Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:21

hallo, tijdje stil geweest hier..
we hebben het ontzettend naar onze zin op de "nieuwe" stal.
We merken heel erg (instructrice) en ik dat hij veel ontspannener is.
Ik ben nu voornamelijk veel aan het wandelen en hij heeft een paar rondjes gelongeerd, kwartje is ineens gevallen.
Normaal was die wel een keer ontploft maar nu die het snapte in combinatie met rust in zijn hoofd maakte dat hij ontspannen een rondje liep.
Ook het wandelen breiden we steeds verder uit.. Voornamelijk is het happen, stappen, happen, stappen.. Probeer hem wel op mijn commando te laten grazen en het lopen steeds meer uit te breiden. Maar hij schrikt nergens van buiten terwijl we de meeste gekke dingen tegenkomen.

volgende keer zal ik weer even een volgtopic maken!

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/


Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:25

1 ding wat je wel goed hebt gedaan is dat je haar niet hebt opgehokt in een 3x3 stalletje. Vind het wel sneu dat ze met dit mooie weer niet even buiten kan grazen. Maarja, grazen mogen die van mij ook nog niet, weiland is net kalk overheen gegaan. Wel ben ik erg blij dat Jorie kaal is. Ik heb gisteren even gefietst met hem en hij was zo lekker braaf, net of was het geen halfjaar geleden dat we dat voor het laatst hadden gedaan. Nu nog braaf met de lange lijnen en dan mag ie gaan slepen. Jorie ligt nu trouwens iedere keer lekker in het zonnetje te slapen. Maar ik kan er met Alex in de buurt geen foto's van maken, want hij staat op dan als ik op 20 meter afstand sta nog. Mijn scheerapparaat kan niet geslepen worden, ene mes is van plastic. Ga dus sowieso iets beters aanschaffen al dan niet in combinatie met een schapenscheer apparaat.

Alex en Jorie <3

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:34

Zo, ook een tijdje weggeweest hier. Maar ik zou graag weer komen meepraten :)

Renee: Wat een prachtig zadel heb je uitgekozen! Vind het ook heel mooi staan bij Miles.
En lekker gewandeld nog.

Kabayo: Wat leuk dat Zilver zo braaf is dat je haar zonder halster mee kunt leiden.
Ik ben benieuwd hoe je wagen eruit ziet als hij is opgeknapt! Vind zilver overigens alles behalve dik, zo van de foto's af gezien. :)

BrightBren: Ik vind Bo zo enorm knap! Echt een heel mooi dier. Fijn dat je les zo goed ging. Wat voor les heb je gehad? Of heb ik daar overheen gelezen?

Bianca: Fijn dat hij al wat bijtrekt!

Fenna: Lekker geschoren, dat zal wel opluchten voor hem :)

puppy: Wat een toverbal is Elano! Super leuk om te zien. Pepper is ook zo aan het verkleuren.

Pepper heeft de laatste tijd vrij gehad. Ik merkte dat het hem soms even te veel werd, ondanks we eigenlijk niet zoveel doen. Daarna twee weken terug meteen weer les genomen en dat ging helemaal super! We hebben les in grondwerk en voorheen moest ik hem aanwijzingen op een drijvende manier geven om hem voorwaarts te krijgen en te houden. Een tijdje terug schoot hij op slot en sloot hij zich helemaal af zodra ik een stuwende beweging achter hem maakte (met zweep, hand, touw wat dan ook). Hij draaide zich om met zijn hoofd omlaag en bewoog niet meer tot ik hem geaaid had en hem aan de hand weer mee nam :(:) Arme ventje snapte het niet meer.

Nu dus geleerd dat hij liever volgt. Hij vertrouwt mij gelukkig heel erg dus als ik trek ipv duw, lukt het wel! Met loswerken in de roundpen loop ik nu dus ter hoogte van zijn schouder met mijn lichaam ipv mijn lichaam achter hem gericht en dat gaat geweldig. Ook hebben we nog wat schriktraining gedaan en is Pepper geschoren. Aanstaande zondag hebben we een Horse Agility op stal, ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen! :)

Hier nog wat foto's van de laatste tijd, dan zijn jullie weer up to date. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De tandarts is ook nog langs geweest. Dat deed Pep super. :) (handmatig zonder verdoving)
Afbeelding
En bloot
Afbeelding

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:37

Wat doet die alles braaf!! Fijn!

