Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:31

Jorie is heel erg luchtig en maar goed ook, hij begon wondjes en warmtebulten te ontwikkelen dankzij de vacht. Op deze foto enigszins toonbaar, het scheerapparaat heeft een beetje z'n beste tijd gehad. Dus ik scheer elke dag een stukje. Maar het ding kan maar 5 cm en laat dan de haren alleen maar meetrillen ipv ze af te scheren. Gewoon bot geworden gok ik.
Afbeelding

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:45

Misschien inderdaad dan een slim plan om Zilver eerder naar de keuring te doen dan inderdaad. Je kunt het maar vast gehad hebben! Ik denk dat ik met Miles dit jaar ook naar de keuring ga, dan kan z'n pa preferent worden :)

Kun je dan niet gewoon je messen laten slijpen Fennadev?

Zo te zien hebben ze het naar hun zin biancalaylo!

Wat doet Elano het goed zeg! Fijn hè als ze zo braaf zijn <3

Vandaag is de zadelpasser geweest! Ben voor de Freemax western gegaan, zit echt als een huis en op Miles lag het ook heerlijk. Ik was echt bang dat hij te rond, te kort en te breed zou zijn, maar niets bleek minder waar. Hij was ook weer heerlijk met rijden, was pas de derde keer dat ik er echt op zat en hij gaf geen kick :+ Niet eens gelongeerd ofzo, gewoon hop, wegrijden. Zadelpasser vond hem ook erg volwassen tonen, ook qua gedrag. Hij vindt het allemaal de normaalste zaak van de wereld.

Nu wachten tot het zadel geleverd wordt en dan kunnen we écht aan de gang. Ben van plan hem dan met bosal op te pakken, ben benieuwd hoe hij dat gaat doen. Stuur zat er vandaag al een stuk beter op en ook de rem leek te werken. Gaspedaal is wel nog wat gevoelig :+

Braaf wachten <3
Afbeelding

Afbeelding

Deze is het geworden:

Afbeelding

Z'n pa maakte ondertussen een broertje of zusje :+
Afbeelding

Hij was er wel moe van :Y)
Afbeelding

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:58

Exact zelfde zadel als ik, incl. De pad (heb ook nog donkerblauwe erbij). Staat hem goed hoor :j

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:22

Mooi zadel, staat hem goed! Fijn ook dat hij zo braaf was :j

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:40

Vandaag even gewandeld :D

Afbeelding

Afbeelding

Hij vond de hengst van de buren wel interessant :')
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13973
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:14

Renee heerlijk even wandelen. Hij heeft nog wel een pak haar zeg.
Leuk compliment van je zadelmaker! Staat ook erg mooi! Haha direct seksuele voorlichting voor Miles :+
Precies! En ze is zo mooi zwart nu ook. Nu nog beetje minder dik :Y) Leuk! Vind keuringen altijd een leuke gezellige maar spannende beleving :j

Fenna mooi weer zo kaal! Messen even slijpen?

Puppy haha heb haar streng toegesproken. Ze was daarna spontaan niet meer hengstig. ~~}>
Haha die vlecht was een dag later er al uit. Ik ben er zo slecht in.
Super goed van Elano!!

Bianca fijn dat ze er niks om geeft. Zo worden ze ook mooi verkeersmak! Heerlijk weer buiten. Hoop dat hij snel weer goed in zijn vacht zit.

Fransje vervelend he dat hengstig zijn. Ben blij dat Zilver weer klaar is.

Zilver ben ik dus aan het oppakken met longeerwerk voor de keuring. Ze loopt 3x per week 25 minuten aan de longe voorwaarts en laag. Zodat ze de rug en buikspieren goed gebruikt. Dinsdag donderdag en vandaag getraind. Donderdag ook even op het blok en grasjes eten :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Was na het longeren. Vandaar mijn creatie haha

Vandaag weer getraind. Voor het eerst eens fijn. Ze is altijd zo druk en kan niet normaal haar rondje lopen. Vandaag was ze er eens serieus mee bezig :j
Afbeelding
Ben ook bezig met een menwagen opknappen waar zilver zo voor komt. Moet wel weten hoe het staat :)) Ohja. 1 velg is al gespoten :+
Afbeelding
Zilver is wat dik, opzich niet vet maar wel een hangbuikje. Ze staat nu op zaagsel. Ook krijgt ze haver bijgevoerd. Vandaag was haar "laatste" dag buiten. Ik hou haar 2 weken binnen voor de keuring. Een beetje tegen mijn zin in. Maar ze heeft gelukkig een grote stal met veel uitzicht en met haar koppie gewoon lekker buiten. Bij de Friezen moeten ze helaas bijna de knieën in de neus kunnen stoppen willen ze hoog beoordeeld worden. Ze moet goed fris zijn op de keuring. Vorig jaar was ze wat lauw. Zou zonde zijn als we het Sterpredicaat mislopen, dan moet ik nog een keer :=
We zijn op dit moment weer druk met dekkingen en alles veulen klaar maken voor volgend jaar. En de camera dus ook. Nu kan ik zilver stalken <3
Afbeelding
Maandag komt ze rondom op ijzers en deze week gaan we aan de hand oefenen op mijn werk. Nog maar 2 weken !!

