[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:29

Hoe gaat het met Zara? :)


Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 10:37

Het gaat eigenlijk prima! Ik ben een weekje op vakantie geweest, dus toen heeft ze zelf ook even vakantie gehad. Vond ze helemaal niet erg natuurlijk :D

Qua rijden gaan we echt de goede kant op, ze vindt het tegenwoordig ook allemaal leuk :P Oren strak naar voren en als ze iets goed doet, dan is ze intens gelukkig. Heel af en toe wordt ze een beetje nukkig, bij dingen die ze moeilijk vindt bijvoorbeeld.

Laatst wilde ik longeren met balkjes in de longeercirkel. Netjes drie balken neergelegd om overheen te draven. Maar daar dacht ze even anders over. 'Zijn in-uitjes toch?' :j Dus ze heeft ze allemaal continu netjes gesprongen, het zag er heel komisch uit :') Ik heb het gefilmd dus zal hem even uploaden!

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 10:42


Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:49

Hihi, ziet er inderdaad erg komisch uit!! Maar ze heeft er wel veel plezier in.

Volgens mij staan jullie daar helemaal op jullie plek

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 11:09

Ze lijkt hier ook helemaal happy te zijn! Toen we laatst op de kliniek moesten zijn voor de tandarts mocht ze ook even op de weegschaal. Ongeveer 320 kilo nu tegenover 290 kilo toen ze de maagzweer had op de vorige stalling! *\o/*

Ze heeft er wel een handje van om in de stal over haar hooi heen te poepen en plassen _O- Laten we zeggen dat het niet de slimste is.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 09:59

Gisteren werd mijn zadelkast op de nieuwe stal gebracht! *\o/* Dat was nog een hele klus want mijn vader moest een vrachtwagen van het werk regelen en een steekwagen want mijn kast weegt ongeveer 150 kilo. Hij is dan ook 180cm x 100cm x 70cm en dat til je niet zomaar op om ergens neer te zetten natuurlijk. Dus mijn vader kwam met de vrachtwagen op stal aan, wat nog erg leuk werd want het was met de auto's vrij druk op stal :P Uiteindelijk de kast op de juiste plek gekregen en toen kon ik hem weer inruimen!

Afbeelding

Volgens mij heb ik tijdens de verhuizing grote schoonmaak gehouden want ik heb spontaan minder spullen dan voorheen? :') Afijn, kast staat en is ingeruimd dus ik ben happy! Tijdens het inruimen kwam ik oude bandages tegen, ik gebruik die dingen letterlijk nooit. Maar ik had toch een goed idee ineens! :)*

Afbeelding
No fiets were given >;)

Ik had verwacht dat ze hem de pan uit zou flippen, want iets achter je kont is eng. Integendeel, de eerste 3 stappen keek ze me aan van 'Eh.. wat is dit?' om vervolgens gewoon netjes alle gangen te doen zonder ook maar op of om te kijken. Dus we hebben lekker getraind met de bandage achter haar kont, veel overgangen en tempowisselingen. Overigens longeer ik haar tegenwoordig zonder longeerlijn, want ze loopt toch perfect haar rondjes in die longeercirkel. Ze doet het zonder lijn zelfs beter dan met heb ik het idee. Sowieso wilde ik dit los uitproberen, want mocht ze dan toch flippen door die bandage, dan zit ik niet met brandblaren op mijn handen van de longeerlijn :D De methode met de bandage is dus goedgekeurd en ga ik zeker vaker toepassen! Al lijkt zo'n longeerhulp me ook wel fijn om eens te proberen, maar om die nou speciaal daarvoor aan te schaffen.. Ze loopt van zichzelf al vrij lekker lang en laag grotendeels.

Vandaag waait het heel hard overal, dat betekent dus een dagje longeren want ik (en Zara ook) heb een bloedhekel aan harde wind. Doe mij maar regen, ik trek wel een waterdichte jas aan.. Maar wind, brr. Ik hoef ook echt niet te proberen om te rijden met zulke wind, ik raak enorm gefrustreerd en Zara wordt enorm spooky. Alles is ineens doodeng en dan wordt het rijden ook geen succes, soms doe ik het wel als het precies zo uitkomt. Maar dan houd ik het rijden bij de simpelere dingen en dan ga ik geen moeilijke dingen oefenen :n

Nog 13 dagen wachten tot we naar Country Mill gaan en hopelijk terugkomen met een fijn zadel! Ik wil ergens in oktober nog een paar wedstrijden starten als dat gaat lukken!

