Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:49

Oei ik ben mee op les geweest en heb veel geleerd. Nu een bak vol krachtvoer!
Afbeelding

Wat een lekker ding,DNIEKJ :~

Edit; het langere verhaal komt op de laptop nog eens.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 22:56

Goed bezig dames

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:02

Wauw DNIEKJ Jezus wat een knapperd <3 Echt een droompaard.

Jorie heeft goed zijn best gedaan zo te zien :D

Aaah wat is Rosie toch lief.

Goed dat je Elano zo goed bezig houdt zeg. En nog sterkte met je hond, lijkt me vreselijk...

Het springen ging heel goed! Eerst balkjes en daar keek ie al niet van op en toen ik hem op een hindernis afstuurde slingerde hij wat maar ging er gewoon overheen :+ Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. De instructrice stond ervan te kijken. Ze stonden er ook van te kijken dat ik hem gewoon bitloos rijd :’)

Luchtzuigen doet hij nog, maar niet zo extreem meer. Heb hem het afgelopen week maar één keer zien doen. Na ons traileravontuur deed hij het weer even wat meer, toch om stress kwijt te raken denk ik. Maar hij lijkt nu goed in zijn vel te zitten. Sprong vandaag heerlijk rond.

Morgen ga ik hem - gedeeltelijk - scheren. Ik rij maar een keer per week maar na die les is hij zo nat dat het twee uur duurt voordat hij is opgedroogd. En met zn pssm wil ik echt niet dat hij kou op z’n spieren krijgt. Dus dan maar even zo, hoop dat het helpt.

Hij rijdt zichzelf ook wel erg nat omdat hij heel erg vlug is met rijden en ook echt niet opgeeft als hij moe wordt. Hij blijft vlug, zelfs tegen het einde. Dus moet hem ook een beetje tegen zichzelf beschermen. Om een beeld te geven van hoe nat ie wordt:

Afbeelding

En dat na een half uurtje := zelfs zn sokken raken doorweekt.

Het is zo’n tevreden pony <3
Afbeelding

Afbeelding

DNIEKJ
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:09

Wat fijn om te lezen Renee. Hem aan het werk zetten doet hem misschien wel goed. Je leert er natuurlijk ook mee omgaan en zo weet je zelf ook wat goed voor hem is en wat niet :). Ik vind hem wel heel erg leuk :D

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:17

Ja ik heb het idee dat hij het lessen ook erg leuk vindt. Alleen in de bak rijden vindt hij niks, maar zo met anderen erbij vindt hij wel gezellig. Voor zijn PSSM zou het ideaal zijn om hem om de dag wat beweging te geven, maar daar vind ik hem echt gewoon nog te jong voor...

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 10:38

Reneee wat een knappert ook. Wij gaan straks nog even weer een rondje doen. Wacht even tot in de middag. We doen nu 1/2x in de week.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 14:43

Ritje van 4 km. Spoorweg. Blaffende honden, koeien, 80km weg. En alles ging super. Afbeelding
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:18

Hoe goed het vrijdag, hoeveel angst hij mij vandaag gegeven ging. Flink geschrokken, op de kop gelegen. Zelf een trap daarbij van een achterhoef geïncasseerd. Sulky verbogen, schofttuig mist nu een onderdeel (niet van belang bij het voor de sulky staan). Pony leek oké, dus met de trailer naar huis en in alle rust thuis nog even kort gestapt voor de sulky met mams voorop. Het hele verhaal wil ik alleen in pb doen. Ik ben alleen heel erg blij met het gezin dat op sokken naar buiten is gerend met hun vijven om te helpen. Super dat er zulke mensen nog zijn. Het komt erop neer dat hij nu op rust komt te staan voorlopig, hoe leuk hij werk ook mag vinden. Hij liep ook weer heel blij ervoor na het ongeluk.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:02

Aaah wat oliebol zeg! Ik ben ook een keer omgeklapt met de sulky, schrikken was dat. Blijft toch een risico. Gelukkig is met Jorie alles oke! Maar ik maak uit het verhaal op dat hij een beetje te fanatiek werd?

