[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:38

Ah oke, spannend!

En wauw, knap gewerkt! +:)+

Don't take anything for granted


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 17:01

Dankje! :D

Vandaag was een super leerzame ochtend. Degene die kwam helpen is eerst een beetje rond gaan lopen met Ducky om te kijken hoe Ducky is en toen heeft ze grondwerk met hem in de longeerkraal gedaan (ook om te kijken hoe hij is). Ik heb hem toen opgezadeld en zijn we in de buitenbak gaan rijden. Daar moesten we veel overgangen van stap naar draf, halt houden naar stap en halt houden, paar passen achteruit en weer naar stap rijden. De bedoeling hiervan is dat hij gelijk moest lopen wanneer ik dat wilde en niet een halve rijbaan later bij wijze van spreken. Ook hebben we veel aan het ontspannen gewerkt.

Toen zijn we naar buiten gegaan. Voor het erf moest ik Ducky al een paar keer stil laten staan en een paar stappen achteruit zetten, halt houden en dan weer vooruit. Eenmaal het erf af moest ik gewoon een rechte lijn gaan rijden en dan zouden we even kijken wanneer hij zo raar zou gaan doen. Dat deed hij maar liefst 4 keer, precies op de plekken waar hij het al vaker heeft gedaan.

Ducky en ik rijden aan de rechterkant van de weg en aan de linkerkant zit de sloot (aan de rechterkant ook maar daar gaat hij niet in). Dan als we een paar meter buiten stal zijn dan trekt hij zijn hoofd naar links en loopt hij ook heel snel naar de sloot toe. Daar draait hij verder door naar links zodat hij met zijn kont naar de sloot staat en dan loopt hij er achteruit in. Nu moest ik ervoor zorgen dat hij niet naar links ging (dus niet door kon draaien). Dat was wel even heel eng want als Ducky een cm naar voren zou stappen dan lagen we in de sloot. Maar ik heb doorgezet en hem naar rechts gekregen. Toen moest ik hem stilzetten en zelf ook ontspannen. En daarna been geven en weer vooruit. Hij heeft het tot het einde van de weg nog 3 keer gedaan en elke keer moest ik dat doen. Het ging steeds beter. Alleen de tweede keer bleef hij op de weg zelf alleen maar achteruit lopen. Maar ze heeft me in de bak geleerd hoe ik moet sturen als hij achteruit loopt dus heb ik hem sowieso weg kunnen sturen van de sloot. Toen kreeg ik hem weer vooruit en zijn we na nog twee keer stoppen rechtdoor naar het einde van de weg gelopen. Daar moest ik hem eerst een schuine lijn naar links sturen en toen een rechtsomkeert maken zodat hij niet zijn zin krijgt en naar links omkeert.

We zijn toen weer terug gereden naar stal. Niks aan de hand. Toen zijn we weer de weg uitgereden en dit keer heeft hij het maar twee keer gedaan. Op de terugweg weer geen probleem. De derde keer deed hij het maar een keer en hebben we het goed afgesloten. Toen hij het de derde keer maar een keer deed heb ik hem zelfs gelijk rechtsom gekregen en zijn we geen eens in de buurt van de sloot gekomen.

Daarna heb ik Duck weer in de wei gezet. Hij had heeeel veel dorst want tsja hij heeft nu geen slootwater kunnen drinken _O-

Afbeelding

Het was super leerzaam en ik ben haar heel dankbaar dat ze geholpen heeft! :)

Ik ga nu zelf een weekje oefenen en kijken hoe het gaat. Als het dan niet gaat dan komt ze nog een keer.

Morgen is het al donker als ik op stal ben dus ga ik het niet proberen, maar dinsdag ben ik vroeg klaar met school dus ben ik ‘s middags op stal en ga ik het proberen. Naja streep door proberen. Ik ga het gewoon doen en Ducky gaat gewoon luisteren.

Ik heb besloten om Ducky toch te gaan scheren. Ik heb gisteren een half uurtje gereden en moest daarna 1,5 uur wachten totdat hij droog was. En vandaag was hij ook helemaal nat.
Woensdag komt iemand die hem gaat scheren. Ze neemt dan haar scheerapparaten mee maar we gaan eerst kijken of hij het eng vindt. Als hij het eng vindt dan ga ik aan de dierenarts vragen of ik iets van een verdoving kan gebruiken en anders als hij het niet eng vindt dan scheert ze hem woensdag gelijk.