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 16:43

Ja hoor, het is bijna zo ver! Vandaag is het, als het goed is, de laatste dag dat wij zonder zadel zitten! Morgen om 14.00 vertrekken wij richting Country Mill en ik hoop daarna terug te keren naar huis mét een perfect fijn zittend en passend dressuurzadel. Mijn portemonnee is nog in de ontkenningsfase en hopelijk komt die ook zonder al te veel schade mee naar huis :P Toch ga ik maar uit van het ergste, dan kan de schade alleen maar meevallen.

Goed. Afgelopen week hadden we voor het eerst een echte dip met het rijden. Ik snapte er geen flikker van, ze was ineens zo krom als een hoepel! Aandraven ging niet meer zonder pissig te worden en recht lopen was er al helemaal niet bij. Toch heb ik elke keer netjes kunnen afsluiten zonder al te veel geruzie. Ik had natuurlijk al direct mijn instructrice geappt met 'Help ze is weer scheef!' en zij is dan ook weer mijn reddende engel geweest toen ze afgelopen woensdag kwam voor een les. Ik had haar van tevoren al gewaarschuwd dat ze niet moest schrikken hoe scheef Zara was. Eenmaal aangekomen is ze gelijk gaan voelen aan alle spieren in haar kont en kwam vrijwel direct tot de conclusie: 'Jep ze zit weer helemaal vast in de achterhand. Even losmaken hoor!'.

Na een minuut of 5 a 10 masseren, kloppen, duwen, trekken, draaien aan de staart en nog meer schoot er van alles los en konden de spieren weer ontspannen. Zara kon haar bekken eindelijk weer kantelen! Gut gut arme pony.. Wat doet ze toch elke keer dat ze zo vast komt te zitten? Ik heb zelfs al genoteerd welke dagen ze vast zit en er is gewoon geen patroon te ontdekken. Onbekend dus. Maar al met al, niks meer aan de hand. Lekker de les gaan rijden! Men.. Die eerste stapjes is het dan net een 3-jarige die net zadelmak is _O- Ze loopt dan zo voorzichtig en wiebelig, tot ze doorheeft dat alles weer lekker zit en goed los is. 'Oja, mijn kontje is los. Feest!' *\o/*

Daarna gewoon echt een hele fijne les kunnen rijden. En ja nog steeds zonder zadel. Ik heb inmiddels wel gemerkt dat het heel wat voor mijn zit heeft gedaan. Ik zit steviger en niet meer zo scheef als voorheen. Mijn rug blijft toch een probleem, maar dat hopen we met een zadel al wat makkelijker te kunnen oplossen. Als bewijs dat ik stevig zit dacht Zara: 'Check check dubbelcheck. Zit je stevig? Komt ie dan he!'. Nou daar kwam ie in galop hoor. Ik moest haar in galop richting de hoefslag wijken, want galopperen over de hoefslag is niet leuk. Op het moment dat ik mijn binnenbeen even goed aanleg vloog ik ineens omhoog. Wat de fiets just happened? Ja geloof het of niet. Zara gaf een gigantische bok met een soort kurkentrekker in haar achterhand :') Verder niks aan de hand overigens, niemand is gewond geraakt bij deze spontane actie! Mijn zit werd even goed getest en is met vlag en wimpel geslaagd. Ik heb niet eens het gevoel gehad om eraf te vallen, dus dat is mooi. Zara galoppeerde vervolgens verder alsof er niks aan de hand was. Ze wilde alleen even laten zien hoe los haar kont nu was :j

Als ik dan morgen eindelijk een nieuw zadel heb, kunnen we nog makkelijker trainen. Mijn doel is toch om ergens in oktober minimaal 1 wedstrijd te rijden. Mijn instructrice is ervan overtuigd dat als we zo doorgaan, we hartstikke mooi winst gaan rijden in die B proeven. Ik daarentegen heb nog steeds het idee dat ik er niet klaar voor ben. Niet omdat het niet goed gaat, maar omdat ik zo streng ben voor mezelf :') Onze overgangen draf-galop zijn te lelijk voor woorden, de aanleuning is niet 100% constant en het halsstrekken is wat mij betreft nog niet ver genoeg. Om over mijn zit nog maar te zwijgen, die is goed voor een 5.0 maximaal. Jezus wat zit ik toch lelijk op een paard, ik lijk wel een soort rottende aardappelzak.

Om jullie er een beeld bij te geven.. Een dag na de les heb ik mijn camera in de bak gezet om mezelf te filmen. Blijft moeilijk om in beeld te rijden, maar he je moet wat als je niemand hebt. Ik heb er wat in geknipt en geplakt, muziekje eronder en hoppa! Hoe ze in deze video liep was vrij fijn, maar afgelopen zaterdag was ze nog fijner. We komen er wel, zolang je maar doorzet en niet opgeeft.



