Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:04

Jorie is in september nog geweest en als ik zijn tanden vergelijk met die van Alex heeft ie nog niks gewisseld. Hij is nu bijna 2,5 jaar, ik weet ook niet precies wanneer ze horen te wisselen. Hij begint nu overigens de lange lijnen ook steeds beter te snappen, ik heb hem vandaag dat even weer laten doen. Morgen is weer een longeer of met Alex meelopen dag voor hem. Hij heeft nu als schema vanaf vrijdag dit gedaan, longeertraining 20-30 minuten, lange lijnen 15-30 minuten, met Alex mee 30-45 minuten, gisteren rust en vandaag 20 minuten lange lijnen. Eigenlijk wil ik de lange rondes naast Alex beperken tot 1 keer per week, alleen hij heeft zoveel energie. Hij kon vandaag ook niet fatsoenlijk stappen :roll:

Himalaya zit toch alleen maar natrium in? Hier alleen een rode baksteen voor koeien van de welkoop, hun mineralen krijgen ze wel via het oerbalans poeder en de metazoa brokjes.

Alex en Jorie <3


Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:12

Fenna: Pepper is in oktober geloof ik begonnen met wisselen. Hij was toen 2 jaar en 6 maanden. :) Geloof dat het gebruikelijk is tussen de 2,5 en 3 jaar.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:19

Ik zou wel gaan opletten dat je niet te veel met hem gaat doen Fenna.
Hij is pas 2 jaar, en je hebt hem toch al flink aan het lopen.
Puzzle loopt ook 3x per week, maar dan maar 15 a 20 minuten max.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:44

Vind het zo leuk ok te zien wat andere met de paarden doen. Kofu heb er een handje van om achteruit te gaan als het hem te lastig word. Heb vandaag voor het eerst na de verhuizing wat met hen gedaan. zijn 1ste keer poging gedaan om te longeren. Hij begreep het redelijk! Echter als die aan de kant van de paarden was wilde die weer stoppen en in ze achteruit dus nadat die 1 rondje goed door heeft gelopen ben ik gelijk gestopt en hem gaan belonen. Dus dit kan ik vaker gaan proberen! (Deze sessie was max 5 ninuten hihi)
En nog een leuke homo foto met ze roze hoofdstel :o
Afbeelding

Kofu & Chica (en Rosa)

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:32

Ik vind drie keer per week al pittig hoor. Ze zijn nog zo jong en hebben nog heel hun leven voor zich... Ik wil nu even dat hij het longeren kent en that's it.

Wat een mooi hoofdstel!

Ik heb Miles gisteren nog letterlijk zes rondjes aan de lijn laten lopen en hij brak niet uit, dus hij mag weer even met vakantie :) Probleem ligt ook bij mij, hij is zo ongelofelijk gevoelig en als ik iets te veel push met mijn lichaamstaal raakt hij al in paniek. In combinatie met zijn lompe gedrag werkt het niet altijd even soepel. Maar gelukkig hebben we nog tijd zat.

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:42

@rene; ik ben indd ook begonnen puur om hem te leren wat het is.

Kofu & Chica (en Rosa)

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:59

Ik heb Puzzle aan het werk omdat hij echt te dik is.
Voorheen kon ik lekker een stukje gaan fietsen, lekker recht uit lopen.
Maar dat gaat nu helaas niet meer.
Ik heb nu eenmaal 2 rassen die snel dik worden.
En te dik vind ik ook te gevaarlijk, en is ook niet gezond.
Als ik zie dat hij dadelijk flink wat kilo's kwijt is gaat hij ook weer terug in het werk. :j

Gisteren weer een keer met het mentuig op laten lopen, hij heeft er normaal geen probleem mee, maar nu ging hij toch een flinke partij aan het bokken. :=

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:00

_Reneee schreef:
Ik vind drie keer per week al pittig hoor. Ze zijn nog zo jong en hebben nog heel hun leven voor zich... Ik wil nu even dat hij het longeren kent en that's it.


