[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:08

Ziet er inderdaad heel mooi uit! Dat komt helemaal goed.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.


Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 13:48

Eerste week van 2018..

De wond gaat zo ontzettend goed! We hebben het rijden alweer kunnen oppakken, ze lijkt nergens last van te hebben en de wond blijft er netjes uitzien. Het is een kwestie van tijd voordat het haar terug komt :+

Maar Zara is Zara niet als er toch weer een dierenarts op de stoep moet staan :roll: Sinds het zo hard gewaaid heeft is ze weer begonnen met enorm hoesten. Ze heeft vaker periodes gehoest hier op stal, maar met een weekje ondersteuning (NAF Kof Eze en dennenknopsiroop) was dat verholpen. Deze hoest klinkt toch wel een beetje eeh.. Rot. Voor de zekerheid wil ik dit dus even laten onderzoeken. Ik verwacht geen extreme dingen, waarschijnlijk een virusje of verkoudheid door de wind vorige week. Ze heeft geen neusvloei, droge hoest en doet het enkel in stap/rust. Met rijden in draf en galop niks aan de hand. Alleen als ze hoest, dan blijft ze er in hangen lijkt wel.

Goed, behalve het hoesten gaat het top! Al moet ik wel echt zo snel mogelijk weer terug naar Country Mill voor controle, het zadel begon een maand geleden al heel licht te bruggen omdat ze zo enorm verandert door goede training. Na de laatste keer rijden met zadel begon ze toch weer te staken zodra ik een galop in wilde zetten, ook het aandraven was niet bepaald ontspannen. Ze kan verder prima ontspannen lopen, maar het kost wat meer moeite. Gisteren heb ik dus even gereden met de barebackpad en toen heb ik gewoon stap-draf-galop kunnen doen zonder gekke dingen. Wil niet direct zeggen dat mijn zadel niet meer past hoor, want die keer dat ik met zadel reed had ze net een week stilgestaan en ze heeft nogal de neiging om dan te doen alsof ze dood gaat :+ Aankomende woensdag hebben we weer les, dan laat ik mijn instructrice even kijken naar het zadel en dan zien we wel of het nog past of niet.

Na het rijden gisteren met barebackpad heb ik haar los in de bak gelaten zonder tuig, zodat ze even haar energie kwijt kon. Nouja welke energie want ze stond me aan te gapen _O- Dus besloot ik om erop te klimmen :o Levensgevaarlijk paard joh, niet te doen. Hahah. Nee ze vond het allemaal prima, we hebben heel relaxed door de bak gestapt (zonder stuur) en ze ging netjes stilstaan als ik dat vroeg.

Afbeelding

Afbeelding

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:34

Leuk om zo zonder zadel en hoofdstel te kunnen rijden. Zelfs als is het alleen maar stap.

Kan best hoor dat het zadel nu niet meer optimaal ligt. Sommige paarden laten dat meteen merken. Eigenlijk ook wel fijn, dan weet je zeker of het wel of niet goed ligt. En met goede training kan het hard gaan die bespiering.

En voor het hoesten, die heeft gewoon een stiekeme crush op de dierenarts :P. Hopelijk is het niks ernstig.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 20:13

Instructrice heeft ook even gekeken naar het zadel afgelopen woensdag en mijn gevoel was weer goed. Haar linkerschouder is meer bespierd dan haar rechterschouder, waardoor het zadel te strak ligt op links. Verder ligt het zadel absoluut niet slecht, maar door deze scheve bespiering krijgt ze natuurlijk niet de juiste schoudervrijheid en wordt de linkerschouder geblokkeerd. Geen wonder dat ze dan in protest komt. Ik ben wel blij dat ik dit soort dingen zelf kan inzien en voelen, zodat ik zelf ook meer en meer kan gaan bepalen of mijn zadel wel of niet past.

Country Mill had ik al direct een mail gestuurd en ze hadden mij afgelopen vrijdag gebeld voor een afspraak, helaas zat ik toen net op de fiets en kon ik niet terugbellen. Dat wordt dus morgen, geen probleem haha. Er zit geen haast achter, de bedoeling is om ergens in februari terug te gaan :j Tot die tijd rijden we lekker met de barebackpad, wat ik echt totaal geen probleem vind. Daarmee kunnen we werken aan de scheve bespiering, zodat dat weer een beetje recht wordt als we bij CM op controle komen.