En voor diegenen die het opvalt. Ja ik heb de schaar in haar manen gezet. Ik was er klaar mee, het werd zo enorm lelijk en vlassig. Dus ik heb er aardig wat afgeknipt en dat ziet er altijd even vreemd uit. Niks aan de hand, pony heeft niks geleden tijdens de knipbeurt :+ En nee inderdaad, ik heb geen rijbroek aan want ik ben te lui om om te kleden. Als je toch zonder zadel en rijlaarzen rijdt, dan kan ik net zo goed de broek aanhouden die ik al aan heb.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:48

haha die muziek eronder :P
Je kunt zien dat jullie flink vooruit zijn gegaan!!! Top!!! +:)+
En je zit zonder zadel is echt flink verbeterd zeg. Wat zit jij vast zonder zadel.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 19:22

Ja dat is een nummer van JackSepticEye _O- Het origineel is echt geweldig, heb de niet-relevante stukken er tussenuit geknipt namelijk.
https://youtu.be/BJPc49z57bU

Dankje! Ja ik merk echt verschil met hoe ik voorheen zat en hoe ik nu zit. Is ook erg handig, want ik lig er niet zo snel naast en ze springt best vaak ineens weg tijdens het rijden. Dan schrikt ze ergens van en staan we ineens 3 meter naar links/rechts/voor :P

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:09

Ze ziet er goed uit :D
En ze loopt ook al een stuk fijner zeg. Niet meer zo met gelaat hoofd tussen de voorbenen in. Prettiger beeld zo. Trekt ze ook minder eruit nu in draf enzo?

En gewoon lekker weer eens starten. Dan zie je waar je nu staat en waar je vandaan komt.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 20:12

Ja ze loopt een heel stuk constanter in aanleuning! Ze trekt er alleen uit als ik echt in de weg zit met mijn zit en tegenwerk of als ze weer ergens van schrikt :P Ook met momenten dat het moeilijk wordt merk je wel dat ze omhoog wil komen, maar enkel even binnenbeen erbij en niks aan de hand.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:30

Fijne vooruitgang dus!

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 19:21

Morgen zal ik een uitgebreide update geven, maar voor nu even kort:

Dikke pluim voor de service en het geduld bij Country Mill! *\o/* Ik ben thuis gekomen met een perfect passend zadel, een blije pony en een ruiter die weer rechtop kan zitten in het zadel :P

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:36

Ahh super nieuws!!!
Ben benieuwd naar je uitgebreide verslag

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 09:43

Oke hier alvast deel 1 van ons Country Mill avontuur :D

Gut wat ben ik toch blij dat ik zo'n makkelijk paard heb. Loopt zonder twijfel zo de trailer op, kijkt niet op of om en is totaal niet bang. Ik zet haar met twee vrij losse touwtjes vast, dan kan ze lekker rondkijken en makkelijk evenwicht houden. Want ja.. Wij hebben alleen een tweepaards-trailer en het arme ding is slechts 1.40m groot natuurlijk. Ziet er best komisch uit, want je ziet alleen twee oortjes als de klep dicht is. Moet je wel goed kijken hoor. Paard ingeladen, spullen ingeladen en gaan met die banaan. Het blijft toch best een paasei eind rijden voor ons, een uur zijn we onderweg. Eenmaal aangekomen bij Country Mill moet Zara natuurlijk eerst even laten weten dat we er zijn. *Hoge Zara hinnik*. Jep ze leeft nog :+ Klep open, ze kijkt achterom en staat gewoon te shaken _O- Blijkbaar vindt ze het toch wel af en toe spannend om met de trailer weg te gaan. Eenmaal uit de trailer lopen we naar de binnenbak en alle stress is gewoon verdwenen. 'Ooh' denkt ze 'Hier ben ik vaker geweest! Dat zand hier rolt zo lekker!'.

Ja de vorige keer plofte ze direct neer in de binnenbak daar. Gelukkig deze keer niet. We hebben wat rondjes gestapt in de bak voordat het pasconsult begon. Zara werd weer uitgebreid bekeken, gevoeld en opgemeten. Ze stond er nog net niet bij te gapen.. 'Kom maar op met die zadels'. Note: de eerste keer bij Country Mill rende ze weg voor de zadelmaker.