Kofu & Chica (en Rosa)


fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:21

Fijn dat het jullie zo goed bevalt, Lamar!

Als je de messen niet kunt slijpen is een nieuw scheerapparaat wel een goed idee. Misschien kun je die nu voordeliger aanschaffen omdat het niet echt het seizoen is?

Welkom terug Frummels! Die foto met de pionnen is leuk!
Goed even pas op de plaats als je merkt dat het teveel is.

Joya heb ik gisteren voor het eerst van top tot teen afgespoten. Wij hebben alleen koud water uit de slang dus eerder vond ik dat te koud. Ze vond het zeker niet erg, bleef braaf staan. Kwam wel erg vies water van haar af... Inmiddels zal ze ook wel weer gerold hebben en zwart zijn.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

xdaniqueee

Berichten: 171
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:32

Ik ben ook een poosje niet in dit topic geweest. Alles bijgelezen. Wat gaan jullie goed met de paarden!

Mijn paard wordt morgen officieel 3!
En zijn nu rustig bezig met 1 keer in de week een kwartiertje te longeren. Binnenkort zal ze weg gebracht worden om voor de kar te beleren! En ze is echt zo nuchter. Heerlijk beest <3 *\o/*

Helaas heeft ze zich van het winter zich in stal geblesseerd en heeft ze een piephak opgelopen. Verschillende dingen geprobeerd en dure zalf van de veearts werkte allemaal niet. Nu hebben we een aluin blokje, die opgelost wordt in water. En dat werkt perfect! Ze heeft er nog een dikke zak op zitten maar dit wordt al weer zacht. Dit betekent dat ze een schoonheidsfoutje zal hebben, maar dit maakt mij niks uit :o :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

<3

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:42

Zonde van die piephak, prachtige merrie.

hier weinig te melden, Missy staat nog steeds op rust de komende maanden om het inrijden lichamelijk en in haar koppie te verwerken. Lekker op het land en af en toe een poetsbeurt natuurlijk. Zo'n fijn paard <3 <3

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:30

Gefeliciteerd met je mooie merrie! Vind haar bles echt goed staan!
Zonde van die piephak! Heeft ze daar verder geen last van?

Joya en ik hebben het grondwerk in de bak weer wat opgepakt. Mevrouw moet weer even gaan bedenken dat er soms regels zijn en niet alles wat ze bedenkt kan..
Vandaag haar uitgelachen.. Had en balkje neergelegd en zij bedacht dat ze daar wel op kon gaan staan. Ging natuurlijk niet, het rolde weg en ze viel bijna om.. Winkeltje.

Daarna haar een tijdje laten grazen zodat ze aan het gras kan wennen voor ze de wei op gaan over een paar weken.Daar kijk ik wel naar uit,lekker weer 24/7 buiten!

Foto van vanmiddag, niet de meest fotogenieke pose ;)

Afbeelding

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:35

Staat hem goed dat kale velletje Frummels!

Gelukkig was het goed weer om te wassen @fransje23! Ik heb nu voor het eerst warm water op stal en was dus altijd warm/lauw. Ineens zijn ze allemaal heel braaf met wassen :+

Jammer van de piephak xdaniqueee. Maar ach, een schoonheidsfoutje is niet erg toch :)

Miles is vrijdag op het gras gegaan. Had een klein stukje afgezet want ik heb niet super veel gras dus ze krijgen er elke dag een stuk bij. Toen ik 's avonds kwam bleek hij door de draad te zijn gegaan, samen met m'n hengstje. Ze waren allebei helemaal uitgeteld en volgevreten :+

Zo trof ik ze aan :')

Afbeelding

Om na een uur gewoon weer vrolijk door te gaan met vreten.

