Paardenrusthuis van der Kruis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:19

Mijn paard staat op een ander rusthuis, nu een jaar..

De paarden gaan hier wel met de eigenaren wandelen, even poetsen.. Mijn merrie is niet meer uit de kudde te halen, ze komt wel wat lekkers halen maar eruit is geen doen. Kudde dier komt dan toch wel in de boven.

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:12

Babyyentje schreef:
Nicollevs schreef:
Ik zou niet weten hoe ik een foto moet plaatsen hier :roll:

@xchanel01
De groepstalling kost €175 per maand, dit is inclusief hoefsmid, ontwormen en de jaarlijkse enting.


Weet jij misschien ook wat stalling kost met een eigen box ?
Die van ons heeft medicatie nodig dan lijkt mij een eigen box wel handig

De individuele stalling (het hele jaar door op stal) kost 230 euro per maand inclusief wormenkuur, hoefsmid en entingen. Daarnaast dan ook gebruik van de bak en andere faciliteiten.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 22:42

Muppett schreef:
Wij zijn ook, nu na een jaar, nog heel erg tevreden. Enig nadeel vind ik dat je je paard niet uit de kudde mag halen. Ik moet 3 uur rijden voor een aai over haar bol en even in de wei koekeloeren. Maar ik snap de achterliggende gedachte wel - rust in de kudde bewaren. Het is meer een dingetje voor mezelf dan dat ik dat de eigenaar verwijt.

Begrijp het wel maar de paarden die er staan zijn echt met pensioen dus vind het ook wel logisch dat je hem er niet uit mag halen en terug mag zetten, krijg je ook zoveel onrust van.
Het is voor mij ook meer dan 3 uur rijden en ik neem genoeg met een aai over der bol met een worteltje, ik word er al zo gelukkig van als ik haar zo blij zie staan.

Anoniem

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:08

Wat ik mij afvraag.
De bejaarden paarden staan dus dag en nacht op de wei.
Ik denk zonder ijzers? Hoe zien die voeten er dan uit wanneer je ze nooit uitkrabt? Hoe vaak komt de smid

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 16:32

Grobbebol schreef:
Wat ik mij afvraag.
De bejaarden paarden staan dus dag en nacht op de wei.
Ik denk zonder ijzers? Hoe zien die voeten er dan uit wanneer je ze nooit uitkrabt? Hoe vaak komt de smid

Nou er is ook een heel stuk verhard en er zijn schuilstallen dus ze staan echt niet altijd op de wei. Darnaast is de grond daar veel harder dus ik heb nog maar weinig meegemaakt dat ze in de drab staan.
De smid komt iedere 6 weken en doet de dieren die nodig zijn geloof ik.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:40

Grobbebol schreef:
Wat ik mij afvraag.
De bejaarden paarden staan dus dag en nacht op de wei.
Ik denk zonder ijzers? Hoe zien die voeten er dan uit wanneer je ze nooit uitkrabt? Hoe vaak komt de smid


Van onze paarden krabben we de hoeven ook zelden uit, een paar dagen achter elkaar voor de hoefsmid komt (het zijn nog jonkies, dus ze moeten er soms weer wat aan wennen) en soms tussendoor nog 1 of 2x, bij deze 3 komt de hoefsmid elke 3 maanden, dus vaker dan eens in de 6 weken worden de hoeven niet uitgekrabt. De hoeven hebben daar niets te lijden onder.

sonnie81
Berichten: 258
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Vreeswijk

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:27

De vorige keer dat ik kwam waar hij heel netjes bekapt. Zijn voeten zagen er goed uit. Ik denk niet dat het uitmaakt dat ze niet uitgekrabt worden.
Ik kreeg gisteren een lief mailtje dat hij het super doet en tonnetje rond is. Hij had een beetje last van mok maar dat waren ze al aan het behandelen.

Gypsi
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:19

Hoi. Ik was dit topic ook al even aan het mee volgen. Ik ben al een tijd op zoek naar een goeie pensioenplek voor mijn 24-jarige merrie. Ik ben bij Van der Kruis op bezoek geweest en vond het daar ook wel meevallen, ze zijn er toch wel op gericht om oudere paarden te stallen en hebben toch wel wat voordelen voor oudere paarden tegenover andere stallingen waar ik al ben gaan kijken. Ik lees hier dan ook verder vooral positieve verhalen en hoorde ook enkele mensen persoonlijk die er staan en er tevreden zijn.

