[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 17:43

Lange dag gehad vandaag!

Onze combi, een lange auto + lange trailer hahaha
Afbeelding

Vanmorgen vrij vroeg vertrokken om Finn op te halen. Daar aangekomen moesten we even wachten op de dierenarts, aangezien hij nog even een enting moest hebben en nog een kleine check. Hij stond rustig te genieten van zijn hooi toen hij ineens uit zijn bekende omgeving gerukt werd :wow: Spannend!

Not.. Hij liep zo zonder twijfel enorm relaxed de trailer op alsof hij het elke dag doet _O- Niks spannends aan dus. Even zielig omkijken naar je vriendjes en dan gaat de klep dicht. Op naar een nieuw avontuur. Gelukkig was het maar een uurtje rijden, Zara stond een stuk verder weg toen we haar kochten haha. Rond 10:45 kwamen we aan op stal. Dat was toch wel even gek natuurlijk, want daar stonden 4 paarden te hinniken. Finn moest uiteraard ook laten weten dat hij er was. Hij stapte lekker rustig de trailer af, paar keer snurken en omgeving bekijken. Mooi dacht ie, prima hier. Twee keer 'geschrokken' van een nieuw geluidje, maar niet noemenswaardig. In de paddock gegooid en direct stond hij relaxed alles te ontdekken.

Als wit paard moet je natuurlijk wel uitgebreid in nat zand rollen :j Eerste poetsbeurt was dus al een feit. Vervolgens even de stal uitgebreid bekeken, die rook nog naar Zara want die heeft daar 's morgens nog in gestaan. Vond ie ook allemaal prachtig. Toen richting de poetsplaats. Daar lag in de gang een plastic zak met deken erin, daar moest wel even uitgebreid naar gesnurkt worden. Na de ontdekkingstocht lekker gepoetst en dekens gepast (alles past, yay!). Daarna heb ik hem even op stal gezet met een pluk hooi. Als hij kon praten.. 'Jo chill hier man, eten, ruimte, helemaal mooi'.

Daarna Zara uit de wei geplukt. Even een korte poetsbeurt gegeven, zij was nog schoon gelukkig haha. Ze mocht even kennismaken met Finn, even ruiken aan elkaar. Normaal gezien is Zara van het voorbeentjes gooien en van die typische merrie geluiden eruit gooien. Ehm ja.. Niks? Ze vonden elkaar erg lief, Zara heeft geen boe of bah gezegd eigenlijk. Dus gelijk maar beide paarden aan een touwtje gepakt en de bak in gelopen. Hoe krijg je in godsnaam twee ongeduldige paarden leuk op de foto? :+ Er zijn toch een paar lucky shots uit gekomen! Nog meer verbazing bij mij toen Finn en Zara elkaar gingen kriebelen :wow: Geen idee hoe of wat, maar blijkbaar vonden ze elkaar prima. Daarna beide paarden los geklikt waarop Finn door de bak loopt alsof het hem niks boeit. Zara daarentegen moest toch wel even een beetje showen en daarbij op Finn afrennen, kont naar hem toe draaien en een hupje geven. Niet eens raak of ook maar in de buurt van raak, het zag er ook heel dom uit. Finn draaide om en liep weer verveeld weg... Het boeit hem echt niks gewoon haha.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels was het tijd om Zara te gaan verhuizen. Voelt toch wel een beetje dubbel, maar ik moet haar niet vermenselijken. Ze liep redelijk soepel de trailer op en had geen stresskak. Mooi. De reis naar haar nieuwe stal verliep ook soepel en daar uitladen vond ze even spannend. Sta je dan ineens, op het GRIND! Heftuuuuug. Dat resulteerde dus in 2-3x heel spastisch wegspringen en in de spagaat staan. Wat het probleem was? Zara heeft nooit eerder in haar leven over grind gelopen _O- Aan de hand even het nieuwe plekje laten zien samen met één van haar nieuwe weidemaatjes, een Shetlander. Volgens mij klikte dat ook meteen goed, want eenmaal los liepen ze gewoon samen rond. Toen ze het gras had gevonden was alles meteen goed natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al, soepel verlopen! Beide paarden staan op hun nieuwe plekje en zijn relaxed. Finn heeft een deel van zijn APK al gehad, komende periode eerst maar de hoefsmid en tandarts regelen. Vooral de hoefsmid is erg nodig #)

