[VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

[VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-15 12:00

Hallo Iedereen :)

Mijn naam is Nadine en ik ben 25 Jaar oud en 1.82M lang.
Ik heb altijd paarden van en voor andere gereden met veel plezier maar je loopt altijd tegen puntjes aan, het is toch niet je eigen.. Ook in Stage's verschillende paarden mogen beleren en doorrijden of pony's beleren en trainen aan de hand. Hierin veel geleerd en het werd tijd voor een eigen paard!

Als "penny" was ik al koudbloeden fan maar door mijn lengte zijn deze eigenlijk altijd te klein voor mij.
Ik heb diverse tinkers en fjorden gereden en momenteel rijd ik een haflinger bij, maar ik steek overal onderuit. Dus al snel riep ik, IK KOOP LATER EEN SHIRE! :+ Maar goed, de meeste reactie's waren toch wel: "wat moet je nou met een shire?" , "Dat zijn geen rij paarden maar karren paarden" , "die zijn veel te lomp om te rijden" en ga zo maar door.. Echter bleef ik bij mijn punt er zou later een shire komen.
Door alle negativiteit, had ik als puber mijn standpunt al snel aangepast, namelijk: "Ik koop later een shire en rijd hem naar het Z!"

Afbeelding
(even door het idee een foto erbij)

Tegenwoordig zie je steeds meer koudbloeden in de ring verschijnen, maar in die tijd ben ik echt uitgelachen en voor gek verklaard, mede daarom bleef ik hier nog meer in vast bijten.. Ik wou mezelf bewijzen! en wees eerlijk, ik ben ondertussen ook "volwassen" ( :+ ) in de hogere dressuur lopen nog altijd weinig Koudbloeden, en zeker geen grotere zwaardere rassen. De warmbloeden blijven favoriet, geen probleem ik zie zelf ook wel waarom :)

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56D975BE

A fijn, 2 jaar geleden was het eindelijk zover, ik ging op paardenjacht! een shire dus, ik wou een 3 a 4 jarige onbeleerde shire, graag een hengst en wit van kleur, en misschien zwart maar absoluut niet bruin.
Hiermee kwam ik thuis:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=572259BF

een veulen van 8 maanden oud, een merrie en ze was bruin.. (en compleet groen, zelfs een halster/mee lopen was onbekend!) Ik noemde haar Pluis. (mijn kleine wollige pluizebal!)

Lees hier mijn eerste topic, waarin ik haar voorstel:
[KS-ITP] Heavy Horse Pluis

Hier begon ons avontuur en vanaf dag 1 was ze mijn wederhelft, god wat lijkt dit paard op mij!
Ik ben zelf van karakter heel geduldig tot ik iets niet wil, of iets niet lukt dan kan ik echt exproderen..
Pluis ook, ze is ontzettend leergierig gaat voor mij door het vuur, maar zodra ze het niet begrijpt, iets echt eng vind of onzeker word, gaat ze in de aanval, dat deed ze toen al en nu nog steeds.

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5715016F

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=571FE2C7

Afgelopen 2 jaar kort samen gevat:
Pluis heeft nooit in de opfok gestaan, ik wou haar op een pensionstal hebben, omdat het gewoon een monsterlijk groot paard word, en zoals ik hierboven al omschreef niet de makkelijkste. Ik wou dat ze in handen bleef en braaf alles leerde wat ze leren kon.

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5715EC8B

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... 9973_o.jpg

Ondertussen is ze bomproof, verkeersmak, kats braaf bij de hoefsmid, al 2 keer naar de keuring geweest, bekend met vrijheids dresuur en clicker training en hebben we al diverse wandelingen in het bos gemaakt.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4487_o.jpg

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56D423C5

lees hier haar voorgaande topics:
[ITP] Mijn alles!
[ITP] Pluis haar 1e shire show!
[ITP] Ons 1e jaar samen!
[ITP] Onze 2e Shire show

Overigens is Pluis momenteel in de puberteit terecht gekomen en gedraagt zich totaal niet als een grote vriendelijke reus, zoals dit ras bekend staat.. Ze steigert, bokt en loopt als ze de kans krijgt mensen ook omver.. Lekker baldadig }:0 vooral bij vreemde heeft ze een grote mond, ik hoef haar maar aan te kijken of een keer met mijn vinger te wijzen en ze krimt weer in tot pluizige puppy..

