[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:06

Heftig TS! Ik sluit me bij de rest aan, zoek hulp.... want dit klinkt gevaarlijk.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:14

Ik lees al een tijdje mee en heb heel veel respect voor je geduld en vermogen om op je eigen handelen te reflecteren. Dat gaat je nu, maar ook in de toekomst vast nog een hoop brengen!

Ik moet alleen wel bekennen dat ik van je laatste berichtje een beetje schrik. Dit lijkt me een goed moment om hulp in te schakelen want dit gaat niet goed zo. Misschien kan Ruitje wat voor je betekenen of weet zij iemand?

Ik ben zelf ook eigenaresse van een draver met een stevige gebruiksaanwijzing, die ik inmiddels vrij behoorlijk in het gareel heb. Als je eens wilt sparren mag je me altijd een berichtje sturen. :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 21:21

Wat een super lieve berichtjes allemaal, dankjewel! :)

EAST - Dankje! :) Dat zou ik super fijn, leuk en gezellig vinden als je weer een keer langs komt :) Ik blijf gewoon buiten rijden totdat ik een oplossing voor zijn gedrag heb of iemand heb gevonden die hem op zijn donder kan geven want voor mij lijkt hij geen respect te hebben.

Flew - Het is ook een goed moment om hulp in te schakelen, maar op stal is er niemand die mij durft te helpen, omdat ze allemaal bang voor hem zijn. Ik ga vragen aan mijn instructrice of zij wilt helpen, want voor haar is hij bang. Alleen ik kan niet iemand laten komen van buiten af. Ik zou dat ook het liefst willen maar wat niet kan, dat kan niet.

Haha dankje! :)

--

Het is trouwens niet zo dat ik Ducky nu een heel stom paard vind, want het is en blijft mijn allerliefste, knapste paard. Het gaat alleen de laatste tijd gewoon niet zo lekker, maar dat betekend niet dat ik op geef. Ik vind hem nog steeds geweldig en ik kan nog steeds fijn poetsen en knuffelen en lekker buiten met hem rijden.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:26

Dat vooral blijven doen TS, als dat wel goed gaat. Blijf wel alert Ok? Zou fijn zijn als je instructrice zou kunnen helpen :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:29

Komt hij veel buiten? In een groepje?

Je had toen iemand die kon helpen met longeren dacht ik, kan dat niet meer?

In elk geval denk ik dat het wel tijd is om er goede hulp bij te halen. Je veiligheid is in gevaar. En dat is echt de grens.

Ik vind het heel verdrietig voor je! Waarom kan hulp van buitenaf niet? Kan je lesgever niet komen helpen met longeren? Desnoods een paar weken meerdere dagen tot het beter gaat?

Ik zou wel echt ingrijpen nu...

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 21:38

Hij komt elke dag 4/5 uur buiten. Dat is niet zo veel als in de zomer, maar wel langer dan meeste paarden. Dan staat hij altijd te spelen met zijn haflinger maatje waar we ook altijd mee naar buiten gaan.

Ik heb gewoon het geld er niet voor om iemand van buitenaf 3/4 keer per week te laten komen. Ik betaal alles zelf en werk heel hard voor mijn paard. Alleen de osteopaat, zadelmaker en de dierenarts die zijn geweest kostte ook best wel wat, dus op dit moment moet ik even opletten.

Ik weet dat een paard veel geld kost en dat als je geen geld hebt dat je dan geen paard moet nemen, maar ik doe erg mijn best en heb het beste voor mijn paardje. Ik baal er ook van...

Ik ga het zodra ik haar zie gelijk vragen of ze wilt helpen, alleen ik weet niet of dat zo erg gaat helpen met longeren. Ducky loopt super braaf zijn rondje als zij erbij is. Degene die mij hielp die kan alleen maar op tijden dat ik op school zit. En die uren kan ik echt niet missen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:45

Waarom kan er niemand van buiten komen, mag dat niet van de stal?

Verder schrik ik er van. Hij is nu iets langer dan een jaar bij jou toch?

De gekke crux zit hem juist in jouw laatste alinea denk Ik, al zou hij je het ziekenhuis in trappen zou jij hem nog steeds het allerliefste dier ter wereld vinden. Daar ben ik wel eens jaloers op, zo lief als jij bent, maar voor nu is het niet handig.