Gelijk beide zadels uit de auto gehaald en op de bakrand gelegd. Eerst de Massimo die ik had, die lag gewoon echt niet meer. Tenminste, met rijden niet. Op het oog zag het er niet heel verkeerd uit. Maar nee het was hem toch net niet. Zadelmaker verdwijnt even om zadels te halen en komt met een berg nieuwe zadels terug om te proberen. Zadel 1 was erg massief en oogde echt huge op Zara, zag er best komisch uit.. Het werd echt een 'Zadel waar ga je met die pony heen?'. Die werd het dus overduidelijk niet. Volgende zadel, zag er minder massief uit maar was alsnog veel te lang. Nope, next. Zadelmaker wist het ook niet zo goed, dus ging even kijken tussen de duurdere zadels. Ik zag mijn portemonnee al gillen, oh oliebol. Duur. Maar als het perfect is, why not? Nog een aantal erop gelegd die op het oog wel prima liggen. Nee toch allemaal te lang. Heb je nog kleinere inchmaten? Nee dit is al 16 inch. Oh poedersuiker :') Ja geloof het of niet, een pony met een draagvlak van max 42 centimeter is echt niet leuk. Note to self: Koop geen korte pony meer. Voortaan opmeten voor je koopt :)*

Tot we bij een zadel kwamen dat wel netjes lag, perfecte lengte, geen massief zadel, korte zweetbladen voor mijn korte pootjes. Ja deze zag er netjes uit. Dus hop, singel eraan en even kijken hoe ze reageert. Altijd eerst even aan de hand rondstappen met Zara, want het is net een goudvis. 'poedersuiker een zadel op mijn rug? Wtf moet ik doen? Aanspannen? Flippen? Nee lopen, oke lopen. Maar wel met mijn staart tussen mijn benen als een bange hond. Nee zadels, doodeng niks voor mij'. Een paar stappen later is het dan 'Ladieladiela, nou stap op dan? Waarom leg je dan een zadel op mijn rug? Snap er niks van hoor. Is toch normaal.' :roll:

Krukje erbij. Sta je dan hoor, op dat krukje. De laatste keer dat ik met zadel reed is alweer een ruime maand geleden denk ik. Ik ga zitten en merk meteen dat ik heel comfortabel zit. Dus ik ben gewoon gaan rijden. De eerste passen waren voorzichtig, maar ze ontspande vrij snel. Wow, dit zit gooooeed. 'Draaf maar aan'. Eh oke, ja aandraven. Zara: 'Nopenopenopenope. Gaat sowieso pijn doen, je weet zelf. Deed vroeger ook altijd pijn'. Nee paard, dit zadel ligt goed en gaat geen pijn doen. 'Oh oke'. Even pissig met aandraven (alsof ze echt gaat verwachten dat ze enorme pijn gaat krijgen) om vervolgens na 3 passen te draven alsof ik zonder zadel rijd. Helemaal fijn, ze liep er echt top onder. Linksom, rechtsom geen probleem. En ik maar verbaasd zijn: Ik zit rechtop!

Toch nog even kijken of de Massimo aangepast kon worden om wel goed passend te worden. En met een beetje opvullen hier en daar paste deze ineens ook perfect. Toch maar even uitproberen om te vergelijken met dat andere zadel. Ik stapte op en dacht direct: Jezus wat zit ik hoog boven mijn paard. Ook hiermee liep ze gewoon netjes, aandraven wel weer even dezelfde reactie maar verder niks geks. Zadel lag perfect in balans en super stevig. Maar ik. kan. er. gewoon. niet. in. zitten. Daar ging ik weer, voorover. Rechtop zitten, ja dat moet ik. Ik doe mijn best, maar het lukt gewoon niet. Hoewel het al beter was door de stevige passende ligging nu. Van langs de kant hoorde ik al: Je kont steekt meer naar achter in dit zadel! Toch weer even dat andere nieuwe zadel uitproberen. Opgezadeld, opgestapt en gaan rijden. 'Ja deze zit je veel netter!'. Iedereen was het ermee eens, in dit zadel kan ik zitten in plaats van voorover duiken. 'Laat even een galopje zien, of het zadel dan ook stevig ligt en of jij dan ook blijft zitten'. Ik was inmiddels wel helemaal relaxed met mijn comfortabele zadel, dus dat galopje was geen probleem. Zara daarentegen was een beetje pissig geworden door al die zadels op haar rug en dat moest ze even laten zien. Aangalopperen blijft altijd een ding, maar ze moest in die galop toch even een paar *kuch* 'bokjes' laten zien. Nou niet noemenswaardig, want haar kont komt amper van de grond. Gelijk een goede test voor het zadel trouwens. Ik zit stevig, verplaats geen centimeter, zadel ligt als een huis en paard loopt vervolgens verder alsof er niks is gebeurd. Test geslaagd dus!