Dat is ook mijn mening :j Met Pepper begin ik nu met wandelen en af en toe wat grondwerk. Dat laatste had en heeft hij wel nodig. Dingen als stilstaan, vaststaan met poetsen, voetjes geven en uit mijn persoonlijke ruimte blijven had hij nog nooit van gehoord. :') Gaat nu wel veel beter gelukkig.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:08

Ik ben vooral bezig met haar van alles te laten zien en netjes meelopen. Dat is fysiek niet belastend maar mentaal natuurlijk wel.
Verder kan ze buiten op het weiland haar energie wel kwijt. Af en toe even sprinten en de boel op stelten zetten.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:17

Miles speelt met mijn hengst dus die kan zijn energie ook wel kwijt :+ Verbrandt hij ook meteen wat kilo's haha.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:22

Jorie wandelt al vanaf veulen leeftijd bijna wekelijks dus verkeer is voor hem al gewoon. Ik pak nu heel erg het lange lijnen op zodat het sturen ermee er al opzit. Zodra ik merk dat ie aan het wisselen is, houd ik daar namelijk weer mee op en dat is eigenlijk ook alleen maar mentaal werk. Verder was zaterdag het longeren de eerste 10-15 minuten echt ongecontroleerd rondrennen. Dat moet eruit, hij moet gewoon leren dat ie eerst netjes moet stappen zonder te grazen en dan stemcommando's oefenen en daarna mag ie misschien even rondrennen. Zodra hij dat netjes stappen doet, gaan mijn longeersessies terug naar 1 keer per week. Het rondje met Alex bestaat overigens uit 20 minuten draf en de rest van de tijd is of stappen of stilstaan, maar zijn conditie is hoog genoeg om onderweg ook nog eens met Alex te gaan lopen klooien. Dus hij staat nu puur even op 2 keer per week longeren en 2 keer per lange lijnen zodat ie het even snapt en zodra hij het snapt of begint met wisselen gaat het lange lijnen eruit tot aan mei en zodra hij het longeren snapt, gaat dat terug naar 1 keer per week. Verder wandel ik dan ipv het lange lijnen 1 keer en pak ik de schriktraining af en toe vijf minuutjes er dan bij. Dus dan doet ie drie tot vier keer iets per week.


Jorie komt niet meer op het weiland, vind gras nu te gevaarlijk voor hem, dus hij moet het doen met een maatje dat liever niet speelt in een paddock van 12 bij 8. Oftewel hij is heel blij met het rondje meelopen naast zijn vriend. En ook tijdens normaal wandelen, pak ik de galop even mee.

Alex en Jorie <3

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:34

Mijn 25-jarige rent de eerste 10 minuten van het longeren nog steeds als een debiel rond. Ik dacht dat dat normaal was? :+ Vind ik juist alleen maar leuk. Mijn hengst bokt de eerste paar rondjes ook flink. Is voor mij een teken dat ze goed in hun vel zitten. Zolang ze het met het wandelen maar niet doen, maar dat is nooit een probleem geweest gelukkig. Kwestie van opvoeden :')

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:38

Puzzle kent gewoon netjes alle commando's en stapt meestal ook gewoon braaf los. :))
Mijn vorige paard idem dito.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:20

Puzzle is helemaal op zijn gemak in zijn nieuwe stalletje.
Afbeelding
Kon er ook zo bij gaan zitten. :+:

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:01

Lief zeg! <3

Hopelijk went Pepper ook zo snel volgende week..

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:23

Hoi!
Ik kwam dit topic tegen, en het leekt me wel leuk om te volgen om te zien wat jullie allemaal met jullie paardjes doen :D
Mijn eerste paardje komt over 2,5 weekjes ongeveer mijn kant op, hij is van mei 2015.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:08

Welkom aurelia!
Vertel eens wat meer over je nieuwe aanwinst. :D

Ik heb van jut en jul nog een jaaroverzicht gemaakt. :)
Ben benieuwd of Puzzle deze winter weer zo donker wordt. :=
[EJL-ITP] Het 2017 van Puzzle en Olivia

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:38

Hi Aurelia, welkom! Ik ben benieuwd naar je paardje :)

Wat een onwijs schattige foto van puzzle, hij heeft er zo'n knap koppie op zitten <3

Ik ben vandaag weer übertrots op Jack, wat is het toch een geweldig paard. Vandaag voor het eerst geoefend met vast staan, ik heb dat nog nooit met hem gedaan :o
Hij bleef heel braaf staan en wanneer hij weg probeerde te lopen en er kwam spanning op het touw wist hij zelf de druk eraf te halen. Ik had het touw gewoon een keer om de paal heen geslagen en het uiteinde gewoon vast zodat ik het touw een beetje mee kon bewegen mocht dat nodig zijn.
Vervolgens kwam er (in het donker) heel laag twee van die grote helikopers overgevlogen, echt recht boven ons langs. Zijn weidemaatje stond in de bak en die flipte, maar Jack bleef gewoon braaf stilstaan <3