Het hoesten begint wel minder te worden merk ik, maar af en toe heeft ze toch nog stevige hoestbuien. Door de Ventipulmin komt er wat slijm los en dat hoor je nu ook. Volgens de dierenarts was dat een goed teken, dus laten we daar maar vanuit gaan.

Rijden gaat de laatste tijd ook weer gewoon fijn, we zijn weer helemaal back on track! Vandaag was ze in een hele fijne meewerkende bui en het was prachtig weer, dus perfect moment om goed te trainen. Daar hebben we goed gebruik van gemaakt, door te oefenen op de stap-galop overgang en contragalop. Soms vind ik het leuk om haar uit te dagen met echt moeilijke dingen voor haar. Haar reacties daarop zijn wisselend, mislukt het volgens haar? Wordt ze pissig :+ Lukt het een beetje, is ze trots op zichzelf maar wordt ze gigantisch enthousiast. Ze staat dan wel goed aan mijn hulpen haha. Onze trainingen bestaan nu voornamelijk uit tempowisselingen, schijnovergangen, progressieve overgangen en veel zijgangen. Nu de basis er redelijk in zit, wordt het meer puntjes op de i krijgen. Al werken we natuurlijk altijd nog aan de basis, dat blijft een belangrijk onderdeel.

En standje giraffe hebben we ook weer geoefend!
Afbeelding

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:27

Kijk wel goed uit. Doorrijden met een verkoudheid/longproblemen kan leiden tot chronische dampigheid.
Ik zou alleen licht werken en niet in het zweet werken.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-18 18:55

Inmiddels alweer even verder, dierenarts is er nog bij geweest en inmiddels is het hoesten onder controle! Maar ik ga voor de zekerheid niet te vroeg juichen :')

Aankomende 24 februari hebben we weer een afspraak staan bij Country Mill. In de tussen tijd rijden we onze lessen nog steeds met de barebackpad :P Overigens gaat het rijden bizar goed, qua aanleuning hebben we eigenlijk geen problemen meer. Enkel bij het halthouden trekt ze zich eruit. Ze kan enorm fijn lopen en schrikreacties hebben we vrijwel nooit meer. Ook zijn we begonnen met de travers in stap, letterlijk net begonnen want ze snapt er nog niks van. Elke poging die ze doet beloon ik uiteraard haha.

Overigens begint ze in haar tweede jeugd te komen. Dat betekent dat ze op ontdekkingstocht is.. Ze pakt letterlijk alles vast, gooit van alles om (hele kruiwagens met hooi), flesjes op de poetsplaats krijgen vliegles, de sluiting van de staldeur aan de buitenkant is ook interessant geworden en het bovenluik van je stal kun je ook prima op kauwen :j Ik ben er alleen maar blij mee want zo leert ze zelf nieuwe dingen ontdekken en dat dat allemaal niet eng is. Longeerzweep? Die zou ze bijna zelf mee naar binnen nemen _O-

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:20

klinkt alsof ze echt haar plek gevonden heeft. fijn dat het rijden beter gaat en dat ze nu geen last heeft van het hoesten.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:58

Zo mooi wat jullie hebben bereikt.
Eerlijk gezegd heb ik lange tijd gedacht dat de merrie gewoon stuk was. Maar jij hebt er alle energie en liefde in gestoken en haar omgetoverd tot een prachtige pony die goed in haar vel zit. Chapeau!

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 20:38

Afbeelding
*\o/*

Iets minder yay voor mijn portemonnee, maar he.. Soms koop je per ongeluk dure dingen toch? :') Nee zonder gein, ik wilde hem al heel lang maar vond (vind) hem eigenlijk veel te duur. Nu was hij in de sale en nog steeds veel te duur, maar toch maar gekocht.. Ben benieuwd of het werkt of dat ik nu even 150 euro heb weggegooid :o

Daarnaast, morgenavond hebben we weer les. Gisteren heb ik even lol met je knol gehad en zijn we door de bak gaan racen, ze durft nog niet goed te versnellen in galop maar het was leuk en vooral lachwekkend. Ze gaf ook één giga bok toen ze het even niet met me eens was, daar kan ik dan ook wel weer om lachen haha. Vandaag ook alleen even voor de lol rondgehobbeld in het zonnetje. Baal wel een beetje erg want ze begon ineens weer enorm te hoesten? :? Ze heeft de afgelopen tijd echt helemaal niet meer gehoest, niet in rust en niet tijdens het rijden, dus dit kwam wel weer even hard aan.. Hoop toch echt niet dat ik weer de dierenarts moet gaan bellen. Ik heb al één rekening liggen van 150 euro die niks heeft geholpen en ik wacht nog op de andere rekeningen. Snap er gewoon niks van, ze zit zo gigantisch goed in haar vel. Dat zie je niet alleen aan haar, maar je merkt het ook gewoon qua karakter. Na een dikke twintig duizend euro in twee jaar mag het toch hopelijk wel een keer klaar zijn? ;(

