[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 20:05


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 21:01

Volume aan voor het grappige commentaar van mijn moeder, vader en vriend :')


Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:08

_mjwb schreef:
Hij is gewoon zo leuk en lief. Hij is echt mijn beste vriend! :D
Gefeliciteerd Lukasje! *\o/*


Wat lief ! Bedankt !!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:51

Fijn dat het weer zoveel beter met hem gaat. Jammer dat de wedstrijd nief zo goed ging, maar stoer om het toch lekker te proberen!

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 01:14

Ik vind het heel mooi te lezen ook in je wedstrijd topic hoe je met deze ervaringen omdat. Zo positief. Geweldig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 06:40

Boefjes! Ik zie toch wel wat fijne dingen. Je rijdt heel eerlijk en je bent ook wel al doortastender geworden!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 10:09

Dankjulliewel, dat is echt heel lief! :D

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 20:32

Het is weer winter :')

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:55

Wahahaha :')

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:27

Wahahaha, wat een grapjas

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 22:16

Ducky is echt heel erg stout de afgelopen twee weken! Het viel eerst wel mee, alleen sinds vandaag met het lessen is hij echt heel erg stout.

Hij wilt nu sinds zijn schouder weer helemaal beter is alleen maar galopperen, en dan echt alleen maar op de linkerhand in de linkergalop. Draven of rechtsom rijden, ho maar want dan wordt hij gewoon echt heel boos. Duck slaat gewoon de draf helemaal over, want als ik been geef om te gaan draven dan spring hij aan in de galop. Gewoon echt van stap naar galop, geen enkel pasje draf ertussen. Dan blijft hij echt in een heel rustig galopje totdat ik de hoefslag wil volgen in plaats van een volte bij de C maken. Het liefst doet hij wat hij zelf wilt en dat is voltes bij de C in galop rijden. Als ik dan bij de E kom dan trekt hij zijn hoofd omlaag en vliegt hij zowat naar links. Als ik rechtsom wil rijden dan springt hij eigenlijk gelijk al aan in de linkergalop terwijl we op de rechterhand rijden. Draven dat zit er niet in want dan trekt hij zijn hoofd omlaag, springt dan omhoog en gaat er keihard vandoor. Hij doet dit alles ook zo plotseling. Hij doet het echt wanneer ik het niet verwacht.

Vandaag had ik weer les en hebben we als doel gesteld dat hij normaal moest gaan draven over de hoefslag. Nou, ik weet niet wat ik mee heb gemaakt maar alles is wel gebeurd in een half uur tijd. Het begon heel goed linksom. Hij sprong wel elke keer in galop aan, maar als ik dan terwijl hij galoppeerde ging lichtrijden (dat is echt heel raar) dan viel hij uiteindelijk wel naar de draf. We moesten veel gebroken lijnen rijden zodat zijn draf wat rustiger werd en dat ging ook goed. Hij brak wel een paar keer uit, maar zweep en been erbij en galopperend terug naar de juiste kant. Dan weer terug in draf en daarna mocht hij ook echt galopperen. Dat ging harstikke goed. Hij sprong heel rustig vanuit stap in galop en zo galoppeerde we door de bak, een paar voltes erbij en alles wat goed. Nou, toen kwam rechtsom en dat was al gelijk een drama. Hij wilde echt niet draven dus sprong hij heel de tijd in de linkergalop en wat ik ook probeerde hij ging echt niet naar draf. Hij bleef maar gaan en elke keer als ik het niet verwachte trok hij zijn hoofd keihard naar beneden waardoor ik naar voren werd gegooid. Dat is echt zo gemeen van hem, dus hij kreeg gelijk een tik met de zweep en dan ging hij er met een rotvaart vandoor. Hij galoppeerde dan super hard naar de andere kant van de bak en dan op het laatste moment ging hij naar rechts of links. Dit is echt een stuk of 5 keer gebeurd. Ik heb hem ook echt vaak moeten omdraaien.

Hij was ook echt heel erg boos omdat hij zijn zin niet kreeg. Hij leek wel een woeste hengst, het was bijna grappig :') Duck was al helemaal nat van de zweet maar hij moest toch echt luisteren want het was echt een mormel. Uiteindelijk met veel moeite ben ik blijven zitten bij zijn uitbraken, trekken, rare sprongetjes, etc. en hebben we toch een paar passen in de rechtergalop gezeten voordat hij me voorover trok en ik weer op zijn nek lag. En we hebben ook nog een paar rondjes rechtsom gedraafd.