In de bak nog even zijn benen mogen strekken en even zijn bewegingen geshowd, ik ben geen kenner, maar het ziet er niet slecht uit vind ik (voor een vuilnisbakkie) :)) Ik zal eens kijken of ik het een keer kan filmen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:46

Afbeelding

Plastic zak maakt duidelijk geen indruk!
Helaas is de foto onscherp want ze was druk met dingen ontdekken die interessanter waren.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:57

Alex die doet alleen debiel de eerste galop en als ik hem wat aanmoedig, dat verwacht ik later ook van Jorie, anders gaan ze ook zo de eerste 10 minuten voor de wagen denken dat ze even debiel mogen gaan galopperen, omdat de stemcommando's gelijk zijn.

Wat braaf van Jack, Annikoe. Heerlijke koele kikker dus!

@Fransje, volgens mij heeft die belangrijkere bezigheden dan die plastic zak hihi :')

Wat heeft Puzzle toch een leuke deken, die is er helaas niet in Alex zijn maat <3

Alex en Jorie <3

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:05

Ik reageer morgen even op iedereen maar eerst hier een vraag:

Jack is vandaag door de wei gerend en zag door het kroos de sloot niet.. hij is dus in de sloot gevallen en met longeerlijnen hebben mijn staleigenaar en stalgenoot hem er uit getrokken. Ze hebben hem op stal gezet met wat hooi en water omdat het vannacht koud word.. ze hebben de ademhaling en pols etc. Gecheckt en die was goed (stalgenoot is dierenarts in opleiding gelukkig)
Nu stond hij dus nat op stal en tegen de tijd dat ik er was was het hek al op slot -O-

Hebben jullie tips voor mij? Is een vitamine spuit een goed idee, of een dekentje? (Hij staat tot nu toe elke winter 24/7 buiten en heeft dus al een flinke vacht)

Morgen ochtend ga ik vroeg en gelijk de temperatuur meten. Zodra hij maar iets koorts heeft of zichtbaar niet lekker is bel ik de dierenarts :=
Ben bang dat hij slootwater binnen gekregen heeft omdat hij een snoekduik er in maakte..

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:20

Het is een PRE hengst, wordt nog geruind. Nog enorm puppy en er mag wat meer vlees aan haha maar dat komt goed met de tijd :D hij is nog jong.
Hij komt ongeveer over 2,5 week bij mij.
Fototje hier te vinden, zit nu op mobiel :p [PP] [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII
Alleen zijn naam ben ik nog niet over uit. Vond hem niet zo leuk, maar nu ook wel weer aan gewend. Maar het is geen handige roepnaam ook met 4 lettergrepen: Des-ti-na-do

Wat goed van Jack!! Fijn dat ie zo braaf is! Slimme manier ook, ik zat al te denken hoe ga ik dat nou oefenen.. iig een touw met paniekhaak.

Ooh geweldig fransje _O-

Ooh jeetje Ziva, dat is schrikken! :oo fijn dat je stalgenootje kon checken. Ik weet het niet, zou even kijken hoe hij is idd. Ik hoop dat hij morgenochtend er vrolijk en goed bij staat alsof er niks is gebeurd.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:24

O jeetje, die Jack.. Denk dat het belangrijkste is om zijn temperatuur in de gaten te houden en kijken of hij niet gaat hoesten. Hij heeft nu tijd om rustig op te drogen dus misschien loopt het allemaal wel gewoon goed af.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:33

Leuk Aurelia, een Spanjaard! Mijn guppie is ook Spaans, is ook in Spanje geboren, maar zonder vol papier. Ze is waarschijnlijk kruising PRE maal Lusitano.

Annikoe, wat goed van Jack!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:40

xZiva, hij is een shet toch? Als ie nu maar droog staat en genoeg hooi heeft om van binnenuit warm te worden dan komt het wel goed. Dan zijn ze algauw droog op de huid en dan is er niks meer aan het handje. Jorie is momenteel ook echt een natte dweil, lijkt net of heeft hij in een sloot gelegen. Maar hij gaat gewoon bewust in de stromende regen buiten staan, als ik dan haren opzij veeg, is de huid wel droog. Die vacht heeft echt een ongelooflijk goeie werking qua vocht bij de huid weghalen. Inderdaad wel in de gaten houden qua temperatuur, want slootwater kan echt ongelooflijk veel verkeerde bacteriën bevatten.

Alex en Jorie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers