[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 18:32

Ik weet dat ik me echt niet schuldig mag voelen maar dat zit gewoon in mijn karakter. Ik ben ook wel blij dat ik nu eindelijk iets terug heb gedaan :).

Het probleem met dat galopperen is dat hij echt niet wilt draven in de bak. Ik probeer echt alles, maar hij draaft gewoon echt niet. Als ik bijvoorbeeld een gebroken lijn rij dan doet hij dat gewoon in galop tot de x en dan als ik terug rij naar de K of de F dan is dat half in draf/half in galop en dan springt hij weer helemaal in galop aan als we op de hoefslag komen. Ik weet echt niet wat ik daar aan kan doen.
Maar eerlijk gezegd snap ik het gewoon niet. Buiten draaft hij wel gewoon wanneer ik dat wil en ook gewoon in een rustig tempo.
Moet ik dan gewoon blijven lichtrijden terwijl hij galoppeerd totdat hij in draf valt?

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:37

Compromis of geen compromis.... als instructie moet je een oplossing bedenken die voor beide werkt. Een handigere ruiter, en dat bedoel ik niet slecht, zal hem niet laten galopperen. Maar jij bent zo ver nog niet en je moet intussen iets. Ook met compromis kun je ver komen. Het zal alleen langer duren. Anders reed iedereen na 3 jaar Z met zijn paard.

Was ik een betere ruiter geweest dan had ik mijn paard 4 jaar geleden op het niveau dat ik hem nu heb. Ik heb veel geleerd en ben handiger geworden, maar ik moet nog veel meer leren. En dat geldt voor iedereen wel.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 18:44

Dat klopt helemaal! Elke dag weer leer ik nieuwe dingen en ik vind het ook leuk en fijn om nieuwe dingen te leren. Zo kan ik mezelf alleen maar verbeteren. Voor mij maakt het niet uit hoe lang het gaat duren, als het allemaal maar goed komt :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:48

ruitje schreef:
Ook dan mag hij dit gewoon niet doen, al heb ik Lepra en besta ik nog maar uit 1 vinger :+

Als het niet meer gaat komt Maxime met Duck mijn kant op voor een ( gratis) trainingsweekend. Maar ik geloof echt meer in hulp op locatie om dit vol te houden :)


Wauw! Hier neem ik mijn denkbeeldige pet voor af! Bij jou zou ik graag een paard kopen! :j

TS, ik lees altijd stil mee en heb veel bewondering voor je geduld. Maar ook ik vind dat het tijd wordt voor begeleiding bij het grondwerken/longeren, want dit gedrag mag echt niet. :(

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:04

Jeetje ik schrik er ook van! Wat een onvoorspelbaar en griezelige reacties geeft hij!
Als ik je verhaal lees denk ik inderdaad dat dit vooral dominantie kan zijn, versterkt door verveling / te veel energie door meer binnen staan. Wintermaanden zijn ook super rot, helemaal waar.

Fijn dat je nu een tijdje elke dag grondwerk/longeerlessen krijgt. Super!
Ook echt super gereageerd met de mest schep. Ze slaan elkaar harder hoor, als ze dominantie uit gaan vechten. Hij is echt zijn plek aan het verdedigen als ik het zo lees.

Mijn vorige pony was ook heel dominant. Als het haar te moeilijk werd of ze kreeg haar zin niet, kon ze stijgeren, uithalen of je inderdaad fysiek blokken. Ik heb daar mee moeten leren werken. Een van mijn eerste grondwerklessen met haar was zogenaamd "stuivertje wisselen". Ik moest haar als ze ergens in de ruimte stilstond wegsturen en haar plek letterlijk innemen. Als zij vervolgens ergens anders weer stil ging staan, herhaalde ik dat weer.
Dat is een oefening die ik niet zomaar zonder begeleiding zou doen, omdat diegene ook de signalen van het paard kon helpen aflezen. Later ben ik het thuis ook gaan herhalen (samen met nog een aantal andere oefeningen) en het heeft de onderlinge verhoudingen beter bevestigd. Ik had een te afwachtende houding in haar gedrag en moest dat leren ombuigen, omdat ik dat van mezelf niet kon. Instructie is daarbij heel belangrijk omdat het een extra set ogen is, richting gedrag van je paard maar ook van jezelf (onbewuste lichaamstaal etc.)

