Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:42

Puzzle is zeker te dik. Daarom mag hij ook 2/3 keer in de week aan het werk. ~~}>
Liever nu al licht aan het werk dan dadelijk op de kliniek vanwege koliek of hoevenbevangen zijn.
Hij is gelukkig al wel wat afgevallen. :)

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:52

Gewoon 5 dagen geen eten geven. Valt ie ook wel af! ~~}> :=
Elano was juist een beetje aan het afvallen. Ondertussen zijn we weer wat nieuws aan het proberen. Aangezien we meerdere landjes hebben, staan ze nu overdag op een land met gras en nacht bij de bunker met hooi. We konden ook 2 keer per dag hooi voeren, maar ik ben bang dat dat meer tijd kost dan overzetten en terug halen. Vooral omdat ze tot nu toe naar mij toe zijn gerend als ik ze roep en het op zijn max 100 meter lopen is van land naar land.

Want dat onbeperkt werkte ook niet. Hele bak nog vol en dan hinniken 'ik heb honger!!' En no way dat ze dat andere hooi nog opeten als je bent geweest.. Dat ze het onkruid laten liggen snap ik, maar gewoon goed hooi? >;)
Onkruid laten ze gelukkig nog steeds liggen, vinden we ook niet erg.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:09

Haha arm ding. :(:)
Hij staat wel op dieet, krijgt binnen niet heel veel en staat op het schraalste weitje wat we hebben.
Helaas wel alleen, maar hij vind het wel prima want hij kan weer lekker grazen.
Met graasmasker kreeg hij dat gewoon niet voor elkaar. :=

Toen ik ze aan huis had gooide ik er gewoon geen hooi bij tot de bak leeg was.
Op een geven moment eten ze het echt wel op. :))

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:02

Renske pff zilver ook al.. dik. Nahja liever dik de winter in dan te dun
Afbeelding
Jaa gewoon de ballen bij olivia :)

Puppy1128 gewoon de plastic ballen pakken! :D Bij ons is het helaas bevroren. Al wil ik morgen misschien even longeren. Ze is echt fris :wow:

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:17

Maar te dik is ook niet goed. :+

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:38

Hier ook liever iets te dik dan te dun. 1 Keer goed ziek worden en ze zijn dan goed opgewicht. Met te dun kan je nog harder je best doen om op gewicht krijgen. :')

Nou, Elano is ook aan het wisselen. 1 Van zijn voortanden zitten vrij los, hij vond het niet leuk dat ik eraan zat.. Maar er zat allemaal gras voor dus wilde de tand even schoon vegen. Gelukkig houdt hij nog wel van mij, hij liep daarna gezellig achter mij aan 'meer aandacht graag!' _O-

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:39

Ik heb Puzzle nog niet betrapt op wisselen zal morgen eens in zijn giecheltje kijken.
Morgen gaan ze beide in bad!
Bij Puzzle zijn benen en staart wassen en bij Olivia sowieso staart en manen.

BrightBren
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:48

Ik ben weer een tijdje heel stil geweest, maar lees wel altijd mee! Zo leuk om iedereen te volgen!

Met Bo gaat het hartstikke goed. Zoals het nu lijkt kan hij in het voorjaar verhuizen naar een pensionstal. Dit op dezelfde stal als waar hij nu in de opfok staat heel fijn!

Het plan is om dan lekker met hem te gaan werken vanaf de grond en van daaruit kijken hoe het loopt.

Afgelopen weekend ook even mijn nieuwe camera op Bo uitgetest!

Afbeelding

Afbeelding

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:22

Vreetzakken haha. Liever iets dikker de winter in idd. Maar té is nooit goed :p

Haha die kerstballen!

Lekker aan het wisselen!

Wat een droppie is Bo!

Vandaag ff geprobeerd voetjes te geven (voor) en als ik zijn been aantik geeft hij ze ongeveer direct. Maar als ik ze dan vastpak wilt hij hem eerst los trekken en dan (of gelijk al) gaat hij erop leunen en zakt hij dus door zijn benen.
Ik vraag me af of dit is omdat hij het misschien niet goed kent (hij zou wel bekapt geweest zijn), of dat het een beetje speels gedrag of zo is(net als hengsten met elkaar spelen dat ze ook wel eens door hun knieën zakken, dat hij het daarmee associeert). Dit wil ik oefenen voor de hoefsmid.
Ik bedacht nu gelijk te belonen voor het geven van het voetje en dus nog niet echt vastpakken/houden. Zou dat een goede manier zijn?