Mijn instructrice gaat erover nadenken welke hulpteugel ik kan gebruiken zodat ik iets meer controle heb. Dat vind ik wel fijner want nu trekt hij letterlijk heel mijn handen kapot (mijn net nieuwe handschoenen zijn helemaal kapot gescheurd ;( ) en moet ik denk ik lijm op mijn kont gaan smeren om te blijven zitten. Weten jullie misschien een teugel die helpt? Ik heb daar echt totaal geen verstand van.

Na een kwartier uitstappen was hij nog zeiknat dus heb ik hem even een zweetdekentje omgedaan. Hij deed net alsof hij niet zich als een mormel had gedragen en gaf heel de tijd kusjes en zocht echt om aandacht met het afzadelen. Hij deed echt poeslief. Echt een muppet dat beest :').
Vanochtend heb ik een peer, roggebrood en pepermunt voor hem gekocht zodat hij al zijn lievelingseten kon hebben na de les, maar hij had zich echt misdragen. Hij heeft het wel gekregen en ook nog zijn muesli want hij is toch wel heel lief, maar vandaag gewoon een mormel :o.

Ik denk dat ik morgen heel veel spierpijn heb en dat het een leuke winter wordt met veel authority issues :').

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:29

Mmm, ik vind het toch vreemd dat hij zo reageert bij rechtsom, dat is toch niet normaal. Is dit begonnen na die trap tegen zijn schouder? Mss zit hem nog steeds wat niet lekker?

Ik veronderstel dat je instructrice een slofteugel zal voorstellen zodat je die erbij kan nemen wanneer hij er in een rotvaart vandoor gaat.
Een zachte hulp zoals een martingaal heeft hier volgens mij weinig zin, die is nuttig wanneer een paard zijn hoofd te hoog gooit, dan begrenst de martingaal maar Duck duikt met zijn hoofd...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:35

Wil je lesmens er niet even op stappen? Dan kun je alweer uitsluiten of het mss net dat stukje ervaring is dat je mist. Ik ken ook een draver die heel hard kan profiteren en waar echt niks mis mee was.

Het zijn wel heftige reacties. Is er inmiddels niemand die even kan helpen met dat longeren dat je hem toch eens los ziet lopen?

Respect trouwens, ik word doodsbang bij zo’n fratsen.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:35

Ik ga ook bijna denken aan iets lichamelijks omdat het vrij plotseling is/lijkt dat hij zo boos doet rechtsom?
Misschien is het inderdaad stout om onder het werk uit te komen, maar er gaat ergens ook wel een alarmbelletje af. Moeilijk te beoordelen vanaf een beeldscherm maar allicht kun je het ook met je instructrice bespreken :j

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:40

Hmm, wat vervelend. Klinkt alsof er toch iets niet helemaal lekker zit en hij je iets duidelijk wil maken. Klinkt in mijn oren in ieder geval niet als alleen maar puberen. Wat doet hij als er iemand anders op rijdt? Vertoond hij dan hetzelfde gedrag? Misschien dat je instructrice er zelf keer op kan stappen om te voelen?

Qua hulpteugel, de meeste werken in bij hoofd te hoog of hals te lang gestrekt. Dus dat gaat hier waarschijnlijk niet veel helpen. Dan zou je meer richting opzetje ofzo gaan.
Maar ik denk dat de oplossing zit in de juiste training en instructie en zou ook zeker medische dingen uitgesloten willen hebben. Misschien dat hij door de klap op zijn schouder toch de schouder niet helemaal lekker zit ofzo.

Betreft je handen en handschoentjes: welke had je en wat voor teugels heb je? Die combinatie wil nog weleens uitmaken. Hier bijv Roeckl met springteugels en dan binnen no time door gesleten. Idem met Mountain Horse (en dan trekt die van mij niet eens echt).