Een stalgenootje van mij doet veel parelli/grondwerk met haar paard en durfde het wel aan dit met Pluis te proberen, ze heeft het geweten, (steigeren, in de lucht springen als een paard uit de spaanse rijschool, boos doen, imponeren, enz.) maar was totaal niet onder de indruk waardoor Pluis nogal een conflict had met zichzelf want waarom kwam er geen reactie op haar gedrag!!? :x
Dus dit gaat zij ook zeker vaker oppakken met Pluis en ik ben benieuwd hoe dit zich verder zal uitbreiden.. +:)+

In ons 1e jaar samen hadden we ook wat tegenslagen.
Zo is zij meerdere keren verhuist in korte periode, (waardoor ze nu vermoedelijk de trailer niet meer op wilt), heeft ze heeft tot bloedens toe mijten gehad en gebeurde dit in de wei:
[BEH] Flink balen, spoken in de wei en nu raar loopje!

Ondertussen zijn we 2 jaar verder, en is pluis vorig jaar behandeld door een goede osteopaat, Minneke van Duijn. pluist zwaait nu een stuk minder met haar been maar trekt hem nog wel erg hoog op en slaat hem naar voren (ipv opzij). Ons huiswerk was zo veel mogelijk laten galoperen om de achterhand te versterken en haar lenderen masseren. Uiteindelijk zou ik het er helemaal uit kunnen trainen maar daar was ze afgelopen jaar nog te jong voor .. ;)

Begin Januari komt Minneke van Duijn voor een 2e behandeling en daarna zal Pluis ook aan het werk gaan aan de longeerlijn en met lange lijnen om haar achterhand te gaan trainen. ze word in maart 3 Jaar dus het word tijd om langzaam aan de boel wat in beweging te gaan zetten.
De basis van Longeren zit er ondertussen in, nu is het wachten op de behandeling en het overleg van hoe verder!
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=571C5483

Daarom leek het mij leuk om vanaf nu een dagboekje bij te gaan houden, Zal het ons lukken naar het Z te rijden? volgen jullie mee? :D
Afbeelding

(PS. ik heb random wat foto's van afgelopen jaar willekeurig door elkaar heen in het topic gezet, ze staan dus niet echt op volgorde)
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 20-12-15 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 foto's zichtbaar gelaten, de rest in linkjes gezet

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl


Lienepien3
Berichten: 334
Geregistreerd: 20-12-10

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:05

Ik volg zeker. Wat een leuk paard

Fritz <3

LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:06

Wat een heerlijk dier! :D Ik lees graag mee.

"not all those who wander are lost."

Quiro, Remy, Snuitje.

LisaVH96

Berichten: 183
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:07

Oeee wat een leukerd. Ben nu al fan...
Vind shires geweldig en wil er graag zelf ook 1.
Ik volg!!

Bennie, Rebbel, Malita, Salvador

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:10

Wauw wat een knap paard! Ik volg :D

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:15

Ik ben eigenlijk helemaal geen koudbloeden-fan, maar heb toch op je topic geklikt... Had zo moeten zijn, want je schrijft leuk, je paard vind ik leuk, dus ik ga je ook volgen :)
Ik ga straks jouw andere topics ook even aanklikken en lezen. :D

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

_karin_

Berichten: 3911
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:16

Ik volg ook! Leuk paard en ik ben benieuwd hoe ze het zal doen onder het zadel!

Those who don't believe in magic will never find it - Roald Dahl

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-15 12:42

Wat een leuke reacties al zo snel! :D
Leuk dat jullie ons willen volgen :)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

xRaisin

Berichten: 1748
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:48

Wat een gaaf paard! En ik vind jouw doel erg goed! Ik volg mee!

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:49

Ik vraag het me af... Moet je het willen naar het Z rijden? Ik heb altijd het idee dat dit soort paarden daar toch uiteindelijk eerder stuk aan gaan. Neemt niet weg dat ik ze ontzettend gaaf vind :D

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:53

Wat een bakbeest! Supergaaf dat je dit als doel hebt, ik hoop dat het je ook zeker lukt! Er zijn nog lang niet genoeg koudbloeden in de ring! :D
Ik volg ook!

Things never happen the same way twice, dear one.

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:56

Ik ga het ook volgen, wat een super leuk doel! Pluis ziet er leuk uit! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:04

Wat een lieverd. <3
Volgens mij heb ik weleens topics van jou gezien. :j

Wel zou ik je willen adviseren (wat je misschien zelf ook al van plan bent) om te wachten met er echt op gaan zitten tot ze 4 jaar is.
Shires zien er groot en sterk uit, maar zijn vaak laatbloeiers

Heel veel plezier met dit grote avontuur en het gaat je vast lukken!

