[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 18:57



Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 20:07

Madje1992 schreef:
Fijn dat je meteen de oorzaak hebt gevonden en er wat aan hebt kunnen doen. klinkt toch alsof ze ondanks het vast zitten af en toe wel een stuk beter gaat lopen. Dan moet een wedstrijd toch gaan lukken zou je denken. Of misschien de instructrice mee nemen voor het geval ze vast zit. :D

Enne dat pyjamapaard, kun je haar ook aantrekken op halloween. Kan ze als dievenpaard door :+ .
Ach zolang het werkt is het al heel wat. Iedere keer moeten wassen lijkt mij ook niks voor haar.

Ik heb mijn instructrice inderdaad gevraagd voor begeleiding tijdens de wedstrijd! Beter het zekere voor het onzekere nemen toch :)) Ik vind het spannender dan de vorige keer eerlijk gezegd, er lijkt nu meer prestatiedruk op te staan maar dat zit gewoon tussen mijn oren. Ik weet namelijk dat we een prima B-proef kunnen neerzetten, maar kan ik dat ook voor elkaar krijgen op een andere locatie met spannende dingen erbij? :P

Hipponatura schreef:
Sorry, niet het hele topic gelezen maar wel je beginpost.

Echt prachtig dat je haar in het begin zo goed begeleid hebt! Echt super!!!

Ik wens je verder heel veel succes met je paardje ;) Ik ga me binnenkort eens inlezen in je topic haha.

Doe zo verder!

Leuk dat je mijn topic hebt gevonden! Dankjewel haha :)

freetorun schreef:
Whaha haar blik met die 'pyjama' aan. Ach en als het haar netjes houdt voor wedstrijden, prima toch? :)

Fijn ook dat die niet fijne rij-dag een rede had en je erna weer lekker kon rijden.

Ja toch, iedere keer wassen is ook niks aan.. Ze haat water namelijk :+

Zondag 29-10-2017: Rustdag? Nee man. Werkdag
Wat een vreselijk weer was het vandaag zeg. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel enorme wind in combinatie met regen. Gelukkig ging de wind redelijk liggen toen ik op stal was en klaarde de lucht ook een beetje op. Toch heb ik ervoor gekozen om niet het risico te nemen en te gaan rijden, ik wil de positieve vibe graag houden en ik heb haar nu 2 dagen niet gereden. Ineens gaan rijden met onvoorspelbaar weer is dan vragen om gekke dingen en ik had weinig trek in gezeik met rijden. Dus toch maar gekozen om te gaan longeren, weer even met het elastiek. Deze keer in de bak in plaats van de longeercirkel, die wordt namelijk gebruikt als paddock met natte dagen. Af en toe is longeren in de bak ook wel prettig, want dan kan ik haar ook rechte stukken laten lopen. Ik had ook maar even twee balkjes neergelegd als uitdaging. Ik dacht dat mijn paard zo goed balkjes kon draven, nou niet dus. Volgens mij is ze dat verleerd ofzo :') Uiteindelijk ging het wel lekker!

In het begin heb ik even lekker zonder elastiek gelongeerd, pas na 15-20 minuten heb ik die eraan gedaan. Precies op dat moment besloot ze om haar gekke 5 minuten te hebben :roll: Ach prima, dan ga je toch lekker keihard galopperen? Dan maken we er gewoon een duurtraining van _O- Nadat ze klaar was met rondracen was ze ineens gigantisch actief, ze liep er zelf een middendraf uit. Raar paard soms hoor. Voor mijn gevoel hebben we echt een effectieve longeertraining gehad!


Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:16

mooi achterbeen gebruik!!! Ziet er netjes uit!!
Was vandaag inderdaad apart weer.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 17:36

30-10-2017 tot en met 5-11-2017: Hengstig. Alweer!