Vind het wel heel goed van je dat je toch hebt doorgezet en dat je zo onwijs je best doet om te leren samem met Duck! Alle vertrouwen in dat het uiteindelijk wel goed komt met jullie :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 22:43

Ik vind het ook echt niet normaal, het is echt heel stout. De dierenarts heeft van de week nog naar zijn schouder gekeken maar volgens haar heeft hij daar geen last meer van. Mijn instructrice denkt dat hij gewoon heel vervelend is omdat hij zijn zin niet krijgt en op stal denken ze dat hij aan het puberen is. Ik ga als ik weer geld heb de osteopaat weer laten komen, misschien dat er onbewust voor ons toch iets niet fijn is aan de rechterkant? Nu moet ik nog even bijkomen van de dierenarts rekening -O-

Ik probeer heel streng voor hem te zijn, ookal vind ik dat best moeilijk omdat ik eigenlijk te lief ben en ik doe ook echt mijn best maar als hij zijn hoofd naar beneden trekt dan ben ik echt te slap. Ik krijg zijn hoofd dan niet gelijk weer omhoog.

Ik sowieso een martingaal altijd om met rijden, maar ik denk niet dat hij die nog nodig heeft. Ik heb wel gehoord van een slofteugel alleen ik weet niet hoe ik die moet gebruiken, maar dat weet mijn instructrice wel.

Ik weet niet of ze op hem wilt rijden, maar ik ga het eens een keer vragen! Misschien dat zij wel iets strenger durft te zijn als hij er zo vandoor gaat.

Het longeren gaat steeds beter trouwens! Ik doe nu mijn cap op en dan voel ik me al een stuk zekerder. De laatste keer heb ik op het laatste zelf gelongeerd en luisterde hij gewoon! Hij loopt met longeren ook gewoon helemaal goed.

Misschien kan ik nog een keer de dierenarts bellen? Ik denk alleen zelf niet dat het lichamelijk is. Ik kan het niet echt uitleggen maar het voelt niet alsof het zo is. En ik denk echt niet zo snel dat, meestal ben ik piet paniek, maar nu denk ik echt dat het gewoon komt doordat hij zijn zin niet krijgt. Natuurlijk kan ik het fout hebben!

Ik had handschoentjes van BR met gripstukjes en ik heb de bijhorende Rambo Micklem teugels.

Dankjewel allemaal voor de vertrouwen haha! Ik vind het alleen maar leuk om van alles te leren en zeker met Duck!

Edit: Hij kan trouwens ook heel boos linksom doen, alleen vandaag zijn we echt meer bezig geweest met rechtsom. Hij is eigenlijk met alles in de bak stout, maar daarentegen heel lief met buitenrijden

Nog een keer edit: Dankjulliewel voor alle reacties trouwens! Echt lief dat jullie meedenken. Jammer dat jullie niet gewoon mee kunnen kijken. Misschien kan iemand de volgende keer filmen als hij zo doet

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:48

Hm eigenlijk zou je lesgever hier wat mij betreft echt het voortouw moeten nemen. Zelf opstappen of even longeren en dan met een kundig oog kijken of voelen of dier wel kan lopen.

Een slof, zijdelings vastgemaakt, niet tussen de benen, is een prima hulpmiddel. Maar ik had er echt begeleiding mee nodig en ik vind het wel nog steeds een riskante hulpteugel in onervaren handen.

Hoe is je gevoel naar je lesgever toe? Is die voldoende bekwaam? Het is soms echt gewoon even aankloten zi maar je veiligheid gaat wel echt voor.
Fijn van dat longeren trouwens!

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:52

Mja vanuit natuurlijk gedrag zijn paarden meestal heel volgzaam (mits goed beleerd), en willen graag een leider volgen. Dat is lekker veilig ;) Dus het kan ook zeker zijn dat het daarmee te maken heeft. Maar een paard kan niet denken: 'goh vandaag ga ik eens even lekker dwars doen'. Er zit altijd wel een reden achter (niet altijd medisch!).
Wij mensen ervaren het als stout, omdat het voor ons ongewenst gedrag is ;) Maar als hij het buiten niet doet, wat dus veel meer rechtuit is, dan zal het toch een stukje (on)balans en scheefheid zijn waar hij het moeilijk door heeft.

Maar wat wel opvallend is, is dat het 'probleemgedrag' rechtsom is, en hij op zijn rechterschouder geschopt was. Daarom ook dat ik wel denk dat er ergens iets hem niet lekker zit. Maar meteen de da bellen hoeft ook niet perse hoor. Je zou ook wat oefeningen kunnen doen (ook aan de hand) om hem soepeler te maken die kant op. En Wel fijn dat het longeren nu beter gaat! Gaat dat rechtsom nu ook zonder problemen?