Afbeelding

Heb de dag erna de stroom maar even aangepast, want hij was niet echt onder de indruk van de draad :=

Afbeelding

Afbeelding

Heb het hele weekend met een boekje op stal gezeten. Dit uitzicht <3

Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:18

Bianca: ja ben ik echt blij mee!

fransje: Ah, een koude douche! Fijn dat ze braaf bleef staan zeg.
En rollen na het douchen is het lekkerste wat er is :D
Wat een mooie foto van haar. En dat grondwerk ga je echt alleen maar heel veel plezier en profijt van hebben! Ben ook zo blij dat wij dat weer hebben opgepakt.

Danique: Wat een plaatje is het zeg. Goed dat het blokje lijkt te werken. :)

farahdiba: Fijn voor haar dat ze lekker het land op mag en alles even kan verwerken! Goed dat je haar die tijd ook geeft.

Renee: Dankje, hij is ook erg blij in zijn blootje. :))
Wat een hilarische foto! Omgevallen van de dikke buiken, haha. Wat een spook is het ook, met die draden! Ze zien er tevreden uit zo lekker met zn drietjes..

Pep heeft gisteren gedoucht, hij was daarna zo schoon dat mijn camera het niet zo goed aan kon. :')
Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:23

@kab
ja klopt, lange lijnen.
Je mag wel wat energie van Elano lenen, pff. Volgens mij is hij ook nog is gekruist met een stuiterbal. _O-
De foto met de hond en Zilver samen is wel heel mooi zeg!

@biancalaylo
Jeetje, slokdarmverstopping. Dat is schrikken zeg! Gelukkig opgelost.

@lamarxhorse
Wat enorm fijn dat hij veel ontspannender is! Dat geeft toch wel een goed gevoel. :D

@frummels
Dat van liever volgen heb ik ook. Elano wordt wel eens onzeker en vind het dan fijn dat hij mij 'domweg' kan volgen. Hoe is de agility gegaan?
En zijn de stippels nu 'weg'?

@xdaniqueee
Nog gefeliciteerd en mooie foto's!
Wat jammer van de piephak. Zoiets doet geen pijn verder toch?

@fransje
Haha, lekker slim op een balk staan. :))

@renee
Ojee, stoute paardjes. En dan ook nog een kruiwagen om. _O-


Hier met Elano laatst een fotoshoot gedaan. In het begin was meneertje echt niet leuk. Niet stil willen staan, alleen maar proberen gras te eten en anders wel van de bosjes.. Later even naar een ander stukje, ging al wat beter. Het 3e stukje was het een compleet ander paard. Had toen hoofdstel omgedaan en op een bunker gezet (van alleen steen, dus zonder groen op de grond). Hij bleef keurig staan. Had hem zonder touwtjes e.d neergezet dus hij stond helemaal los. Maar dat weet hij niet. En braaf! Hele tijd stilstaan. Alleen wel heel veel kauwen, want hij had voor hij het hoofdstel omkreeg grasjes gepakt.. Daarna nog geprobeerd om zonder iets te doen op een ander stuk, maar hij begon het zat te raken dus weer snel een halster om gedaan en laatste foto's kort gehouden.
Heb de foto's nog niet binnen, dus ben benieuwd.
2 dagen terug en vandaag gewandeld, en meneertje heeft er héél veel zin in! Tijdens het draven ging hij zelfs in galop. Zó hard kan ik nou ook weer niet rennen. _O-
Maar ondanks dat hij stuiter de stuiter is, blijft hij wel bij mij en braaf. Dus daar ben ik blij mee.

Nog een foto tijdens het dutten. :Z
Afbeelding

xdaniqueee

Berichten: 171
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:06

Bedankt iedereen! Nee als het goed is blijft het nu een schoonheidsfoutje :) Even afwachten tot ze straks echt in gereden is. Heb er vandaag voor het eerst even 5 minuutjes opgezeten. Super braaf <3
Ik zal morgen even op iedereen reageren nu te moe voor haha
Afbeelding
Afbeelding

<3

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:40

Haha die twee volgevrete mannen languit aan het uitbuiken :D

Leuke foto weer met Elano!
Fijn dat hij zo braaf was met de shoot!
Die jonkies zijn het toch eerder zat dan meer volwassen paarden.

Pep ook weer schoon!

