[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
KirstenHorse

Berichten: 1286
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:32

Yentaah en ik rijden op dezelfde manege. Ik heb in het begin van dit topic een foto geplaatst van Elsa. Dat is een pony op onze manege waar deze heel erg op lijkt :p

Nelis M2+1


Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-16 17:45

Wij staan lekker particulier inderdaad :D Heerlijk, bijna altijd de bak voor mezelf.

Vandaag had Zara een dagje vrij omdat ik met mijn zus naar een attractiepark was. Met dit warme weer wil je toch niks doen met de paarden -O-

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-16 08:45

Inmiddels een week en 2 lessen later..

Het gaat echt steeds beter! Gisteren met de les moest ik gelijk erop, in plaats van mijn instructrice eerst. In het begin was dat nog best spannend en vooral wiebelig. Maar na even wennen en lekker stappen en figuren rijden, begon ze fijner te lopen. Lekker voorwaarts en ontspannen. Linksom is onze beste kant, dat is voor mij en Zara de makkelijke kant. Rechtsom daarentegen.. Drama :+ Ik ben zelf natuurlijk ook niet helemaal recht en rechtsom is voor Zara gewoon echt heel moeilijk. Op die kant rijden we dus veel voltes afgewisseld met stukken rechtuit. Ik moet rechtsom proberen haar recht te krijgen als we rechtuit gaan en heel iets gebogen bij de voltes. Echt stelling rechtsom is nog een grote stap te ver weg, haar recht maken is al een hele klus. Hoe moeilijk ze het ook vindt, ze doet wel enorm haar best! We begonnen tot nu toe linksom met draven, dus gisteren ook. De eerste keer is altijd wat wiebelig en moeilijk, maar na een aantal overgangen wordt ze echt heel fijn aan het been! We zijn inmiddels ook zo ver dat we niet meer na 3 passen draf stilstaan, maar gewoon de bak rond kunnen draven :') Bochten blijven nog wel moeilijk, maar ze doet het prima. Volgende les beginnen we rechtsom met draven, omdat dit de moeilijke kant is.

Aan het eind van de les was ze mentaal zo gesloopt, dat ze alleen nog maar stilstond :D Voorzichtig een zweepje erbij gepakt, omdat ze toch echt nog even een stukje moest uitstappen. Ik had verwacht ergens aan de andere kant van de bak te landen met een zweepje, maar mevrouw geeft er niks om. Ze reageert op de zweep zoals het hoort, een klein tikje en ze gaat weer voorwaarts. Daar ben ik heel blij mee!


Afbeelding

Afbeelding

Voor degene die het opvalt: Op de tweede foto kun je heel goed zien dat ik nog niet in staat ben volledig rechtop te zitten met mijn rug. Maar, zoals je op de eerste foto kan zien, zijn er wel momenten dat het lukt!

Zara is trouwens echt een ster in chagrijnig kijken tijdens het rijden, opperste concentratie :+

Afbeelding
Veel te blije selfie na het rijden. Ja ze heeft een staartje in de voorpluk, dat doe ik in verband met de vliegenkap die ze omheeft. Normaal is het een vlechtje, maar daar had ze geen zin in..

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:04

klinkt als goede vooruitgang!! Ga zo door zou ik zeggen

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-16 08:59

Vanaf maandag begin ik weer op de universiteit, dus dan zal ik weer terug gaan naar 1 keer in de week lessen. Maar aangezien het tot nu toe zo goed gaat, voorzie ik geen grote problemen :)

Afgelopen week hebben we haar voor het eerst laten vrijspringen. Lekker amateuristisch, want wij hebben geen echt springmateriaal op stal :+
[SPR-ITP] Zara gaat de lucht in, eerste keer vrijspringen

Afbeelding

Ook ga ik waarschijnlijk vandaag een nieuwe video opnemen voor mijn kanaal, maar ik ben wel een beetje schorre henkie de laatste dagen _O-

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:47

Wat fijn dat het zo goed gaat!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:36

Ik zie hier een aanstormend springtalentje :j

Dakota F12+1 / L1+4

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-16 19:15

Yentaah, ja goed he! We gaan over een tijdje zelf springmateriaal in elkaar zetten. Dan ga ik eens kijken hoe hoog ze kan komen, want dit was natuurlijk peanuts :+

Vandaag ook weer een mijlpaal bereikt, of eigenlijk 2:
-Rijden met hele harde wind.
-In draf ruim 2 keer de bak rond.