Het steeds blijven zoeken naar ' een verklaring' is ergens heel sterk, maar ook soms iets waardoor je te vergevingsgezind bent. Ten eerste heeft hij bij mij zo nooit gedaan en al had hij trauma's uit het verleden: wat hij nu doet is nooit te accepteren.

Dit mag gewoon nooit. Ook niet als hij alle andere dingen wel goed doet. En doordat je de dingen die niet goed gaan gaat vermijden( wat ik snap zonder hulp) is de kans aanwezig dat dit gedrag straks ook terug komt in de dingen die nu wel goed gaan. Ik weet dat het lastig is, maar eigenlijk zou je juist de focus op longeren moeten leggen en dat aanpakken.

Is moeilijk hoor, je wil juist ook leuke dingen doen die goed gaan :)

Als ik zou komen helpen zou ik dit doen:
Hem net zo lang duidelijk maken dat ik dat gedrag niet tolereer en hem vertellen wat ik wel wil zien totdat hij dat doet. En dat gaat over het algemeen met Natural Horsemanship nerts boerenverstand, ik heb heel veel geduld maar in dit soort gevallen zou ik heel heel duidelijk zijn.

Wat het lastige is aan bovenstaande, is dat dat voor jou niks oplost. Sommigen hier hebben het over de dominantie van Ducky die moet worden opgelost.

Maar dat is het niet.

De oplossing zit niet in Duck, maar in jou.

En dat klinkt zo kneiterhard als je net aangevallen bent door een paard, want natuurlijk mag hij dat niet.

Je moet echt hulp zoeken in het longeren, zelfs als dat betekend dat je even niet onder het zadel kunt lessen. En dan niet bij bijv. Mij, of een andere bokker die 1 keer kan, hoe lief bedoeld ook. Maar bij iemand die elke week kan.



En nog even dit, als je het echt niet meer ziet zitten is er niks mis mee om dat wel te zeggen. Ik ken je als zo'n warm persoon met zoveel plezier in het omgaan met paarden, dat mag je niet kwijtraken. Onthoud dat :)

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:02

Oh meid, dit vind ik wel erg voor je! Je zet je zo in voor Duck. Ik begrijp wel dat je enorm geschrokken bent van dit gedrag -ik ook toen ik het las! - en dat dit tranen gekost heeft.

Maar er moet wel iets gaan gebeuren hoor, dit wordt gevaarlijk voor je. Zo jammer dat er op stal niemand kosteloos je even kan helpen.

Hoe gedraagt Duck zich wanneer je instructrice hem longeert? Wanneer zij wèl boven hem staat, en met hem aan de longe kan werken, zou ik ipv rijlessen longeerlessen nemen zodat je op zijn minst vanop de grond overwicht hebt op Duck. Dat jij bepaalt wat hij wanneer doet. En dan pas terug rijden? Ik vrees dat zijn gedrag onder zadel in de bak ook gaat verergeren ...

Knap dat je de moed erin houdt, het is niet altijd makkelijk, paardrijden is vaak 1 stapje vooruit en 2 achteruit ...

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:10

Ik denk dat ik eigenlijk hetzelfde als Ruitje wil zeggen.

Ik kan me erg vinden in haar alinea : "je moet echt hulp zoeken in het longeren, zelfs als dat betekend dat je even niet onder het zadel kunt lessen. En dan niet bij bijv. Mij, of een andere bokker die 1 keer kan, hoe lief bedoeld ook. Maar bij iemand die elke week kan."

En ik wil absoluut niet zweverig doen, maar sta je zelf op dit moment sterk in je schoenen? Ik heb zelf een jonge merrie, eentje mèt karakter, en ik voel me op dit moment niet erg lekker, ik heb (chronisch) pijn wat ook een psychische weerslag heeft. En of mevrouwtje dat voelt! Ze was me zo aan het uitproberen, onder zadel, aan de longe, dat er nu eventjes iemand anders haar rijdt.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:15

Ook dan mag hij dit gewoon niet doen, al heb ik Lepra en besta ik nog maar uit 1 vinger :+

Als het niet meer gaat komt Maxime met Duck mijn kant op voor een ( gratis) trainingsweekend. Maar ik geloof echt meer in hulp op locatie om dit vol te houden :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:19

Als mijn instructrice hem longeert dan is hij zo braaf als hij maar kan zijn. Hij loopt dan als een mak hondje zijn rondjes te lopen en dat doet hij alles wat ze wilt. Zij is een heel dominant en sterk persoon die veel strenger durft te zijn en hem ook echt op zijn kop kan geven. Zo wil ik ook zijn!