Wij hebben ook warm water maar niet uit de tuinslang. Staart wassen enzo doe ik wel met warm water, dat spoelt een stuk fijner uit.

Wat ziet ze er volwassen uit met zadel, xdaniquee

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:56

Hahaa hij geeft gewoon licht Frummels :')

@puppy1128 Elano lijkt tenminste wel lekker in zijn vel te zitten :D

@xdaniqueee wat is ze knap zeg! En fijn dat ze zo braaf is.

Ik heb gisteren weer een flinke strijd moeten voeren met longeren. Heb mijn longeercirkel afgebroken omdat ik straks gewoon wil rijden en ik de bak ga verhuren, dus hij moest het even zo doen. In het begin ging het goed maar ineens besloot hij weer uit te breken >;) Vervolgens weet hij dat hij dat niet mag en hij laat zich dan gewoon niet weg sturen, gaat steeds met zijn hoofd naar me toe staan en als ik hem teveel aanspoor (en dat is een simpel kusje al) zet hij het op een lopen.

Ik heb toen de longeerlijn gewoon door zijn mond gedaan en toen was het zo over met uitbreken :+ Maar fatsoenlijk een rondje lopen gaat ook niet, want hij gaat gewoon echt over de zeik. En vervolgens word ik super boos waardoor hij nog meer over de zeik gaat, het is echt zo'n gevoelig paard. Op een gegeven moment moest ik mezelf echt even tot halt roepen en al mijn boosheid weg laten vloeien en ineens ging het :oo Echt van het een op de andere moment liet hij zijn hoofd zakken en besloot hij gewoon een rondje te lopen. Zo bijzonder.

Ik ben nogal een opvliegerig type. Heb echt een kort lontje en word snel kwaad, maar met Miles werkt dat gewoon niet. Op mijn andere pony kon ik boos worden, maar bij Miles moet ik zelf echt ontspannen en relaxed zijn anders gaat het niet. Eigenlijk de ideale pony voor me want ik moet echt wat aan mijn opvliegerige karakter doen :+

De komende tijd moet ik toch op mijn zadel wachten dus we gaan hier eens lekker mee oefenen. Kon het touwtje ook weer uit zijn mond halen en hij brak niet meer uit. Dus er is hoop :D

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:58

Opvliegerig zijn is bij geen enkel dier handig. Goed nadenken wat je kunt aanrichten met dat gedrag hoor, misschien kun je je dan beheersen.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:31

Bij mijn hengst was het ideaal, die heeft gewoon duidelijkheid nodig. Maar Miles gaat van het kleinste al helemaal over zijn toeren. Maar goed zoals je leest heb ik me dus kunnen beheersen en was dat zeg maar de hele clou van het verhaal ;)

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:36

_Reneee schreef:
Bij mijn hengst was het ideaal, die heeft gewoon duidelijkheid nodig. Maar Miles gaat van het kleinste al helemaal over zijn toeren. Maar goed zoals je leest heb ik me dus kunnen beheersen en was dat zeg maar de hele clou van het verhaal ;)



Je deed in je nijd de longeerlijn door zijn mond. Dat vind ik niet vallen onder jezelf kunnen beheersen maar echt wel een hele gemene actie!

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:41

Niet uit nijd, maar omdat ik hem anders niet kan houden. Dus dan blijft hij uitbreken wat nóg meer frustratie betekent. Nu was het meteen duidelijk dat uitbreken er niet meer in zat en keerde de rust terug. En aangezien hij al een paar keer over de omheining heeft willen springen was dit voor zijn eigen veiligheid. Wat had ik dan moeten doen? Continu als een vlaggetje achter hem aan blijven hangen? Een jaar geleden kon ik hem nog houden, maar dat zit er nu niet meer in hoor.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:49

Tja, das lastig maar als je hem niet eens kan longeren, zit er toch iets niet goed in jullie verstandhouding. Ik begreep uit eeredre posts dat je hem bitloos wil gaan rijden? Dan moet je niet teruggrijpen naar dit soort nare acties, dan loop je een beetje je eigen doel voorbij zeg maar.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:10

Ik kon hem dus uiteindelijk wel longeren. Met kaptoom. Hij heeft alleen een poos geleden doorgekregen dat hij sterker is dan ik en brak uit. Toen werd ik boos, wat niet slim was. Dat geef ik ook toe. In de longeercirkel ging het goed, maar gisteren zag hij dus weer een kans om uit te breken en te gaan eten. Is toch ook logisch? Uitbreken = gras eten aan de rand van de bak. Ik geef hem groot gelijk. Maar we kwamen dus in een vicieuze cirkel en daar moesten we even uit.