Ja en toen besloten we om voor dit zadel te gaan. En hoe doen we dat met financiën? Zadel inruilen? Niks inruilen en zo kopen? Oke, Massimo sowieso inruilen op dit zadel. Wat ik ervoor terug krijg? Nou bijna de helft meer dan ik dacht. Prima! En springzadel, wil je daar nog iets mee doen? Nee nee, die wil ik ook kwijt. Ligt niet fijn en beter nu even 1 perfect passend zadel. Oke dan nemen we die ook in. Dat betekent dat je nog *even stilte* 50 euro moet betalen. Oke _O- Enkel een nieuwe singel uitzoeken, want we zijn tot de conclusie gekomen dat een anatomische singel toch fijner is voor haar. Die mocht ik in de winkel even uitzoeken. Nou we hebben letterlijk alle singels gezien, maar geen enkele anatomische in de goede maat! Dus die heb ik gisteren maar op internet besteld.

En vandaag gaan we direct een les rijden met het nieuwe zadel. Mijn instructrice was mee naar Country Mill en heeft overal goed mee geholpen, meegepraat en toegekeken. In overleg met haar direct vandaag een les gepland, kunnen we het zadel gelijk testen op eigen terrein. En dan moet ik natuurlijk wel even vermelden welk zadel het is geworden he :+ Een zwart Tribal dressuurzadel in 16 inch!

Foto's volgen later vandaag. Want ik ga zo eerst naar stal om te rijden!

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 19:23

En deel 2, de gigantisch intensieve les vandaag :D

Soms voel ik me net een klein kind. Het kopen van een nieuw zadel voelt stiekem best goed, zeker als dat geen zeer doet in je portemonnee haha. Dus al stuiterend ging ik richting stal, waar ik Zara eerst heel uitgebreid gepoetst heb. Daarna even mijn zadel erbij gepakt en de beugelriemen verwisseld voor enkele beugelriemen. Mijn vorige riemen waren bruin en de enkele zijn zwart, ziet er toch wat netter uit :P Vervolgens Zara opgezadeld, wel nog met onze oude singel want de nieuwe komt morgen pas binnen.

Eenmaal opgezadeld moeten we richting de bak lopen. Vanaf het moment van weglopen kan ik direct al aan haar zien en merken wat haar bui en stresslevel is. Totaal onverwachts eerlijk gezegd, want ze liep nogal zuchtend en steunend mee alsof ze een heel zwaar leven had >;) Klinkt misschien negatief, maar voor Zara is dit echt een hele positieve houding! Normaal gezien betekent een nieuw zadel toch even stress en dan die opbolling van de rug zoals gisteren bij Country Mill. Die had ze dus totaal niet vandaag, haar hele houding was totaal relaxed. Dus ik ben in de bak een paar rondjes gaan stappen aan de hand, even aangesingeld en weer stappen.

Inmiddels is ook mijn instructrice aangekomen en die ziet mij met paard door de bak stappen. Haar valt het ook direct op dat ze wel heel erg relaxed is! Positief haha. Dus ik ben maar opgestapt, wat natuurlijk allemaal geen probleem is. Wegstappen was ook super relaxed. Tot een paar meter verder 'Oh poedersuiker een zadel op mijn rug!'. Daar kwam het kontje en de bolling weer, alsof ze dan op ontploffen staat. Tenminste, dat denk je. Want de bolling werd gevolgd door een hele diepe zucht en totale ontspanning _O- We hebben lekker wat rondgestapt en echt een hele intensieve les gehad. Ik kan zo even niet allemaal opnoemen wat we allemaal gedaan hebben, want dat is echt te veel en te moeilijk om gedetailleerd uit te leggen. Komt erop neer dat ze waarschijnlijk uit trauma (voorheen mogelijk met pelham gereden?) de buitenteugel niet aan durft te nemen, de diagonaal linksachter-rechtsvoor is moeilijk en dan met name de rechterschouder dus. Die ontlast ze erg graag door als een soort hoepel te gaan lopen. Zeker nu we echt dressuurmatig aan de slag gaan, met zadel erop, kom je dit soort dingen tegen. Haar pissige reacties zijn echt totaal niet omdat ze je eraf wil hebben oid, maar puur uit een soort oud trauma. Want al met al, als je eenmaal met haar door één deur kan, is het een enorm werkwillige en meewerkende pony. Ze kan zelfs heel erg trots op zichzelf zijn als ze iets goed doet, die oren gaan gelijk naar voren en ze zucht eens lekker.