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:56

Hengsten worden is nu eenmaal part of the deal als je een merrie hebt.. Meestal vind ik het niet zo erg, maar als ze van die plannen en krijgen..

Moet Zilver nu twee weken binnen blijven met krachtvoer om op de keuring bijna uit haar plaat te gaan, zo heet?
Haal je haar er wel dagelijks uit of alleen die 3 keer per week om te longeren ( of vliegeren als ze echt heet wordt)?

Ik heb altijd bloedwaarden die van zichzelf snel heet zijn, volgens mij ontploffen die bij stalrust icm haver :=

Heb het nogal druk dus buiten een borstel, korte wandeling en laten grazen geen dingen met Joya ondernomen. Ze komt tegenwoordig wel vaak in galop naar mij toe van achteruit het weiland! Te lief, blijven ook vaak voorbijgangers staan om te kijken. *\%/*

Kabayo

Berichten: 13973
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:21

fransje23 schreef:
Hengsten worden is nu eenmaal part of the deal als je een merrie hebt.. Meestal vind ik het niet zo erg, maar als ze van die plannen en krijgen..

Moet Zilver nu twee weken binnen blijven met krachtvoer om op de keuring bijna uit haar plaat te gaan, zo heet?
Haal je haar er wel dagelijks uit of alleen die 3 keer per week om te longeren ( of vliegeren als ze echt heet wordt)?

Ik heb altijd bloedwaarden die van zichzelf snel heet zijn, volgens mij ontploffen die bij stalrust icm haver :=

Heb het nogal druk dus buiten een borstel, korte wandeling en laten grazen geen dingen met Joya ondernomen. Ze komt tegenwoordig wel vaak in galop naar mij toe van achteruit het weiland! Te lief, blijven ook vaak voorbijgangers staan om te kijken. *\%/*

Ging vorig jaar prima. Toen was ze eerder sloom dan heet . Toen kreeg ze 2 kilo krachtvoer en 1 kilo haver. Ze krijgt nu minder haver en wat meer stalrust. Ze gaat niet zo snel uit haar plaat. Al helemaal niet op de keuring met kundige jongens aan de andere kant van het touwtje . Aan de longeerlijn is ze gewoon altijd braaf. Alleen de eerste 5 minuten nooit :+ Komt wel goed en tis maar voor eventjes

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:50

Denk dat mijn arabier op zal stijgen bij 3 kilo krachtvoer :D

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:14

Pfoe, ik vind dat wel pittig hoor. Mijn hengst is ook naar de keuring geweest, maar ik heb hem niet binnen gehouden ofzo. Dat is het mij echt niet waard, dan maar een iets minder hoge score hoor :o Paard moet ook gewoon een normaal leven hebben. Ik ging naar de keuring van het ministamboek en daar heb je mensen die hun paardje de dag voor de keuring niks te eten geven en op de dag zelfs soms geen water, zodat ze echt helemaal opgetrokken staan. Belachelijk vind ik het. En dan de neuzen helemaal kaalgeschoren met een scheermes -O-

Maar aan de dikke kant? Ik vind haar juist precies goed, ik zie ook geen hangbuik ofzo :') Al die slanke Friezen van tegenwoordig, dat hoort toch helemaal niet bij het ras? Vroeger waren ze ook allemaal nog zo zwaar gebouwd, vind het echt jammer hoe dit ras zich ontwikkelt... Vind het mooier als ze wat meer massa hebben.

BrightBren
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:45

@biancalaylo wat fijn, hoe gaat het nu met je paardjes?

@Renée dat ziet er al goed uit zeg, miles pakt het allemaal goed Op!

@puppy ik vind elano echt zo'n knapperd, echt een mooie kleur heeft hij ook!

@kabayo bedankt! Bo is een Nrps(bright speed X ed King Hill X rockefeller)
Wat doet zilver het allemaal al braaf zeg. Ze oogt echt al volwassen. Wat is haar stokmaat?

Vorige week heb ik mijn eerste "les" gehad met Bo en vandaag mijn huiswerk geoefend. Soms is het nog wat spannend allemaal maar verder zo braaf en lief!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:32

BrightBren schreef:
@biancalaylo wat fijn, hoe gaat het nu met je paardjes?