Ik vind mijn opleiding niet echt leuk en nu sta ik best wel onder veel druk doordat we een project moeten inleveren waar niemand aan mee werkt. Daar heb ik wel veel stress aan, maar dat probeer ik niet op Ducky af te reageren of het te laten merken. Misschien dat hij dat onbewust voelt.

Die vriendin van mij van stal die gaat mij vanaf volgende week zo vaak mogelijk proberen te helpen. Ik ga mijn bodyprotector uit de kast pakken, want misschien sta ik dan toch wat zekerder en dan gaan we het samen proberen.

Ik hoop gewoon echt dat alles goed komt.

En nogmaals, al jullie advies is echt super lief! En Ruitje is ook super lief en als het niet goed komt dan ga ik naar haar toe en dan kan Ducky gaan huilen :')

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:24

ruitje schreef:
Ook dan mag hij dit gewoon niet doen, al heb ik Lepra en besta ik nog maar uit 1 vinger :+

Als het niet meer gaat komt Maxime met Duck mijn kant op voor een ( gratis) trainingsweekend. Maar ik geloof echt meer in hulp op locatie om dit vol te houden :)


Nee uiteraard, ook dan niet! Maar sommige paarden profiteren daarvan. En ik probeer voor Maxime ook een reden te zoeken waarom het nou mis gaat. Net zoals jij ook zegt dat ze vaak te lief is ...

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:26

Snap Ik!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:27

Ik kreeg net deze foto doorgestuurd:

Afbeelding

Het lijkt net alsof hij bezeten is ofzo.

Ik voel me wel al gelijk een stuk beter nu ik weet dat die vriendin van mij me wilt helpen en ik naar Ruitje kan komen als dat ook niet helpt.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:48

_mjwb schreef:
Ik kreeg net deze foto doorgestuurd:

[ [url=m/JBaXBJ.png]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt net alsof hij bezeten is ofzo.

Ik voel me wel al gelijk een stuk beter nu ik weet dat die vriendin van mij me wilt helpen en ik naar Ruitje kan komen als dat ook niet helpt.


Ja tuurlijk, je zit nu even met je handen in je haar. Dan is het fijn dat je er niet alleen voor staat!

Trouwens ook een superlief aanbod van Ruitje.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:35

TS dat is best een goede. Longeer les nemen bij je instructrice ipv een les onder het zadel. Aangezien je je dat wel nog kan veroorloven zou ik dat echt aanraden. En dan niet dat zij ducky gaat longeren maar dat zij jou laat longeren en naast jou staat. Probeer haar toon en stevigheid over te nemen. Blijf altijd alert, draai hem niet weer de rug toe en maak jezelf groot. En je kan paarden niets wijs maken, als je niet lekker in je vel zit weten ze dat direct.

Kijk ook eens wat filmpjes over longeren , of lees wat boeken. Ook al longeer je hem al een tijd, toch kan je soms dingen vergeten. En dan helpt het jou weer een stapje verder om weer zelfvertrouwen te krijgen.

Die ogen.... wat een ondeugd.....je zou m toch....

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:51

Jeetje TS, ook ik ben geschrokken van de updates. Er is duidelijk iets in de communicatie wat niet goed zit, en daardoor lijkt het van kwaad tot erger te gaan, ondanks dat je zo je best doet! Ik sluit me aan bij het advies van ruitje, zoek iemand die je wekelijks voorlopig kan helpen vanaf de grond, longeren, loswerken, grondwerk. Alles om jullie dominantieverhouding duidelijk te maken. Als afwisseling kun je dan lekker ontspannen buiten rijden :)

De tip van freetorun over t rennerige in de bak herken ik ook, hier kwam ook juist rust met langere teugel. Pak ik m meer op dan fokte hij zich in begin enorm op. Maar ook eens met ruitje, ophouding en die herhalen tot je reactie krijgt. Als je zelf druk blijft houden wordt het idd een trekwedstrijd en dat wint duck...

Hopelijk kan je iets met de tips! Ik zou je ook met alle liefde komen helpen, maar helaas zit ik te ver om op regelmatige basis die kant op te komen. Kan wel evt even vragen aan collega instructeurs? Maar je eigen instructeur is denk ik ook heel geschikt.