*\o/* Ik voel me echt een beginner die opnieuw moet leren rijden, eigenlijk is dat ook zo. Ze is zo ontzettend gevoelig en je moet echt met vertrouwen en zekerheid rijden. Twijfel jij of ben je te voorzichtig? Doet ze niks meer. Ben je overtuigend en geef je haar leiding? Dan loopt ze! Voor mij is dat nog heel moeilijk omdat ik zelf heel voorzichtig en afwachtend ben, waardoor ik haar soms niet genoeg zekerheid en leiding geef. Daarom ben ik ook heel blij dat we zo vaak les hebben! Vandaag liep ze zelfs een paar stukken zo lekker door, dat we er bijna een middendraf uit reden :wow: Ze zoekt wel nog heel erg naar excuses om niet te hoeven lopen of draven, bijvoorbeeld een enge sloot, de wind onder haar billen, scheef gaan lopen zodat je niet kan draven, etc.


Afbeelding
Vandaag na het rijden. Zoals je kan zien, is stilstaan in ieder geval geen probleem. Weglopen doet ze echt niet zomaar :P

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:02

Je paard is een waardevolle leraar voor jou. Dit gaat je ook helpen in je dagelijks leven.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-16 19:34

Absoluut mee eens senna21! :j


Met het warme weer van de afgelopen dagen hebben we weinig gedaan. Mijn studie is ook weer begonnen, ik zit bijna dagelijks van 9 tot 5 helaas -O- Gelukkig wordt dat binnenkort minder en heb ik weer meer tijd.

Voor nu doen we het rustig aan met les, hooguit 1x in de week. In overleg met instructrice ook besloten dat ik af en toe zelf (met iemand van stal ernaast) opstap en even een rondje ga stappen bijvoorbeeld. Daar moet Zara natuurlijk ook heel erg aan wennen, dat is nieuw. Gelukkig kan ik zelf redelijk goed inschatten hoe ver ik kan gaan, de eerste keer was bijvoorbeeld hooguit 5 minuten tot ze netjes een recht stuk voorwaarts gestapt had.

Financieel is deze zomervakantie echt een hap uit mijn budget geweest helaas. Zeker nu ik even een heel stuk minder inkomsten heb, maar we gaan gewoon door! Niks aan de hand :D

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 16:38

https://www.facebook.com/britt.schiks/v ... =3&theater

Kunnen jullie deze video zien?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwaliteit is helaas bagger, maar gisteren wel een uur serieus kunnen rijden! Eerst heel lang ingestapt, veel voltes tot ze echt lekker los was. Daarna aangedraafd en ze liep zo fijn! In het begin nog verzet, ze wilde weer niet. Daar geprobeerd doorheen te rijden en toen gaf ze zo goed als op. Daarna nog het stukje hierboven gefilmd. Ben hier echt heel blij mee! Rechtsom ook nog een stukje best oke kunnen draven, maar dat blijft gewoon ontzettend moeilijk voor haar. Kwestie van trainen :D Ze heeft nu wel het trucje ontdekt van stil gaan staan als ze geen zin meer heeft. Dan kan ik mijn been erin planten zo hard als ik wil, ze geeft er geen fiets om _O- Dus kreeg ik de tip om het uiteinde van mijn teugels als een soort zweepje te gebruiken en een tikje op de schouder te geven. Dat werkte gelukkig, al heeft ze het nog wel 10 keer geprobeerd. De trut :+

Aan het eind heerlijk relaxed kunnen uitstappen aan de lange teugel, terwijl dat voorheen echt niet ging! *\o/*

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:27

Ik kan het filmpje zien! Het ziet er echt heel netjes uit!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:27

Ziet er netjes uit!!
Goede vooruitgang boek je met haar!!

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 20:15

Dankje! Ja het geeft ook een heel goed gevoel, hard work pays off :D

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 19:53

We houden de stijgende lijn erin voorlopig! Vandaag besloten om even te proberen te rijden zonder instructrice, met alleen iemand van stal erbij. Zij is er dan even bij als ik opstap en de eerste paar stapjes mee begeleiden voorwaarts, dat vindt Zara allemaal nog moeilijk of spannend. Daarnaast is het ook gewoon een beetje 'Baas ik wil niet' :+ Ze voelde heel prettig aan, dus zelfs een paar keer stukjes gedraafd.