@Renée dat ziet er al goed uit zeg, miles pakt het allemaal goed Op!

@puppy ik vind elano echt zo'n knapperd, echt een mooie kleur heeft hij ook!

@kabayo bedankt! Bo is een Nrps(bright speed X ed King Hill X rockefeller)
Wat doet zilver het allemaal al braaf zeg. Ze oogt echt al volwassen. Wat is haar stokmaat?

Vorige week heb ik mijn eerste "les" gehad met Bo en vandaag mijn huiswerk geoefend. Soms is het nog wat spannend allemaal maar verder zo braaf en lief!

[ [url=m/K6wTox.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eMwGAG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ckGDfE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JhrI1Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3



Knappaard!!

En ja gaat erg goed, kleine week op de wei en hij trekt echt snel en goed bij!
Afbeelding
Moeders ook alleen die is niet zo fotogeniek hahaha

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:52

@fennadev
Jeetje, wat een kleur verschil zo zeg!

@renee
Gaaf zadel zeg!
Van dat keuren en buiken optrekken snap ik ook niet.. Ik zie het ook wel eens bij verkoop foto's en dan denk ik altijd: Zit er wel voer in hun buik?! %)

@kab
Hele mooie afdruk op Zilver. :')

@brightbren
Die eerste en laatste foto <3

@biancalaylo
Lekker donker kleurtje onder die lichte vacht zo te zien. :D


Hier met Elano nog een keer geoefend achter, nadat ik naar de schoenmaker was geweest om extra gaatjes te laten prikken in de hoofdstellen. Dit keer was mams niet mee, dus in mijn eentje bezig geweest. Oftewel, Elano moest de hele tijd voorop! Eerste rondje ging echt super, alsof hij nooit anders deed. 2e Rondje vond hij het wel best en wilde weer gras eten. Volgende keer dus maar richting de straten, meerdere rondjes parkeerplaats vind Elano niet zo heel leuk blijkbaar. Verder nog gewandeld, was hij weer een blij ei. Eindelijk weg van die vreselijke parkeerplaats. _O-
En Elano tovert nog lekker door.
Afbeelding

Ik wil kijken of ik deze week nog kan fietsen met hem, ligt eraan hoe warm het gaat worden. {:}

Kabayo

Berichten: 13973
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:33

Fransje
Zag dat ik niet gereageerd heb haha. Maar hengstig worden is geen probleem uiteraard. Heb thuis 6 merries en had er 8. Dus moet ook niet klagen :+ Maar het is soms wel een vieze bende.
En een arabier en een fries is natuurlijk een wereld van verschil.

Puppy1128
Mooie tattoo van Zilver he .
Je ging lange lijnen begrijp ik? Klinkt wel goed :j Hij is een echte toverbal.

Biancolaylo
Hij begint weer op te knappen zie ik. Super

BrightBren
Oh ja. Heb altijd NRPS ponys gehad. Ken de vader wel :j . Dankje! Ik gok haar op 160 ongeveer. Mooie foto's!

Renee
Nouja. Het is mij het wel waard. Zonder een Sterpredicaat is het bijna taboe om met een fries te fokken. Ook is het belangrijk voor haar moeder. En ze gaat dit jaar drachtig dus het is van belang. En het zijn maar 2 weken. Geen 2 maand. Is zo voorbij. Ik zit verder niet in andere rassen dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Ja ze was iets dik maar ze heeft iets dieet gekregen en nu is ze mooi. Ze was vooral dik van het stro dat ze at.

Gisteren weer rondom op ijzers en gelongeerd. Dag op stal en haver. Nog niet vooruit te branden :+
Afbeelding
Kwam ook een grote ballon over ons heen. Reageerde niet eens := Terwijl die van mijn moeder aardig stond te snuiven en de honden ernaar te blaffen.
Afbeelding
En Zilver en mijn hond <3
Afbeelding
Vandaag heeft ze vrij en morgen aan de hand oefenen

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:19

Wat een stoere, BB! Heel Mooi!

Wat fijn dat ze nu weer bijtrekken, Biancalaylo! Nog een paar kilo en het restje winterhaar eraf en hij is weer shinen!


Wat een toverbal die Elano!
En hij heeft gelijk wandelen over de parkeerplaats is suf!


Kabayo, die foto met die hond is mooi!

Zilver is op je filmpjes enzo toch altijd onwijs voorwaarts, zie haar nooit sloom sjokken?

