[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-16 20:53

Ik kon echt geen titel verzinnen :')

Hoi allemaal!

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een eigen paard! Dit is mijn aller eerste paard, dus alles is wennen en even kijken hoe alles gaat en moet!

Ik heb dit topic aangemaakt zodat ik zelf kan vertellen wat ik allemaal heb gedaan met Ducky en voor degene die het leuk vinden om het te lezen en ons te volgen :)

Ik wil vooral met Ducky heel veel buiten gaan rijden. Buitenritten door de Brielse Maas, naar het strand in Oostvoorne, etc. Ik wil ook veel grondwerk gaan doen om echt een band te krijgen met hem en om te werken aan de galop.

Verder vind ik het gewoon leuk om te vertellen wat we hebben gedaan en misschien hebben jullie wel tips! :)

Wat informatie over Ducky:

Naam: Dutch Dynamite (Ducky)
Leeftijd: 6 jaar
Kleur: zwartbruin
Ras: Draver
Vader: Strausie
Moeder: Uriana Dijkhoeve

Afbeelding


Alvast een update voor vandaag:

Vanochtend is de hoefsmid geweest. Hij heeft nieuwe Nikes gekregen die wel erg mooi staan :o. Zijn voorhoeven vond hij prima, maar toen de hoefsmid begon aan zijn achterhoeven was hij er wel weer klaar mee dus toen begon hij een beetje te klieren. Hij is twee keer weggelopen (jammer genoeg) maar daarna wel weer kunnen pakken en verder gegaan. Voor de rest is alles goed gegaan :). Ik heb hem op stal gezet en toen ben ik naar school gegaan.

Duck zijn nieuwe Nikes:

Afbeelding

's Avonds gingen mijn vriend en beste vriendin mee naar Ducky. Ik heb hem eerst grondig gepoetst omdat hij heel erg vies was (hij heeft lekker liggen rollen en weet ik veel wat ;')) Zondag vond hij de poetsplaats nog niet leuk dus was hij alleen maar aan het draaien en om zich heen aan het kijken. Maandag was hij al wat rustiger, toen heb ik hem met een ander paard erbij gepoetst. Dinsdag stond hij al langere stukken stil (heb hem de hemel in geprezen) en vandaag stond hij ook langere stukken netjes stil. Heel goed beloond als hij stil stond en als hij ging klieren dan negeerde ik het. Tot nu toe werkt het heel goed en doet hij het steeds beter :).

Na het poetsen heb ik hem losgegooid in de longeerkraal en ben ik met hem gaan longeren zonder longeertouw. Soms vond hij het leuk om me in de maling te nemen maar dan klapte ik in mijn handen en dan had hij weer aandacht voor me. Hij heeft hele stukken gegaloppeerd op links en rechts (4/5 rondjes achter elkaar) en kon al zijn energie eruit gooien. Hij luisterde heel erg goed en het was echt heel erg leuk om te zien hoeveel plezier hij erin had! <3 Daarna was ik uitgeput en moet ik even op adem komen, toen kwam hij heel lief naar me toe en hij volgt me ook overal naar toe. Ook in de wei wat ik echt heel erg leuk vind! Ik heb nog even met hem geoefend in de longeerkraal dat als ik mijn arm voor zijn borst doe en ho zeg, dat hij dan stil moet staan. Hij luisterde heel goed en hij begreep het na een paar keer al. Toen meegenomen uit de longeerkraal en ook nog even geoefend, ook toen luisterde hij goed!