We hebben nog een enorm lange weg te gaan voor de echte dressuurmatige basis er goed in zit, maar geldt dat niet voor heel veel combinaties? We zijn al van enorm ver gekomen, ik heb al leren omgaan met haar angstreacties en gevoeligheid op de grond en deels in het zadel. Nu komt het punt dat we al die kleine storingen (overgangen stap-draf, draf-galop, tempowisselingen, stelling, etc) gaan perfectioneren. Ze wil het wel, maar ze durft soms gewoon niet. En veel dingen zijn ook heel moeilijk natuurlijk en ze is hartstikke slim, want ze weet precies hoe ze bij mij ergens onderuit kan komen. Gelukkig word ik ook met de dag slimmer door haar acties en kan ik haar bij veel dingen al voor zijn :+ Dan hebben we nog de wisselwerking tussen Zara en mij. Mijn houding versus haar houding. Je kunt niet alleen aan één ding werken. Mijn houding heeft invloed op hoe zij loopt, maar haar houding heeft ook weer invloed op hoe ik kan en ga zitten. Daarnaast is en blijft het een merrie, dus als zij geen zin heeft haalt ze alles uit de kast om dat ook maar niet te hoeven doen. Daarover moeten we nog even in discussie, want uiteindelijk wil ik gewoon dat ze wél doet wat ik wil :+

De wekelijkse lessen worden voortgezet. En ergens in oktober wil ik een wedstrijd meepakken om te kijken waar we staan. Ohja, de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Note to self: Les was zwaar. Spierpijn overal :')

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:28

mooi zadel. En fijn dat ze zo ontspannen was vandaag.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:13

Prachtig. Jullie zijn van ver gekomen. Chapeau voor je doorzettingsvermogen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 10:30

Madje1992 schreef:
mooi zadel. En fijn dat ze zo ontspannen was vandaag.

Dankje! Ja het begint gewoon een bomproof kinderpony te worden stiekem :D

senna21 schreef:
Prachtig. Jullie zijn van ver gekomen. Chapeau voor je doorzettingsvermogen.

Jij ook bedankt!

Mijn nieuwe singel is inmiddels ook binnen gekomen dus die gaan we vandaag natuurlijk even uitproberen :)

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 17:39


A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:52

Ik hand het gezien op je YouTube kanaal! Jammer was een mooie singel... ik vind je nieuwe zadel zo mooi <3

Mijn lieve Hocus Spocus <3 :)

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 12:41

Thanks! Zara loopt er ook heel fijn onder, ze heeft nog geen 1 keer echt spanning gehad onder het nieuwe zadel. Dat vind ik een heel prettig idee, want dat betekent dat het echt goed ligt en de druk goed verdeelt. Daarnaast merk je echt dat ze met dit zadel echt praatjes krijgt, proberen onder het werk uit te komen omdat het moeilijk is. Ze heeft duidelijk geen extreme spanningen meer! Ze is niet vies van af en toe een bok omdat het moeilijk is en het haar niet lukt :+

Afbeelding
Ze lijkt ook qua kleur te veranderen? :')

En nog een van 16 Maart 2017
Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-17 19:30

Bijna een week later :) Ik ben ondertussen jarig geweest, alweer 22 jaar.. Begin me nu al oud te voelen haha. In de tussentijd hebben we veel getraind, ik rijd haar nu gemiddeld 4 keer per week! En ik heb sinds mijn nieuwe zadel welgeteld 0x met de barebackpad gereden! Dat is voor mij nogal een overwinning, omdat ik snel naar de barebackpad grijp bij lichte spanning. Bijvoorbeeld alleen op stal en dan rijden met zadel terwijl het waait, dat is een combinatie die bij mij heel licht spanning oproept. Inmiddels weet ik dat die spanning totaal ongegrond is, want ze doet toch niks en dat wat ze wel doet slaat nergens op :+

Dus ik heb heel braaf elke keer mijn zadel gepakt. Ook omdat het stiekem wel een stuk fijner rijdt met zadel. In de les zijn we nu bezig met het aanspringen in galop, daar drukt ze zichzelf snel uit. Nu zijn we dus bezig met aanspringen op de 1e galophulp en zo veel mogelijk op het achterbeen. Linksom gaat echt al heel netjes, daar is het aanspringen ook niet zo'n probleem. Rechtsom daarentegen, man.. Wat kan ze toch lelijk kijken en moeilijk doen :') Ze probeer enorm onder het werk uit te komen door met haar hoofd te gooien, de voorbenen stijf te houden, over te springen (overkruist galopperen), tempo terugnemen, etc. En als het dan wel een stukje goed gaat, dan enorm belonen en terug naar draf nemen. Ook de middendraf/draf verruimen zijn we aan het oefenen. Het kost wat moeite, maar als ze hem eenmaal door heeft dan gaan de benen ineens vliegen _O-

We gaan waarschijnlijk rond eind oktober / begin november weer starten!

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:36

Nog gefeliciteerd!!! Zo oud ben je toch nog niet. Ik ben 25.
Ahh super dat je nu probeert altijd het zadel te pakken. Vind je huidige zadel er mooi op haar staan en ook veel mooier liggen.