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 21:35


Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 00:46

Jaa leuk!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 12:18

Afbeelding

*\o/*

Afgelopen weekend voor het eerst met Zara aan de hand naar buiten geweest. Ze vond het spannend, maar niet heel extreem. Eigenlijk was ze heel goed te controleren en was ze vooral enorm enthousiast. Een aantal paden in het bos zijn vrij smal, waardoor ze niet naast mij kan lopen. Uiteindelijk heb ik haar zelf haar positie laten bepalen, wat erop neer komt dat ze vrijwel de gehele weg voor mij uit gelopen heeft :+ Zoals hier boven op de foto, de leadrope over haar kont en lopen maar. Ze is heel makkelijk te sturen of remmen eigenlijk. Schijnbaar voelt ze zich het beste in deze positie, want hierbij was ze het meest relaxed. Volgende keer gaat de barebackpad mee en dan klim ik erop voor een rondje :))

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:21

Misschien kun je met haar gaan mennen?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 20:27

Denk niet dat mennen iets is voor Zara haha, daar is ze veel te sensibel voor :P

Vandaag voor de tweede keer gereden met Zara, gewoon nog in de bak want we hebben nog niet echt de tijd gehad om het bos in te gaan. Toch wel handig om van tevoren even erop te klimmen dacht ik. Eigenlijk was het gewoon opstappen en wegrijden, ze vindt het wel nogal moeilijk om op gras te lopen. Geeft niks natuurlijk, we doen geen echte dressuur meer. Lekker beetje stap, draf en een galopje.

Iets met grasbuik? :')
Afbeelding

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:38

Ze ziet er heel relaxed uit op de foto.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 19:28

Vandaag zijn we wel voor het eerst naar het bos geweest! Helaas weinig foto's, want ik had een bommetje onder mijn kont :P Wel een foto van de terugweg, stukje geasfalteerde weg.

Afbeelding

Hoewel ze het enorm spannend vond, maar eigenlijk nog veel leuker, werd ze erg heet. Ze kan dan spontaan alle dressuur oefeningen t/m Grand Prix en loopt het liefst met de kin op de borst :') Heel grappig om te zien, want zij loopt zich enorm op te fokken en ik zit er vet relaxed op te genieten van het bos. Scheelt dat ze makkelijk controleerbaar blijft en ik absoluut niet bang ben, ookal zit ik zonder zadel. We hebben heerlijk gereden, stukken gedraafd (of op zn Zara's 'zeer verzamelde galop') en een stuk bergop gegaloppeerd. Bizar hoe braaf ze eigenlijk is, maar vooral hoe makkelijk. Niks gezeik over enge dingen of wegspringen, nee gewoon op je plek stuiteren want oooooooh zo leeeeeeuk. Alleen de Alpaca's die gingen meerennen in een weiland op het laatst waren wel heeeul spannend _O-

Overigens zijn wij opzoek naar een nieuw stalgenootje op de plek waar Zara nu staat :) Advertentie staat ook hier op bokt: https://www.bokt.nl/markt/ad/479368/kle ... oot-merrie

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:26

Ik kan me heel goed voorstellen dat alpaca's zeer spannend zijn. Maar fijn dat ze er zoveel zin in heeft. Klinkt erg goed. Niks geen stress alleen maar lol. Volgens mij treft ze het echt met jouw. En dat jij met haar je ambities hebt bijgesteld.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 21:55

Afbeelding

Nooit gedacht ooit nog een 'zadel' op Zara te leggen :o Omdat het zo enorm goed met haar gaat en we uiteindelijk de buitenritten willen gaan opbouwen, zat ik te denken aan een boomloos zadeltje. Zo heb ik net wat meer steun tijdens het rijden en heeft Zara het idee van een barebackpad op haar rug in plaats van een stug boomzadel. Via Becidor kun je testzadels ophalen, toevallig had zij een Barefoot Cheyenne in maat 0 liggen. Deze heb ik dus afgelopen week opgehaald (is hier vlakbij haha) en gepast op Zara. Bij het passen was het toch weer even kont bollen en spastisch doen, maar dat was letterlijk twee stappen. Daarna had ze door dat dit toch anders is dan een boomzadel.

Vandaag kon ik nog net met het licht naar stal racen. Ik heb een stukje track afgezet, zodat ik daar rustig kon opzadelen en wat kon oefenen. Ik heb het gewoon weer aangepakt zoals voorheen, eerst hangen en kijken hoe ze dat allemaal vindt. Ze vond het spannend, maar ze was niet gespannen. Alles behalve eigenlijk, ze stond wat om zich heen te kijken en was verder gefocust op mij. Ze vond het wel een beetje vreemd zo'n ding op je rug... >;) Uiteindelijk kon ik gaan zitten (jezus wat zit dat raar). Zara stond een beetje te kijken van ehm.. Oke, zal wel? Daarna ben ik rondjes gaan stappen op het stuk track dat ik had afgezet. Ze liep letterlijk weg zonder haar kont te bollen (wat ze zelfs nog wel eens met de barebackpad doet), dus dat is een goed teken!