Ook hier komen jullie doorheen, je bent een enorme doorzetter :(:)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 19:14

Dankjulliewel! :D

Een leuke update van het afgelopen weekend:

Zaterdag:
's Morgens rond 11 uur ben ik naar stal gegaan waar ik mijn eerste longeerles van een stalgenoot heb gekregen. We hebben met dubbele lijnen gelongeerd. Toen we de bak in kwamen is zij begonnen met longeren en ben ik er bij gaan staan. Het eerste wat hij deed was met een volle vaart op ons af komen, maar dat lukte hem amper door de dubbele lijnen. Ze heeft gelijk keihard de zweep achter zijn kont op de grond geslagen en toen wilde hij nog een keer komen, dus ze bleef net zo lang door gaan totdat hij boos wegstormde. Hij begon keihard te galopperen, maar hij liep wel en kwam niet op ons af. Hij heeft het daarna nog een paar keer geprobeerd, maar elke keer had ze optijd de zweep erbij en stormde hij weer boos weg. Na een tijdje kwam hij niet meer op ons af, maar liep hij wel heel woest zijn rondje. Hij was volgens mij echt heel boos want hij trilde heel erg en keek echt woedend. Ook verstijfte hij een keer maar toen moest hij ook doorlopen anders zou hij weer naar binnen komen. Na een kwartier zei ze dat ik het nu zelf moest proberen. Hij liep nog totaal niet ontspannen. Toen ik de lijnen over had genomen heeft hij het een keer geprobeerd om naar binnen te komen, maar heb ik gelijk de zweep op de grond geslagen zodat hij het niet kon. Na 5 minuten dat ik hem longeerde begon hij een beetje te ontspannen en hebben we besloten om daar te stoppen. Dan hebben we het goed afgesloten en heeft hij ook even ontspannen gelopen.

Na het longeren heeft hij nog even een half uur in de stapmolen gestapt want hij was zeiknat van de zweet. Daarna heb ik hem op stal gezet en eten gegeven. Hij was volgens mij een beetje van slag want hij heeft een tijdje achterin zijn stal gestaan zonder ook maar iets te doen. Hij durfte ook niet gelijk bij me in de buurt te komen toen ik de stal in kwam om hem in de paddock te zetten. Volgens mij was hij geschrokken dat hij niet zijn zin heeft gekregen en even goed op zijn donder heeft gekregen :').

Toen ik hem na een tijd weer de paddock uit haalde was hij heel lief en kon ik lekker met hem knuffelen.

Zondag:
Vandaag heb ik les genomen met rijden want ik moest vandaag gaan rijden omdat hij anders veel spierpijn zou hebben. Dus ik werd vanochtend wakker en ik dacht bij mezelf van nou het is eigenlijk best wel mooi weer vandaag. Een uur later begon het te sneeuwen. Toen ik op stal kwam was echt alles wit. Ik heb eerst Ducky gepakt en in de paddock gezet. Niemand op stal durfte zijn paard erin te zetten dus Duck heeft heel de dag in de sneeuw kunnen spelen.

Ik heb nog nooit zo'n blij paard gezien. Hij probeerde met zijn lippen alle sneeuwvlokken te pakken en heeft een half uur op de grond gelegen met zijn hoofd in de sneeuw. Hij heeft zich echt vermaakt in de paddock :').

Om half 2 hadden we les, dus heb ik hem om half 1 de paddock uit gehaald omdat zijn hals en hoofd zeiknat waren. Hij heeft eerst even in zijn stal gestaan om te drogen en toen heb ik hem gepoetst, manen opnieuw ingevlochten en opgezadeld. Toen ben ik opgestegen en in de bak alvast gaan stappen. Na tien minuten dacht ik bij mezelf: ik ga gewoon draven en als hij gaat galopperen dan ga ik weer stappen. Dus ik gaf been en hij begon gelijk te draven in plaats van galopperen. Ik was zo blij! Dus ben ik blijven draven en heb ik door heel de bak figuren gereden. Links- en rechtsom. Rechtsom wilde hij niet door de hoeken, maar dat maakte niet uit want ik was allang bij dat hij gewoon draafte. Toen had ik mijn les en dat ging ook super goed. Mijn instructrice vond dat ik er al een stuk zekerder op zat en Duck was ook echt heel braaf. Hij mocht zelfs nog een stukje galopperen, alleen toen duurde het even voordat hij aansprong want het leek wel alsof hij dacht dat we hem aan het testen waren. Hij moest echt even bevestiging dat het wel mocht.