Gut gut. Maandag wilde ik gaan rijden, prachtig weer en geen reden om te kloten tijdens het rijden. Toch was ze bloed- en bloedirritant! Ik was er alweer bang voor, dat ze weer vast zou zitten in haar kont. We hebben nog netjes kunnen afsluiten en een paar hele goede dingen gehad. Achteraf heb ik met een massageborstel haar hele bovenlijn gemasseerd, waar ze best 'heftig' op reageerde. Ze vond het iets té lekker! Blijft vreemd, zulke dagen. De volgende dag, dinsdag, een nieuwe poging. Meer voor mezelf om te bevestigen of ze écht vast zat of dat het gewoon irritant gedrag was. Ze gedroeg zich deze keer super netjes en heb heel fijn kunnen rijden. Soms snap ik er gewoon echt niks van, maar ach.. We overleven die dagen wel. Woensdag hadden we weer les, dus ik heb het maar even aangekaart bij mijn instructrice. Met het instappen viel haar al direct iets op: 'Jezus dat beest is zo hengstig als wat, die staart staat bijna rechtop!'.

*Ploink*
Daar viel mijn muntje _O- Geen wonder dat ze zo vervelend was, ze was gigantisch hengstig! Het was me deze keer niet direct opgevallen, behalve dat ze een aantal keer stond te 'plassen'. Geen waterval, maar gewoon een beetje plas. Ik heb dat niet direct aan hengstigheid gelinkt. Achja, verklaart wel weer haar gedrag. Mijn instructrice legde uit dat ze een enorm strakke rug krijgt als ze hengstig is en ze zelf niet goed weet wat ze daarmee moet. Ze zit dan gewoon met zichzelf in de knoop, net als wij vrouwen als we ongesteld zijn haha. Vandaar ook dat ze die massages van haar rug zo lekker vond! Soms moeten puzzelstukjes even bij elkaar komen voordat ze in elkaar passen. Ik ben al lang blij dat we nu elke keer die stukjes bij elkaar krijgen en op deze manier verband kunnen leggen tussen de dagen dat ze zo vervelend is en eventuele lichamelijke klachten. Ik begin haar ook steeds beter aan te voelen, wanneer ze echt vast zit, wanneer iets gewoon vervelend gedrag is etc.

De les was overigens best zwaar, door de hengstigheid is ze een stuk moeilijker te rijden. Dat resulteerde in heel veel zuchten en steunen en een hele bak met geduld kweken. Jeetje wat is dat soms moeilijk zeg! Maar, belangrijkste is dat we alsnog een fijne en goede les hebben kunnen rijden.

Van de week heb ik haar een dag vrij gegeven en een keer heel relaxed gelongeerd. Daarbij hebben we voornamelijk mentaal gewerkt, namelijk de overgang terug naar stap en halthouden. Dat snapte ze namelijk van geen kant. Ik wilde het haar leren op lichaamstaal en een stemhulp. Het was even een paar minuutjes ruziën voordat ze eindelijk begreep wat ik bedoelde. Daarna werd ze bloedfanatiek, ze vond het gewoon leuk :+ Ik wil dit wel vaker gaan doorpakken, ze moet dit gewoon gaan leren.

Gisteren was het in de ochtend heerlijk weer en dacht ik: Tijd voor afwisseling! We hebben veel dressuur getraind de afgelopen tijd vanwege de aankomende wedstrijd, maar om het leuk te houden wil ik haar ook kunnen belonen met wat zij leuk vind.. Namelijk springen. Ik had er zelf ook wel weer zin in, want het was al een hele tijd geleden! Gisteren heb ik dus een hindernis in de bak gezet en ben ik lekker zonder zadel gaan springen. Ze wordt er enorm heet van, wat soms resulteert in hertenpasjes en vage hupjes. Maar toch kon ik haar netjes controleren en heeft ze het heel goed gedaan! Je merkt direct dat ze dit echt leuk vindt om te doen. Ze sprong deze keer ook heel ruim en tilde haar benen goed op! Ik heb het simpel gehouden en enkel kruisjes gesprongen en niet zo hoog, het was immers alweer een hele tijd geleden.