Daarna ging het niet zo goed. Mijn vriend was aan het spelen met de honden van de staleigenaresse voor zijn neus. Daar werd hij heel erg druk van en dus werd ik een eens meegesleurd naar de mesthoop. Ik heb hem los gelaten en daarna weer gepakt. Heb hem wel even duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is. Hij was nog steeds heel erg druk dus ik ben een paar rondjes met hem gaan lopen en heb hem toen op stal gezet. Jammer dat het niet zo heel goed eindigde :(

Duck in zijn stal:

Afbeelding

Morgen ga ik als hij weer zo doet hem gelijk corrigeren en zorgen dat hij zichzelf niet los kan trekken. Ook heb ik tegen mijn vriend gezegd dat hij niet meer met die honden moet spelen voor Ducky zijn neus de komende tijd. Ik hoop dat het morgen beter gaat! Heeft iemand misschien tips? :)

Hopelijk willen jullie ons volgen! :D

*in dit topic vertel ik hoe ik aan Ducky ben gekomen en staat ook een verslag in van hoe het de afgelopen dagen is gegaan :) *

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


Shirley

Berichten: 26846
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:58

Wat een ontzettend leuk paard heb je daar!
Veel geluk samen!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:09

Ik volg mee!
Misschien steek ik hier ook nog wel wat van op :)

[o]

Leo

Berichten: 50034
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:11

Leuk joh! Ik volg ook. :j

Ik denk dat je juist wél goed geëindigd bent door eerst even te stappen met hem om weer even de spanning te reguleren en af te laten vloeien (zowel bij hem als bij jou). Dat is juist heel goed :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:27

Eens met Leo!! Als je hem vanaf de mesthoop in stal had gezet was je negatief gestopt. Nu ben je wat gaan rondstappen voordat je hem erin zette dus prima hoor :j! Dat hij druk bleef is niet zo gek, alles is nieuw!

Nieuwe dingen zijn altijd spannend, zeker op nieuwe stal. Probeer begrijpelijk te reageren en niet geirriteerd. Druk worden is waarschijnlijk vanwege het eng vinden, en niet doordat hij niet luistert. Stel dat jij geirriteerd reageert als hij op zo'n moment druk doet, dan kan hij dat aanvoelen en onzeker worden, want hij snapt jouw gevoelens niet. Hij mag jou zeker niet meesleuren hoor, maar ipv tegenhouden kan je beter stukje meelopen en na een paar meter de leiding weer overnemen, indien mogelijk ;). Ondertussen kalm blijven en rustig praten ofzo. Gewoon normaal. Elke keer dat zoiets gebeurd kan je het stukje dat hij leidt afbouwen, totdat hij jouw genoeg vertrouwd en bij je blijft tijdens enge dingen ipv wegloopt :)

Heel stom maar mijn paard komt nu op mij af als hij gespannen is omdat ik veilig ben ofzo. Maar stiekem vind ik het doodeng, straks botst hij tegen me aan als hij schrikt :')!!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:30

Wat leuk!
Altijd spannend een eerste paard, alles in inderdaad nieuw.
En je moet elkaar leren kennen, dat kost gewoon tijd. :)

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:32

Oh leuk, ik lees hier ook mee :j gezien Duck een goeie bekende is :D ben benieuwd hoe t jullie vergaat

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 05:11

Bedankt allemaal! Ik neem je tips mee woepsie90 :) Als hij vanmiddag iets eng vindt dan loop ik met hem mee en haal hem dan terug zodat ik de leiding weer heb en dan laat ik hem weer rondjes lopen zoals gisteren :)

Edit: Ik heb van Bonte een paar koers foto's gekregen van Ducky! Hier een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 06:31

Hey, nav je post even een paar kleine tips.. we kennen jullie als setje natuurlijk al een beetje ;-)

Ducky is in principe niet zo benauwd, alleen een beetje verlegen. Wat hij nodig heeft (en dat hebben we natuurlijk al overlegd) is een duidelijke leiding. Duck is een volger :j
De tip "met hem meelopen" is in deze niet zo handig, dan geef je de leiding uit handen aan een niet-leider en gaat hij eieren voor zn geld kiezen (want hij is natuurlijk niet dom :+ ) Voor je het weet sta je dan alleen maar bij zn box of in de paddock te bidden en te smeken of hij alsjeblieft wat anders wil doen dan gras of hooi eten :D