Wat goed dat Rosie zo lekker braaf naar buiten kan zeg. Heerlijk hè die Tinkers :D

Miles is gedeeltelijk kaal :+ Met het scheren had ie natuurlijk weer geen moeite haha.

Je ziet nu wel goed waarom ik hem extra aan het voeren ben. Hij komt echt wat vetjes tekort.
Afbeelding

En wat halslengte ook :’)
Afbeelding

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 21:04

Ja Tinkers. Daar ben ik wel echt om over gestapt. De rust. Ben 46 ik hoef die drukte niet meer. Lekker genieten en mijn dochter kan het lekker leren zo. Echt fijn. Blij dat ze zo is. Toch altijd een risico als je een veulen koopt. Zo blij met haar.

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:40

Mooie foto’s komen er voorbij! Leuk om te zien hoe ze het allemaal doen!
@fennadev je zult flink geschrokken zijn! Gelukkig is met jullie beide alles oke!

@kvulden lekker bezig zo te zien!

@aah haha, geweldige foto zo met dat deken, mooi dat hij braaf was met scheren, mevrouw pismerrie van mij vond dat toch iets minder geslaagd :D

Met nesprit lekker bezig, rij haar nu zo’n 1 a 2 x in de week in de binnenbak op de manege, ze is al gewend daar en gaat steeds beter haar best doen, rustig aan, stapje voor stapje!

3 weken terug voor het eerst geschoren, dat vond ze toch iets minder leuk, met Veel rust toch nog goed gekomen :D op verlanglijstje staat dan nu ook een scheerapparaat, ze heeft nu al weer zo’n dikke vacht...

Vandaag een herfstwandelingetje gemaakt, ze was lekker fris :)
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:21

Hij schrok zich van een hond en had blinde paniek. Ik kon hem niet meer stoppen en op een gegeven moment ook niet meer sturen. Hij is nu bang voor honden. Ik ben zelf helemaal stijf nu aan de kant waar ik een flinke hoef geïncasseerd heb. Jorie loopt goed, ook in draf, mijn moeder heeft even gekeken. Ik ben zelf nu namelijk onderweg naar Zeeland voor mijn universiteit. Ik ben heel blij dat hij gisteren ook weer na het ongeluk die 5 minuten gewoon voor de sulky wilde, hij is alleen doodsbang van honden nu. Maar dat valt aan de hand te fixen.

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:51

Heee, ik kom weer even om het hoekje kijken..
Tussen alle drukte van werk, klein meisje van ondertussen alweer 1jaar zijn we nog steeds bezig om kane door te rijden.

Doen alles rustig aan, maar hij pakt het ontzettend goed op. Enige wat er nog niet echt uit wil is dat meneer heel mooi voorwaards is en ineens uit het niets stil gaat staan.. Niet meer vooruit te krijgen is, zweepje erbij gepakt maar daar reageert ie niet eens op :P
Nu standaard maar iemand in de bak met een longeerzweep. Hoop toch dat hij daar heel snel mee gaat stoppen!! |o

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:00

Ik heb dat ook een tijdje gehad met een merrie die ik zelf ingereden heb. Ze deed dat vanaf de 1e keer rijden al en heeft een maandje of misschien 2 geduurd. (Reed 1/2 keer per week want was er vaak alleen in het weekend) Zij reageerde gelukkig wel op een tik met de zweep en is er ook na een paar weken vanzelf uit gegaan. Ik had het idee dat het bij haar kwam omdat ze even niet meer snapte wat ik allemaal van haar vroeg.

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:22

Hey allemaal!

Even tussendoor snel een vraagje.
Ik ga me paardje Akyra beleren.
Echter vind het het lastig betreft welk zadel enzo.
Nu komt er donderdag een zadelmaker om zadels te passen enz.

