Stelling:Dure paarden worden beter verzorgd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:37

Ik begrijip je stelling wel hoor esme! En ik denk dat ik het op die manier wel met je eens ben........ zolang zo een paard gezond is kan de verzorging heel goed zijn......... zo een paard wordt dan gewoon goed verzorgd....... wordt ie echter ziek, dan zal de fysieke verzorging nog steeds goed zijn, echter als de medicijnen niet betaald kunnen worden, of de va niet dan heb je toch echt een groot probleem......... en dat kan oplopen hoor, paar dagen op de kliniek en je bent zo 1000 euro armer, en als je maar 200 euro voor het dier betaald heb...... tja!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:50

Over de stelling: het is een beetje zwart wit gesteld misschien?

Toen ik de keus kreeg mijn verzorgpaard te kopen (of ik, of de handelaar) had ik eigenlijk helemaal geen geld om een fatsoenlijk aankoopbedrag op tafel te leggen, zelfs niet voor een Fjord. Had wel gekund, maar alleen met leningen. Gelukkig was de vorige eigenaar zo goed om hem voor een symbolisch bedag van de hand te doen. OK dan! Dus ik had opeens een paard terwijl ik financieel er nooit een had kunnen kopen, en het ook eigenlijk niet wilde... maar voor een lastige, luchtzuigende Fjordenruin zonder papieren leek een handelaar me niet echt een optie dus vandaar.

Daarna is geruime tijd elke cent die ik verdiende (en dat waren er niet veel --> arme student) naar Harry gegaan. Dure stal (eisenlijstje!!), duur voer, op tijd wormenkuren/hoefsmid/enten, voedingssupplementen, veeartsbehandelingen etc. Desnoods op afbetaling, als dat paard maar niets te kort kwam. Geen geld voor benzine voor de brommer? Dan maar fietsen. Kleren kopen? Haha, grapjas! Eerst de stalling en deze maand ook nog speciaal beslag! Geld, geld!

Als ik er nu aan terug denk vraag ik me af hoe ik het ooit heb gered, maar het is me verd***e wel gelukt! Dus ook al heb je er eigenlijk nauwelijks geld voor vrij, het is een kwestie van prioriteiten en wil.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 01:20

Oh gelukkig maar Haha!

Misschien leuk om even te vertellen: ik heb mijn eerste paard op afbetaling gekocht. Ik had namelijk nauwelijks geld. Hij was maar 2500 gulden en ik heb dat in 5 termijnen betaald.
Dit paard is erg ziek geworden en ik heb ruim 6000 gulden uitgegeven aan de veearts door geld te lenen.

Het gaat dus uiteindelijk idd om de persoon zelf. Hoe ver wil je gaan?
Het verschil zit 'm toch ook wel een beetje (naar mijn mening) in of je paard ietsje goedkoper is omdat je niet meer kán betalen, of dat je niet meer wílt betalen. Ik kon op dat moment niet meer betalen, kon die 2500 al nauwelijks betalen. Maar heb er later alles aan gedaan (mezelf in de schulden gewerkt) om voor hem te zorgen. Toch heb ik hem uiteindelijk verkocht, niet om die gezondheidsredenen of financiele redenen trouwens.

De vrouw waar ik hem aan vérkocht was bij nader inzien wél op zoek naar een koopje. Toen hij dus steeds slechter werd is hij dan ook zonder pardon bij de slager afgeleverd.

Dit verklaard misschien mijn angst om paarden te verkopen aan mensen die op zoek zijn naar koopjes. Is het oprecht of niet?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:44

[Even aangepast, had even het een en ander door elkaar gehaald Bloos ]

Als jezelf een paard hebt gekocht boven je budget waarom zou een ander dan slechter zijn?
Dat de nieuwe eigenaar het paardje naar de slacht heeft gebracht...
Als ik er eentje heb staan waarvan de DA mij verteld dat de enige optie voor het dier is een enkeltje slacht dan gaat ie gewoon naar de eeuwige jachtvelden en dan maakt het niet it of het een koopje was of een eentje van de nromale prijsklasse...
En laten we elkaar niets wijs gaan lopen maken... ik koop een paardje liever voor 100 euro dan voor 1000 euro en ik zal altijd afdingen en laat ook paardjes staan als ik denk dat het te veel gevraagd is voor dat dier en dat heeft niets te maken of ik dan wel of niet beried ben om hoge DA kosten te betalen....

Even aan de topic starter:
Is het niet eerder zo dat je denkt dat omdat je je paardje hebt voor een X-bedrag (ietwat lager dan gemiddeld, mischien) dat je aan het zoeken bent of je ergens in die periode wat over het hoofd hebt gezien waardoor het paardje mischien nu nog geleefd zou hebben???
Laatst bijgewerkt door Alane op 29-01-04 02:25, in het totaal 1 keer bewerkt

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 02:00

Citaat:
De vrouw waar ik hem aan vérkocht was bij nader inzien wél op zoek naar een koopje. Toen hij dus steeds slechter werd is hij dan ook zonder pardon bij de slager afgeleverd.