Onze hoogste sprong.. Niet veel dus :')
Afbeelding

Vandaag kwam er iemand kijken die Zara misschien wil gaan bijrijden. Ik wilde weer even gaan rijden, maar het was redelijk wisselvallig weer. Naja, jammer dan. Gewoon gaan met die knol. Ze liet zich weer van haar beste kan zien -ahum-. Stalgenoot was haar paard aan het longeren in de bak en dat is voor Zara een reden om te gaan irriteren, heel vervelend is dat. Maar prima, ik rijd gewoon door hoor. Er zaten echt wel weer hele fijne stukken tussen! Ik hoop dat ik haar tijdens de wedstrijd fijn voor elkaar heb, want ze kan er een hele leuke middendraf uit gooien :)) Nadat stalgenoot klaar was met haar paard begon het te regen. Top, Zara haat regen echt intens. Dus nu had ze weer een nieuwe reden om te zeiken. Ik ben maar gewoon doorgereden want dit moet ze ook gewoon leren. Vooral met het aanspringen in galop hebben we wat meningsverschillen gehad en zelfs een pittige bok. Maar afijn, doorrijden en niet zeiken. Dus gewoon netjes afgesloten. Wel zeiknat _O-

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:55

Fijn dat het kwartje toch viel door haar hengstigheid. Al maakt dat het niet leuker :=

Wat voor massageborstel gebruik je bij haar?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 21:05

Ik heb er zo een met van die draaiende balletjes ofzoiets. Voorheen vond ze hem geen reet aan, maar nu wordt ze er helemaal blij van :')

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:10

Ghostattack schreef:
Ik heb er zo een met van die draaiende balletjes ofzoiets. Voorheen vond ze hem geen reet aan, maar nu wordt ze er helemaal blij van :')


Toch net een vrouw hè, ik vind rugkriebels tijdens die tijd van de maand ook véél fijner hahaha

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:23

ooh merrie's en hun hengstigheid. Mijn fjord had er dan altijd een handje van naar de dichtst bijzijnde ruin te rennen tijdens het rijden. Kom jij er nog goed vanaf. :+

Wel fijn dat je het nu weet en dat je haar ook steeds beter begint aan te voelen. Nu hopen dat jullie de opwaartse lijn mooi volhouden!! Het klinkt in ieder geval heel goed. +:)+

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 12:33

Madje1992 schreef:
ooh merrie's en hun hengstigheid. Mijn fjord had er dan altijd een handje van naar de dichtst bijzijnde ruin te rennen tijdens het rijden. Kom jij er nog goed vanaf. :+

Wel fijn dat je het nu weet en dat je haar ook steeds beter begint aan te voelen. Nu hopen dat jullie de opwaartse lijn mooi volhouden!! Het klinkt in ieder geval heel goed. +:)+


:') Normaal gezien voerde ik haar merriesupport bij om de hengstigheid wat in toom te houden, maar sinds de verhuizing naar deze stal eigenlijk niet meer gedaan. Ze is van zichzelf al een stuk fijner geworden, maar na deze keer toch maar even wat merriesupport erin gestopt :+ Gelukkig gaan we de winter weer in.

Gisteren hadden we onze laatste dressuurles voor onze wedstrijd. Het is alsof ze het weten, want op een of andere manier lijkt het ineens een stuk minder goed te gaan. Maar dat zit ook tussen mijn oren, want ik begin kritischer te worden! We zijn echt de puntjes op de i aan het zetten, de hulpen aan het verkleinen en de aanleuning constant houden. Dat laatste gaat best wel redelijk goed, tenzij mevrouw de kolder in de kop krijgt (lees: Het regent. Of het waait. Of het is donker. Of stalgenootje longeert haar paard.), af en toe :roll: Dat resulteerde gisteren in de les dus ook in een paar hele gemene schrikreacties, waarbij ze letterlijk uit het niets in een keer 2 meter opzij kan springen of 180 graden om kan draaien. Moge duidelijk zijn dat ze wel goed in haar vel zit, anders durft ze dit soort acties echt niet uit te halen. Ze doet het er gewoon om, want ze is totaal niet bang of stresserig. Oren naar voren en blij zijn na die schrikreacties joh. Beetje jammer voor haar dat ik er niet snel naast lig en gewoon door ga alsof er niks gebeurd is. Al heb ik haar gisteren wel op haar flikker gegeven na de zoveelste keer expres schrikken bij dezelfde plek }>