Slofteugel zou ik niet doen als je er geen ervaring mee hebt. met 2 teugels in handen is best iets waar je even handigheid in moet krijgen. Maar evt een goed afgestelde thiedeman zou misschien nog een optie kunnen zijn (als het idd niet medisch is en om de cirkel van dit gedrag te kunnen doorbreken).
Ik wil je overigens ook met alle liefde een keer komen helpen hoor :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 22:55

Mijn instructrice is echt heel goed! Ik vind haar heel erg fijn en ze helpt me ook echt met alles. Zonder haar zou ik dit allemaal niet bereikt hebben. Ik ga het morgen aan haar vragen of ze misschien een keer op Ducky zou willen rijden om te kijken of het aan mij ligt of dat hij nog pijn heeft.

Ik zal de slof onthouden en ook even voorstellen, alleen dan ga ik er sowieso mee wachten tot volgende week als we les hebben want ik wil hem niet zomaar gebruiken als ik het niet weet hoe of wat.

Ik heb soms wel het gevoel dat ik geen tikje durf te geven omdat ik weet dat hij gaat rennen maar tot nu toe ben ik best goed blijven zitten.

Ik doe elke dag de oefeningen die ik van de osteopaat heb gekregen met hem. 5 keer tussen zijn benen, 5 keer zijn hoofd rechts naar zijn kont en 5 keer zijn hoofd links naar zijn kont. Daar heeft hij nu geen moeite meer mee. Rechtsom met longeren loopt hij ook gewoon goed zonder problemen. Misschien dat ik het gewoon verkeerd zie! Ik ga morgenavond weer rijden en dan ga ik vragen of iemand misschien een stukje wilt filmen als ik rechtsom ga rijden

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:26

Het is van hieruit gewoon niet te schatten wat er nu is. Als jij je lesgever vertrouwt, en zij gaat uit van draken, dan is dat prima. Dravers kunnen heel pittig uit de hoek komen.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 19:09

Ik heb daarnet weer gereden alleen er was niemand die even kon filmen. Het was vandaag ook niet nodig want hij was redelijk braaf. Hij mocht vandaag van mij echt niet galopperen, alleen maar draven. Elke keer als hij naar galop ging ben ik gewoon gaan lichtrijden totdat hij weer draafte. Ik heb ook voornamelijk rechtsom gereden omdat hij op die hand erger loopt te klieren dan op de linkerhand.

Ik heb ongeveer 30 minuten alleen maar gedraaft en toen vond ik het wel goed. Hij heeft een paar keer geprobeerd om uit te breken en weg te rennen of zijn hoofd naar beneden te trekken, maar toen heb ik hem gelijk opgesloten zodat hij niet weg kon. Uiteindelijk heeft hij het niet meer geprobeerd.

Morgen ga ik weer buitenrijden om even wat anders te doen.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:11

Dapper van je hoor!
Ik ben benieuwd of hij morgen braaf is en zich buiten dan anders gedraagt. Wees voorzichtig!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:47

De meeste tips zijn al wel gegeven denk ik :) . Heb respect voor je doorzettingsvermogen.

Duck is oprecht ook gewoon niet de makkelijkste, maar dit is wel erg extreem.

Vind je het nog steeds leuk? Is misschien een nare vraag, maar het is wel eens goed als iemand het vraagt :o .

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 20:18

Dankjulliewel! :)

Ik hoop ook dat hij morgen braaf is! Hij mag lekker hard racen als hij wilt op de galoppaden en dan hoop ik dat hij zijn ei even kwijt kan.

Ik vind het nog harstikke leuk! :D Duck is echt een leuk dier en ik vind hem helemaal geweldig. Het is jammer dat hij nu vervelend doet maar daar leer ik wel super veel van en als we hier weer doorheen zijn dan hebben we weer wat overwonnen. Ik vind het ook gewoon zo leuk om lekker buiten te rijden en te knuffelen.
Het gaat niet altijd goed, maarja dat kan ook niet. Ik vind het gewoon leuk dat we al best wel veel bereikt hebben samen!
En ja Duck is een aparte eend :') maar hij is wel echt de leukste! :D Ik zou hem voor geen goud weg doen.

Duck met lippenstift op zijn neus :') (ik gaf hem een kus maar was het even vergeten):

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:33

Ja typisch Duck :') . Toevallig was degene die Duck zijn moeder als rijpaard heeft vorige maand bij mij.

Die is 8 keer erger :+


Fijn dat je het nog leuk Vind, dat is het belangrijkst!