Kok Buru - Polo met een dode geit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Kok Buru - Polo met een dode geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 23:38

Ok, ik dacht dat ik aardig op de hoogte was van paardonterende takken van sport maar ik zag net op netflix (home game) een documentaire van een sport die ik nog niet kende en waar ik behoorlijk misselijk van werd %)

In Kyrgyzstan wordt een spel bedreven dat Kok Buru heet. Het is wat vergelijkbaar aan polo maar dan met een dode geit. De ruiters (teams) moeten de geit van elkaar afpakken en in een put gooien.
Om elkaar dwars te zitten worden de paarden onder andere knalhard op elkaar ingeramt. De rijkunst is vooral een combinatie tussen hard naar voren rammen en flink op de rem trekken.

Had iemand hier al eens van gehoord? Ik ben er nog een beetje onrustig van. Wat een triest dierenmisbruik en afschuwelijk dat er plaatsen op de wereld zijn die zoiets normaal vinden :(

Wat voorbeelden (expres in banner):

Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding


Filmpje:
https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-spor ... 77769.html


DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Kok Buru - Polo met een dode geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:40

Bizar...

Geen woorden voor.


Wat is er mis met sommige mensen?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:43

Is met een schaap.. Ik ben in dat geweest en ben met de herders opgetrokken. Niet
bij die sport geweest trouwens. Ik houd er ook niet van. Tis een heel andere cultuur daar. Zijn nog echt herders die op de ouderwetse manier leven. Volkomen afhankelijk van hun dieren (Die verder vrij leven in kuddes, er bestaan geen weilanden..) . Het leven daar is knetterhard, voor mens en dier beide. Denk dat je dat daarin wel terug ziet..
Laatst bijgewerkt door troi op 30-06-20 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:44

troi schreef:
Is met een schaap.. Ik ben er geweest, niet bij dat spel trouwens. Ik houd er ook niet van. Tis een heel andere cultuur daar. Zijn nog echt herders die op de ouderwetse manier leven. Volkomen afhankelijk van hun dieren. Het leven daar is knetterhard, voor mens en dier beide. Denk dat je dat daarin wel terug ziet..

Je zou denken dat je dan juist voorzichtig omgaat met je dieren =/..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:46

Sintara schreef:
troi schreef:
Is met een schaap.. Ik ben er geweest, niet bij dat spel trouwens. Ik houd er ook niet van. Tis een heel andere cultuur daar. Zijn nog echt herders die op de ouderwetse manier leven. Volkomen afhankelijk van hun dieren. Het leven daar is knetterhard, voor mens en dier beide. Denk dat je dat daarin wel terug ziet..

Je zou denken dat je dan juist voorzichtig omgaat met je dieren =/..


Sport en competitie doen gekke dingen met mensen..

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 23:48

Ik vond het vooral bizar dat ze eerst voor de camara uitgebreid hun paard staan te aaien en vertellen dat de band met de paarden heel goed moet zijn om te kunnen winnen om er vervolgens op los te rammen >;)

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Kok Buru - Polo met een dode geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 00:13

Ik werd al niet goed van die docu over de Mongol derby, dus dit hoef ik al helemaal niet te zien.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:52

Het kán er behoorlijk hard aan toegaan, helemaal in de afgelegen gebieden waar het leven een stuk harder is voor mens en paard. Overigens is een goede band met het paard wel degelijk van belang, maar die band is echt heel anders dan wat men hier (tegenwoordig) gewend is natuurlijk. Kwestie van perspectief, maar vanuit ons perspectief wat betreft dierenwelzijn natuurlijk totaal niet te vergelijken. Dit zijn mensen die echt nog veelal heel traditioneel leven met hun paarden en met de natuur.

Ze willen er echter een Olympische sport van maken en dat betekent strengere regels rondom welzijn, aanwezigheid van dierenartsen etc.
Zie ook: [VN] Bokkers leggen uit: Buzkashi met JoSav

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Kok Buru - Polo met een dode geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:04

Het is verschrikkelijk.
Maar vind veel van onze Westerse wijze ook walgelijk.
Commercieel uitgebuit en nog te vaak beperkt in hun natuurlijke behoeften.
Deze paarden leven waarschijnlijk wel in kuddes, hoewel dat natuurlijk niks rechtvaardigt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:16

Clasical schreef:
Het is verschrikkelijk.
Maar vind veel van onze Westerse wijze ook walgelijk.
Commercieel uitgebuit en nog te vaak beperkt in hun natuurlijke behoeften.
Deze paarden leven waarschijnlijk wel in kuddes, hoewel dat natuurlijk niks rechtvaardigt


De dieren leven helemaal vrij in de bergen.