Maar goed.. Harder dan stap zijn we nog niet gegaan, dus dat zien we dit weekend wel _O- Ik heb er misschien tien minuten op gezeten en was vooral bezig met het "Ik moet hier zo erg aan wennen!". Er zit een wijde pommel in, want Zara is dik en breed :+ Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden, ik zit vooral erg hoog boven mijn paard en er zitten natuurlijk ook geen kniewrongen op. Mocht ze goed lopen onder dit zadel, kan ik altijd nog de boomlooszadel passervice laten komen en kijken naar een ander modelletje misschien. Nadeel is dat die meestal niet beschikbaar zijn in kleine maatjes, ben bang dat een maat 1 al te groot/lang gaat worden. Ik wil ook geen grote investeringen meer doen, de barebackpad is ook prima in principe. Maar dit leek me wel een goede oplossing, deze zadeltjes zijn ook niet bizar duur in aanschaf en kan altijd nog tweedehands kijken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 08:10

Wat fijn dat het toch zo goed met haar gaat nu! Heerlijk om de buitenritjes te kunnen opbouwen lijkt me.

Boomlozezadels zijn/lijken altijd wat langer dan boomzadels. Maar aan de achterkant zit ook een stuk 'loze ruimte' die weinig tot geen druk geeft. Je zou dus best een maat 1 - met de passervice - kunnen testen. Grote kans dat het wel werkt :-).

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 20:56

Afbeelding

Afbeelding

Eerste bosrit met het zadel is een feit! *\o/* Meest relaxte bosrit ooit.. Ongeveer de hele weg aan een los teugeltje gestapt. Af en toe een stukje gedraafd. Ze was totaal niet gespannen of opgefokt, echt bizar gewoon. Alleen de alpaca's die aan de rand van het bos staan (waar we het bos in/uit gaan) zijn DRAMATISCH. Die vindt ze zo gigantisch eng, ze haat ze gewoon oprecht :') Op dat moment kunnen we spontaan prachtige piaffe's en passage's, maar ook 360's draaien. Ze doet maar, boeit mij niks.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:48

Hoe is het nu?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 22:31

Leuk dat je ernaar vraagt! We hebben de bosritten meer opgepakt en kunnen nu zelfs alleen op pad :))
Afbeelding

Vandaag ook nog een ritje gemaakt! Lekker rondgedwaald, veel gestapt en stukjes gedraafd en gegaloppeerd. Dat vindt ze nog erg moeilijk, want ze wordt erg enthousiast. Eerste stuk resulteerde dus ook even in een soort rodeo :') Je zal maar blij zijn he haha. Verder kan ik aan een los teugeltje door het bos stappen, behalve op de terugweg.. Dan zijn we kampioen snelwandelen :+ Die alpaca's zijn ook niet meer eng trouwens, al staan ze er op dit moment ook even niet meer.

Edit: Ook nog een goede daad verricht in het bos! Ik kwam een gezin met kinderen en een puppy tegen. De puppy had nog nooit een paard van dichtbij gezien dus ik bood aan dat ze wel even dichterbij mochten komen, Zara is honden immers gewend. Dus puppy mocht even komen snuffelen en Zara stond erbij en keek ernaar, heeft zelfs nog even geneusd met de puppy :P Kinderen ook blij want die mochten even paardje aaien haha

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:16

Heb dit topic net ontdekt door je reacties in het buitenrijden omgeving Veenendaal/Rhenen topic, en hij is echt interessant om door heen te lezen! Wat een weg hebben jullie samen afgelegd zeg! En volgens mij herken ik de omgeving, ik hardloop daar nog wel eens, de alpaca's zijn terug trouwens :')

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 10:53

Ah wat leuk! Ik rijd inmiddels niet meer op Zara, ze geniet van haar pensioen hier op stal. Ook aan de hand doen we eigenlijk niks meer. Ik merkte aan haar dat het meer stress opleverde dan plezier en dat ze telkens voor me wegliep als ik met het hoofdstel aan kwam :)

Nu ze dus niet meer werkt.. is ze dus ook echt ehm. DIK _O-

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:58

Hahaa, nou ja, beter verwend dan verwaarloosd toch :')

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 11:04

Ach ze voelt zich nog steeds verwaarloosd hoor :')

Afbeelding
Echt verschrikkelijk dit _O-

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:09

Een gehaktbal op pootjes :D

Knap blijft ze wel hoor :))

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:55

Omg heeft ze een shetlander ingeslikt :+