Ik heb ook magnesium besteld om bij te voeren. Ik kreeg al een tijdje tips dat het goed is om dat door zijn voer heen te doen.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

darkadia

Berichten: 5229
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:21

Wat een fijne uodate! Dus nu heb je mooie handvatten om het te voorkomen, en gaat duck zo te lezen ook beseffen dat het geen zin heeft zo te doen en kunnen jullie straks weer lekker kms maken!

Dikke vacht merk ik hier ook. 15 min wat gedaan en al flink zweten... dus hier binnenkort ook scheren.

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:10

Wat een leerzame ochtend. Super fijn hoor.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:17

Geen slechte aanpak :) simpel maar dat maakt het eenvoudig om toe te passen en voor het paard om te snappen. Wel geeft het de indruk dat ze Duck dus niet angstig vond? Want dat zou wel een andere aanpak hebben denk ik. Kan wel kloppen hoor!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 18:24

Ducky was totaal niet angstig, maar dat wist ik sowieso al. Dit is een groot spelletje voor hem. Hij doet net alsof hij schrikt op sommige momenten, terwijl hij helemaal niet schrikt want zijn hartslag verraad hem elke keer weer. En verder is hij ook helemaal ontspannen op het moment dat hij zo stom doet. Ze zei ook al gelijk toen ze met hem bezig was dat hij totaal niet bang is maar dat hij gewoon echt heel vervelend bezig is.

Gelukkig weet ik nu wat ik moet doen en kunnen we aan de slag! :D

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:18

Wow, ik ben blij dit te horen!! Wat fijn zeg!!
*\%/*

Maar euh, mss zit ik hier fout hoor, maar ik zou eerder zelf oefenen in de bak en haar er sowieso terug bij vragen wanneer je opnieuw buiten gaat. Duck is echt slim hoor, zoals een draver betaamt :D , en het mag eigenlijk ècht niet meer fout lopen hoor, geen enkele keer!

En ik wil wel een foto van jouw kale kip *-:)

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 06:01

Gefeliciteerd Lukasje met je verjaardag! *\o/* Y)(^)

In de bak ga ik sowieso oefenen! Mijn vriend heeft al gezegd dat hij dinsdag mee wilt om als het toch fout gaat in te grijpen. Ik wil wel heel graag weten of het ook echt werkt. Gaat het fout dan stop ik gelijk en bel ik haar weer op.

Ze komt ook sowieso nog een keer om te helpen met trailer laden en om te helpen Ducky stil te laten staan met het opstijgen zodat ik er ieder moment op kan zonder hem te parkeren tegen iets aan.

Ik ga heel veel foto’s maken! Ik ben benieuwd wat voor kleur er onder al zijn dikke vacht vandaan komt. Ik hoop zo dat hij het niet eng vindt!

Een stalgenoot raadde de Instant Magic spuit aan voor als hij het scheren wel heel erg eng vindt. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:35

Wat heb je toch een engelen geduld met Duck! Hij boft zo ontzettend met jou!

Denk je er wel om dat hij van scheren echt frisser kan worden in zijn koppie? Persoonlijk hou ik niet zo van scheren, het geeft vaak huidproblemen (schuurplekken) en jeuk, maar het is natuurlijk je eigen keuze.
Een natte vacht is niet per definitie een koud paard he? ;-)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:36

Ik scheer ook nooit, gewoon stappen tot het zweet koud aanvoelt, dan laten rollen en weer lekker de wei op. Dat werkt goed (met 4-5 keer per week in de buitenbak dressuren). Maar Duck heeft al een deken op denk ik? Dan moet je wel wachten tot ze droog zijn.

Ik vraag me af van waar zijn gedrag dan komt als hij niet bang is. De oplossing vind ik goed hoor, maar het is wel echt pure symptoombestrijding. Ik zou dan toch blijven malen waarom hij zich zo gedraagt (en dat soort twijfel helpt niet, dus ik zou er ook niet uit komen).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 15:13

Dankjewel! :D

Van mij hoeft scheren ook nooit, maar nu zit hij echt niet goed in zijn vacht. Het is heel dik en een soort van geklit (?). Met poetsen krijg ik sommige plekken niet gewoon glad. Heel moeilijk om uit te leggen, maar snappen jullie wat ik bedoel?

Hij heeft nu een 100 grams deken om. Onder de 0 gram stond hij nog net niet te trillen toen het van de week een eens zo koud was.