Tijdens de les ook beide proeven een keer geoefend. Blijkt maar weer dat we alle figuren en gangen los van elkaar prima kunnen, maar zodra ze zo kort op elkaar komen schiet Zara in een soort van 'Help' state of mind. Net alsof ze het niet kan verwerken en het allemaal te snel gaat, waardoor ze niet meer zo goed weet wat ze nou moet doen. Ik moet er dus voor zorgen dat ik er goed aan blijf rijden en niet mee ga in haar 'Dit kan ik niet' gedachten. Ze heeft ook echt de concentratie van een visstick, mijn instructrice zei het laatst ook al.. Als je haar in een vissenkom stopt, denkt ze bij elk rondje 'He een kasteel, he een kasteel, he een kasteel' _O-

Onze planning voor deze week:
- Vandaag rijden
- Vrijdag rijden
- Zaterdag longeren met elastiek
- Zondag wedstrijd

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:15

whahah heerlijk een concentratie van een visstick :+ :') _/-\o_ _O-

ja als ze het er om doen met het schrikken kun je het beste gewoon een keer aanpakken. Blijft geen feest.
En ja inderdaad zo'n proefje kan soms heel overweldigend overkomen voor sommige paarden. Maar inderdaad goed doorrijden en zelf denken, WE KUNNEN HET!!!!

Komt helemaal goed die wedstrijd zondag!! +:)+

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:26

En en en??

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 19:17

Rodeo. Paniek. Stress. Angst.

Zegt genoeg? Nee even serieus. We zijn erachter gekomen dat Zara echt serieus bang is voor haar eigen weerspiegeling in de ramen (en spiegels zelf). En dan bedoel ik echt paniek gewoon. Daardoor steeg haar stresslevel naar de maan, naast het feit dat deze al vrij hoog was door andere stressende paarden in de ring. Ook was er iemand aan het losrijden met een nogal lompe fries die veel lawaai maakte, dat vond ze ook erg vreemd.

Doordat haar stress level zo hoog lag was ze niet meer gefocust op mij, waardoor ze weer schrok van mijn hulpen. Dat resulteert dan weer in een soort rodeo sessie uit paniek. In de ring was natuurlijk ook dramatisch, want één lange zijde was volledig raam. Dus overal weerspiegeling. Ik heb nooit geweten dat ze dat eng vond en ook vooral totaal niet verwacht. Elke keer als haar focus dus iets van mij weg ging en ze zichzelf in het raam spotte, sloeg de paniek toe. In de proef heeft ze zichzelf in het raam recht in de ogen aangekeken en daar flipte ze echt even van, ze trapte/bokte zelfs naar 'haar weerspiegeling'. Ze snapt echt niet dat zij het zelf is, in plaats van dat er een paard recht op haar af komt.

Ik ga dus een spiegel ergens vandaan toveren om thuis mee te oefenen en we gaan gewoon eens een paar keer bij de Roskam in de binnenbak rijden als dat geregeld kan worden.

Hoewel het dus bizar slecht ging, zijn we wel een goede ervaring rijker. Ik weet nu wat de reden is dat ze zo extreem gespannen was, erg jammer. Toch zaten er hele nette stukken tussen! Zo heb ik een 6.5 voor halsstrekken gereden en nog een paar keer 6.5 voor overgangen/volte/afwenden etc. Eerste proef 164.5 (eigen schuld door 2x een extra volte te moeten draaien door haar schrikreacties, anders was het 170.5 geweest) en tweede proef 171.

Ik ga hier op bokt bewust geen beeldmateriaal plaatsen, ik post al meer dan genoeg over Zara en ik wil niet alles direct online hebben. Er staat een klein stukje film op Instagram en daar laat ik het voorlopig bij. Mijn instructrice was aanwezig bij de wedstrijd, heeft alles gezien en heeft me geholpen waar ze dat kon! :) De komende tijd gaan we dus oefenen met reflectie/spiegels/weerspiegelingen en gewoon door blijven starten in verschillende binnenbakken. De keiharde regen op het dak boeide haar trouwens helemaaaaal niks :P

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:27

Dat valt te oefenen en opzich ook niet gek dat ze het eng vond eigenlijk toch? Punten vallen dan nog reuze mee als het zo slecht ging.