De afstand is ook bij mij erg ver maar momenteel staat ze dichtbij en is de zorg niet goed, dat levert dan meer stress op dan goed is voor ons, dus misschien is verder weg in een goede stal beter voor haar...

Helaas wel een wachtlijst voor de individuele stallingsvormen. Maar dat geeft me dan meer tijd om wat verder te informeren en dit forum nog wat extra te volgen :)

Hebben jullie een idee hoe er gevoederd wordt in de individuele stallingsvormen? Is de kuil van goede kwaliteit? (ik heb al op een stalling gestaan met beschimmeld hooi...). En is er een standaardvoeding voor iedereen of heeft elk paard een voedingsplan op maat? Kan me voorstellen dat sommige oudjes wel wat extra's nodig hebben, die van mij heeft ook wat last met haar hooi omdat ze enkele tanden mist.

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:23

Gypsi schreef:
Hebben jullie een idee hoe er gevoederd wordt in de individuele stallingsvormen? Is de kuil van goede kwaliteit? (ik heb al op een stalling gestaan met beschimmeld hooi...). En is er een standaardvoeding voor iedereen of heeft elk paard een voedingsplan op maat? Kan me voorstellen dat sommige oudjes wel wat extra's nodig hebben, die van mij heeft ook wat last met haar hooi omdat ze enkele tanden mist.

Hans voert ook slobber voor de oudere paarden. Iedere dag maakt hij voor een aantal oudere paarden die wat schraler zijn of moeilijker kunnen eten een lekker hapje klaar voordat hij met de brokronde begint... :)

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:51

Tsja, mijn enigste twijfelpunt toendertijd was inderaad de afstand(1,5 uur enkele reis). Maar ik heb er geen moment spijt van. Natuurlijk is het even een ''ding'' als je in je kostbare vrije weekend 3 uur in de auto zit voor een halfuurtje bezoeken(want daarna gaat ze weer lekker met haar vriendjes op pad) maar het geeft mij zoveel voldoening om te zien dat mijn oude merrie het zo goed heeft.

Ze letten ontzettend goed op haar en men weet precies welk paard bij wie hoort en hoe het gaat. Zo kwam ik hem laatst tegen en zei die uit het niks:''Gaat goed met Souvenir he? Ze heeft een tijdje geleden een kleine hoefzweer gehad maar deze is weer mooi uitgesneden''.

Ik ben alleen maar heel erg positief :D

@Gypsi: Vanwaar je keuze voor de individuele stallingsvorm?

Gypsi
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:03

SteffiiY schreef:
@Gypsi: Vanwaar je keuze voor de individuele stallingsvorm?


Ik zou de individuele stallingsvorm kiezen omdat ze momenteel wat opvolging nodig heeft. Door tandproblemen + wat minder goed integreren in de kudde waar ze nu staat (laag in rang, wordt weggejaagd bij de hooibakken) is ze aan de magere kant en ze zal deze winter zeker wat extra's bovenop het hooi nodig hebben. In januari zal ze ook een volgende tandbehandeling nodig hebben.

Ergens vind ik het ook wel fijn dat ze dan nog van de weide gehaald mag worden om wat extra te verzorgen.

De natuurweides vond ik het allermooiste. Zo'n ruimte dat die paarden hebben... Moest mijn paard het aankunnen zou ik die wel ook heel goed vinden.

Als ze de winter goed doorkomt zou ik daarom nog wel overwegen de individuele winterstalling te nemen omdat ze dan in de zomer wel constant buiten mag op een grotere weide. Maar dan ben ik weer bang voor de gevaren van hoefbevangenheid of het omgekeerde probleem dat ze weer te dik wordt ('t is een fjordje).