Ik heb (1) duidelijk gemaakt dat uitbreken geen goed gedrag is en hem erin beperkt. Dus niet door te slaan, op te jagen of weet ik het wat, ik heb hem (2) beperkt in zijn beweging. Vervolgens heeft hij welgeteld vier rondjes met de longe door zijn mond om me heen gelopen en toen ben ik zelf gaan ontspannen en heb ik gezegd dat het zo goed was. Daar kwam dus een kantelpunt: hij ontspande zelf ook. Toen heb ik hem weer aan de kaptoom gedaan en was het kwartje gevallen. Hij liep met zijn neus naar de grond rustig rondjes om me heen, op beide handen. Gewoon ontspannen, relaxed en braaf. Overigens brak hij alleen uit op links, zal zijn lastige kant zijn.

Het ging mij dus vooral om het feit dat hij zo scherp reageert op mijn emoties. Maar blijkbaar heb ik hem onherstelbaar beschadigd :+ Ik zal vanavond eens kijken of het kwartje daadwerkelijk is gevallen.

We doen ook aan grondwerk trouwens, op een kleine cirkel loopt hij perfect om me heen en wijken voor druk gaat ook heel fijn. Het probleem zit hem gewoon in het feit dat ik hem wellicht onbewust teveel aanspoor, hij daardoor besluit uit te breken en zich niet meer tot een halt laat roepen waardoor we de training niet goed af kunnen sluiten. Hij moet leren dat hij gewoon rustig in een cirkeltje om me heen kan lopen en ik moet leren gewoon rustig te blijven. Maar als hij weet dat hij er gewoon vandoor kan gaan levert dat alleen maar frustraties op.

Oh en ik rijd hem bitloos. Heb er drie keer opgezeten met de kaptoom en dat ging perfect. Het probleem zit hem alleen in het longeren.

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:37

farahdiba46 schreef:
_Reneee schreef:
Bij mijn hengst was het ideaal, die heeft gewoon duidelijkheid nodig. Maar Miles gaat van het kleinste al helemaal over zijn toeren. Maar goed zoals je leest heb ik me dus kunnen beheersen en was dat zeg maar de hele clou van het verhaal ;)



Je deed in je nijd de longeerlijn door zijn mond. Dat vind ik niet vallen onder jezelf kunnen beheersen maar echt wel een hele gemene actie!


Hier ben ik het net farah eens. Ik zou dan toch les gaan nemen in longeren. Zowel voor hem als samen.
Kofu bvb is super lief, maar wel lekker lomp dus duwt wellis door. Is al een stuk minder als toen ik hem van de opfok haalde maar ook dat heb ik niet "kwaad" afgedwongen.
Vind wel leuk dat je bitloos "rijd" dat is een fijne oplossing als het kan!

Kofu & Chica (en Rosa)

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:58

Oké maar hij deed het dus super. Na een aantal rondjes goed links en rechtsom heb ik hem beloond en was het klaar. Les geleerd. Maar daar wordt dus overheen gelezen ofzo. De oplossing zat in mijn eigen lichaamshouding en energielevel. Les genoeg gehad hierover, jarenlang. Maar dat weten jullie niet dus ik snap het oordeel ;) Maar ik vind het vervelend dat ik hier op mezelf reflecteer en er toch oordelen komen. Heel naar. Vertel dat ik in een spiegel heb gekeken en daardoor uiteindelijk een probleem heb opgelost en dan wordt er gezegd dat het niet is opgelost, maar dat is lekker makkelijk vanaf een scherm.