Na een kwartier uitstappen is hij nogsteeds nat. Laten rollen na het rijden kan ik wel doen, alleen dan moet hij alsnog zijn deken om.

Poes - Ik vraag het me ook heel erg af waarom hij nou zo reageert maar ik zou het echt niet weten. Soms zou ik het gewoon aan hem willen vragen en dat hij dan antwoord zou kunnen geven en precies kunnen vertelen wat er aan de hand is, maar dat kan jammer genoeg niet. Ik wil echt het beste voor hem!

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:41

Is hij wel gezond ?
Want dat soort vacht klinkt alsod hij jets te kort komt

Stel dat hij een enorm tekort aan iets heeft zou dat heel misschien ook een trigger kunnen zijn

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 17:12

Het is zo moeilijk uit te leggen! Het ziet er ook niet slecht, slecht uit maar meer alsof hij in een keer te snel een dikke vacht heeft gekregen. En dan de haren de verkeerde richting in.

Ik denk dat Duck zeker het gezondste paard van stal is :) Niemand glimt zo erg als hij :')

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:47

Dankjewel voor de gelukswensen! :*

En als je nou een soort van jachtpatroon scheert waarbij je dus stuk hals, zadelplek en achterhand niet mee scheert? Ik begrijp de reden wel waarom je het doet maar Duck staat ook veel buiten. En dan vind ik hem nu in zijn blootje onder een 100 grams deken zetten wel om problemen vragen. Nou niet vandaag met een weersvoorspelling van 18 graden maar zeker wel bij 5 graden zoals het vorige week in de ochtend was.
Wat ben ik toch een moeial he?! Dat is omdat ik een jaartje ouder ben ;)

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 05:33

Ik weet ook nog niet of we hem helemaal gaan scheren of alleen een jachtpatroon. Daar kijken we zaterdag even naar (hij wordt nu zaterdag geschoren ipv woensdag). En dan komt hij onder een 200 grams deken. Als de temperaturen dan rond de 0 zijn dan krijgt hij een 300 grams en als het onder de 0 wordt dan een 400 grams.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:23

_mjwb schreef:
Ik weet ook nog niet of we hem helemaal gaan scheren of alleen een jachtpatroon. Daar kijken we zaterdag even naar (hij wordt nu zaterdag geschoren ipv woensdag). En dan komt hij onder een 200 grams deken. Als de temperaturen dan rond de 0 zijn dan krijgt hij een 300 grams en als het onder de 0 wordt dan een 400 grams.


Ik had het kunnen weten natuurlijk dat Duck een verwend kakkenest is :P

Don't take anything for granted

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 11:59

:') _O-

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 19:20

Ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg blij!! :D :D

Vanochtend dacht ik: vandaag gaan Ducky en ik buiten rijden. Dus vanmiddag na school ben ik naar stal gegaan. Daar stond Ducky helemaal bezweet in zijn stal (zonder deken want die is ‘s morgens af gedaan). Hij stond in zijn stal want de paarden waren eerder naar binnen gehaald vandaag want de staleigenaresse moest ‘s avonds weg. Echt sneu dat hij zo stond te zweten!

Ik heb hem lekker uitgebreid gepoetst en toen opgezadeld naar buiten gegaan. Lekker ontspannen zitten, naar voren blijven kijken en belonen als hij het goed doet.
Hij liep zo de weg waar hij altijd 5 keer naar de sloot toe loopt, over zonder ook maar iets te proberen. Ik was zo verbaast! Pas toen we bij de dijk kwamen toen wilde hij wat proberen maar kon ik hem meteen naar rechts sturen, dus hij kreeg geen eens de kans. Aangekomen bij het huis na de dijk schrok hij heel erg en bleef hij achteruit lopen. Ik weet niet wat het is maar er is iets met dat huis. Elk paard van stal dat wel eens buitenrijdt vindt het eng. Maar de mevrouw die daar woont die zat in de tuin en kwam aangelopen en heeft ons langs het huis geholpen. Super lief! Toen zijn we weer verder gereden. Onder de brug stond hij ook plotseling stil en wilde hij niet verder. Ik heb hem stil gezet, ontspannen gaan zitten en vooruit gezet. Belonen en weer herhalen. Toen gingen we de brug onder zat er blijkbaar een visser in de bosjes die net zijn hengel naar achter gooide. Duck sprong naar rechts zo de weg op :oo Gelukkig kwam er geen auto! De visser schreeuwde boos; Wat doe je nou!
Ja alsof ik er wat aan kan doen... Duck schrok gewoon heel erg van de hengel die een eens zijn kant op kwam. Naja we zijn verder gereden en op de terugweg vroeg ik of de visser zijn hengel even bij zich kon houden zodat wij rustig onder de brug door konden. Maar nee, meneer werd boos en wilde naar ons toe komen (met de hengel), dus heb ik Duck maar even in draf gezet en zijn we zo onder de brug door gegaan. Misschien niet de beste manier, maar ik wilde graag bij de vervelende man weg. Toen weer rustig naar huis gestapt en onderweg nog een stukje gedraaft.