Om de zoveel tijd worden ze bij elkaar gedreven om gecontroleerd te worden. Dan worden de rijdbaren eruit gehaald om beleerd te worden, de slechten worden geslacht en de hele goeden gaan terug de bergen in om zich te vermeerderen. Survival of the fittest natuurlijk, zo zijn er geen medicijnen (ook niet voor mensen trouwens) maar een puurder paardenleven dan daar is er vrijwel niet.

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Kok Buru - Polo met een dode geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:43

Heel erg moeilijk zulk soort levensvragen.

Ik vind het ook walgelijk. Ik heb er al meer over gezien.

In het westen zou zoiets niet meer kunnen. Maar ja, we springen wel met onze paarden over belachelijk hoge hindernissen. Een paard in de natuur springt alleen in uiterste nood, verder zal hij eromheen gaan. Springen kost veel te veel energie. Dat wij onze paarden over hoge hekken laten springen, is misschien voor andere culturen onbegrijpelijk. Bijv in veel hindoestaanse landen is het not done om koeien te eten. Zij walgen misschien weer van ons dat wij dat wel doen. Terwijl wij het weer vreselijk vinden dat ze daar wel honden eten en moslims niet begrijpen dat wij onreine varkens eten. Denemarken slacht traditioneel nog honderden dolfijnen per jaar, wij sluiten ze op in een dolfinarium.

Erg moeilijk om onze normen en waarden niet te projecteren op andere culturen. Maar ik geef je helemaal gelijk, ik vind het ook walgelijk.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:44

Ik ben het er wel mee eens dat er wat betreft dierenleed echt nog heel erg veel winst valt te behalen. In diervriendelijkheid, ruiterkunst, discipline en tuigage. Veel komt ook voort uit onwetendheid en ingesleten cultuur. Paardrijles is daar veel minder een ding dan hier, want veelal is het een kwestie van als kind op de rug van een paard kruipen en je redt je maar en “zo deden we dat altijd al.” Ook inrijden gebeurt soms heel erg jong.

Je ziet ook een enorm verschil in wijze van omgaan ook van de een tov de ander daar en sowieso gaat men daar veel harder om met paarden, want de verstandhouding is ook heel anders. Paarden zijn daar veelal nog een gebruiksvoorwerp. Ze worden door de meeste paardenvolken daar ook gegeten. Turkmenen zijn daarin een uitzondering en die doen ook niet aan deze sport. Daar is slaan van paarden en eten van paarden nl. taboe. Daar staan zelfs gevangenisstraffen op.

De context mist hier echter wel dat er in de laatste 10 jaar al enorm veel vooruitgang is geweest op het vlak van dierenwelzijn en ruiterdiscipline. Maar er zijn nog enorme lokale verschillen ook.

In Afghanistan lacht men je bijvoorbeeld nog vierkant uit als je oppert om bij wedstrijden dierenartsen te laten controleren.
In buurlanden zie je dat steeds meer en zie je bij grote internationale wedstrijden ook steeds vaker dat er sancties worden uitgedeeld, diskwalificaties volgen bij sporen van bloed, onjuist beslag of tuigage, beslag en tuigage wordt gecontroleerd, paarden voor, tijdens en na wedstrijden worden gekeurd door een dierenarts etc.
En steeds vaker worden er enkel kunstgeiten gebruikt, dus is er ook geen dier voor geslacht en geprepareerd.

In de echt afgelegen gebieden zijn artsen en ook dierenartsen echter dungezaaid. Dus even de DA laten komen en medicijnen laten voorschrijven is er niet bij. Paard stuk dan is het even aankijken en zo goed en kwaad als je kunt behandelen, maar vaak gaat ie de spreekwoordelijke worst in. Maar ze gaan vaak toch mee tot ze een jaar of 20+ zijn, hoor! In de sport, ja.
Neemt overigens óók niet weg dat een goed buzkashi paard (of kokpar, Kök Berü etc.) soms wel tienduizenden euro’s kost. Ook een zadel kost al snel 1000 tot 2000 euro. En worden er ook wel grote geldprijzen of auto’s uitgeloofd. Wederom sprake van enorme contrasten.
De beste paarden worden ook echt in de watten gelegd. Maar opnieuw wel heel anders mee omgegaan dan hier.
En dat is vaak in de totaal afgelegen gebieden waar men onderling eens samenkomt voor een wedstrijdje heel anders. De stans zijn een regio van enorme contrasten.
Algemeen zijn er geen hekken, geen stallen, etc. Bij rijke stoeterijen wél, maar dat zijn veelal warmbloeden, volbloeden en Akhal-Tekes. Hebben we het opnieuw over contrasten...