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:42

Mooie deken hoor.
Twintigduizend :oo ? Ik hoop voor je dat dit een typ-/ rekenfout is.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 20:48

Nee was het maar een typfout :o Dat is dan wel inclusief alles hoor, van borstels tot dierenartsrekeningen tot nieuwe zadels en andere (onnodige) uitgaven. Allemaal in het kader van 'pony opknappen' :P

Overigens bezuinig ik ook echt nergens op, ik kijk niet naar de prijs, maar of het nodig is voor mijn paard. Dat betekent dus dat ik gerust 2000 euro neertel voor een zadel als dat de beste keuze is, of even 1500 euro aftik bij de dierenarts om haar volledig door te lichten, honderden euro's aan dekens omdat ze nooit goed passen, gesloopt worden of omdat ik een andere dikte nodig heb.. Wat dacht je van supplementen om haar te ondersteunen in stressvolle periodes of qua spieren. Niks is te gek :')

Maar ook hier komt er een soort van 'einde spaarpotje' in zicht, als in: Nu is het wel even genoeg en gaan we even iets minder proberen uit te geven hopelijk. Ik heb altijd minimaal 3000+ euro klaarstaan voor eventuele noodgevallen uiteraard.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:58

Hoop dat het hoesten niet meer is voor gekomen.

Die deken vind ik zo gaaf. Wil hem ook kopen voor mijn oude Shetlander, maar ben zo bang dat we die binnen de kortste keren moeten in slapen en vraag mij af of ze überhaupt zo klein beschikbaar zijn.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:04

Wat is het voor bijzondere deken? :o

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:08

Als je die oplegt, zorgt het ervoor dat de spieren in de rug opgewarmd worden en daardoor losser.

Dan zijn de spieren losser als je met rijden begint. Voor paard en ruiter prettiger.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:18

Wat een geld haha. in mijn familie had iemand ook een pony die hoeste, en die heeft lettelijk allés geprobeerd en toen opeens bedacht ze zich dat hij een paar jaar terug ook hoeste en dat verholpen was met chinese kruiden. Dus zij koopt chinese kruiden en gaat het voeren: hoppa hoest is weg. Misschien het proberen waard?

S <3

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:47

Aaa, vandaar! En is er ook een verschil te merken?

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 19:29

Deni11 schreef:
Wat een geld haha. in mijn familie had iemand ook een pony die hoeste, en die heeft lettelijk allés geprobeerd en toen opeens bedacht ze zich dat hij een paar jaar terug ook hoeste en dat verholpen was met chinese kruiden. Dus zij koopt chinese kruiden en gaat het voeren: hoppa hoest is weg. Misschien het proberen waard?


Thanks voor de tip! Ik voer inmiddels anijszaad en fenegriekzaad bij tegen het hoesten en tot nu toe lijkt het goed te zijn verminderd. Vandaag enkel nadat ik haar los in de bak had gelaten en ze zichzelf even helemaal uitgeput heeft gerend en gebokt :') Tijdens het longeren/rijden hoest ze vrijwel niet meer en ook op stal hoor ik haar niet meer.

Eclair98, Madje legt het al goed uit haha. Ik heb hem nog niet lang genoeg om gehad om echt te zeggen of er een verschil is, helaas nog geen tijd voor gehad. Ik ga er wel een Youtube video van maken op mijn kanaal, dus ik ga er binnenkort wel de tijd voor nemen! :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:28

Ik ben benieuwd wat de reputex voor verschil gaat maken. Hier een tijdje een Back on Track deken gehad waar ik wel tebreden over was maar die het geld niet helemaal waard was haha

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 20:25

Back on Track is ook wel een belachelijk duur merk vind ik :oo Helaas dit weekend ook geen tijd gehad om de Recuptex goed te testen, maar aangezien ik komende periode heel veel vrij heb komt dat wel goed!