Ik durfte alleen niet over het ruiterpad. Het ruiterpad is zegmaar 2,5 meter, miss net iets meer, breed met aan de ene kant bomen en de andere kant een sloot. Dat vertrouw ik nog niet helemaal. Maar dat komt nog wel!

Op stal Duck afgezadeld en nog even in de wei gezet om hem te laten drogen. Toen hij droog was, deken om gedaan en slobber met magnesium gegeven. Ik was bang dat hij het niet zou eten maar hij had geen eens door dat het door zijn eten heen zat :')

Duck was trouwens wel nog stout met binnenhalen hoorde ik. De staleigenaresse wilde hem pakken maar hij draaide zich om en rende keihard weg. Stom beest :'). Toen heeft ze hem laten staan en heeft ze eerst de rest van de paarden binnen gehaald. Toen kwam hij wel keihard aangegaloppeerd.

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:47

Dit is een beter bericht. Meteen al resultaat van je hulp afgelopen week. Wat fijn.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:54

Oh kijk, je boekt meteen al resultaat van je les. Wat fijn voor jou +:)+ . Ik vind het ook wel stoer van je hoor om het zelf te proberen _/-\o_

Don't take anything for granted

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:10

*\o/* Stoer van jullie! Ik kruip even onder meeleesmodus vandaan.


Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:25

Kijk nou hartstikke goed joh!! +:)+ mooie overwinning!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 12:13

Van de week hebben we Duck geschoren. Nou wat een drama was dat! :oo

Een dag voor het scheren heb ik hem helemaal gewassen met warm water en daarna laten opdrogen in het solarium. Verwend mormel heeft er een half uur onder gestaan en lekker dat hij het vond. Hij stond de laatste 20 minuten lekker te slapen met zijn ogen dicht.

Afbeelding
Afbeelding

Een half uur van te voren had ik hem voor de zekerheid al tranquigel gegeven. Werkte in het begin heel goed. Na 5 minuten scheren was hij er klaar mee en werd hij gewoon heel erg boos. Oren in zijn nek en gewoon echt trappen en aanvallen. Dus de dierenarts gebeld of ze hem een spuitje kon geven. De dierenarts is toen gekomen, spuitje gegeven en toen was hij voor 5 minuten helemaal van de wereld. Na 5 minuten brak hij door de verdoving heen en leek het net alsof hij helemaal geen spuitje heeft gehad. Toen hebben we de praam erbij gehaald en zo hebben we hem verder kunnen scheren. Wat een draak! :=

Na het scheren weer gewassen en op laten drogen in het solarium. Daarna mocht Ducky nog lekker de wei op.

Afbeelding

De dag na het scheren had ik een mega blij paard. Ik kwam op stal aan en werd begroet met een hinnikend paard met zijn oortjes naar voren. Nou dat gebeurd niet vaak dat zijn oren naar voren zijn _O-.

Ik heb hem gelongeerd want ik dacht dat hij wel heel veel energie zou hebben nu zijn dikke vacht eraf is, maar hij was heel rustig. Nu mag hij een keer gek doen, dat hij het niet.

Kwa kleur is Duck gewoon hetzelfde gebleven;
Net na het scheren
Afbeelding

De dag daarna
Afbeelding
Afbeelding

Duck staat trouwens achterstevoren in het solarium omdat meneer een eens niet meer achteruit erin wilt, dan dan maar zo :+

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:22

Karaktertje hoor := :+ :oo

Wel fijn dat het achter de rug is, klinkt als een hele onderneming!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:38

Nou meneer heeft wel een pittig karakter ja }:)
Wel mooi zo fris geschoren!

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_ en 21 bezoekers