Weet je nog dat hij in de trailtuin ook liever grasjes at dan 'enge' dingen deed en je gewoon meenam naar het kantje ;-) Dit is een beetje vergelijkbaar. Hij is heel veel enge dingen gewend (kijk maar naar bovenstaande fotos bijvoorbeeld) en op sommige momenten heeft hij overtuiging nodig. Dat is iets leuks om te oefenen en aan te werken. Je eigen zekerheid zodat je hem kan overtuigen dat jullie de hele wereld aankunnen. Hij moet daarin op jou gaan vertrouwen +:)+

En je kan met je vriend overleggen dat hij wel met de honden speelt, maar iets verder weg en iets rustiger en dan langzaam steeds dichterbij. Je kunt een paard niet opvoeden door dingen bij hem weg te halen. Maar je moet ze leren hoe de wereld werkt en hoe ze daarmee om moeten gaan. Overigens, Duck is wat dat betreft al een goeie wereldreiziger hoor :j ;-) Nou moet jij nog met hem mee +:)+

@Woepsie90:
Kleine opmerking tussendoor "Heel stom maar mijn paard komt nu op mij af als hij gespannen is omdat ik veilig ben ofzo. Maar stiekem vind ik het doodeng, straks botst hij tegen me aan als hij schrikt" eigenlijk geef je zelf het probleem al aan. Het tweede, tegen je aan botsen, is niet zo gek bedacht en je moet dan echt wel een beetje uitkijken :j
Een paard moet leren zelf de wereld aan te kunnen... leren dat 'jij veilig bent' houdt ze in de babymodus (ik ren naar mama) maar dat kan ie niet zn hele leven volhouden.. :) De kunst is door leiderschap en overtuiging zelfvertrouwen te bouwen :j

@mjwb: als je echt ergens over twijfelt, kun je mij of Ruitje altijd PB sturen, wij hebben jullie als combinatie gezien, en Ducky enige tijd in handen gehad. Dat is wellicht makkelijker dan van achter een scherm een inschatting geven over gedragingen.
Wat niet wegneemt dat anderen uiteraard leuke en handige tips kunnen hebben, dus vooral blijven vragen, schrijven en lezen! :j

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:03

Betere tips dan van Cer en Ruitje zul je niet krijgen, omdat ze het paard hebben omgeschoold en dus goed kennen. :)

Ik sluit me ook aan bij Cer. Leiderschap (consequent zijn!!!) is erg belangrijk. Bij elk paard trouwens. ;)

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 08:32

Dankje voor de tips Cer! :) Toen de hoefsmid kwam heb ik hem ook heel de tijd verteld dat hij braaf is en een knappe jongen en het knapste paard van stal omdat je kan zien dat hij een soort van goedkeuringsteken nodig heeft als hij zo staat. Hij kijkt je dan echt aan van: Doe ik het goed?

Ja, dat weet ik nog! Ik was het even vergeten, maar het is inderdaad vergelijkbaar met wat er gisteren was (behalve de honden dan). Als hij het weer doet dan corrigeer ik hem gelijk en laat ik hem weten dat ik de leider ben. Ik ga ook met hem verder oefenen dat als ik mijn hand voor zijn borst doe en ik zeg ho, dat hij dan stil moet staan. Dit kreeg ik als tip van een stalgenoot en hij vangt het echt heel goed op in de longeerkraal, nu nog buiten de longeerkraal :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Shirley

Berichten: 26846
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:37

En die smid maar glunderen, tot je het knapste paard van stal zei -O-

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 09:02

Shirley schreef:
En die smid maar glunderen, tot je het knapste paard van stal zei -O-


:') :')

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:02

Cer schreef:
De tip "met hem meelopen" is in deze niet zo handig, dan geef je de leiding uit handen aan een niet-leider en gaat hij eieren voor zn geld kiezen (want hij is natuurlijk niet dom :+ ) Voor je het weet sta je dan alleen maar bij zn box of in de paddock te bidden en te smeken of hij alsjeblieft wat anders wil doen dan gras of hooi eten :D

