ja, verzorgen? Ik mag vaak helpen.
Maar goed, 2 oudjes horen daarbij natuurlijk!
Goeie, lieve, ouwe en vooral hele lompe Inkie van 30 en Patchy, die kopschuw is en maar weinig mensen vertrouwd. <3

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:38

Welkom samen met de oudjes.Heb je ook een foto?

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:04

Welkom!
Het is inderdaad al een tijdje stil hier haha.
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto :)

Zelf laatst besloten mijn merrie met pensioen te doen, haar koppie wil nog wel maar haar lijf niet zo meer helaas.
Snel stijf en buitenrijden wil ook niet, ze kan van de domste dingen schrikken (grassprietje dat de verkeerde kant op waait enzo), maar heb eerder het idee dat het misschien toxh van ongemak in de lijf komt want dit is iets van de laatste paar jaar.
Maar is toch wennen hoor, en mis het rijden wel al.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:28

Moeilijk, maar denk ik wel de juiste!

Ik ben er ook nog!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die van mik flirt, wandelt en schooiert er nog flink op los!

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:53

Welkom Cati!

Esther, knappe schimmel!!

Ik heb vandaag alvast eerste maatregelen genomen voor als het winterseizoen begint op stal (dan gaan ze snachts naar binnen en krijgen ze brok bij, in de zomer geen brok en 24/7 buiten) een extra reminderbordje over dat hij maar een klein handje brok mag en dan kan die eindelijk weer op stal eigen hooi. Hij moet een klein beetje afvallen namelijk :+

Dadelijk na mijn vakantie komt de de voor zijn tanden. Is nog geen jaar geleden maar heb toch wel het gevoel dat het nu ff nodig is. Je begint toch wel te zien dat die een ouder gebit krijgt. Tandvlees wat omhoog kruipt enzo.. hebben die van julloe dat ook?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:04

Valt nog mee! Gebit is elk jaar nog prima :).

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:08

Maar je ziet er ook niks aan dat het gewoon ‘wat ouder’ eruit gaat zien? Tot nu toe is die van mij ook altijd goed geweest, gelukkig. Maar zie dit jaar wel echt duidelijk verandering dus toch even wat eerder laten checken dit jaar. Hij is dit jaar 21 geworden.

Sanet

Berichten: 7940
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:20

Mijn paard is ook 21, maar ik laat de laatste 6 jaar laat ik haar tanden 2x per jaar controleren. Omdat ze ook problemen met haar slokdarm heeft en als ze goed kan eten/kauwen, dan gaat het al een stuk beter door de slokdarm.
Ik heb nu ook een jonge merrie van 7 en regelmatig een jongere dieren te rijden, ik vind het reuze interessant hoe de verschillen zijn.
Mijn tandarts legt ook altijd van alles uit, leuk is dat.

Ik zie bij mijn oudere merrie (let op hè, zeker niet oud!), vooral dat de tanden heel erg naar voren gaan staan, daardoor heeft ze ook wat minder ruimte voor bit(ten). Dat is wel jammer...
Ze moet gewoon een beugeltje, recht trekken die dingen!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:47

Wij zijn er ook nog!
We gaan vanaf nu wel iets rustiger aan doen, zijn lijffie wordt echt minder nu en de winterperiode komt eraan.
Maar dagelijks de veulens gedag zeggen tot we ze gaan binnenhalen is een super leuk ritje voor mijn oude heer van 30
Afbeelding

Mijn oudje mist wat kiezen en wat er nog is zijn nog een paar holle cupjes....
zolang de brokjes nog goed gaan prima, anders over op seniorenvoer maar met de slobber samen gaat alles er nog prima in.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:20

Sanet, bij mijn oudje stonden de tanden ook erg naar voren, hier is inmiddels in de loop der jaren 2x een heel stuk vanaf geslepen zodat het weer wat beter aansluit. Kan dat niet bij je paard ?

