[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:31

Wat goed dat je daar al naar op zoek was en fijn dat je je wat beter voelt nu je weet dat je er niet alleen voor staat!
Tja, waar dat zo ineens vandaan komt is lastig te zeggen, maar ook dat heb ik wel vaker gehoord.


Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:20

Heeft Duck mss een maatje? Een paard dat er in het begin nog niet was, of hij nog niet gehecht aan was, en nu wel en dat hij daarvan niet graag gescheiden wordt?

De moed niet laten zakken! :(:)

Don't take anything for granted

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:15

Ik ben echt bewondering hoe jij iedere keer op zoek gaat naar oplossingen van voorkomende problemen. En zo open staat voor tips hier.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 23:37

Bedankt allemaal! :)

Duck heeft niet echt een maatje. Hij staat met drie andere paarden in de wei, maar meestal staat hij alleen apart van de rest een beetje te grazen. Hij is niet echt van het contact zoeken met andere paarden. Hij had wel een vriend, maar die mag niet meer in de wei omdat de eigenaresse bang is dat hij wondjes krijgt.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:25

_mjwb schreef:
Heel erg fijn dat jullie zo meedenken! Ik krijg er echt een fijn gevoel van, dat ik er niet alleen voor sta. Dankjulliewel!

Daar had ik niet aan gedacht Visitor. Dat zou best kunnen! Alleen wat ik dan niet begrijp is waar dat een eens vandaan komt, want ik heb een jaar lang elke dag alleen buiten gereden met hem.

Jammer genoeg kan ik nog niet met de trailer rijden, maar ik ben wel aan het oefenen. Misschien dat mijn ouders af en toe een keertje mee willen.

Ik ben al opzoek naar een gedragstherapeut :)


Als ik het me goed herinner zijn de problemen met buitenrijden vlakbij stal begonnen toen ook op het erf veel verbouwd werd toch? Is dat inmiddels klaar? En kan het zijn dat, doordat hij al aantal keren daar de sloot in is gelopen, je toch al met die lichte spanning/intentie erop zit? Of heeft ie recent nieuwe vriendjes gekregen op stal waar hij niet bij weg wil? (Miss juist wel diegene die niet meer bij hem in de wei staat. Hinnikt hij (of een van stal) bijv als je op pad gaat met Duck?

Hopelijk snel iemand die je kan helpen met zijn gedrag! De tip om eens stukje met trailer te gaan en dan te proberen is wel een goede denk ik, wie weet kan het verkeerde en gevaarlijke gedrag daarmee worden doorbroken.
Maar Duck boft echt met jou dat je zo je best doet om hem te begrijpen!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 11:40

Even alles op een rijtje:

In maart kregen we droes op stal waardoor we van de een op de andere dag een eens niet meer naar buiten mochten. We reden toen elke dag buiten. Toen mochten we 6 weken lang niet naar buiten.

Na die 6 weken zijn we weer naar buiten gegaan. Toen zijn we aangereden door een wielrenner waardoor we met 53,7 km/uur (zoiets was het) door het bos zijn gegaan. Daarna hebben we nog een paar keer buiten gereden maar ging het niet lekker bij de plek waar we aangereden zijn.

Toen begonnen de verbouwingen op stal. De tweede dag dat ze aan het verbouwen waren ben ik naar buiten gegaan en dat was de eerste keer dat we in de sloot lagen. Toen kreeg ik hem geen eens meer van het terrein af en vanaf daar ging het fout. Uiteindelijk kreeg ik hem wel weer het terrein af maar bleef hij de sloot in gaan.

Toen heb ik maanden niet alleen buiten gereden. Wel een keer per week met iemand samen en nog een paar keer met mijn broertje die op de fiets was. Ook heb ik les genomen buiten, wat goed ging als er maar iemand bij was.

Best wel veel wedstrijden gereden, een paar keer naar het strand geweest, meegedaan aan de Ride and Run. En donderdag heb ik het weer geprobeerd om alleen naar buiten te gaan en dat ging weer mis.

Ligt het dan aan die weken dat we niet buiten zijn geweest? Of toen we aangereden zijn door een wielrenner? Dat hij zich dat herinnert waardoor hij niet van het erf af wilt?