Weet je nog dat hij in de trailtuin ook liever grasjes at dan 'enge' dingen deed en je gewoon meenam naar het kantje ;-) Dit is een beetje vergelijkbaar. Hij is heel veel enge dingen gewend (kijk maar naar bovenstaande fotos bijvoorbeeld) en op sommige momenten heeft hij overtuiging nodig. Dat is iets leuks om te oefenen en aan te werken. Je eigen zekerheid zodat je hem kan overtuigen dat jullie de hele wereld aankunnen. Hij moet daarin op jou gaan vertrouwen +:)+

@Woepsie90:
Kleine opmerking tussendoor "Heel stom maar mijn paard komt nu op mij af als hij gespannen is omdat ik veilig ben ofzo. Maar stiekem vind ik het doodeng, straks botst hij tegen me aan als hij schrikt" eigenlijk geef je zelf het probleem al aan. Het tweede, tegen je aan botsen, is niet zo gek bedacht en je moet dan echt wel een beetje uitkijken :j
Een paard moet leren zelf de wereld aan te kunnen... leren dat 'jij veilig bent' houdt ze in de babymodus (ik ren naar mama) maar dat kan ie niet zn hele leven volhouden.. :) De kunst is door leiderschap en overtuiging zelfvertrouwen te bouwen :leuke en handige tips kunnen hebben, dus vooral blijven vragen, schrijven en lezen! :j


Ik zei "een paar meter meelopen en daarna de leiding overnemen en dit afbouwen" toch ;)? Dit zei ik uit de gedachtegang dat de meeste paarden vluchten bij iets nieuws (lopend, sprong vooruit, achteruit, rennen, whatever). Ze dan bij de eerste x dat iets eng is tegenhouden lijkt me gewoon niet eerlijk.

Maar als je iemand hebt die jou én het paard kent is dat wel echt heel handig! Mijn ruin wordt gewoon nog gestressder als ik hem iets wil laten doen wat hij eng vindt, als ik hem met rust én daarna leiding behandel gaat het stukken beter.

Daarnaast begon ik mijn eigen probleem al met "heel stom" dus ik weet inderdaad precies wat er mis is gegaan, dank je wel :j

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:14

Wat superstoer overigens die koersfoto's ;)

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:14

woepsie90 schreef:
Ik zei "een paar meter meelopen en daarna de leiding overnemen en dit afbouwen" toch ;)?

Klopt :j
en naar mijn idee is een paar meter al teveel :)

Citaat:
Dit zei ik uit de gedachtegang dat de meeste paarden vluchten bij iets nieuws (lopend, sprong vooruit, achteruit, rennen, whatever). Ze dan bij de eerste x dat iets eng is tegenhouden lijkt me gewoon niet eerlijk.

Niet mee eens :) Een paard wat opgevoed is, kan een schrikreactie geven (sidderen bijvoorbeeld) maar de voorbeelden die jij geeft schaar ik onder 'ongewenst gedrag' en zal ik persoonlijk niet mee akkoord gaan.
Dus juist tegenhouden en aangeven wat wel en niet kan qua gedrag, mits je daar mans genoeg voor bent natuurlijk :j

Maar als je iemand hebt die jou én het paard kent is dat wel echt heel handig! Mijn ruin wordt gewoon nog gestressder als ik hem iets wil laten doen wat hij eng vindt, als ik hem met rust én daarna leiding behandel gaat het stukken beter.