Ik ben zo blij dat ik eindelijk na weken weer super fijn heb gereden en dat hij heel het weekend super lief is geweest :D.

Morgen als er geen sneeuw ligt in de longeerkraal dan gaan we weer longeren.

Hier een paar foto's van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog foto's die ik gekregen heb van toen hij 7 maanden was <3:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

fjordjes

Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:15

Ik volg je al een tijdje en ik vind dit zo een leuk topic om te lezen. Mede door jou ben ik op zoek gegaan naar een draver en ja ik heb er sinds een maand ook 1, ook gekocht bij Ruitje. Ga zo door!

jeetje77

Berichten: 3436
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:15

Dat is een fijne update. Ga zo door. Ga ik weer onder mijn meelees steen

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:20

Positieve ontwikkeling TS. super. Die hoeken gaat hij natuurlijk netjes in volgende keer toch?

Lukasje
Berichten: 11153
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:35

Dat klinkt positief!

Het doet me ook deugd dat je weer moed gevonden hebt, je blijheid en enthousiasme spatten eraf :D .

Don't take anything for granted

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:44

Super TS!
Echt mooi hoe je je elke keer weer inzet en positief blijft!
En voel je vooral niet schuldig nu je een keer boos bent geworden hè. Het is voor jullie beide fijner dat er duidelijkheid is over de leiding en dat jullie goed kunnen samenwerken.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:36

Haha Fjordjes, of dit topic nou zo'n reclame is voor de dravers van Ruitje :')

Maxime: super goed!! Nog even wat omdenken voor jou: Een paard wat afstand tot jou houd en in de stal niet meteen naar je toekomt heeft respect voor jou en je ruimte. Het heeft niets met van slag zijn te maken. Maar met nadenken, respect voor jou hebben en dus op de goede weg zijn.

Dat is niet zielig voor hem, maar juist Fijn, hij krijgt eindelijk duidelijkheid.

Leuke update Hoor!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:08

Topper ! Zo hoort het te gaan. Ik ga met ruitje mee hij beseft nu dat hij jou moet respecteren indd

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:20

Ik sluit me aan bij Ruitje.. let dus op dat je, als hij braaf staat te wachten en jouw ruimte respecteerd, dat je hem daar niet uithaalt door hem weer in je ruimte uit te nodigen en daar te overladen met beloningen zodat je jezelf weer onderdanig opstelt en je weer opnieuw kunt beginnen :)

Verder ga je lekker met ups en downs zeg.. jeetje :o :D
Maar de aanhouder wint, en dat dat betreft ben je zeker een voorbeeld!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:56

Top update! En idd, jij nodigt je paard in bouw ruimte uit. Deze keer was het heftig omdat hij niet gewend is om uit de ruimte gestuurd te worden. Maar dat zal uiteindelijk ook met zachtheid en vertrouwen gaan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 10:40

Dankjewel weer voor de lieve reacties! :)

Hij blijft nog steeds netjes uit mijn buurt als ik zijn stal, paddock of waar hij ook staat in kom. Hij komt ook pas als ik zeg dat hij mag komen of als ik naar hem toe kom.

Het rijden is de afgelopen dagen ook goed gegaan. Hij heeft wel nog woensdagochtend dwars gedaan rechtsom, maar toen heb ik hem tegen de kant aan terug gedraaid naar de kant waar ik wilde dat we naar toe gingen. Daarna ging alles weer goed. Ik ben nu vooral met het rijden veel aan het draven en heel veel figuren aan het rijden zodat hij geen eens de kans krijgt om wat te doen. Als hij dan braaf is mag hij nog twee rondjes links- en rechtsom galopperen in mijn tempo.

Ik wilde eigenlijk gisteren longeren maar de bak is nog steeds dicht, waar ik wel van baal want ik wil graag de longeerlessen door zetten zodat we ook echt vooruitgang kunnen maken. Ik had gisteren geen zin om in de bak te rijden dus heeft hij vrij gekregen. Ik heb al mijn schoolspullen mee genomen naar stal en toen ben ik gaan leren terwijl hij lekker in de paddock modderwater stond te drinken :').