En paarden zijn mega spiegels, dus je eigen stress en spanning kan ook heel goed te maken hebben ermee. Maar dan nog: aanvallen en trappen is gewoon een No-go!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:00

Pf en laat je niet gek maken. Het is heel heftig als je dit meemaakt! Wij steunen je alvast graag mentaal :)

Wat ruitje zegt, ben ik helemaal mee akkoord. Nu aanpakken want anders gaat dit echt verergeren.

En je hoeft je niet te schamen over het geld. Iedereen weet dat je er super voor zorgt en er alles voor doet. Paarden zijn ook echt duur. Hulp erbij halen is zeker niet zo makkelijk.

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:42

Wat ruitje schrijft bedoelde ik ook met “op zijn staart trappen”. Als jij ziet dat iemand Duck op zijn plaats kan zetten wanneer hij wilt uitvallen kan je zien wat je moet doen. En wat je houding kan doen hierin. Het is heel moeilijk om het in je eentje op te lossen, moet je ook niet willen. Je moet hier ook in begeleid worden, niemand kan opeens sterk in zijn schoenen staan als zijn paard uit heeft gevallen. De eerste keer is (onbewust) altijd schrikken.

Maar je hebt ontzettend veel hulp om je heen en dat zonder kosten. Ruitje haar aanbod is ook echt super lief dus stel je komt er niet uit mag Duck aan de bak!

Duck loopt op dit moment over je heen anders had hij het inderdaad ook bij je lesgever gedaan. Maar dit probleem gaat opgelost worden, 100% zeker. Want je wilt heel graag, je moet alleen even weten hoe.

Je kan me altijd een berichtje sturen over de app. We spreken snel af voor foto’s sowieso!

Wat balen van je opleiding trouwens.. Het is altijd jammer als al het werk op jouw schouders valt.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:19

Jeetje wat schrikken zeg.. Ik snap dat dat echt niet leuk is. Je wilt toch ook gewoon een leuke 'relatie' met je paard. Ik vind dat je hele goede tips hebt gekregen, en ik denk inderdaad ook dat dit belangrijker is dan rijles. Je wilt dit nu de kop in (leren) drukken, zodat hij ook niet straks buiten dit gedrag gaat vertonen.. Het gaat zo steeds een stapje verder.

Wat misschien een leuk (en leerzaam) boek voor je kan zijn is 101 horsemanships oefeningen. Ik raad je niet aan dit nu te gaan gebruiken, maar pas wanneer het beter gaat. Maar zo leer je zelf ook meer over paardentaal en kan je de oefeningen inzetten. Ik vind dit heel leuk om bij Dex af en toe te doen.. Maar dan moet dit probleem wel eerst opgelost zijn :).

Sterkte. Fijn dat je de tips zo goed opneemt en ik hoop dat er iemand in de buurt is die je ermee kan helpen!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 18:36

Nogmaals bedankt voor de lieve reacties en alle hulp. Ik waardeer het heel erg! :)

Vandaag heb ik veel verschillende meningen gehoord. Een paar op stal vinden dat ik nog een keer de osteopaat moet laten komen. Mijn instructrice zegt dat het echt niet fysiek is maar dat Ducky gewoon heel dominant is. Een vriendin waar ik altijd mee buiten rij die zei dat de osteopaat onzin is, want die is pas nog geweest en hij moet gewoon flink op zijn donder krijgen.

Ik heb besloten om niet weer de osteopaat erbij te halen, maar het geld daarvan te gebruiken om een week (5 dagen) lang elke dag longeerles te nemen bij mijn instructrice. Als het dan goed gaat dan wordt/worden een/twee van de lessen ook een rijles tussendoor om te kijken of het onder het zadel dan ook beter gaat.

Zaterdag gaat die vriendin waarmee ik buiten rij mij ook helpen met longeren. Zij is weer een andere vriendin dan degene die mij ook gaat helpen. Ze zei vandaag dat ze het niet erg vindt om hem op zijn donder te geven en dat we gewoon samen in de bak gaan staan en het samen gaan proberen op te lossen met mijn instructrice er ook nog bij.

Dus het plan voor de komende week is om vanaf zaterdag hem sowieso elke dag in de stapmolen te doen. Dit kreeg ik aangeraden omdat hij dan in beweging is. Hij komt ook elke dag buiten maar dan loopt hij niet echt. Dan staat hij maar een beetje te slapen of met zijn vriend te klieren.
Ook gaan we elke dag longeren en gaan we door totdat hij normaal doet en ik zelf ook sterker in mijn schoenen sta. Waarschijnlijk wordt het de week van 17-24 december dat ik een week lang les ga nemen bij mijn instructrice want dan heb ik elke dag, behalve donderdag, de hele dag de tijd. Hij krijgt ook gewoon tussendoor vrij, maar alleen als we het goed afsluiten. Als ontspanning gaan we sowieso een keer per week buiten rijden.

