ik heb zo'n medelijden met Gamble

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

ik heb zo'n medelijden met Gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 20:22

Vanmorgen werd ik gebeld door mijn bijrijder, Gamble staat zeer waarschijnlijk met een mega hoefzweer op stal. We kunnen hem er bijna niet uithalen ( hij gaat onderuit op drie benen) en badderen dus maar in zijn stal. Net geweest en zijn been wordt dus nu wel dik. Ik heb de hoefsmid gelijk gebeld maar als hij morgenvroeg niet heeft gereageerd toch maar gelijk de DA erbij om het open te laten maken. Gamble is absoluut geen piepkip, gisteren was er niets aan de handen en nu stokkreupel. Toen ik bij hem was schoten de tranen me echt in de ogen maar gelukkig is zijn honger nog sterker dan de pijn want de stal was nog niet open of koppie eruit om te kijken of er iets eetbaars op de grond te vinden was.
Iemand nog een tip tegen hoefzweren?
Groetjes Desiree


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:58

He bah zeg. Wat vervelend. Sterkte voor Gamble en veel succes er mee Ach gut

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:03

Open laten maken en dan een nat Betadinescrub hoefverband aanleggen, laat dat 1 of 2 dagen zitten zodat het vuil eruit kan trekken. Als de 'wond' helemaal schoon is een droog verband aanleggen en een paar dagen laten zitten zodat er geen vuil in kan komen... In ieder geval niet weken in soda, dat is te agressief. (deze wijsheid komt van een cursus EHBO voor paarden!) Succes ermee!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:15

Ja, inderdaad nat verband aanleggen en zijn voet in een soda bad zetten , zodat het los kan gaan weken.
En hij zal waarshijnlijk op zaagsel staan??
Het beste is dus om hem op stro te zetten!!
Mijn paard had ook regelmatig een hoefzweer en stond hij op zaagsel.
Nu hij op stro staat is er dus niks meer aan de hand!!

Succes!!
Als je nog meer wilt weten stuur je maar een pb'tje oke???

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:30

NIET in Soda Tooske...zie verhaal van Barmlerose....

Misschien dat jij dat wel doet maar das zekers niet een goede manier!!! Haha!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Genieten van mijn 2 prachtige dochters! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 13:42

Oeps wij zetten hem inderdaad ook in de soda, en hij staat ook op zaagsel. Ik weet dat zaagselpaarden gevoeliger zijn maar op stro kan hij niet ivm luchtwegklachten. Hij heeft er ieder jaar wel een maar in december had hij er ookal een dus ik hoop maar dat het toeval is. We laten het zsm open maken en dan betadine + watje erin en twee dagen rustig aan. Weet iemand de reden dat soda niet goed is, ik zie het zoveel mensen doen?
Groetjes Desiree

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:56

Mijn eerste paardje heeft ook een serieuze hoefzweer gehad, het onstekingsvocht spoot er gewoon uit toen de dierenarts het open maakte. Ze voellen zich al direct een stuk beter als het open is, twee dagen later mankte ze al niet meer. Ik had een zalf die ik de hoef moest smeren en die de zweer afdichte tegen vuil. En een paar dagen in een propere stal houden (stro).

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:58

Van soda word de hoef nog weker en dat is juist niet de bedoeling, de hoef gaat zo nog gevoeliger worden.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:05

Inderdaad (zie hierboven). Soda is te agressief, heel veel mensen gebruiken het helaas... Hoe is het nu met Gamble?

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:42

Op aanraden van de hoefsmid doe ik soda en het kan absoluut geen kwaad !! Soda is juist helemaal niet agressief!!
Inderdaad de hoef word er week van , maar dat moet juist zodat het gauw opentrekt.
En dan natuurlijk wel verband erom houden , anders word het vies!!

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:45

Badedas ( de groene ) kun je het ook gebruiken...
Werkte bij mijn paard goed!!
Suc6

Wienna-M - ZZZwaar
Djarin - L1
Alie Z

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:48

Wij doen er een watje in met groene zeep (driehoek shampoo). Verder geen verband erom heen.