Hopelijk kunnen we vandaag wel weer longeren.

Foto's van de afgelopen dagen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 17:20

Ducky had altijd een vriend in de wei de eerste paar maanden waar hij heel de dag mee samen was, alleen die werd na 3 maanden de wei uit gehaald en sindsdien hebben ze nooit meer bij elkaar ergens gestaan.

Vandaag stonden ze voor het eerst naast elkaar in de paddock na zo'n lange tijd en ze waren super blij! Ze hebben een half uur alleen maar staan kroelen en toen moest zijn vriend de paddock uit omdat de eigenaresse naar huis moest. Ze heeft er 20 minuten over gedaan om hem eruit te krijgen want hij wilde zo graag bij Ducky blijven :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: Ohja en Ducky heeft vannacht zijn waterbak gesloopt. Al het stro in zijn stal was zeiknat. Hij heeft 10 minuten non stop staan drinken toen ik hem 's morgens gelijk in een andere stal heb gezet. Hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen snap ik ook niet :')

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11153
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:22

Oei oei, het is nog niet nat genoeg buiten?

Hebben wij ook eens aan de hand gehad. We werden 's nachts wakker van de paarden. Die waren zeer onrustig dus wij gingen halfslapend een kijkje nemen. Meteen klaarwakker waren we. De leiding was stuk en spoot water als een douche doorheen 1 stal. Heel de gang stond ook al blank en het ene paard ocharm was zeiknat gesproeid.

Don't take anything for granted

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:02

Hoe gaat het nu TS? :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 09:04

Het gaat best goed, dankjewel voor het vragen! :)

Het longeren gaat nu erg goed. Hij is niet meer op ons af gekomen en hij heeft het daarna ook niet bij mij gedaan toen ik ook zelf een keer heb gelongeerd. Degene die mij helpt, die stond wel achter me. Hij begint nu zelfs te ontspannen en zijn rug te gebruiken. Ook mest hij dus dan gebruikt hij zijn buik ook. Hij flikt het wel nog om zomaar om te draaien en dan zit alles in de knoop. Maar dan loop ik rustig op zijn hoofd af, dan pak ik hem vast en dan neem ik hem mee naar binnen. Dan doe ik de dubbele lijnen weer goed en dan duw ik zijn hoofd weg, zodat hij van me weg doet. De eerste keren ging hij dan echt niet weg. Dan ging hij erbij staan van als je nog een keer iets doe dan kom ik op je af, maar met veel doorzetten en een keer de zweep er echt bij gaat het nu elke keer goed. Hij luistert trouwens ook echt goed als ik draf of galop zeg. Of als hij harder moet draven of langzamer moet galopperen. De laatste keer hebben we ook een beetje druk op de binnenteugel gelegd zodat hij een klein beetje naar binnen gaat kijken. Hij vond dat wel raar, maar we hebben het goed afgesloten en de volgende keer gaan we daar mee verder.

Gisteren had ik ook weer les en dat ging ook goed. We hebben hem gewoon aan het werk gezet. Slangenvolte, gebroken lijn, wijken, gebroken lijn, slangenvolte, volte, van hand veranderen, wijken, etc. Hij kreeg geen kans om niet op te letten en te klieren. We hebben ook nog rechtsom gegaloppeerd, dat wilde hij al een hele tijd niet! :)

Dit weekend ben ik naar de kerstmarkt in Gent, dus gaat degene die mij helpt met longeren hem nog een keer longeren en dan heeft hij de andere dagen vrij. Maandag is stal dicht dus dan kan ik ook niet komen. Dinsdag ga ik weer met hem naar buiten.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:15

Wat een fijne update! Wat ben je goed bezig en wat super dat je inspanningen worden beloond +:)+

Geniet van je weekend en fijne feestdagen. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:53

Wat fijn Maxim. Weer genieten! Fijne feestdagen :o.

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:03

Lees meestal alleen mee maar wilde even wat zeggen.

Wat super dat het nu zo goed gaat! Veel plezier op de kerstmarkt!

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think ~Winnie the Pooh

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 17:25

Dankjulliewel allemaal! :D
Jullie ook hele fijne feestdagen gewenst! <|- :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Lukasje
Berichten: 11153
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:41

Oh kijk, wat fijn!

Amuseer je in Gent !!

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fudge en 3 bezoekers