Citaat:
Daarnaast begon ik mijn eigen probleem al met "heel stom" dus ik weet inderdaad precies wat er mis is gegaan, dank je wel :j

Ik benadrukte dit voorbeeld dan ook, om richting TS (en eventuele andere mensen) aan te geven wat wel en geen optie kan zijn. Overigens maakte ik uit het schrijven in de tegenwoordige tijd ( je vind het doodeng) op dat het nog steeds een beetje lastig is, maar daar kan ik me uiteraard in vergissen. Ik ken jouw paard en jou ook niet, dus wat ik al aangaf, via beeldschermen en tekst dingen uitleggen kan soms verkeerd overkomen of fout geintepreteerd worden, sorry hiervoor :j

Even inhakend op het geruststellen wat soms genoemd wordt... paarden kennen deze emotie niet zoals wij die kennen. Ik zou dit nooit gebruiken in een situatie waarbij een paard angst heeft. Op het moment dat een paard angst of stress laat zien, is geruststellen zoals klopjes geven of aaien "hoo maar braaaff goedzo" etc een bevestiging van ongewenst gedrag. (en bevestiging van de angst, maw ben je een angsthaas aan het kweken).. dit is wel iets om in de gaten te houden :j

Maar laten we vooral de goede ontwikkelingen volgen! +:)+

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:56

Jeetje Cher, je bent wel een strenge opvoeder hoor hihi.

Ik bedoelde echt alleen maar de EERSTE reactie van een paard, bij iets nieuws. Ik snap niet hoe je dit natuurlijke paardengedrag kan ompraten tot ongewenst gedrag, zeker niet op een nieuwe stal met nieuwe eigenaar, maar voor de rest ben ik het wel volledig met je eens! Klopjes geven en hoooo braafff als hij bang is maakt inderdaad een angsthaas. Alleen ik schreef "kalm blijven en rustig praten", ik zei niet specifiek welke woorden of handelingen ;). Meestal als mijn paard gespannen naast mij loopt, dan praat ik tegen hem over dat er niks aan de hand is en er geen monsters zijn en blablabla, heel kletsverhaal dus :'). Dat bedoelde ik. Gewoon normaal, dus rustig. Niet 'hoooo, braaf' of klopjes geven ;).

En ja, ik vind het nog steeds lastig om mijn paard op afstand te houden als hij iets eng vindt, maar puur uit psychische redenen. Hem wegsturen als hij bang is, zo zielig, hihi :o Ik werk hier aan :j

Ik ga denk ik onder de meelees-steen zitten voordat ik TS nog meer verkeerde dingen vertel haha :=

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:03

@Woepsie: Klopt, ben ik :D

Overigens, dat geruststellen was niet tegenover jou hoor :) niet alles persoonlijk opvatten ;-)

Citaat:
En ja, ik vind het nog steeds lastig om mijn paard op afstand te houden als hij iets eng vindt, maar puur uit psychische redenen. Hem wegsturen als hij bang is, zo zielig, hihi
ooh maar dat herken ik wel hoor :P

En niet onder een steen duiken joh, gewoon meedoen :j +:)+

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:28

Leuk paardje ts! Je hebt nog een lange weg te gaan maar je komt er wel!

woepsie90 schreef:
Ik bedoelde echt alleen maar de EERSTE reactie van een paard, bij iets nieuws. Ik snap niet hoe je dit natuurlijke paardengedrag kan ompraten tot ongewenst gedrag, zeker niet op een nieuwe stal met nieuwe eigenaar, maar voor de rest ben ik het wel volledig met je eens!


Een paard mag bang zijn maar niet wegrennen grote sprongen maken of andere gekke dingen. Dat zou ongewenst gedrag zijn en ook gevaarlijk. Een paard moet leren dat als het echt bang is hij gewoon zijn leider kan volgen.
Als jij een paar laat leiden bij iets engste ga je dus exact het tegenovergestelde doen. Wat dus niet de bedoeling is.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 21:13

Toen ik vanavond aan kwam lopen stond Ducky al met zijn oortjes naar voren in zijn stal te wachten. Ik heb hem even gedag gezegd en ben toen met de kruiwagen een rondje door het weiland heen gelopen om mijn weekelijkse taak te doen haha!