Goed, de aanhouder wint.. Right?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor mijn gevoel zit ik trouwens extreem lang.. Kijk ik naar de foto's en dan zit ik echt kort := We kunnen nu eindelijk lekker gaan oefenen met meer voorwaarts draven, door blijven draven en uiteindelijk iets meer die kont eronder. Nu loopt ze nog graag de grond in.. Rijtechnisch is alles echt nog belabberd en lijkt het nergens op. Maar daar gaat het nu nog niet om, zolang we zonder spanning en met rust en vertrouwen rond hobbelen, heb ik mijn doel bereikt :j Als we straks echt lekker kunnen rijden, dan komt de zadelmaker ook weer om te checken.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:59

Ziet er echt al een stuk beter uit! Ga zo door :D

Dat gevoel van heel lang zitten, maar op de foto's heel kort heb ik ook :') Ik weet niet hoe dat kan, haha

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:32

Het ziet er echt goed uit!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:47

Je beugels zijn niet echt te kort voor een veelzijdigheidszadel.
Waarschijnlijk komt het gevoel vanuit onbalans.
Goed op je krent gaan zitten, benen lang, hakken laag en niet naar de oortjes turen.
En als jij je knieen moet strekken om de hakken uit te kunnen drukken, zijn de beugels te lang.
Succes.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 17:49

Het is een dressuurzadel :P Denk dat het gevoel bij mij meer komt uit mijn scheve heupen en rug, zal ook nooit meer 100% goed worden helaas.

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:59

:o niet goed gekeken.
Probeer dan toch eens een gaatje korter. Een wiebelzit is niet goed voor beiden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 18:06

Korter zit niet fijn, dan ga ik te ver achterin het zadel zitten.. -O- Wiebelen valt gelukkig wel mee, moet sowieso nog weer wennen aan rijden. Heb denk ik ruim een jaar niet meer echt gereden.

Gelukkig hebben we minimaal 1x in de week les :D Dat is wel fijn, kunnen we goed aan alles werken!

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:10

Wat een speciaal paardje zeg! Echt leuk om te zien dat je zoveel vooruitgang maakt!
Mijn paard heet ook Zara, van toeval gesproken :)

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 15:34

Toevallig sienemien!

Gisteren weer een dressuurles gehad, het was best koud helaas dus ik zat een beetje te bibberen te paard :') Maar we hebben gelijk al een grote stap vooruit gedaan: Opstappen zonder hulp! Ze vond het heel raar dat er niemand bij stond en ze had heel even wat spanning. Dus even 2 keer kort hangen en wiebelen en toen voorzichtig gaan zitten. Niks aan de hand uiteraard. Krukje moet nog wel weggezet worden door iemand omdat ze nog de neiging heeft opzij en achteruit te gaan in plaats van voorwaarts. Ik wil niet het risico lopen dat mevrouw ineens bovenop dat krukje staat en volledig flipt :D Ik ben in ieder geval super blij met deze vooruitgang, vanaf nu kunnen we echt gaan oefenen met zelf opstappen en netjes voorwaarts wegstappen. We willen later ook proberen om vanaf de grond op te stappen, omdat dit wel handig is om te kunnen bij bijvoorbeeld buitenritten. Daarnaast heb ik een vriendin van mij beloofd om over een half jaar de 40cm cross mee te rijden met haar, oeps? :') Een half jaar lijkt me een redelijke termijn om haar klaar te stomen voor de basisgangen en 40cm sprongetjes. Ze heeft al eerder een 60-80cm cross gelopen voor ik haar had, dus dat kent ze al! Inclusief waterbak. Al houdt ze totaal niet van natte voeten heb ik wel gemerkt :P

Oke genoeg geluld, beeldmateriaal zegt meer van de les dan een geschreven stukje toch? :D
We beginnen met een bewijsje van het opstappen! Let vooral even op het intens chagrijnige hoofd van Zara, geeft weer aan dat ze het opstappen nog steeds niks aan vindt. Deze keer keek ze extra lelijk, want normaal staat er dus iemand bij en ze weet dat ze van die persoon vaak een snoepje krijgt. Vandaag geen snoep, dus Zara was beledigd.
Afbeelding

Verder is blij kijken geen probleem hoor! Vaak vallen de oren er bijna vanaf, zo ver staan ze naar voren. Ik vind mezelf op deze foto trouwens echt enorm lang lijken..
Afbeelding

We stappen een hele ruime tijd in, rijden dan zoveel mogelijk voltes en werken aan stelling en voorwaarts zijn. Rechtsom ben ik nog heel erg bezig met rechtmaken, omdat ze enorm linksgebogen is. Overigens heb ik echt bijna niks in mijn hand, ze zakt zelf gelijk in op het moment dat ze goed voorwaarts is. Wel heeft ze de neiging om even te trekken als ik het contact kwijtraak. Uit reflex ga ik dan vaak per ongeluk terugtrekken, want natuurlijk zinloos is. Voorwaarts houden en dan is er niks meer aan de hand.
Afbeelding