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:07

Ik denk dat die het gewoon nog niet goed snapt en zou lekker blijven oefenen. Ik probeer elke keer zn hoeven uit te krabben als ik er ben en hij snapt het steeds beter..

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:21

Het is niet dat hij op mijn hand gaat hangen en langzaam zakt, hij gaat gewoon gelijk door zijn knieën, ook zijn andere volgensmij. En dan niet alsof hij valt, maar opzettelijk.
Nu was het wel in het donker hoor en ik kan het zelf niet zo goed zien vanaf zo dichtbij natuurlijk haha.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:53

Leuke fotos van bo! Wat heeft hij een mooi sprekend hoofd :)

@aurelia, ik heb wel eens vaker gehoord dat paarden dit doen, ookbij de hoefsmid. Jack had/heeft ook heelveel moeite met het geven van voetjes. Ik werk met clickertraining en dat gaat heel goed. Ik heb eerst geoefend dat ik zijn benen mag aanraken en dat hij dan stil blijft staan ipv wegloopt of zijn been weg trekt. En nu ben ik bezig met het vragen van een voetje. Eerst was alleen optillen al belonen en nu hou ik zijn voetje echt vast en moet hij m steeds iets langer omhoog houden voodat hij zijn beloning krijgt. Vooral het balans houden op 3 benen is lastig voor zo’n jong paard.


Jack is ook iets te dik, het is al wel wat minder geworden heb ik het idee. Als het echt winter wordt zal hij zijn reserves nog wel wat meer gaan gebruiken denk ik :+

Afgelopen weekend geoefend met balkjes, voor het eerst 2 balkjes achter elkaar en meneer stapt er zo overheen en trekt daarbij een heel verveeld gezicht :Y)
En hebben jullie wel eens een paard gezien die zijn wei niet ín wilt? Nou ik heb er eentje hoor :)) Jack heeft er een handje van om net voor de opening van de wei stil te blijven staan en dan niet verder te willen lopen. Of soms precies in de opening zodat ik het hek niet dicht kan doen :')
Ik denk dat hij misschien een keer een tik heeft gehad van het stroomdraad en dat hij er niet goed langs durft.

Ook heb ik het idee dat hij weer een beetje in de groei is, zijn kont lijkt wat in de lucht te zijn gegaan.

Ik wil ook een keer naar zijn tanden kijken, maar het lukt mij nooit om zijn lippen opzij te doen. Hij trekt dan zijn hoofd weg en dan ben ik te klein :') Dus als iemand nog tips heeft hoe je dat aan kan leren hoor ik het graag!

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 08:40

lekker foto's van bo
Aurelia klinkt als een paard die het gewoon nog niet snapt Kallistos heb ik zelf gefokt en vanaf een paar dagen al voetjes opgetild die doet het ondertussen al net zo makkelijk als een volwassen paard. maar helaas gebeurt dat met de meeste veulens niet.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:23

Pepper ging altijd zitten als ik zijn voorbenen wilde optillen. Inmiddels doet hij het gewoon heel netjes als ik erom vraag, dus bij ons was het een kwestie van oefenen.
Als hij wilde gaan zitten hield ik zijn been gewoon net zo lang vast tot hij weer normaal stond en dan belonen. :)
Gisteren is de smid weer geweest en dat ging ook weer heel netjes, hij verloor maar 1x zijn balans! (Pepper he, niet de smid :)) )

noor14

Berichten: 740
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:15

Haha die kerstballen in Zilver haar manen zijn echt super leuk!
Je brengt me op ideeën haha.

Met het voetjes geven is mijn ervaring gewoon volhouden en idd niet loslaten als ze gaan hangen.
Dan gaan ze het vanzelf snappen.
Natuurlijk niet te lang vasthouden omdat ze het nog lastig vinden.

