[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:08

In rendraf moet je helemaal niet willen staan zitten, verlichte zit en gaan :D !!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 19:57

Grasbrokken geef ik soms ook als tussendoortje, alleen die zijn te groot om in de bal te stoppen. Het is zeg maar zo’n bal:

Afbeelding

Haha ik vind het wel een leuk idee om zo’n topic te openen. Ik zal even kijken of er al eentje is en anders maak ik er eentje aan :D

Dat doe ik nu ook elke keer. Gewoon staan en daar gaan we! :D Ik heb nu al meerdere keren mensen raar zien kijken als we voorbij komen racen. Die zullen vast denken dat mijn paard op hol geslagen is :')

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:33

Klinkt als een geweldige ervaring zo hard draven. Eigenaresse van mijn bijrijdpaardje vertelde me wel eens dat haar vorige Haflinger ook zo ongelooflijk hard kon draven, die ruimte ook de 30km/u wel aan geloof ik.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 21:38

Ik heb vandaag voor het eerst alleen gelongeerd *\o/*. Ik heb Ducky eerst twintig minuten in de molen gezet en toen ben ik al mijn spullen klaar gaan leggen. Ik heb een hark, schep en drie zwepen in het midden van de longeerkraal gelegd en ik heb aan een stalgenoot gevraagd of ze het hek achter mij dicht wilde doen. Toen ik in de kraal stond met Duck heb ik hem gewoon van me af geduwd zoals ik dat geleerd heb met de “longeerlessen”. Hij liep heel braaf weg alleen hij begon wel gelijk keihard te galopperen. Hij racete echt als een speer door de kraal heen. Hij ging zo snel dat ik op een gegeven moment dacht dat hij om zou vallen, maar met veel ho rustig maar en een beetje spelen met de teugels kreeg ik hem naar een rustig galopjes en vanaf daar heb ik gewoon alles gedaan wat we altijd doen met longeren. Hij kwam alleen rechtsom een keer op me af, maar toen riep ik keihard hé! en sloeg ik keihard de zweep achter zijn kont op de grond en toen ging hij weer. Hij was wel echt woest, maarja hij heeft me niet aan kunnen vallen. Voor de rest ging het heel goed en heb ik hem fijn kunnen longeren. Hij was daarna wel helemaal bezweet, maar hij heeft nog een kwartier in de stapmolen kunnen uitstappen en daarna lekker in de paddock kunnen rollen.

In het begin dacht ik wel van als hij op me afkomt dat sla ik of de hark of de schep tegen zijn kop aan.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:32

Ola, ik krijg nog schrik van je ! Zo agressief zeg ! Nee hoor, grapje :):) .

Dat heb je knap gedaan!

Ik blijf er versteld van staan hoe jij telkens alles aanpakt, doorzet, resultaat bereikt, in alles zo positief blijft en Duck -ondanks zijn streken en fratsen- zo geweldig blijft vinden en jullie samen zoveel plezier beleven. Je hebt een gewéldige instelling _/-\o_ .
Echt klasse +:)+ !!

Don't take anything for granted

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:21

Gaat idd goed e!!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-18 00:12

Dankjewel, dat is echt super lief! <3 Ik ben echt een persoon die niet zomaar opgeeft of zomaar haar paard weg doet omdat het even niet goed gaat. Een paard koop je voor het leven en zodra je hem koopt dan is hij ook je vriend voor het leven. En ja dan zitten er momenten bij waarop het even niet goed gaat, maar ik denk altijd bij mezelf dat het echt wel goed komt en dat we gewoon even door moeten zetten.

Ik vind Ducky ook gewoon echt een heel lief, leuk, grappig en blij paard. Hij heeft zo zijn buien, maar als hij dan helemaal blij doet als ik aan kom lopen of als hij dan zijn hoofd op mijn schouder legt, dan weet ik toch wel dat hij echt mijn allerbeste vriendje is. Ik vind het ook zo leuk dat we zo’n goede band hebben. Als iemand anders van stal hem wilt aaien dan kijkt hij boos en doet hij zijn oren in zijn nek, maar als ik dan aan kom lopen dan gaan zijn oren naar voren en word ik heel vrolijk begroet. Ik vind het gewoon speciaal dat hij gewoon weet wie ik ben en we zo’n goede band hebben. Ondanks dat hij “het monster paard” wordt genoemd, vind ik dat hij eigenlijk helemaal geen monster is. (Natuurlijk wel als hij zo stout doet, maar dan mag alleen ik het zeggen := ). Hij is super vrolijk en hij is altijd aan het spelen met andere paarden of met een bal of zelfs met regen en plassen. Ik word daar gewoon heel vrolijk van :D.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 05:47

Mooi om horen!