Ja, da's goed kl...

Ik realiseer me ook, nu Harry niet goed blijkt te zijn --> o.a. artrose met 8 jaar, zeker dat ik het laatste station ben voor hem. Het laatste betrouwbare althans. Hij mag bij mij tot het einde blijven, al moet ik nog 15 jaar met hem slepen. Wel denk ik dat ik hierna nooit meer een paard op deze manier zal kopen.

...can't save the world...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 23:52

Alane schreef:
Als jezelf een paard hebt gekocht boven je budget waarom zou een ander dan slechter zijn?
Dat de nieuwe eigenaar het paardje naar de slacht heeft gebracht...
Als ik er eentje heb staan waarvan de DA mij verteld dat de enige optie voor het dier is een enkeltje slacht dan gaat ie gewoon naar de eeuwige jachtvelden en dan maakt het niet it of het een koopje was of een eentje van de nromale prijsklasse...
En laten we elkaar niets wijs gaan lopen maken... ik koop een paardje liever voor 100 euro dan voor 1000 euro en ik zal altijd afdingen en laat ook paardjes staan als ik denk dat het te veel gevraagd is voor dat dier en dat heeft niets te maken of ik dan wel of niet beried ben om hoge DA kosten te betalen....

Even aan de topic starter:
Is het niet eerder zo dat je denkt dat omdat je je paardje hebt voor een X-bedrag (ietwat lager dan gemiddeld, mischien) dat je aan het zoeken bent of je ergens in die periode wat over het hoofd hebt gezien waardoor het paardje mischien nu nog geleefd zou hebben???



Een ander slechter zijn? Ik vertelde dit juist om even te illustreren dat ik niet MIJN MENING sta te verkondigen! Het is een STELLING!!

Het paard in kwestie had nog gewoon kunnen doorleven hoor. Maar daarvoor werden de kosten te hoog, en aangezien hij toch al niks waard was, hup enkeltje slager!

Ik begrijp je laatste vraag niet? Of ik denk dat ik iets over het hoofd heb gezien?? Qua verzorging; absoluut niet. Ik heb alle veeartsen, paardenfluisteraard en hoempathische therapeuten aan huis gehad. Of ik spijt heb dat ik hem verkocht heb, JA!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 01:49

Mijn reactie was er eentje op de jouwe.
En (zie mijn onderschrift, die dus niet geheel klopt omdat ik vaak ook meer denk dan dat ik typ, en daardoor woorden vergeet te typen....)
had moeten zijn:

Is het niet eerder zo dat je denkt dat omdat je je paardje hebt verkocht voor een X-bedrag (ietwat lager dan gemiddeld, mischien) dat je aan het zoeken bent of je ergens in die periode (tijdens de verkoop wat over het hoofd hebt gezien waardoor het paardje mischien nu nog geleefd zou kunnen hebben??
En dat je daarom dit topic bent gestart?

Een dure pensionstalling, verzorgers overal en altijd, weidegang, beweging op tijd, DA in de buurt, smid op tijd, stal altijd schoon...en wat mis ik dan? Aandacht voor het paard. Zien dat het paard niet lekker in zijn vel zit enz....zeg niet dat dure paarden wat te kort komen maar heb je low-budget mensen dan vervalt mischien de verzorging, komt de smid een halve week later, echter zien ze wel als er iets niet klopt.

En uitgaande van jouw ervaring had ik ook kunnen zeggen de uitzondering bevestigd de regel.....

Daarbij.. elke geplaatste STELLING heeft een reden anders zou je niet, een min of meer twijfelachtig, standpunt innemen (dat twijfelachtig is gebaseerd op jouw mening over deze stelling, je zoekt of een bevestiging voor jouw mening of een reden om daarvan af te stappen. En wat de uitkomst ook zal zijn je krijgt er helaas dat paardje niet mee terug)
En mischien heb je wel gelijk of ongelijk het tegendeelzal helaas nooit bewezen kunnen worden of die persoon het paard in heeft laten slapen om financiele redenen, en dan nog zal een DA niet gauw geneigd zijn om een dier dat met medische verzorging nog prettig en aangenaam verder zou kunnen leven in te laten slapen.[/b]

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:40

Ik denk dat die stelling onzin is. Er zijn paarden die een paar miljoen euro kosten. En misschien staan die op een stal waar een solarium is, en een zwembad, en een hele dure binnenbak enz. Zo'n paard hoeft niet per definitie gelukkiger te zijn dan een paard dat lekker de hele dag in de wei staat en in een oude stal.
Ik vind zelf dat onze paarden heel goed verzorgd worden, en ik ben niet bereid om tonnen aan een paard uit te geven.