Volgende keer zal ik het filmen. Kunnen jullie zien dat ik mijn paard wél kan longeren en dat hij heel ontspannen is. Er was alleen een klein communicatieprobleem wat bij mij lag en dat is opgelost.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:06

Bij mij is longeren ook nogal lastig vooral nu het gras groeit, want ik longeer in de wei. En dan vindt Jorie dat ie tijdens het stappen wel even gras kan snaaien. Alleen het kwartje van wat 'ho' betekent is inmiddels wel gevallen. Nu nog dat vallende kwartje tijdens het lange lijnen en dan mag ie een bandje gaan slepen. Ik word ook wel eens flink boos overigens, ligt m ook aan mijn karakter. Vandaag nog flink boos geweest op Alex die vond dat ie telkens mocht gaan stappen terwijl ik hem naast de fiets had. Dat is gewoon klierig gedrag van zijn kant, dus ik was terecht boos. Ik heb ook geen boze staartzwiebel gehad van hem, dat krijg ik als ik hem corrigeer terwijl hij dat zelf niet nodig acht _O-
Ik ben zelf ook van het liever 1 keer flink duidelijk, dus dan maar even longeerlijn door zijn mond, dan 10 keer lief en dat ie alsnog niet leert wat juist gedrag is.

Alex en Jorie <3

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:14

Precies zo heb ik het bedoeld :j Ik wil goed gedrag belonen en slecht gedrag het liefst niet afstraffen, maar enkel de communicatie verduidelijken. Zodra ik goed gedrag zie prijs ik ze de hemel in en ik wil het liefst voorkomen dat hij slecht gedrag gaat vertonen en dat tot frustraties leidt. Zo werk ik al een aantal jaar en dat gaat me eigenlijk best goed af. Met een touwtje gaf ik hem even heel duidelijk aan dat uitbreken niet de bedoeling is en zodra hij het begreep ging hij ook weer uit.

Mijn mini wilde tijdens het longeren ook weleens gaan eten (daar is het een mini voor :+) maar die is 1) niet zo gevoelig meer en 2) als die het op een lopen zet blijft hij toch wel op een cirkel dus dat maakt niks uit. Je moet gewoon duidelijk zijn, als 600 kilo aan spieren het op een lopen zet kun je het keer op keer lief vragen maar dan wens ik je succes hoor :Y)

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:44

kun je de bak niet kleiner maken, tegen het uitbreken? Ik wil zelf eerst de bak voor de helft afzetten juist om te voorkomen dat ik door de bak heen wordt gesleept.
Voordat ik het longeren ga uitbreiden.

Gister heb ik hem losgegooid, nou ja hij gooide zichzelf los..
Hij was nogal in de stress omdat ik denk dat hij de bak nog wat spannend vind ook al speelt hij er wel in maar dan met zijn vrienden.
Ik ging in het midden staan en hij rende om mij heen ik had de zweep meer als bescherming voor mezelf mee om hem uit mijn buurt te houden en dat werkte fantastisch. toen hij trager ging rennen heb ik hem gedreven door met mn zweep richting zn achterhand te wijzen (alleen wijzend) en ik heb hem een keer omgedraaid door de zweep te richten op de voorhand en vervolgens te blokken.
en vandaar nog een keer gedreven en commandos als draf gebruikt ook al ging die dit al doen uit zichzelf. na 5 mins ben ik in het midden gaan staan met gebogen schouders en kwam die na een paar minuten naar me toe.. wel met gesperde neusvleugels, bezweet en buiten adem maar bleef wel rustig.. Daarna de lijn aangeklikt en nog een rondje gelopen.. Vervolgens beloond met wat voer.
Ik zag dit wel een beetje als spelenderwijs beetje lichaamstaal training en dit gebeurde gewoon allemaal als vanzelf maar mijn vraag is nu, was het slim om hem in de stress nog meer op te drijven?
volgende keer wil ik meer sturen richting de rem dus meer tegen houden en alles wat beheerster te doen en op mijn commando te laten draven maar dit begrijpt hij natuurlijk nog niet.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening op dit verhaal.

<3 Lamar <3
volg ons op Instagram @Lamarxhorse: https://www.instagram.com/lamarxhorse/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, amandananana, FCSA, inge_romeo, Irma77, Natascha, xSannee en 162 bezoekers