Enne dat stukje galop komt vanzelf goed. Klinkt in ieder geval goed.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-17 19:14

Haha nee oud is het niet, maar soms voelt het wel zo :') Alles gaat zo snel de laatste tijd, ik ben bezig met afstuderen en hoop in februari mijn diploma te hebben na een half jaartje vertraging. Daarna solliciteren voor een baan :o

Even een update van de afgelopen week!
Op aanraden van mijn instructrice heb ik een elastiek gekocht om mee te longeren. Volgens haar zou dit een goede manier zijn om de overgang draf-galop te oefenen met het longeren. Ik longeer haar altijd zonder lijn, dus los in de longeercirkel. Aangezien ik nog lijnzaadolie nodig had, heb ik gelijk bij de Epplejeck alles besteld. Een elastiek, lijnzaadolie en ook gelijk maar zo'n QHP longeerpad! Ideaal.

Dinsdag 10 oktober 2017
Mijn elastiek was binnen, dus ik dacht.. Gelijk uitproberen! Dus gewapend met een doos nieuwe spullen richting stal. Kon ik ook gelijk de nieuwe longeerpad van QHP uitproberen. Jeetje wat een fijn ding, die had ik eerder moeten kopen! Ik heb trouwens gekozen voor limegroen, hele mooie kleur. Stiekem kon ik eigenlijk niet kiezen tussen de kleurtjes haha. In de longeercirkel heb ik het elastiek omgedaan bij Zara. Het was even kijken hoe ik hem het beste kon afstellen, maar dat bleek heel simpel en snel gedaan te zijn. Ze bleef netjes staan wachten tot ik klaar was. En toen mocht ze lopen.. Eh.. tenminste dat was de bedoeling. Ze bleef keurig netjes op haar plek staan met een kop van 'Baas, zo kan ik toch niet lopen joh?'. Ze snapte er even helemaal niks van :+ Na een paar seconden vraagtekens boven haar hoofd besloot ze toch maar een paar pasjes naar voren te doen. 'Oooooh baas :)* Zeg dat dan eerder! Kan gewoon'. Dus ik heb haar lekker gelongeerd met het elastiek. Ik was in het begin een beetje sceptisch, ik ben niet zo'n fan van hulpteugels namelijk. Ik heb al gauw het idee dat ik mijn paard dan dwing tot iets verkeerds of dat ik het per ongeluk zelf verkeerd doe. Maar dit was uiteraard volledig op aanraden van mijn instructrice. Toen ik Zara eenmaal zag lopen met het elastiek was ik overtuigd. Het zag er prima en fijn uit, geen valse knik of andere halshoudingen en netjes actief in de achterhand. Ik was bang dat ze misschien met de kin op de borst zou gaan lopen en op de voorhand zou knallen om onder het elastiek uit te komen. Maar dat was helemaal niet zo! Blijkbaar werkt het elastiek op een hele fijne manier voor haar. We hebben wat overgangen draf-galop geoefend en het kwartje viel al heel snel. Ik vind het dus een hele fijne hulpteugel!

Woensdag 11 oktober 2017
Woensdag is eigenlijk mijn standaard lesdag! En zo ook vandaag. Het ging de laatste tijd met rijden prima, maar ze kreeg weer enorm veel praatjes en begon te klieren om onder het werk uit te komen. Dat heb ik dus even besproken met mijn instructrice en we zijn hard aan het werk gegaan tijdens de les. Na een minuut of 5 liep Zara al zo gigantisch lekker, ik was stomverbaasd :') De laatste tijd zit ik alleen maar met een gigantisch blij hoofd op mijn paard en stap ik af met een grote grijns. In de les hebben we verschillende dingen geoefend. We hebben de middendraf de laatste tijd meegepakt en dat gaat steeds beter, het begint er al echt goed uit te zien. Ook moesten we de volte groter/kleiner maken, dus ook een begin van de travers en het wijken. Het wijken pakken we ook op de AC-lijn af en toe mee. De linkergalop begint al echt op een goede galop te lijken, geen standje turbo meer. Rechts is nog moeilijk voor haar, dan gaat ze vreemde sprongetjes maken of overkruist. Toch zitten hier ook al nette stukken tussen! En wat betreft de aanleuning, die is grootste deel van de les gewoon constant! Weer een hele fijne les dus.