Hij heeft niet echt vrienden die hinniken naar hem. Hij hinnikt zelf ook niet. En zijn vriend is al sinds het vorige weideseizoen uit de wei en daarna werd het winter en hebben ze wel nog bij elkaar gestaan in de paddock, maar niet vaak.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Leo

Berichten: 50098
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:16

Er lijkt inderdaad 'iets' te zijn wat hem triggert om achteruit te gaan / vluchten op het moment dat hij het erf af gaat. Wat dat is, angst / onzekerheid óf een aangeleerde reactie zonder dat hij nu nog weet wat de reden is (maw: de oorzaak die het gedrag in eerste instantie getriggerd heeft is allicht al lang weg, maar het gevolg daarvan; het achteruit lopen / vluchten / niet verder lopen dat komt nog steeds op die plek voor. Een soort associatie. Of het levert hem iedere keer iets op dat achteruit lopen. Omdat het zo levensgevaarlijk wordt, moet je uiteindelijk opgeven en gaat hij terug naar stal).
Ik denk nu even hardop maar ik probeer het in perspectief paard te plaatsen.

Ook heel goed om deze tijdslijn te bespreken met degene die je gaat benaderen om je te helpen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:29

Er is best veel gebeurd wel als je het zo oplijst. De combinatie zal hel te veel geworden zijn. Met goede hulp is het vast op te lossen!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 21:13

Ik dacht dat ik iemand gevonden had, maar dan moet ik naar haar toe komen en dat gaat het denk ik niet oplossen, want ergens anders is er niks aan de hand. Dus ik ben nog opzoek :)

Ducky zijn rechteroog is ontstoken dus ik heb gisteren oogdruppels bij de dierenarts gekocht voor hem. Zijn oog was helemaal rood en er kwam pus uit gisteren. Toen heb ik hem ‘s avonds gedruppelt, vanmorgen is hij gedruppelt en toen ik ‘s avonds op stal kwam toen zag zijn oog er al veel beter uit. De komende dagen blijf ik nog even druppelen.

Vandaag dan toch een fijne dag gehad op stal. Ik heb Ducky gelongeerd met halster en zonder zweep. Het ging super goed en hij luisterde naar alles. Ook het omkeren gaat nu zonder hem eerst naar hem toe te laten komen. Rechtsom kijkt hij wel altijd nog boos maar hij komt niet meer bij me in de buurt. Als we klaar zijn dan moet hij eerst stilstaan en als ik zeg kom maar dan mag hij naar het midden komen. Dat gaat echt super goed! :) Ik weet nog wel hoe we een half jaar geleden erbij stonden...

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:31

Wat jammer dat die vrouw niet naar stal komt. Je hebt haar inderdaad ter plekke nodig!

Maar kijk, dat longeren is dag en nacht verschil tov vroeger! Nu duimen dat het buiten rijden vanop stal ook weer gaat zoals vroeger +:)+

Don't take anything for granted

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 06:50

Super van het longeren! En ook super dat je al op zoek was naar een professional om jullie te helpen met het alleen van stal gaan. Jullie komen er wel hoor! En dan heb je gaandeweg ontzettend veel geleerd en mag je ook extra trots zijn op hoe het gaat, zoals nu ook met het longeren bijvoorbeeld.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 14:24

Dankjulliewel! :)

Even een vraagje. Ducky krijgt best wel een dikke wintervacht wat hij de afgelopen twee jaar eigenlijk niet heeft gehad. Zal ik hem dan scheren? Ik weet niet hoe hij is met scheren en of hij überhaupt ooit geschoren is, maar anders vind ik het ook zo sneu als hij een dikke vacht heeft en helemaal bezweet is.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:13

Mijn paarden staan overdag buiten, hebben in de winter een waterdicht winterdeken op maar zelf scheer ik nooit. Nu heb ik wel makkelijk praten want ze staan aan huis dus ik kan zweetdekens omwisselen tussen de soep en de patatten door (kennen jullie deze Belgische uitspraak :) ? ).
Indien ik op stalling stond en mijn paard zweette erg, zou ik het wel overwegen denk ik, maar nooit helemaal scheren, eerder een soort van jachtpatroon.

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 22:21

Niet echt maar ik begrijp wat je ermee bedoelt haha! Dat is wel heel makkelijk. Jammer genoeg kan ik niet even snel naar stal om dekens te verwisselen of bijvoorbeeld na het rijden een zweetdeken om te doen, naar huis te gaan en dan weer terug om zijn regendeken om te doen.

Als ik ga scheren dan vraag ik wel of iemand anders het wilt doen die kan scheren. Ik heb nog nooit geschoren dus ik wil liever dat het dan goed gedaan wordt haha. Alleen ik weet het echt niet. Zijn vacht is echt dik.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:26

Indien je het zelf nog nooit gedaan hebt, zou ik het wel aan iemand anders overlaten ja.

Don't take anything for granted

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:55

Hier worden de paarden ook alweer flink teddy en ga ik wel scheren. Wordt ook al flink gezweten met rijden.

Had eerste jaar alleen de hals geschoren, 2e jaar jacht patroon en 3e jaar alleen hoofd benen en zadelplek niet. Wordt ook elk jaar wolliger dus dit jaar ook wel weer hele lijf denk ik.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:47

De mijne staat dag en nacht buiten zonder deken of scheren en gaat prima om te rijden. Gewoon uitstappen tot het zweet koud aanvoelt en hij goed op adem is en dan laat ik hem rollen en de wei op.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:22

Nog even terugkomend op jouw mindere ervaringen met het naar buiten gaan; Visitor heeft al een mooi opzetje gegeven voor de verklaring van Duck zijn gedrag!

Als je zelf wilt oefenen laat dan een eerste al je verwachtingen los. Zet Duck 1 ontspannen stap van het erf, beloon hem tot in de hemel en stap weer het erf op, dat is voor hem namelijk zijn veilige plek. Door ontspanning te belonen (al is het maar 1 pas buiten het erf) creëer je voor Duck een positief leerproces.

Wanneer Duck nog niet 1 pas ontspannen buiten het erf kan zetten negeer je dit, loopt terug het erf op en zet hem aan het werk óp het erf. Laat hem dan 8jes lopen, wijken voor je been, achterwaarts, vooruit, verruimde stap, verzamelde stap en als je merkt dat hij moe wordt (Dit kan ook heel goed mentaal-moe zijn), loop je weer die ene pas buiten het erf en laat hem rusten. Wanneer hij daar ontspannen staat, beloon je hem weer de hemel in.

Dit alles zonder verwachtingen, zonder de gedachte "Maar vroeger kon ik zo alleen op pad...", maar echt alleen het trainen van positieve ervaringen buiten het erf. En 1 stap lijkt voor ons misschien helemaal niks, maar voor Duck is het 1 stap verwijderd van zijn veilige haven en 1 stap dichterbij zijn slechtere ervaring buiten het erf.

Hopelijk heb je er iets aan!

Edit: Vision moest Visitor zijn :Y)

"Elk afscheid betekent de geboorte van een herinnering"
s. Dali

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 05:34

Hele goede tip, dankjewel!! :D

Gisteren hebben we met een stalgenoot buiten gereden. Helemaal niks aan de hand. Hij liep voorop en waar het andere paard schrok of niet langs wilde, keek hij niet op of om. Stom beest.

In het weekend ga ik bellen met iemand die mij misschien kan helpen. Ik heb al geappt met haar en ze komt heel fijn over! Omdat je via de app niet alles goed duidelijk kan maken, bellen we daarom van het weekend nog even en dan hopelijk kan ze ons komen helpen.

Volgende week heb ik mid-terms dus dan heeft Ducky een rustig weekje kwa rijden. Maandag wordt hij geent en ontwormt en voor de rest van de week vraag ik of iemand van stal hem even wilt longeren ‘s avonds en overdag staat hij dan gewoon in de wei. Gelukkig is het maar een weekje, die toetsen.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:32

Oh, hopelijk heb je dan na de testen hulp. Sowieso al wel fijn dat je met een ander paard wèl veilig buiten kan.

Enne, succes bij de testen, ik duim +:)+ !!

Don't take anything for granted

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:41

Het gaat wel echt met vallen en opstaan! Ik vind het heel knap dat je nog steeds zo positief erin staat en dat je er alles aan doet om problemen op te lossen +:)+ .

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 21:14

Dankjewel! :) Bij ons is het dat als het ene ding goed gaat, dat het andere ding dan weer niet goed gaat en als dat dan wel weer goed gaat dan gaat een ander ding weer niet goed. En zo gaat het door. Naja we hebben het nooit saai _O-

31 oktober komt iemand ons helpen! :) We gaan gewoon eerst even kijken hoe of wat en hoe we het het beste aan kunnen pakken en vanaf daar gaan we verder. Ik ga zelf alsvast oefenen in de bak met Duck een paar passen achteruit te laten lopen en dan gelijk weg te draven. Zo hebben we in ieder geval al iets om aan te werken :)

Duck is wel een geluksvogel nu want hij heeft de komende drie dagen “vrij” ivm mijn tentamens die precies ‘s morgens als stal open gaat en ‘s avonds als stal dicht gaat zijn. Lekker slim ingedeeld haha, maarja dat is ook een keer niet zo erg.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:55

Nou, veel succes met je tentamens +:)+

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:54

Hoe zijn je tentamens verlopen?

En vertel eens, op 31/10 kwam iemand jullie helpen. Wat zei die over Ducks gedrag? Heb je bruikbare tips gekregen? Komt er nog een vervolgles?

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 12:32

Heel goed! Mijn eerste cijfer die ik terug heb gekregen is een 7,2 :) Dankje!

Helaas kon ze de 31e niet meer dus hebben we het verzet naar morgen. Als ze morgen is geweest zal ik een uitgebreid verslag plaatsen!

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dees, Paisy, vilheide en 139 bezoekers