Je kunt geloof ik wel de binnenbak ‘huren’ al weet ik niet of dat ook is voor niet leden. Sta je op de Bergakker? Of op andere pensionstal? Want anders zou je lid kunnen worden en kun je iedere week op donderdag dressurles volgen en op maandag in de Springles. Zou voor Zara wel goed zijn denk ik.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 19:36

Nee Lingesteeg, andere kant van de snelweg :D

Ik ga gewoon eens vragen of ik de bak kan huren een keer, moet vast wel een keer mogen. Heb helaas op dit moment niet de financiële mogelijkheid om lid te worden van de Roskam.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:38

Ghostattack schreef:
Nee Lingesteeg, andere kant van de snelweg :D

Ik ga gewoon eens vragen of ik de bak kan huren een keer, moet vast wel een keer mogen. Heb helaas op dit moment niet de financiële mogelijkheid om lid te worden van de Roskam.


Het is mogelijk om in 10 termijnen te betalen. Is dan €35 per x. Al begrijp ik het opzich wel. Al zou het Zara wel helpen denk ik in het wat dapperder worden en gewend raken aan andere paarden.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 19:43

Andere paarden is in principe het probleem niet zo, maar er liep één enorme zenuwpees in de losrijbaan. Die sprong continu weg en spastisch doen, dus dan schrok ze daar van :+ Grootste probleem was gewoon echt die weerspiegeling blijkbaar.

Ik moet gewoon outdoor starten in plaats van indoor _O-

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:03

Maar je hebt toen wel binnen los gereden tijdens outdoor seizoen?

Laerkens Beauty


Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 20:06

Alleen de zaterdag toen. Ze was toen wel enigszins schrikkerig langs de ramen zijde, maar heb daar voornamelijk voltes in het midden gereden en dat is geen probleem. Dat schrikkerige heb ik die wedstrijd niet gelinkt aan de weerspiegeling oid.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 18:31

Sneeeeeeuw! <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:03

Wat een leuke foto's van jou en Zara <3

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:11

die zijn echt heel moooii <3

ik heb dezelfde rijbroek :x

:o I broke my heart in two,
one for me and one for you :o

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:19

leuke foto's!!

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 16:33

Iets met topic verwaarlozen.. _O-

Nieuw jaar, nieuwe kansen! *\o/*

In de maand december hebben we vrij weinig gedaan eerlijk gezegd. Door de sneeuw een periode niet kunnen trainen, vervolgens een week heel fijn kunnen trainen en toen ben ik vrij onverwachts en lastminute 3 dagen gaan werken aan de andere kant van Nederland (voorraad tellen in een winkel/magazijn, samen met een vriendin van mijn studie). Super gezellig en lekker geld verdiend haha. Betekende wel dat ik een aantal dagen bij haar bleef en dus niet naar stal kon helaas.

Direct de eerste dag dat ik weg was werd ik gebeld, het was dringend. Ik dacht al gelijk 'Oh oliebol, Zara?'. Ik had gelijk. Zara had zich lelijk verstapt in de longeercirkel langs de houten opstaande rand. Ze is altijd heel erg lomp en maakt dan graag slidingstops langs de rand om vervolgens 180 graden om te draaien. Het gaat eigenlijk altijd goed, maar we hebben altijd geroepen 'Het moet een keer fout gaan'. En uiteraard gebeurt dat waar ik niet bij ben :+ Ze stond direct daarna op 3 benen en wilde het linkervoorbeen niet meteen belasten. Stalgenootje is gelijk gaan koelen en stappen en heeft de dierenarts gebeld voor advies. Boxrust, meerdere keren per dag koelen en wat stappen aan de hand. Gelukkig heb ik hele toffe staleigenaren en stalgenootje die de zorg op zich hebben genomen toen ik weg was! Mijn vader had ik ook even gevraagd of hij wilde gaan kijken, dus hij is helemaal alleen naar stal gegaan om Zara te checken :)) Hij stuurde zelfs een filmpje van het stappen op het harde haha.