Vanmorgen weer lekker gereden, ondanks dat het vrij hard waaide. Ze is sinds enkele weken enorm omgeslagen qua gedrag, positief uiteraard. Naast dingen vastpakken, omgooien en ermee zwaaien deert de wind haar ook niet meer. Voor een paar maanden terug konden we met dit weer niet fijn rijden, dan raakte ze enorm gestrest en moest ik enorm mijn best doen om mijn geduld te bewaren met al haar schrikreacties. Vandaag daarentegen niks aan de hand, ze loopt fijn door en de wind boeit niet meer. Af en toe nog wel wat schrikreacties, maar niet extreem en makkelijk doorheen te rijden.

Om even te laten zien dat ze echt alles vasthoudt:

Afbeelding

Afbeelding

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:41

Vraag me eigenlijk af waarom je iedere x naar countrymill blijft reizen en na elke keer een korte periode weer nieuwe problemen hebt? Bedoel het niet vervelend, maar ga je zelf niet twijfelen aan hun kunde? Want een zadel hoeft echt niet bij elke millimeter aangepast te worden en niet meer te passen.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 20:49

De laatste keer was in september, dus het zadel heeft een half jaar lang perfect gelegen. Ze verandert alleen dusdanig qua bespiering dat het nu niet meer past, daar kan ik ook vrij weinig aan veranderen. Het gaat hier ook absoluut niet om millimeter werk, was dat maar waar want dan had het zadel nog aardig goed gelegen. Het zijn echt puur de spieren op de schouders die enorm aan het toenemen zijn.

Daarnaast kies ik er ook zelf voor om dan zonder zadel verder te rijden, deze pony heeft al genoeg problemen gehad in haar verleden en doorrijden met een zadel wat net niet 100% meer past vind ik niet eerlijk :n Dat laat ze ook duidelijk merken.

En ik wil weer een springzadeltje erbij denk ik :o

Edit: Overigens moest ik sowieso terug naar CM voor de controle, betreft een nieuw zadel en de vulling moet gecontroleerd worden.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:00

Snap heel goed dat je daar niet mee doorrijdt hoor! Maar in al die tijd dat ik je ‘ken’ heb je al best veel problemen ermee gehad dus doelde voornamelijk daarop.
Maar je rijdt toch alweer een aardig poosje met barebackpad toch? Dus 6 maanden lijkt me ietwat optimistisch. En voor opvullen en controleren zeker langsgaan, heb je recht op en in principe al voor betaald dus zeker doen.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Saaams

Berichten: 13261
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:05

Met een nieuw zadel willen ze je eigenlijk na 3 maanden al terug hebben.
Denk dat CM hier weinig aan kan doen. Positief dat ze zo groeit in bespiering. Groeien kan ook alleen wanneer je rijd met een passend zadel, verstandig dus dat je hem nu niet meer gebruikt.

Zara begint aan haar 2e jeugd :+

Laerkens Beauty

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 21:23

Valt wel mee, ik heb mijn barebackpad gepakt toen mijn instructrice ook het zadel even nagekeken had. Ik had zelf al wel zo'n vermoeden dat hij niet meer lekker lag doordat ze in galop lelijk begon te doen, dus gelijk mijn instructrice gevraagd om te kijken wat zij ervan vond.

We hebben wel wat zadel struggles gehad, maar dat ligt ook aan mij :o Mijn vorige zadel kon prima aangepast worden, maar kon ik zelf niet meer in zitten (rugpijn) dus er moest toen wel een nieuwe komen. Deze ben ik nog steeds super tevreden over! Hij zit zo gigantisch fijn en ze loopt er top mee, behalve dat ze nu te breed is geworden haha. Ik denk dat we inmiddels zeker op een boommaat wijd zitten.

Misschien dat ik er uiteindelijk voor kies om een zadelmaker aan huis te laten komen, maar dan zou dat puur zijn vanwege de afstand naar CM. Al vind ik het niet zo heel erg om daarheen te rijden hoor, mooie winkel :))

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:27

Kan het zijn dat ik dit paard ken via een topic van Paard Natuurlijk?
Die hete ook Zara en zag er hefzelfde uit.
Die was destijds gered uit een kliniek waar ze was opgegeven met ik dacht hoefkatrol of hoefbevangenheid oid.
Ze is toen maandenlang natuurlijk bekapt en er wonderlijk genoeg weer helemaal boven op gekomen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, ardanwan, Ballard_L, Gittta, hokke, Ineke2, Karintich, Lauke, laura_estee, maras, mirriejj, Nimby, pol013, Rinkex, robbie88, Robin_Rikkie, Salinah, shaddy82, xSannee, YvonneV en 100 bezoekers