Hebben jullie paarden ook zo'n lekkere dikke wintervacht? :)
Dex is trouwens niet te dik, maar gelukkig beter op gewicht dan de vorige winter!
Toen was het echt een uitdaging om hem niet te dun te laten worden.
Denk toch dat hij nu minder hard groeit en dus meer energie over houdt.
Ik doe eigenlijk helemaal niks nu met hem, alleen maar voeren.
Kijk wel al uit naar volgend jaar om met hem aan de slag te gaan.
Maar voor nu gewoon naar hem kijken vind ik al genieten.

Hoe ging het badderen Renkse?
Heb je koud of warm water gebruikt?
Hoop dat laatste, tis zou koud buiten :brr:

Zijn er nog mensen hier waarvan de paarden 24/7 buiten staan?

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:18

Warm water ja, haha.
Met koud had ik ze niet gewassen. :brr:

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:21

Noor: haha ja Pepper is een soort ijsbeer nu! Als ik mijn hand op zijn vacht leg, verdwijnt mijn hand bijna haha. Haren zijn wel een paar cm lang
Afbeelding

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:51

Miles heeft eigenlijk helemaal geen dikke vacht. Maar die staat ook onder een deken zodat hij schoon blijft :+ Hij staat 24/7 buiten, maar met schuilstal.

Wat een mooie foto van Pepper! Die pluk gras :')

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:00

Pepper staat zonder deken en savonds en snachts op stal.

Dankje! Ik vind het nog knap dat de fotografe foto's heeft weten te maken waar hij geen eten in zijn mond had, want hij stond elke keer als ik het touw liet vieren weer met zijn kop in t gras :+

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:01

Jorie is nog steeds te dun desondanks dat ie er wel rond uitziet. Maar hij begint alweer bij te trekken. Het bevalt me alleen niks dat ie wondjes in zijn vacht krijgt en dus ruig in de vacht is. Riekt naar luizen, maar heb ze nog niet kunnen ontdekken. Misschien eens preventief sebacil erover. Tijdens de kou afgelopen weekend:
Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:16

@bright
Huh, verhuizen naar dezelfde stal? Of is de stal zowel opfok als pension, maar apparte gedeeltes?
Overigens, al het andere paard gezien op foto 1? _O-

@aur
Kan goed zijn dat hij het niet (goed) kent of weinig balans heeft. Ik zou eerst zorgen dat hij het 'normaal' geeft (dus niet dat je straks een gebroken neus of been hebt ofzo). Daarna het 'optillen en vasthouden'. Om vervolgens steeds wat langer vast te houden. Ook goed kijken dat ze wel goed staan. Elano kan keurig op 3 benen staan, maar niet als hij uit evenwicht staat. :P

@annik
Elano wilde bij de andere stal het land niet meer in in de middag. Het eten was dan op en in stal wist hij dat er eten ligt.. Met veel geduld en moeite kreeg ik hem er dan weer in.. Maar echt niet dat hij het leuk vond. :n
Stroom kan idd ook een groot ding zijn voor paarden. Enig idee hoe het is om een tik te krijgen?

@noor
Hier wel een mooie wintervacht hoor. Op 2 strepen na. _O-
Erg fijn dat Dex beter op gewicht is. Zeker met winters + eventueel ziek worden is het niet fijn om een wat dunner paard te hebben. Al kunnen jonkies ook dun lijken. Zijn ze soms erg goed in! Hier staan de paarden 24/7 buiten. +/- 6-10 uur op het ene land met gras en de rest van de dag staan ze met hooi en schuilstal. Dus wel iedere dag overzetten. Maar ondanks dat scheelt het enorm veel tijd.

@Frum
Dat koppie met de pluk gras, geweldig! <3

@Fen
Wondjes? Misschien rainrot? Kan geloof ik ook 'wondjes' maken dacht ik?