Maar ze is nog niet beleerd, heb er denk 3x opgezeten met iemand ernaast en stappen.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Little help plzz _/-\o_

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:25

Ik zat er toen de zadelmaker kwam voor de derde keer op. Alleen gestapt en gedraafd. Maar ik heb een boomloos zadel wat nog aan te passen is.

Miles heeft vorige week koliek gehad. Ik dacht eerst dat het PSSM was (zoals vorig jaar waarschijnlijk, al twijfel ik inmiddels wel) dus heb de dierenarts ook bloed laten trekken. Maar zijn spierwaarden waren perfect *\o/* Net zoals die van een gezond paard. Koliek kwam door het zand en een kleine wormenbesmetting, hij knapte gelukkig alweer snel op. Vind hem wel te mager nu dus hij krijgt even extra olie bij.

Heb laatst weer gesprongen en hij vond het erg leuk. Dus dat wordt wel iets wat we vaker gaan doen :D

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:11

Jeetje, wat een stilte hier zeg! :oo

@kvulden
Fijn dat ze weer terug is en dat het zo goed gaat!

@DNIEKJ
Wauw!
Wat train je eigenlijk voor een showtraining?

@Fennadev
Wat voor les had je gehad?
Jeetje, over de kop geslagen. :oo
Hoe is het nu met jullie?

@Gordy
Leuke foto! Denk dat als je vaker scheert het ook op den duur beter gaat worden.

@Juulxx
Ik heb een boomloos zadel gekocht. Dat kan meegroeien. Hoe het zit enzo weet ik niet. Maar voor ik het gebruik zitten we al minimaal in mei. Dus duurt nog even voor ik weet hoe het zit.

@_renee
Leuk dat Miles springen leuk vind!
Fijn dat miles snel weer opknapte!
Hoe bevalt de scheerpatroon? Merk je veel verchil met voor en na?


Hier ondertussen al aardig wat dingen gedaan. Laatst ook weer met lange lijnen. Eerst even in de bak en daarna naar buiten. Alleen meneer had andere plannen en rende weg. Maar gelukkig kwam hij ook weer snel terug gedraafd. 'Phoe, dat was spannend meisje!'. De sukkel. :')



Afbeelding
En op 2e kerstdag weer even op hem gezeten. 100 meter buiten gestapt. Wat heb ik toch een mega braaf paard! Zelfs met 1 touwtje een stuur hebben. Kan niet wachten tot het weer lekker warm wordt! :):) :D

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling! *\o/*

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:27

Wat ben je goed bezig zeg! Hij is ook echt braaf hè? Ik kijk ook echt uit naar de warmte, dit is niks.

Ik heb Miles inmiddels voor de tweede keer geschoren, hij werd toch nog nat. Dus nu zijn hals gewoon kaal. Vanavond gereden en hij was niet nat dus dit is een stuk beter.

Afbeelding

Ik heb zaterdag voor de vierde keer met hem gesprongen, springles bij Henk Diks. Ons eerste miniparcours is een feit :D en gewoon vanuit galop. Hij vindt het erg leuk.

En hij heeft een nieuwe blanket gekregen.
Afbeelding

Snor :+
Afbeelding
Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:16

@Renee
Ja echt super braaf! Zelfs als woeste puber knol super braaf. We gingen wandelen en hij sprong alle kanten op, barstte van de energie én het was speelkwartier.. Maar ondanks dat hij 1 bom energie was, bleef hij keurig luisteren en bij mij. Helemaal niet gewend van paarden. Heb hem erg goed opgevoed in elk geval. Moest even uittesten wat hij allemaal zou doen, nouja.. Zolang ik hem zei dat hij weer moest stappen deed hij dat ook weer. Toch wel fijn, geeft hoop dat ik veilig kan rijden straks. :D