Een tijdje terug had een paard een hoefzweer, die merrie ging er bij liggen, dat zag er ook zielig uit!
En laatst bij mijn eigen pony. Hij had duidelijk een hoefzweer, maar die zat nog te diep, die hoefsmid kon er nog niet bij. Hij moest nog een paar daagjes pijn lijden. Een aantal daagjes later kwam hij weer, hij liep niet echt kreupel meer. Maar hij was niet gevoelig, de tang ging erop... en geen centje pijn. Dan hoeft die dus ook niet open. Een dagje later liep meneer weer kreupel. Toen kon het er ein-de-lijk uit. Een hele opluchting. Is niet leuk om te zien dat je paardje pijn heeft, en je kan er niks aan doen, al is het zo onschuldig!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:54

Ik moest van mijn vorige veearts een hoefschoen met biotex vullen en hem daarin laten staan, maar aangezien hij de schoen binnen no time kaopt had gemaakt en zijn hoef 1 zachte klomp biotex was heb ik het de keer erna anders gedaan, nl zigzagwatten gedrenkt in biotex en dat fixeren met een verbandbandage

The thing I treasure most in life can not be taken away!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:58

Een hoefzweer laat ik bij voorkeur door de hoefsmid verwijderen,
die zijn sneller, veel handiger en een heel stuk goedkoper dan de dierenarts.
Ik zet ze ook altijd een paar dagen met hoefschoen in de soda.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:23

Je kan beter groene biotex nemen. Soda is inderdaad erg agressief. een paard hier op stal had een paar weken geleden ook een hoefzweer. ze hadden hem een paar nachten een hoefzak omgedaan met soda oplossing. op een gegeven moment stond het paard met een super dik been. hij kon er bijna niet meer op staan. in de kliniek kwamen ze erachter dat het soda naar binnen was geslagen. werd aangeraden nooit soda hiervoor te gebruiken.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:07

Hoefsmeden raden vaak soda aan. Maar geloof me: het is echt agressief! Zie hierboven. Betadinescrub met nat veband werkt echt het best en houdt de 'wond' schoon!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:13

Moet dat per-sé de Beradine-scrub zijn dan ?

Gewoon Betadine-oplossing of zalf klinkt logischer ? Lachen

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:05

O dat maakt op zich niet uit. Zalf is minder handig omdat het verband goed nat moet zijn. Als het maar betadine is, dat is het beste tegen wonden!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 01:32

Ik verwijder ze zelf. Na jaren op een bedrijf te hebben gewerkt met een zeer slechte bodem en dus gemid iedere week wel een paard met een zweer te hebben gehad, was ik het zat. En heb een fijn aan de veearts gevraagt hoe je dat deed.

Aangezien het niet echt moeilijk is, doe ik het dus meestal zelf, tenzij het heel diep zit.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 07:24

wees allert met een hoefontsteking.
bij mij was het ook opengesneden door de hoefsmid en dierenarts en toch binnen 24 uur tot de kies helemaal vol pus,
zijn lag op sterven maar heeft het op het allerlaatste moment gelukkig nog gered.
ik hoop dat het niet zo erg voor jou paard wordt Scheve mond

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 14:42

Inmiddels is de hoefsmid geweest, inderdaad een flinke hoefzweer. Wij moeten hem twee keer per dag 20 minuten in de soda doen, vrijdag kan waarschijnlijk het ijzer er al weer onder. Ik laat ook altijd liever de hoefsmid komen, Gamble heeft er vaker last van en hij weet hem altijd perfect te vinden. Hij keek weer wat beter uit zijn ogen maar het is nog wel pijnlijk.
Bedankt voor jullie reacties.

Fitza von Westerau en Wikelina

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:09

Zie je: daar gaan we weer... Hoe komen die hoefsmeden toch bij soda, terwijl het door hoogstaande dierenartsen zo afgeraden wordt....

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Colinda20, dolor, Floemii, Googlebot, Kopmeeuw, Miekie74, Mitch_Beauty, Muga, xoranlover en 114 bezoekers