Hier nog niet veel gedaan. Alleen overgezet van land naar land. Zometeen haal ik ze weer op voor het donker is. Gister kwamen ze aangerend, heerlijk als je niet dat hele rot end hoeft te lopen.. En dat terwijl ze daar gewoon meer dan genoeg gras hebben! :D
Ik loop dan gewoon met alle 3 gelijkertijd. Geen zin om 3 keer te lopen en gaat prima zo. Behalve dat 2 denken 'JEEE ETEEHH' en Elano denkt 'nah, we hebben alleeee tijd'. Gelukkig wil mijn moeder in de middag/avond wel helpen met overzetten. Heeft zij Elano en kan ik gewoon doorlopen zonder 10 meter lange armen te krijgen. Hij vind de scootmobiel dood normaal, dus het kan ook gewoon allemaal. Mocht ik dus ooit in een scootmobiel belanden, hoef ik mij daar iig geen zorgen om te maken. :')

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:57

Hha 2 balkjes is too easy voor Jack. Apart dat hij de wei niet in wilt haha. Gekkerd. Ik kan bij Nado ook niet kijken in z'n mond. Hij trekt idd ook z'n hoofd weg. Weet wel dat hij aan het wisselen is want bij de keuring werd ie verdoofd (of hoe dat heet) en toen zag ik dat er een tand uit was haha.

De mijne heeft ook een beste wintervacht :D gelukkig. Hij staat ook 24/7 buiten :j

Oh dat is wel vervelend Fen, helemaal als je niet weet wat het is.

Haha puppy, ideaal!

Vasthouden als hij gaat hangen gaat hem niet worden, hij hangt niet een beetje op je hand maar laat zich volledig door zijn (voor) been/benen zakken. En 440kilo, dat kan ik nét niet tillen :P
Hij geeft zijn voet normaal. Dat wel gelukkig, maar het is exht zodra ik hem vastpak.
Op de keuring heeft de smid trouwens ook wat aan zijn voorhoeven gedaan, toen was hij verdoofd dus half van de wereld. Daar viel hij dus bijna om op 3 benen, maar was wel totaal anders dan dit. Hier laat hij zichzelf gewoon zakken.
Ik denk dat ik gewoon voor het geven van het voetje moet belonen en dan als ik hem een halve seconde vast mag houden, en dan een hele seconde, etc etc. Ik hoop dat dat werkt.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:06

Aurelia , misschien hard ,maar laat hem eens vallen. Zeer grote kans dat hij er zo van schrikt dat hij het nooit weer doet. Ik vind hangen een beetje respectloos :o zilver deed dat ook maar die prikte ik met de vinger op haar buik. Die schrok daar van en ging dan super op 3 benen staan.

Zilver heeft een dunne vacht. Moet ook echt een deken op. Helaas is vandaag deken nummer 2 gesneuveld..
Afbeelding

Puppy1128 super lief dat ze naar je toe komt rennen. Zilver doet dat 3 meter. Dan wacht ze gerust :+ en al scootmobiel proof. Gaaf :D

Fenna ziet er goed uit! Worden ze direct zo volwassen van :) met tuig op.

Mooie fotos frummels. Wel erg raar van zijn beenstand ineens.. weet je hoe dat komt?

Renee kan dat? Een tinker in de winter zonder dikke vacht? :D Nice haha

Hihi leuk he noor! Had ik even zin in :P

Annikoe weide misschien vol plassen? Dan wil mijne inderdaad ook niet :+

Prachtige fotos brightben haha die fotobom :P

Lekker warm water renske. Zilver heb ik laatst de staart gewassen met droogshampoo. Conclusie. Werkt niet :')

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:24

Ik laat hem ook vallen :P ga mijn rug niet verpesen om zijn gewicht omhoog proberen te houden. Boeit hem niks, hij is sowieso niet snel onder de indruk van iets. Hij staat binnen 1 seconden weer recht.

Ooooooh die strik <3 kerstpaardje!

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:43

Ik zou hem inderdaad ook laten vallen. Meteen hard aanpakken. Mijn oudere pony weet dat het halster knapt als hij gaat hangen en dat geeft zoveel problemen.

Zilver zit echt kort in het haar! Miles is nog wel enigszins fluffy. Heb hem net weer gelongeerd maar eigenlijk longeerde hij mij :+ wat een ramp. Wel voor het eerst een singeltje om en dat vond hij ook spannend. Ik vraag me af of het overbouwde nog ooit goed komt :')

Afbeelding