Om maar gelijk even duidelijk te maken dat het draven echt nog niet vanzelfsprekend is.. Maak kennis met de giraffe.. lama.. kameel.. Hoe je het maar wil noemen. Dit is hoe we momenteel aandraven, ze houdt dit linksom ongeveer een halve bak vol. Rechtsom gerust de hele bak. Het is echt nog verzet van 'ik wil niet draven baas'. Maakt het wel weer moeilijk voor mij omdat ze ook naar voren wil trekken af en toe. Je hebt dan vaak de neiging om terug te trekken of volledig los te laten. Beiden is totaal niet handig, loslaten betekent dat we terugvallen in stap en terug trekken betekent dat ze nog harder gaat trekken. Dus er is maar 1 oplossing en dat is voorwaarts.
Afbeelding

En als je haar dan eenmaal goed voorwaarts hebt, dan heb je weer bijna niks in je hand. Dat is best een apart gevoel, want je voelt dan dat ze ook echt gaat lopen. Wel jammer dat mijn houding nog bagger is, zeker mijn handhouding is dramatisch. Wel ben ik blij dat ik niet meer zo scheef zit! Uiteindelijk komt die houding natuurlijk wel, eerst maar Zara voorwaarts zien te houden. Zoals je kan zien heb ik dus ook de neiging om mijn buitenhand hoger te houden dan mijn binnenhand.. Hoe ik daar nu weer aan kom? :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna gaan we rechtsom. Ze vindt aandraven rechtsom zo verschrikkelijk, ze gaat dan helemaal naar links buigen en wijken. Ook is ze dan totaal niet aan het been, kan haar bij wijze van kapot trappen.. Maar ze doet net alsof ze het niet voelt :D Daarvoor hebben we dus het teugeltrucje. Geen reactie op been? Hop uiteinde teugels tegen de schouder. Dan gaan we eindelijk voorwaarts, wel zoals in bovenstaande kameelfoto. Ze buigt dan ook naar links, waardoor ik haar moet proberen recht te krijgen. Eigenlijk hetzelfde verhaal als linksom, voorwaarts houden en recht maken. Uiteindelijk gaat ze wel lopen, maar ze moet gewoon echt voorwaarts gaan. Let ook even op mijn houding vergeleken met linksom! Rechtsom is voor mij ook mijn moeilijke kant, dus dat zie je gelijk terug in mijn houding.
Afbeelding

Afbeelding

Naar aanleiding van deze foto's zal ik vast wel veel commentaar krijgen over mijn rijden :+ Dat vind ik prima, maar zolang men maar weet: het enige waar wij op dit moment aan werken is het voorwaarts gaan. Actie = reactie, lopen. Niet zeiken, niet trutten, gewoon voorwaarts. De voorkant focussen we eigenlijk niet op, al lijkt dat wel zo. Haar hoofdhouding is gewoon echt het resultaat van haar voorwaarts rijden. Doe je niks en draaf je op een lalala tempo? Dan komt de kameel terug en zit je binnen no time weer terug in stap. Daarnaast moet ik zelf heel erg werken aan het contact houden op de teugels in draf, omdat ze zo wisselt in hoofdhouding ben ik geneigd om de verbinding kwijt te raken. Haar reactie daarop is weer een 'he waar ben je?' - kop-in-de-lucht-kameel. Ik ben me ervan bewust dat het rijtechnisch allemaal nog niet zo bijzonder is :+ Het belangrijkste voor mij is dat we met zulke grote sprongen vooruit gaan.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:30

Het ziet er super uit! Tuurlijk zijn er overal verbeterpuntjes, maar als je ziet van waar je komt..

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 18:21

Ja precies Binkie_Eline! Ik heb haar nu inmiddels 10 maanden en ze is nu ook echt gewend aan haar nieuwe plekje. Dat geeft ook al veel rust natuurlijk. Ze begint het werken ook steeds leuker te vinden :) Verder wisselen we af met allerlei verschillende dingen.

Hopelijk binnenkort ook een fotoshoot, zou graag een paar echt goede foto's van haar (en samen) willen hebben!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, carina, Em_, GoogleAdsense, Ladyson, Sanet, Ubermetrics en 38 bezoekers