Donderdag 12 oktober 2017
Ik kon pas laat naar stal, dus ik moest in het donker. Vriend overgehaald om mee te gaan, die was voorheen bang voor paarden maar vindt Zara stiekem best leuk. Eenmaal aangekomen op stal loopt hij direct door naar Zara haar stal, pakt het halster en doet de stal open. Hij staart even naar het halster en doet haar vervolgens enorm soepel het halster om. Hup, paard op de poetsplaats en vast klikken. 'De deken durf ik nog niet af te doen hoor'. Oke stiekem durfde hij toch wel de buiksingels los te maken en de voorkant. Ik heb zelf de bilsingels maar gedaan. Hij heeft de deken zelf eraf gehaald en netjes op de balk gelegd. 'Nu moet ik toch een borstel pakken?' waarbij hij direct de juiste borstel uit mijn poetstas pakt. Hij heeft dus mijn hele paard gepoetst :') De hoeven uitkrabben durft hij echt niet, maar dit is al heel wat. Het plan was om Zara te longeren, want het was al vrij laat en ik ben niet zo'n fan van donker. Dus ik heb het elastiek er weer bij gepakt. Eenmaal in de longeercirkel hoefde ik niks meer te doen, want mijn vriend pakt de zweep wel over en longeert haar gewoon _O- Handig zo'n vent, ik stuur hem gewoon naar stal de volgende keer als ik ziek ben! In de tussentijd heb ik hem van alles uitgelegd over lichaamstaal ed, hij vindt paarden soms nog best eng en schrikt snel bij een onverwachte beweging. Hij is dan heel geïnteresseerd in het hoe en wat, dus dat heb ik hem even geleerd.

Vrijdag 13 oktober 2017
Vrijdag de 13e. Dat voorspelt meestal niet veel goeds. Eigenlijk had ik het niet eens door toen ik vandaag naar stal ging. Ik ben op tijd gegaan zodat het nog ruim licht was. De bedoeling was dat ik ging rijden, dus ik heb Zara lekker opgezadeld en ben naar de bak gelopen. Het is zo enorm lekker weer, daar hou ik echt van! Zara ook volgens mij want die was helemaal relaxed en zen :') In de bak loop ik altijd even een rondje aan de hand om vervolgens nog even aan te singelen. Dan stap ik in de hoek op met het krukje en beginnen we lekker aan onze training. Ze voelde direct al heel los en fijn aan, dus daar maken we dan gebruik van in stap. Allerlei verschillende figuren en dingen, lekker onverwachts. Daarna een overgang naar draf. oliebol, paard pissig. Altijd die eerste overgang naar draf wordt ze een beetje nukkig. Maar dat is dan slechts een paar seconde, even doorrijden en hoppa niks aan de hand. Eenmaal aan het draven ging ze direct super fijn. Heerlijk voorwaarts, goed aan het been, constante aanleuning en een actief achterbeen. Ik heb haar lekker aan het werk gezet in draf, weer die figuren. Volte openen en sluiten. Middendraf. Figuur. Middendraf. Figuur. Wijken. Totaal random allemaal. Zelfs het afwenden en rechtuit op de AC-lijn was super netjes. Dan laat ik haar schrikken door totaal random de galopshulpen te geven. De beste manier om haar aan te galopperen, want dan heeft ze geen tijd om te zeiken. Linkergalop wordt echt tof, heel fijn en relaxed. Dan de rechtergalop. Die is in het begin altijd zo enorm dramatisch, net een kameel met konijnenhupjes. De eerste twee keer aangalopperen rechts waren inderdaad gewoon poep. Maar ik rijd gewoon door tot het fijn gaat en dan neem ik haar terug. En weer opnieuw. Tot ze ineens heel relaxed aangaloppeerde. Constante aanleuning, geen gekke pasjes en heel fijn. Ik helemaal verbaasd, snapte er niks van :') Was vast per ongeluk, dus terug naar draf en weer even wat figuren rijden. Dan weer rechtergalop. Hetzelfde. Super fijn. Nou ik zat nog net niet te huilen van geluk _O- Ik heb haar beloond en uitgestapt, amper een half uurtje gereden.

Daarbij dus ook nog leuk nieuws: Zondag 12 november starten wij weer onze eerste wedstrijd! *\o/* Tot dan gaan we in de lessen nog hard werken aan de laatste puntjes op de i, zoals de galop. Mijn instructrice is al overtuigd dat we winst gaan rijden, maar ik niet haha. En een update is geen update zonder rijfoto's natuurlijk!

Het begin van de middendraf is gemaakt. Nu moet ik nog op mijn reet leren zitten :))
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja. Ik heb een nieuwe rijbroek, op de foto's aan. Die helpt mij ook al met beter zitten, want er zitten van die siliconen nopjes op! Ik heb daar nog nooit mee gereden, maar ik blijf wel gelijk goed plakken in het zadel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, marit1999, Mark0919, Noukie123, Perros en 40 bezoekers