Pony voor halve stal aanbieden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LightningBoy
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-08-18

Pony voor halve stal aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 14:10

Hallo allemaal! :)

Ik heb even rondgekeken maar heb geen topic gevonden die mijn vragen kon beantwoorden, dus hier gaan we:

Ik heb mijn pony al 11 jaar, maar omdat ik studeer rij ik hem maar heel zelden meer. Ik vind het echter zielig dat hij nu veel minder aandacht krijgt, en denk er daarom aan om hem als halve stal/ te lease aan te bieden. Op die manier zou ik mijn ouders ook helpen om uit de kosten te komen voor eten en hoefsmid.

Enkele info over de pony en faciliteiten: hij is 14, is al een tijdje niet meer in het werk, maar ik deed er vroeger alles mee (jumping, dressuur, wandelingen, horseball, ...). Is super super super lief en braaf, heel betrouwbaar. Hij staat thuis, en kan hier op de wei gereden worden waar ook een sprongetje genomen kan worden. Van mij mag er ook mee gewandeld worden, en op wedstrijd mee worden gegaan mits eigen vervoer.
Hij heeft momenteel geen hoefijzers meer op, maar moet er wel terug op krijgen indien hij opnieuw in het werk wordt gezet.

Hulp bij het uitmesten en degelijk hoeft niet.

Ik weet echter helemaal niet hoe ik dit moet aanvangen.

Daarom wou ik jullie het volgende dus vragen (belangrijk detail: wij wonen in België):

- Hoe maak ik een leuk zoekertje en waar kan ik dat best posten?
- Hoeveel kan ik vragen voor de halve stal?
- Wat moet er in het contract staan?
- Wat als de pony ziek of geblesseerd is?
- Wat indien er een ongeval gebeurt? Wie is verantwoordelijk? Hoe zit het met verzekeringen?
- En worden de kosten van halve stal fiscaal als inkomsten gezien?
- ...

Alle tips en info zijn welkom! :j

Bedankt allemaal : *D


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70503
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Pony voor halve stal aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:04

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Pony voor halve stal aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:16

Qua zoekertje zou ik geen heel verhaal schrijven. Gewoon de basic info over de pony, wat er verwacht wordt van de leaser en wat je aanbiedt. En uiteraard duidelijk de regio en financiële bijdrage erbij. Je kan je zoekertje best op 2dehands.be zetten, en op Facebook zijn er ook verschillende groepen speciaal gericht op het aanbieden en zoeken van halve stallen en verzorgpaarden :)

Qua bijdrage zou ik naar het aantal dagen kijken, en welke kosten er voor jou (of je ouders) in zitten op maandbasis. Aangezien hij aan huis staat en er enkel op de weide gereden kan worden zou ik iets van een €50 per maand vragen voor 3 à 4 dagen per week. Als ze elke dag (of 6x per week) mogen komen kan je rond de €100 gaan zitten.

Als de pony ziek of geblesseerd is zou ik de financiële bijdrage afschaffen. Niemand gaat er mee instemmen om geld te betalen voor een pony die ze hoogstens wat kunnen poetsen of stappen namelijk. Verder ook weer in het contract de info over de pony, eigenaar en halve stal en duidelijk de afspraken (wat mag er gedaan worden met de pony en wat niet? Welke dagen mag de halve stal komen en/of hoe wordt dit afgesproken? Wat bij blessure of ziekte? Opzegtermijn etc). Ook zou ik er duidelijk inzetten wanneer en hoe de financiële bijdrage betaald dient te worden.

Wat verzekeringen en fiscaliteit betreft kan ik je helaas niet verderhelpen.

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!

LightningBoy
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-08-18

Re: Pony voor halve stal aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 15:44

Dankjewel voor alle tips en info! :o

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Pony voor halve stal aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:25

Zoals de naam al zegt is het een Halve stal, wat zijn de helft van de kosten die jij maakt aan het paard? Is dat bedrag reëel om te vragen met wat er in de buurt wordt aangeboden?
Vanaf het begin zou ik aangeven dat het gaat om het half hebben van een eigen paard en dat daar taken aan verbonden zitten maar dus ook degelijk kosten. Als het paard ziek is worden er nog steeds kosten gemaakt (misschien wel meer zelfs dan bij een gezond paard). Zo kun je afspreken dat of de leaser het volle bedrag betaald bij ziekte of de helft bijvoorbeeld.
Omdat dit zon verantwoordelijkheid is zou ik toch gaan voor iemand van boven de 16. Je kan op fb, marktplaats, Belgische marktplaats en bokt advertenties zetten.

Een contract opstellen is zeker geen slecht idee en zoals hierboven staat alle basisinformatie die nu in je op komt.
Het lijkt mij ook niet dat het geld wat je ervoor krijgt enige meerwaarde heeft op financieel gebied, desnoods laat je het contant uitbetalen.

LightningBoy
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-08-18

Re: Pony voor halve stal aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 18:47

Bedankt voor je reactie :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aragorn2005, Babootje, Balou_k, Freekfuchs, laura_estee, MairiMacBran, MarjanB, mirriejj, Nieknollie, Salinah, Symke, Vagabondo en 121 bezoekers