Sanet

Berichten: 7940
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:48

ElCamino schreef:
Sanet, bij mijn oudje stonden de tanden ook erg naar voren, hier is inmiddels in de loop der jaren 2x een heel stuk vanaf geslepen zodat het weer wat beter aansluit. Kan dat niet bij je paard ?


De tanden sluiten wel goed aan hoor, maar vroeger stonden ze rechterop natuurlijk, dat geeft meer ruimte in de mond. Hoe verder naar voren ze gaan staan, hoe minder ruimte..
Met meer eraf slijpen, wordt het alleen nog maar erger..
Dat is niet anders natuurlijk, maar wel jammer. Hoort erbij, ik ben allang blij dat ze zo oud mag worden, dat dit een “probleem” is :)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:52

Bij mijn paard sluiten ze verder ook prima aan maar staan ze ook verder naar voren. En afslijpen werkt wel degelijk dat zie je verkeerd, ze staan dan echt veel beter op elkaar, bij mijn paard in de 23 jaar dat ik hem heb is het 2x gedaan en hij kan nog steeds een high port correctional in zijn mondje....

Sanet

Berichten: 7940
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:06

Over een paar weken komt de tandarts weer. Ik zal het met haar bespreken.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:29

Mijn pony van toen 28 heeft een "beugel" gehad.Haar gebit was een drama toen ze kwam met 28.De ondertanden waren te lang en hadden de boventanden naar voren geduwd.Daardoor kwamen er gleufen tussen haar boventanden waar het gras in achter bleef.Haar tandvlees was erg ontstoken,het pus kwam eruit.De tandarst heeft een stuk van de ondertanden af gehaald.Maar de boventanden waren los geduwd.Ze werd proefkonijn voor een beugel.Eerst werd er een gleuf in haar boventanden gemaakt.Van links naar rechts.Daardoor werd een ijzerdraadtje gemaakt en strak getrokken.De tandarts had zich wel goed voorbereid en zelfs speciaal gereedschap en draad uit het buitenland gekocht.Om de zoveel tijd kwam hij langs voor controle en aan draaien.Als het draadtje knapte kwam hij gelijk dezelfde dag nog langs voor een nieuw.Dat is 2 keer gebeurt.De beugel heeft ze ongeveer een jaar gehad en de tanden zijn goed vast gegroeit.Hij heeft het ook gratis bij ons gedaan omdat hij er ook van leerde natuurlijk.Ik weet dus niet wat het kost.De beugel wordt weleens gebruikt voor jonge paarden die bv een ongeluk in de wei hebben gehad met de tanden.Ik heb zijn mobiel nummer als je meer daarover wil weten.

Sanet

Berichten: 7940
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:34

Jemig Britta31, dat is nogal wat!

Maar de beugel opmerking was eigenlijk een grapje, niet echt iets wat de tandarts voorgesteld heeft ofzo :)

Ben overigens ook heel erg tevreden met mijn tandarts! Hele competente vrouw!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:07

Zo dan Britta!

Hoe doen jullie het qua dekens nu en deze winter?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:27

Mijne blijft gewoon zonder zolang dat goed blijft gaat.
Kweekt al een dikke vacht en is na 25 minuten rijden echt wel warm / bezweet maar even uitstappen en zodra hij op adem is zet ik hem weg. Nat of niet nat..... de huid is dan al droog.

Zodra ik merk dat hij het koud gaat krijgen en zich niet meer warm houden kan , scheer ik en doe een dikke deken op. Dikke vacht, werken én een deken vindt ik echt een hoop onzin.

Maar ik hoop dat hij het nog paar jaar volhoudt op deze wijze.... ( op de paardenkamp staat bijna alles bloot gewoon)

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:56

Leuk een ouwe sokken topic :)

Dit is mijn ouwetje van 29 jaar en al 24 jaar saampjes :)

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:57

Afbeelding


nu met foto haha