Vandaag heb ik ook buiten gereden en dat ging super goed. Hij schrok wel een paar keer van vuurwerk, maar hij deed verder niet raar. We zijn ook langs het water gereden waar een boot aan het varen was en dat vond hij volgens mij echt het raarste wat hij ooit had gezien. Hij had zijn hoofd helemaal in de lucht, oren naar voren en neusgaten wijdt. Ook kwamen we weer veel landbouwmachines tegen en moesten we langs een machine die nog bezig was, maar dat ging ook allemaal super.

Toen hij voor het rijden in de paddock stond was ik mest aan het scheppen, zoals ik altijd doe en toen viel hij me aan net zoals gisteren in de longeerkraal. Ik heb dat mestbakje wat ik vast heb met volle vaart tegen zijn borst aan geslagen. Al het mest viel er weer uit, dus ik moest het weer opruimen, maar daar ging het niet om. Hij is toen naar de andere kant van de paddock toe gerend waar hij in een hoekje is gaan staan. Hij heeft daar nog een half uur gestaan. Volgens mij had hij door dat ik echt boos was. Toen ik even later weer de paddock in kwam heeft hij het niet meer gedaan. Dat vond ik een hele overwinning van mezelf :).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:45

Groot gelijk. Ik had hem daarna nog een keer goed rondgejaagd denk ik. Maar goed gereageerd hoor! En goed plan! Zo kan het niet.

Ik hoop dat de stapmolen hem ook goed doet. Zelf vind ik 5u buiten te kort maar het is geen vrijgeleide om je aan te vallen.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 18:58

Iemand op stal zei het ook al haha! Ze zei dat als zij het was geweest dat ze dan met schep achter zijn reet aan gerend was. Ze heeft dat bij haar vorige merrie ook gedaan want die viel haar ook elke keer aan. Maar ik vond het al heel wat van mezelf dat ik dat ding tegen hem aan heb geslagen. Ik voelde me daarna wel heel schuldig.

Ik vind het ook veel te kort, maar hier in de omgeving is dat langer dan het gemiddelde paard. Ik vind de wintermaanden zo vreselijk en ik hoop dat het snel maart is want dan gaan we ze weer het land op. Ik voel me ook elke dag vreselijk schuldig omdat hij niet langer buiten komt...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:05

Schuldig? Omdat je hem een duwtje gegeven hebt nu?

Ik ga iets gemeen zeggen nu. Stel dat een kind de paddock inraakt, en hij aanvalt. Tuurlijk hoort een kind daar niet maar stél.
Het is wel gevaarlijk gedrag. Geen excuses.
En nee je hoeft hem niet verrot te slaan maar hij mag wel weten waar de grens is, en die is hij al een tijdje gepasseerd.

Als hij nog durfde stil staan is hij misschien wel geschrokken, maar heeft hij wrs niets geleerd. Maar eigenlijk moet je op zo’n moment ze doen lopen. Wie de benen beweegt, heeft ook invloed op het hoofd.

Ik ben heel zachtaardig maar bij dit gedrag zou ik doorgaan tot hij bij de minste aanwijzing gaat bewegen voor me, zonder vuile blik of platte oren, maar met rust en gehoorzaamheid.

Niet schuldig voelen dus! Je doet het goed!

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:23

Goed gereageerd! Vanaf nu ga jij bepalen wat Duck doet en wanneer ! Dat is niet leuk om doen maar je hebt hem geen pijn gedaan, dus geen schuldgevoel.

Fijn ook dat je nou een concreet plan hebt wanneer je die lessen gaat nemen. Lijkt me een erg goed idee om hem onder begeleiding (goed) te (leren) longeren.

Wat ik gisteren nog wilde zeggen maar niet gedaan heb omdat ik eigenlijk geen commentaar op je instructrice wil geven (maar dus nu tòch zeg), is dat ik het persoonlijk ook geen goed idee vond om Duck te laten galopperen wanneer je draf vroeg, ook al was dat een gecontroleerde galop. Draf is draf, geen galop. Ik zou geen compromissen meer met hem sluiten.