Toen ik dat heb gedaan, ben ik weer naar Ducky gegaan en heb hem uit zijn stal gehaald en meegenomen naar de poetsplaats waar ik hem grondig heb gepoetst. Hij was heel erg vies en toen ik klaar met hem was glom hij weer mooi! Hij stond met het poetsen braaf stil. Ook met het opzadelen :)

Duck op de poetsplaats (wat een knapperd is het <3)
Afbeelding

Nadat ik hem had opgezadeld ben ik eerst even een paar rondjes met hem door de bak gelopen om te laten zien dat de enge plekjes helemaal niet eng zijn. Daarna ben ik opgestegen en heb ik ongeveer een half uurtje gereden. Hij vond alles heel erg eng en durfde niet in de buurt van de bosjes langs het hek te komen. Ik ben linksom voltes gaan rijden en heb ze steeds groter gemaakt en toen even twee rondjes gedraafd en daarna heb ik het ook rechtsom gedaan. Hij is twee keer geschrokken. Ik heb het genegeerd en heb hem niet gerust gesteld om hem niet het teken te geven dat schrikken oké is. Ik heb hem uitgestapt en ben toen afgestegen. Toen nog even rondjes met hem gelopen door de bak en hem daarna afgezadeld, een borstel over hem heen gehaald en op stal gezet.

Hij heeft me geen een keer meegetrokken ergens heen vandaag! Hij keek wel naar de mesthoop maar toen heb ik zijn hoofd zachtjes opzij geduwd en rustig doorgelopen en hem in zijn stal gezet. De honden waren er wel heel de tijd maar ik heb ze genegeerd en toen Ducky zag dat ik ze geen aandacht schronk, deed hij het ook niet :D

Nu heb ik toch een vraag. De volgende keer als ik ga rijden doe ik voor de zekerheid mijn bodyprotector om (er kan altijd iets onverwachts gebeuren en zeker nu het allemaal nog nieuw is voor hem). Is het nu beter als ik gewoon ga rijden door heel de bak heen en als hij schrikt het negeren? Of is het beter om zoals nu voltes te rijden en die steeds groter te maken? :)

Ik moet trouwens wel even zeggen dat hij met het rijden echt heel erg goed naar mijn stem luistert! <3

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Chalpaca

Berichten: 146
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:11

Leuk topic, ik volg mee!


taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:25

Ik denk dat gewoon doorrijden alsof er niets gebeurd is het beste is.
Maar als hij echt niet meer langs die plek wil is wat je doet met de voltes ook goed hoor.

Heb je niet iemand die je er mee kan helpen?

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-16 13:24

taverno schreef:
Ik denk dat gewoon doorrijden alsof er niets gebeurd is het beste is.
Maar als hij echt niet meer langs die plek wil is wat je doet met de voltes ook goed hoor.

Heb je niet iemand die je er mee kan helpen?


Op dit moment kan niemand helpen. Ik ga wel kijken of iemand een keer in de week les kan geven, maar dat duurt waarschijnlijk nog wel een maand...

Vanmiddag ga ik waarschijnlijk weer rijden, elke keer als hij schrikt dan ga ik gewoon door rijden maar als hij echt niet meer die hoek in wilt dan stuur ik hem weer voltes. Ik denk dat het ook even wennen is misschien

Ik loop wel elke keer voor en na het rijden een paar rondjes door de bak heen en dan praat ik tegen hem over wat ik die dag heb gedaan en allemaal andere onzin, dan schrikt hij wel af en toe maar dan loopt hij daarna wel weer lief mee :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:05

Dat praten zou ik dan weer niet doen.Ze luisteren er toch niet naar,korte commando's komen eerder binnen.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-16 14:20

Ik rij hem op stem en hij luistert heel erg goed naar de commando's. Dat praten is meer om gewoon contact te hebben en hem af te leiden van de enge dingen of omdat ik allemaal dingen te vertellen heb :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeGelukkige4, Ginny135, Jihama, Kla4tje, Mark0919, shaddy82 en 35 bezoekers