Er worden echter dus ook zeker stappen in de goede richting gezet. Er is al best wat veranderd tov een 10-15 jaar terug.
Ja, ik ken beelden waarvan de tranen in mijn ogen spatten, maar ik zie ook op dat vlak vooruitgang en poets ook niet uit dat dit een paardenwereld is die zó enorm ver staat van de onze. Het is heel makkelijk oordelen met onze westerse bril. Moet je dan maar alles accepteren? Nee, zeker niet. Maar enige nuance en context mag ook wel.


Internationale wedstrijd.


Een wedstrijd tussen twee regionale teams.

Je kunt ook zien dat de paarden zelf af en toe ook echt iets te fanatiek worden. Een iets scherper bit geeft dan ook wat meer controle. Bij sommige paarden is dat gewoonweg zo en dat zie je hier in het Westen ook weleens in de topsport. Ja, daar mag je zeker wat van vinden, maar ik geef het je te doen met een vriendelijk flexi bitje. Dergelijk vuur is niet te vergelijken met je haflinger...
Ook ik vind dat te hard, hoor. Ook het slaan vind ik te hard, ook al raken ze ze niet altijd en zijn daar ook zeker regels (en straffen) voor.
En over fanatiek gesproken: sommige paarden dragen zelfs een muilkorf omdat ze anders echt vreselijk bijten naar tegenstanders.


Hoe hard het er rond het doel soms aan toegaat. En toch zijn er zeker regels rondom wat wel én niet mag met je paard en het paard van de tegenstander.


Hier een van de vele achtergrondreportages. Ze interviewen vaker ruiters in het veld of in de studio, die geven ook weleens commentaar bij grote wedstrijden. Ook bezoeken ze trainers en fokkers, o.a. ook over bekende paarden etc. Hier o.a. een stuk over hoe zij een paard trainen en opleiden tot kok börü paard.
Ja, er wordt geleerd behoorlijk in de mond te raggen. De paarden wordt dus geleerd om daarmee om te gaan. Heel hard en dan een stop. Kan dat ook anders? Ja, zou kunnen... maar hoe snel dat inburgert en hoe effectief de alternatieven zijn is van zoveel dingen afhankelijk. Zonder inzicht in deze sport is daar toch moeilijk goed een oordeel over te vellen. Daar moet je je dan toch echt eerst in verdiepen. Want zo zie ik ook vaak kritiek op de rensport zonder enige kennis van de rensport, training, dat type paard, etc.

Wat je hier verder ook van moet vinden is zeker een ander verhaal. Je mag er ook heus een mening over hebben, maar er is echt enige context hier op z’n plek, vind ik. Ik zou het zelf niet willen, nee, zo hard slaan of in de mond raggen (nu heb ik Tekes en die pikken dat sowieso niet...)
Op een gegeven moment richting het einde van bovenstaand filmpje zie je ook een klein stukje over andere disciplines van de nomadenspelen, waaronder worstelen te paard.

Kök Berü is overigens voortgekomen uit wolvenjacht en gezien de topics over wolven en paarden de laatste tijd hier op bokt blijkt wel dat dat ook hier toch wel een hekel onderwerp van discussie is... over omgang met wolven daar hebben we het maar überhaupt niet...

Enfin, even enige verdere context voor wie het interesseert.
En Westerse paardensport vinden ze daar echt niet zo vreemd... er is gewoon een nationaal / Olympisch team voor diverse FEI disciplines, waaronder springsport. Niveau is gemiddeld wel wat lager.
Daar worden ook andere paarden voor gebruikt, veelal warmbloeden uit Europa en ook veel kruisingen Akhal-Teke zoals AT x warmbloed.

Om het dan verschrikkelijk en walgelijk te noemen vind ik toch wel een beetje getuigen van geen enkel inzicht in de (culturele) context. Ik heb hier ook wel een mening over, maar walgelijk vind ik toch te ver gaan.
De paarden worden zeer zeker niet als wegwerp producten gebruikt en er valt ook ruim voldoende hand in eigen boezem te steken wat betreft paardenwelzijn in het Westen. Mag je hier dan geen mening over hebben? Tuurlijk wel, maar puur op onderbuikgevoel, wat plaatjes en geen verdere context totaal veroordelen en als walgelijk bestempelen vind ik, persoonlijk, ook niet fair. Zeker niet als je kijkt naar de stappen die er al gezet zijn daar op het gebied van paardenwelzijn. Ze zijn er echt, echt nog lang niet, zeker niet naar “onze” maatstaven. Het zet niet zoveel zoden aan de dijk het maar weg te zetten als een verschrikkelijk of walgelijk iets. Maakt dat het ineens diervriendelijk? Acceptabel? Dat zeg ik daarmee ook absoluut niet. Ik ga zeker geen dierenleed goedpraten. Leed is leed. En leed is onacceptabel. Maar enkel wegzetten als walgelijk, einde discussie, zet niet aan tot dialoog en daarmee verkrijgen van inzicht, delen van kennis en, waar wenselijk, verandering.