Gypsi
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:05

Serada schreef:
Hans voert ook slobber voor de oudere paarden. Iedere dag maakt hij voor een aantal oudere paarden die wat schraler zijn of moeilijker kunnen eten een lekker hapje klaar voordat hij met de brokronde begint... :)


Dat klinkt wel goed! Spijtig alleen dat er geen plek is momenteel...

naomivl

Berichten: 75
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Schiedam

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:11

Mijn verzorgpaard staat er ook nu een half jaar en heeft het erg naar haar zin! Ook liep ze een keer niet goed en toen zijn wij gelijk op de hoogte gebracht en is ze even met haar maatje apart gezet en heeft toen weer ijzers gekregen. Er staan veel paarden in de groepsstalling maar er is een enorme rust in de groep en dat is fijn :)

Gypsi
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:32

SteffiiY schreef:
Hallo Bokkers,

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die zijn/haar paard hier heeft staan op pensioen.
Wellicht is het leuk om hier ervaringen/verhalen etc. te delen?

Hoe leuk is het als we elkaar kunnen helpen met het bespieden van onze paarden? *\o/*


Het is bijna zover... 11 november verhuis ik naar Van der Kruis naar de locatie in Heeze bij Petra en Peter. Hopelijk loopt alles goed, krijgt ze er alles wat ze nodig heeft, en zal ze er gelukkig worden. Dat zal mijn belangrijkste graadmeter worden. 100 kilometer afstand van mijn thuis zeg. Niet evident. Ik hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen. In ieder geval: moesten er bokkers zijn met hun paard op dezelfde locatie wil ik zeker wel mee doen met het 'bespieden' scenario!

sonnie81
Berichten: 258
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Vreeswijk

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:11

Ik weet zeker dat het goed gaat komen! Ze hebben het daar zo goed!

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:23

ja hoor, komt helemaal goed!!

Gypsi
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:40

Ik hoop het, want ze verdient het! 't is toch emotioneel om je paard weg te doen. Maar als ik echt zie dat ze het er goed heeft gaat het de beste keuze zijn voor ons denk ik.

sonnie81
Berichten: 258
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Vreeswijk

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:34

Je weet het, ik vond het ook heel moeilijk, maar ik heb nu zoveel rust! Press geniet enorm daar! En hij is zo opgeknapt. Hij was op de pensionstal denk ik 100 kilo afgevallen, en als je hem nu ziet! Hij ziet er zo goed uit!

Gypsi
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:54

Dat is fijn om te horen. Bedankt voor jullie reacties!

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 10:38

en hoe is het gegaan?

Gypsi
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:24

We zijn goed gearriveerd gisteren en ze mocht meteen mee de weide op en genoot zichtbaar van het groene gras. Ik heb het idee dat ze hier wel gelukkig gaat worden! Zowel vandaag als gisteren kwam ze nog wel naar me toe maar ze was even snel al weer weg om verder gras te gaan eten en zelfs toen ze op stal stond vond ze het hooi interessanter :)

Ik ben nog maar net thuis en mis ze nu al wel, maar als alles verder goed loopt denk ik dat dit de beste keuze was die ik kon maken voor haar.

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:42

Mijn verzorgpony (Djailo, een Haflinger ruin) staat sinds september 2015 op de groepsweide in Leende van zijn pensioen te genieten en hij doet het heel goed :j. Ben er toevallig pas nog langsgeweest, als ik dit topic nou eerder was tegengekomen had ik misschien wat paarden kunnen spotten :+ .

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:40

Danii in welke wei staat je verzorgpony? In de groep van mijn verzorgpaard staat een ouder haffie. Wie weet is dat Djailo.

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:39

Muppett schreef:
Danii in welke wei staat je verzorgpony? In de groep van mijn verzorgpaard staat een ouder haffie. Wie weet is dat Djailo.


Hij staat op de groepsweide in Leende, dacht dat ze er maar een hadden, maar dat kan ik ook fout hebben :+ .

Djai is nu denk ik 14 of 15 jaar, heeft een behoorlijke hals, een vetbultje onder een van z’n ogen (ik dacht links) en een enorme eetlust, haha! Hij staat meestal met een Haflinger merrie samen :).

sonnie81
Berichten: 258
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Vreeswijk

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:17

Wat fijn dat het goed gegaan is! Het zal voor jouw wel even wennen zijn. Dat had ik ook. Maar in ieder geval fijn dat ze zo genoot!