Fijn dat Miles niet meer nat wordt. Maarja het is dit jaar wel warm voor deze tijd.. Ik zelf weet niet of ik blij ben met deze winter. Heerlijk dat ik het niet koud heb, maar mijn knol dus ook niet. In de winter hoort hij af te vallen, niet nog meer aan te komen omdat hij niks hoeft te stoken. Gras periode komt er straks ook weer aan.. Wordt hard werken in de zomer ben ik bang. Hoop ook dat ik het voor elkaar krijg om het graasmasker erop te krijgen en vooral te houden.. Scheelt hopelijk met aankomen. En anders maar een blij dik paard. :=

Vandaag sidepull van barefoot binnen en gepast. Helemaal blij! Moet nog wel vormen, maar dat komt wel.
Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:17


Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:28

Inderdaad stil hier, maar door dit weer nu ook niet te veel met ze te doen. Hier is helaas niet echt veel sneeuw gevallen alleen door de flinke regen en nu vorst is de bak keihard waardoor ik niet echt wat kan nu.
Met mijn andere knollie wel lekker op buitenrit geweest.

En een super leuke vakantie in Drenthe geboekt met 2 van mijn paardjes en 4 paarden vriendinnen <3 Heerlijk bos om lekker relax met kane te gaan rijden, heb er zo ontzettend veel zin in! *\o/*
Helaas nog wel even wachten tot eind mei, dus hebben we nog even tijd om kane klaar te maken. Best spannend om dat met hem te doen, maar gelukkig gaat een nicht van mijn man op mijn merrie mee zodat kane er ook een beetje steun aan heeft.
Ben zo benieuwd hoe hij het gaat doen

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:57

Hoi,

Hier ook weer een update over Jorie. Hij doet echt zo goed zijn best voor de sulky, ik neem hem nu wekelijks mee naar de les. Het is een groepsles, de andere aanspanningen zijn wel spannend. Maar als hij er daar vandoor vliegt, wat al meerdere keren gebeurt is, dan heb ik ten minste instructie die me helpt. Ik moet hem gewoon meteen op een volte zetten en die verkleinen. Vooral de hulp geeft mij er weer vertrouwen in dat we het samen kunnen. Ik ging hem heel strak vasthouden in de mond (logische menselijke reactie), maar juist hem ruimte geven en vertrouwen werkt. Echt zo raar, een pony die gaat steeds harder met strakke leidsel en dan geef ik hem twee keer zoveel ruimte en hij vertraagt. De laatste les ging zelfs zo goed dat hij geen enkele keer in galop was, dus ik ben heel blij met dit stijgende lijntje. De les ervoor schrok ie van diegene die aan het poepscheppen was, maar ik wist hem meteen op een kleine volte om die persoon heen te zetten en toen dacht ie "hey, wat leuk, er staat een mens middenin mijn volte".

En ook hier had ie sneeuwpret:
[ITP] Help, ik heb teveel sneeuwfoto's van mijn pony's.

Wat leuk die vakantie Miesje!

Ik zal zo even reageren in je sneeuwfoto-topic puppy.

Dat hoofdstel is mooi, renee <3

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:09

Wat goed Fenna dat het zo goed gaat met lessen.
Hier inderdaad met kane ook zo doet ie gek of springt hij weg dan niet strak pakken maar loslaten

Hoe erg ook tegen je gevoel in, maar werkt inderdaad ook hier!

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:14

Ja is echt heel gek maar het werkt. Het was vanavond niet vertrouwd om op les dus mijn natte dweil heeft vrij deze week _O-
Ik snap zelf niet hoe hij zo nat is geworden of hij moet al de hele middag onder het druppende dak hebben gestaan.
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:48

Jorie heeft vandaag voor het eerst met de lange teugel gelopen, even om te zien of ik 3,5 meter of 4 meter moest hebben. Hij snapte eerst geen hol van het van hand veranderen, want ik deed het even op hun trainingshalster, maar algauw snapte hij dat als ik aan de andere kant van zijn kont ging lopen dat hij ook moest wisselen. Ik moet dus 3,5 meter hebben, stelletje ukjes _O-
Afbeelding