Een dag of 4 later was ik weer thuis en ik had inmiddels alleen maar positieve berichten gekregen. Ze liep niet kreupel, het been was niet dik, ook niet warm en de wond zag er prima uit. Je mocht er ook gewoon aankomen en ze blijft heel lief staan als er zalf op gesmeerd wordt. Afgelopen zondag ben ik dus wezen kijken hoe het met haar ging. Hoewel de wond op een rot plek zit, ziet het er prima uit. Er zit een mooie korst op, het is niet warm en er zit vrijwel geen vocht in het been. Ik heb zo'n 20 minuten rondgestapt in de bak en een paar keer gedraafd om te kijken hoe ze liep. Nou niks aan de hand joh, ze was zo lief zelfs met al die knallen van het vuurwerk!

Gisteren ben ik ook weer wezen kijken op stal. Na die paar dagen boxrust heeft ze wel aardig wat energie gekregen, maar ze gedraagt zich netjes aan de hand gelukkig. Ik heb maar de longeerlijn eraan geklikt zodat ik even alle gangen kon bekijken. En weer niks aan de hand, helemaal rad in stap, draf en galop. Op wat gekke sprongen na, maar dat was puur de energie en blijheid :') Vanavond ga ik ook nog even voorzichtig longeren en vanaf morgen pakken we voorzichtig het werk op, niks intensiefs in ieder geval. Zodra ik het niet vertrouw bel ik natuurlijk de dierenarts.

Afbeelding

De wond met zalf erop: https://boktimg.nl/img/m/cLBWJY.jpg

Hopelijk wordt 2018 nog iets meer ons jaar en kunnen we de stijgende lijn volhouden! Mijn voornaamste doel in dit jaar is minimaal 1 winstpunt in de B dressuur rijden. Laten we de lat vooral niet te hoog leggen om teleurstellingen te voorkomen :))

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:50

Stumperd dat ze is. Wel fijn dat je zulke lieve stal genoten hebt en zo'n lieve vader. Fantastisch. Ik zou waarschijnlijk dan te horen krijgen dat het er goed uit ziet en that's it.

Maar fijn dat ze het goed lijkt te doen. Nu hopen dat ze het zo goed blijft doen. Al ga ik daar gewoon vanuit. Maar je doet er in ieder geval goed je best voor!

Ik wens jouw en Zara het aller beste voor 2018!!

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 19:33

Dankjewel, ik ben echt heel benieuwd wat 2018 ons gaat brengen :j

Vandaag heb ik windkracht zesmiljoen getrotseerd, ik wil het werk langzaam terug gaan oppakken en longeren met keiharde wind is dan best een goede training. Normaal gezien reageert ze vrij heftig op harde wind, ze wordt er heel rillerig van. En aangezien het op wedstrijd ook hard kan waaien, zullen we het toch moeten overwinnen. Op stal aangekomen heb ik eerst even de wond bekeken, die zag er heel netjes uit. Op de poetsplaats viel de korst er ook nog eens vanaf, dus ik heb gelijk even met koud water de wond gespoeld om het schoon te houden. Je weet nooit wat er onder zo'n korst zit, dus ik was lichtelijk verbaasd toen het er perfect roze uitzag :P We blijven lekker smeren met honingzalf en hopen dat het haar snel een keer terug komt haha.

Daarna lekker rustig gaan longeren, voor zover dat kan met windkracht 7/8 _O- Gelukkig was ze enorm relaxed en deerde de wind haar eigenlijk niks! Ze is hooguit 2x 'geschrokken', met andere woorden even een paar pasjes vooruit schieten en daarna verder gaan alsof er niks gebeurde. Ze liep ook nog eens heel erg fijn, ontspant lekker en laat het neusje fijn zakken. Ik wil het rijden dit weekend weer rustig gaan oppakken, even kijken hoe ze dat doet.

Even in een linkje de wond. Er zitten nog wat kleine stukjes korst langs de rand, die vallen er vanzelf af. Het ziet er verder prima uit gelukkig!
https://boktimg.nl/img/m/V7O5qL.jpg


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: josien_m_, mino1, MyWup, Vuri, ynskek en 42 bezoekers