Is toch een beetje ouderwets van de stamboeken dat ze dieren zo hyper voorgesteld willen zien want dan draven ze zo mooi... Terwijl je juist daardoor de echte beweging niet ziet en je zelfs een paard die niet rad is er niet uit kunt filteren. Snap dat je het predicaat wilt maar mij zou het dat niet waard zijn.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 17-04-18 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13973
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:21

fransje23 schreef:
Wat een toverbal die Elano!
En hij heeft gelijk wandelen over de parkeerplaats is suf!


Kabayo, die foto met die hond is mooi!

Zilver is op je filmpjes enzo toch altijd onwijs voorwaarts, zie haar nooit sloom sjokken?

Is toch een beetje ouderwets van de stamboeken dat ze dieren zo hyper voorgesteld willen zien want dan draven ze zo mooi... Terwijl je juist daardoor de echte beweging niet ziet en je zelfs een paard die niet rad is er niet uit kunt filteren. Snap dat je het predicaat wilt maar mij zou het dat niet waard zijn.

Dankje!
Nou gister was ze niet vooruit te branden :+
Dat ze niet rad zijn en ze zien dat niet omdat ze hyper zijn klopt niet. Dat zie je wel. En de paarden moeten ook stap laten zien.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:27

Kabayo schreef:
Dat ze niet rad zijn en ze zien dat niet omdat ze hyper zijn klopt niet. Dat zie je wel. En de paarden moeten ook stap laten zien.


Nee, dat zie je niet daar lopen ze doorheen. Ik heb het niet over echt stokkreupel maar over rad. Daarom moet je bij het voordraven op een monsterbaan ook een normaal tempo draven, volgas en spanning en je ziet het niet meer.

Kabayo

Berichten: 13973
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:46

Sorry maar ben ik met je oneens. Dat zien de keurmeesters echt wel

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:36

Kabayo schreef:
Sorry maar ben ik met je oneens. Dat zien de keurmeesters echt wel


Agree to disagree :)

Kabayo

Berichten: 13973
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 03:58

Ik vind het jammer dat je zo tegen keuringen bent en dan mijn kijk erop niet respecteerd. Dat je het niks vind mag uiteraard. Dat is nu wel duidelijk. Maar zo doordrammen lijkt mij onnodig. Heb wel Friezen gezien die niet rad waren en daardoor de laagste primering krijgen die er is of naar huis worden gestuurd. Op de hengstenkeuring is er wel altijd een straatje


Zilver is schattig <3
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:00

Oké, niet agree to disagree dan :D :+

Ben niet tegen keuringen an sich maar wél de poespas er omheen.

Kabayo

Berichten: 13973
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:01

Dat mag. Dat is je recht. Maar het is wel duidelijk nu :j

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:20

Ben benieuwd hoe zilver het doet op de keuring! En hoe ver ze het gaat schoppen haha.

Gister is bij mij de hoefsmid weer geweest en wederom super braaf *\o/*
Ook de dierenarts moest helaas komen voor mijn merrie.. ze at zo gulsig dat ze een slokdarmverstopping had :(:) was gelukkig zo opgelost maarja leuk is anders..
Ze stond onder sedatie, die moest een halfuurje uitwerken dus ze heeft een halfuur los voor het weide hek gestaan en met kofu ben ik gewoon zijn voeten gaan doen met de smid, dus ik wil hem terug zetten draait ze inneens om en gaat ze nog even snel een peentje pakken om op te eten?!?! Raar paard _O- :')

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:03

Met dat doordrammen valt toch wel mee? Volgens mij geeft Fransje op een respectvolle (zo lees ik het) haar mening. Het kan natuurlijk zijn dat we het niet altijd eens zijn met elkaar dat zijn volgens mij wel meer mensen op dit forum. Ik heb het idee dat je liever wilt horen hoe geweldig het allemaal gaat. Maar dan moet je een instagram account aanmaken, daar weet ik zeker dat je de hele tijd zult lezen hoe goed en geweldig je het doet.
Begrijp mij niet verkeerd ik vind dat Zilver het echt geweldig doet en ik vind haar ook prachtig! Het is alleen ook niet mijn aanpak, ik vind het bijvoorbeeld veel in een korte tijd en dan vind ik het moeilijk om er iets positiefs op te zeggen omdat ik al weet dat jij het weer niet met mij eens bent. Maar daarnaast probeer ik wel te reageren op de fotos van Zilver waar ik persoonlijk blijer van word.

Kabayo

Berichten: 13973
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:13

Dat ik het op een andere manier doe dan de meeste hier is niet direct dat het helemaal verkeerd is... en een instagram account heb ik al

Nahja laten we er over ophouden...
Ik denk niet dat ik in dit topic thuis hoor inmiddels aangezien ik al redelijk verder ben en mensen dat slecht kunnen accepteren.