Don't take anything for granted

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:57

Zo mooi hoe je over hem praat! Hij heeft het maar getroffen :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 14:18

Vanochtend heb ik echt lekker buiten gereden. Ik heb Duck na het werken gelijk opgezadeld en toen ben ik naar buiten gegaan. Het was wel -3 graden, maar ik ben onder de brug gestopt om even in het zonnetje te staan. We hebben vooral gestapt en maar 10 minuten gedraaft want het pad was helemaal bevroren en glad.

Afbeelding
Afbeelding

Toen we weer terug waren heb ik hem in de paddock gezet met zijn vriend, maar dat liep een beetje uit de hand. Duck heeft nu een lelijke wond op zijn hoofd. Ik heb het een beetje schoon kunnen spoelen met een flesje water en daarna heb ik er een dikke laag honingzalf op gesmeerd.

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:40

Ai toch! Tijdens het spelen of was het een gericht trappen?

Sinds gisteren staat het rijden en mennen hier op een laag pitje. De ondergrond ligt er hier echt belabberd bij. Ik vrees dat we er deze week uitliggen.

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 14:45

Het is met spelen gebeurd want ze zaten heel de tijd aan elkaars hoofd, dus ik denk dat hij gebeten is, maar hij overleefd het wel :).

Van de week gaat het ook sneeuwen zag ik dus ik denk dat het daarna nog slechter is. Daar kijk ik nou echt niet naar uit.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:17

Nee bah hé!
Mijn paarden staan aan huis, super zalig maar ik ben dus wel erg weergebonden. Op dit moment wil ik of een binnenpiste of warmer èn droog weer :D

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 15:57

Super leuk, paarden aan huis! Lijkt me echt heerlijk om je huis uit te gaan en zo naar je paarden toe te lopen. Dat is echt mijn droom om later Ducky aan huis te hebben. Alleen ik snap het wel kwa weer, want zodra het een paar dagen regent is alles zeiknat en als het vriest dan is alles bevroren. Op zulke momenten ben ik wel blij met een binnenbak haha.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 18:25

Ik heb een paar doelen voor dit jaar :)

1. Elke maand 50 km buiten rijden (600 km aan het eind van het jaar)
2. Minstens 1 keer per week longeren.
3. Minstens 1 keer per week les nemen (deed ik al).
4. Meedoen aan een Ride and Run rit met mijn vriend.
5. Meedoen aan een Enjoy the Ride rit.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:06

Leuke doelstellingen! +:)+ Dat houdt je ook gemotiveerd.

Punt 1 lijkt me pittig, zeker op jaarbasis bekeken. Wat als je een weekje ziek bent? Doe je dan -50 of ga je dat inhalen ? Punt 4 en 5 is ècht wat voor jullie :j !

Wanneer straks het water in de stallen bevrozen is moeten we dagelijks 50 tot 100 liter water aandragen. Op zulke momenten lijkt mij de luxe van een pensionstalling zálig.

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 19:22

Dankje! :D

In januari heb ik 67 km gereden, dus als ik bijvoorbeeld een week ziek ben dan heb ik die maand gewoon minder km’s. Het is meer een richtlijn. In januari heb ik voor mijn gevoel niet zo vaak buiten gereden, want ik ben een week lang niet naar buiten geweest omdat het echt keihard regende, maar uiteindelijk hebben we toch 67 km gereden.

Ik vind het jammer dat ik geen trailer heb, anders kon ik gewoon vaker ergens naar toe gaan. Nu moeten we er eentje voor een dag huren. Als mijn vriend vrij is dan gaan we 29 april meedoen aan de Ride&Run in Den Haag. Ik heb er nu al zin in!

Vreselijk met die kou! :brr: Op mijn vorige stal moesten we zelf ervoor zorgen dat de paarden water hadden als het vroor. Dan moest je ook met kruiwagens water gaan lopen voor heel de dag. Voor 1 paard is dat niet erg, maar veel mensen deden het niet en dat vond ik zieilig. Dus dan liep ik met mijn kruiwagen water te halen voor 25 paarden :')

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:32

Velen deden dat niet :wow: {:)-:( . Ocharm! Maar jij bent toch ook echt te goed hoor. Voor 25 paarden water sjouwen _/-\o_ . Haha, ik ben al bekaf na een rondje voor de mijne.

Zoals jij graag buiten rijdt, zou een trailer zo leuk zijn! Dan kon je ook regelmatig op verplaatsing buitenritten maken.
Helaas hangt daar een aardig kostenplaatje aan. Je hebt al een rijbewijs nodig, een auto die een trailer mag/kan trekken en -uiteraard- de trailer zelf. En dat omdat we al een (duur in onderhoud) paard hebben %) .

Dat is mooi, 67km in januari! Tja, dan moet die 50 wel haalbaar zijn want straks komen de mooiere maanden eraan :P .

Don't take anything for granted

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:19

Ik vind dat je leuke doelen hebt gesteld voor jezelf.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:23

6. Even blij zijn met je paard als in 2017
7. En daar even vrolijk over blijven posten

:D

Wat rij jij veel buiten! Ik haal met moeite 7km per week en dat meestal niet.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 17:43

Ik begrijp sommige mensen gewoon echt niet hoe ze hun paard gewoon laten zitten. Alsof ze zelf water en voer kunnen halen.

Ik probeer mijn vriend echt al een jaar over te halen om zijn auto in te ruilen voor een auto met een trekhaak, maar hij wilt zijn auto niet weg doen. Misschien ooit in de toekomst als ik heel veel heb gespaard, dat ik dan een trailer kan kopen. Het lijkt me wel echt heerlijk om op zulke dagen als vandaag weg te gaan naar het bos of het strand bijvoorbeeld :D

Vandaag hebben we anderhalf uur buiten gereden. Ik wilde eerst mijn normale route gaan maar Ducky wilde daar niet heen. Hij bleef maar omdraaien, dus uiteindelijk zijn we voor de verandering de andere kant op gegaan. Daar kwamen we mensen tegen die ik al twee jaar niet meer had gezien. Dus daar heb ik nog een tijdje mee staan praten. Ze hadden twee grote honden bij waar Ducky mee heeft staan snuffelen. Hij vond ze harstikke leuk. Toen ben ik door gereden naar de AH maar daar stond een busje dwars over het fietspad en aan beide kanten kon ik er niet langs. Er was ook niemand te bekennen, dus ben ik omgedraaid en zijn we dezelfde route weer terug gegaan. Ik ben ook heel stiekem het strandje op gereden maar Duck durfte niet bij het water in de buurt te komen.

Zijn wond is trouwens echt nog lelijker dan gisteren. Ik hoop dat er nog haar op gaat groeien want hij ziet er een beetje verminkt uit :') Een man vroeg ook wat ik met mijn paard heb gedaan :=

Dan nog een 8e doel:
8. Een strandrit maken.

Ik vind in de bak rijden echt helemaal niks. Als ik les heb dan vind ik het leuk want dan leren we echt dingen, maar om zelf een beetje rondjes door de bak te hobbelen, liever niet. Dus rij ik zo veel mogelijk buiten sinds dat we alleen naar buiten kunnen :D Vandaag kwamen we uit op 8 km.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 23:45

Ik heb vandaag weer gelongeerd. Mijn vriend heeft twee korte filmpjes gemaakt. Ik wilde eigenlijk laten zien hoe ik hem ook uiteindelijk een beetje naar binnen kan laten kijken, maar mijn vriend heeft alleen twee begin stukjes gefilmd.

Linksom in zijn betere kant. Hij loopt hier al wat meer ontspannen en ik krijg hem al gelijk goed op de “hoefslag” in plaats van dat hij bij mij in de buurt blijft. Ik heb zelf nog wel moeite met de dubbele lijnen want ik vind het een heel gedoe, maar we leren elke keer weer wat meer.



Rechtsom is duidelijk onze moeilijkere kant. Op deze kant blijft hij in het begin bij mij plakken voordat ik hem naar buiten kan sturen. In het begin gaat hij ook altijd galopperen. Toen we wat langer rechtsom aan het longeren waren, liep hij ook steeds meer ontspannen en heb ik zelfs een stuk zonder zweep gelongeerd omdat mijn arm lam werd. Ik merkte dat hij zelfs veel makkelijker ging galopperen door alleen mijn stem in plaats van met de zweep erbij.



Echt waar, we moeten nog 1000 dingen veranderen/verbeteren/leren, maar ik wilde het toch graag aan jullie laten zien. Ik ben gewoon blij dat hij niet meer op me af komt. Vandaag heb ik zelfs zonder hark en schep gelongeerd :').
Duck schrok toen ik hem een rondje liet stappen van zijn eigen schaduw en toen sprong hij als een kat met vier benen de lucht in :'). Daarna heb ik hem nog een paar rondjes laten draven zodat hij rustig over zijn eigen schaduw kon lopen.

Mijn vriend ging ook na tien minuten weg dus heb ik voor het eerst zonder iemand langs de kant gelongeerd. Niemand die kon ingrijpen als er wat gebeurde en dat gaf me uiteindelijk ook heel veel zelfvertrouwen :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:51

Ik vind dat je erg goed met hem bezig bent! +:)+ Jullie leren samen telkens zo veel bij!
We hebben nooit een filmpje gezien van hoe hij je aanviel maar dit moet 200% vooruitgang zijn tov toen. Je bent ook echt dapper hoor, je moet het maar doen nadat hij zich zo stout gedroeg!


En haha, de vriend/man die filmt ... hier ook zo'n held. "Schat, wil je die oefening filmen zodat ik het achteraf zelf kan bekijken? " en dan krijg ik ... 7 seconden video _O- .

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-18 14:55

Dankjewel! Ik word echt helemaal blij van je reacties altijd. Ze zijn zo lief! :D

Mijn vriend begrijpt het allemaal niet zo goed :'). De keren die we nu al mee hebben gemaakt dat hij Ducky los heeft gelaten of dat hij de wei open heeft laten staan :=. Of dan vraag ik of hij alsjeblieft wilt helpen met mijn spullen mee terug te nemen naar de zadelkamer, zodat ik Ducky en mijn spullen tegelijkertijd mee kan nemen en dan loopt hij gewoon weg zonder mijn spullen of Ducky _O-. Met filmen filmt hij altijd alles wat niet gefilmd moet worden en alles wat wel gefilmd moet worden dat staat er dan niet op. Maar achja ik moet wel altijd lachen :').

Duck mag vandaag lekker in de sneeuw spelen want ik ben lui en heb echt nergens zin in vandaag :').
Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 17:17

Ik ben vandaag voor het eerst alleen langs de AH gereden. Duck liep wel met zijn kont de weg op, maar de auto’s weken uit en anders moesten ze maar remmen want daar hebben ze een rem voor. Met een beetje overtuiging kreeg ik zijn kont weer op het fietspad en toen waren we er al voorbij. Super braaf van hem! :D

Ik merk ook de laatste tijd dat Ducky echt heel lief tegen me doet. Meestal als ik aan kom lopen om zijn stal in te lopen of om hem te aaien dan heeft hij zijn oren naar achteren, maar dat heb ik nu al een week niet meer gezien. Ook komt hij steeds vaker knuffelen. Dan legt hij zijn hoofd of op mijn schouder of tegen me aan en dan doet hij zijn ogen dicht. Met aansingelen draait hij tegenwoordig zijn hoofd naar me toe om naar me te kijken. En dan niet gemeen maar lief met zijn oortjes naar voren.
Andere mensen vindt hij nog steeds niet leuk, maar als ik op hem zit dan mag zelfs mijn vader hem aaien :')

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, colinneke, kimmetje26, Lanoca, Lente en 93 bezoekers