En nee, ik laat een doorsnee Kyrgyz niet zomaar op mijn eigen paarden kruipen want die krijgt, zeker niet geheel onterecht, zeer waarschijnlijk vliegles als ie zo in de mond begint te raggen en met een zweep gaat slaan. :Y) (Ik heb niet eens bijrijders omdat ik geen anderen op mijn paarden wil omdat ik hier in NL al genoeg onkunde zie en ruiters die niks op een paardenrug te zoeken hebben, daar niet van...)

Tot zover mijn epistel. :o

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kok Buru - Polo met een dode geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:47

Ik kende het maar meende dat het tegenwoordig met een lappenpop werd gespeeld.
Moet zeggen dat ik wel schrok van de lompheid, paarden met bloed in de mond en die echt vol op elkaar in gereden worden.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-20 19:49

Bedankt voor de heldere uitleg en achtergronden JoSav :)

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:57

Oké. Nog geen tijd gehad om je epistel door te kunnen lezen maar low-key wel bijzonder interessant om te zien hoe die paarden elkaar duwen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Emj_23
Berichten: 1180
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:05

Josav, bedankt voor de uitleg en context. Weer wat bij geleerd.
Op bokt wordt altijd veel geroepen, maar men kan zich vaak moeilijk verplaatsen in een andere cultuur of perspectief. Als men de achtergrond niet begrijpt en alleen maar nee roept creeer je alleen maar weerstand en geen positieve verandering.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:07

Graag gedaan. :D

Wat betreft het duwen: ja, de paarden leren ook echt mee te doen. De opleiding is ook niet zomaar klaar. In het gelinkte stuk van de voorpagina ga ik daar ook even op in. :j

Het leven in de stans en van de (semi)nomadische paardenvolken staat veelal zo enorm ver van ons paardenwereldje af, daar is geen voorstelling van te maken.
Enorme uitgestrekte gebieden, wildernis, een hard bestaan, leven van en met de paarden, geen hekken, in veel gebieden niet eens wegen. Dat alleen al maakt de omgang met paarden zó anders.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:07

JoSav, dank voor je heldere en uitgebreide uitleg.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kok Buru - Polo met een dode geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-20 20:32

De mensen uit de docu hadden wel stallen en paddocks, maar ik kan me voorstellen dat dit de wat meer gepositioneerden waren aangezien er ook een ambulance bij kwam toen een ruiter half-dood lag. Dat zal in hele kleine gehuchtjes niet zo zijn.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Kok Buru - Polo met een dode geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:46

Is niet van vandaag of gisteren hoor deze tak van sport. Zit zelfs in een James Bond Film verwerkt }>
The Living Daylights als ik mij niet vergis.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-20 20:48

Morganlefay schreef:
Is niet van vandaag of gisteren hoor deze tak van sport. Zit zelfs in een James Bond Film verwerkt }>
The Living Daylights als ik mij niet vergis.


Ik hou niet van James Bond :o
Maar dat het een oud gebruik is lijkt me helder, echter kende ik het nog niet.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:52

Misselijkmakend hoe ze met die paarden omgaan zo

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:04

Sizzle schreef:
De mensen uit de docu hadden wel stallen en paddocks, maar ik kan me voorstellen dat dit de wat meer gepositioneerden waren aangezien er ook een ambulance bij kwam toen een ruiter half-dood lag. Dat zal in hele kleine gehuchtjes niet zo zijn.

Klopt, er zijn er zeker die (grote) stallen hebben, oefenbanen enz., die vaste trainers hebben, professionele sterruiters etc.
Je ziet ook filmpjes heel professioneel gefilmd met drones etc.

Dikke mercedes op de achtergrond.
Het is zoals gezegd een gebied met enorme contrasten.
En er zijn ook gebieden waar niet eens sprake is van “gehuchtjes”. Lastig voor te stellen hoe uitgestrekt het gebied is voor menig Nederlander. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:16

_Dracarys schreef:
Misselijkmakend hoe ze met die paarden omgaan zo

En toch zullen ze iets goed doen met hun dieren, want dit komt uit een cultuur en leefomgeving waar je zonder je paard ten dode opgeschreven bent.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:19

JoSav, wat interessant! Heel tof om zo eens een keer een uitgebreide uitleg te krijgen!

Devil take the hindmost..
“Why does death always come as such a shock to mortals?”


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frutsel05, Groetje, kimmetje26, petraaken en 93 bezoekers