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:10

Wat een gave droom, ik ga ook volgen. Ben benieuwd!


“Horses were never wrong. They always did what they did for a reason, and it was up to you to figure it out.”
― Jeannette Walls, Half Broke Horses

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-15 13:11

vencedor schreef:
Ik vraag het me af... Moet je het willen naar het Z rijden? Ik heb altijd het idee dat dit soort paarden daar toch uiteindelijk eerder stuk aan gaan. Neemt niet weg dat ik ze ontzettend gaaf vind :D


Zeker weten een hele goede vraag!
Iets waar ik zelf afgelopen jaar veel onderzoek naar heb gedaan en mij verdiept in heb is de basistraining, hoe beweegt een paard, hoever moet je gaan/kun je gaan.

Even ter verduidelijking (is dit een woord?). Het is mijn Doel, Lukt het niet, vind Pluis het Niks, vinden we het samen niks, dan word het gewoon mijn reactie paard en gaan we lekker bosritten rijden, want eerlijk is eerlijk, daar geniet ik het meeste van!

Maar! ik ben van mening, dat de basis van dressuur heel erg belangrijk is voor een paard onder het zadel, zeker voor die grote paarden die van oorsprong juist "stuwen" met hun lichaam ipv "dragen" ze zijn immers gefokt voor het karrenwerk.

Mijn doel aankomend jaar is dan ook om haar sterker te maken in de rug en achterhand, haar te leren ontspannen en haar lichaam te dragen op een fijne en ontspannen manier en hier balans en evenwicht te vinden.

Zodat wanneer ik er met 4 jaar een keer langzaamaan op ga zitten, ze al weet hoe ze mij moet dragen en makkelijker hierin haar ontspanning en evenwicht zal vinden.

Of het gaat lukken? geen Idee.
Of het paard waardig is? Ik rijd vanuit vrijheid en lichte hulpen, ik wil dat mijn paard zelf loopt en aangeeft wanneer iets niet lukt/gaat zodat we hier samen mee aan de slag kunnen.
Als het haar dus echt niet lukt, zal ze dit aangeven en weten we dat dat ons eindpunt in de dressuur is.

Maar simpele oefeningen zoals wijken, schouder voor, travers houden je paard juist soepel en fijn in beweging, of je nou een shire of een kwpner rijd, dit maakt geen verschil.

Ja verschil in de uitvoering zal er altijd blijven, een kwpner zal eerder zweven en dansen en er makkelijker doorheen vliegen als een zwaar en log paard als een shire, maar dat bekend niet dat ze het niet kunnen ;)

De tijd zal het leren :+

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-15 13:12

KoudbloedKim schreef:
Wat een lieverd. <3
Volgens mij heb ik weleens topics van jou gezien. :j

Wel zou ik je willen adviseren (wat je misschien zelf ook al van plan bent) om te wachten met er echt op gaan zitten tot ze 4 jaar is.
Shires zien er groot en sterk uit, maar zijn vaak laatbloeiers

Heel veel plezier met dit grote avontuur en het gaat je vast lukken!


Helemaal mee eens, gaat helemaal goed komen, eerst lekker vanaf de grond aan het werk! :D

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:22

Leuk Nadien! Pluis te volgen via een dagboek :)

Ga Willem laten zien hoe fanatiek jullie zijn! Kan hij zich voorbereiden op volgend jaar :+

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:25

Leuk! Ik ga volgen! Ben erg benieuwd!

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:29

Wat leuk, ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat!
Ik zeg ook wel eens; ooit rijd ik nog eens een Fries naar de Z :')

Kerstmuts

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-15 13:31

Selka schreef:
Leuk Nadien! Pluis te volgen via een dagboek :)

Ga Willem laten zien hoe fanatiek jullie zijn! Kan hij zich voorbereiden op volgend jaar :+


Hihihi, straks krijgt hij nog een hartverzakking met zijn luizen leventje :p

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:32

Klinkt alsof je er heel realistisch in staat en niks ten kosten van je paard zou doen. Succes!

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-15 13:32

hielkebro schreef:
Wat leuk, ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat!
Ik zeg ook wel eens; ooit rijd ik nog eens een Fries naar de Z :')


Een doel stellen is altijd leuk! Friezen zie je wel voorbij komen in de ring, zie je die veel in het z?

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-15 13:33

vencedor schreef:
Klinkt alsof je er heel realistisch in staat en niks ten kosten van je paard zou doen. Succes!


Dankjewel! :o

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:15

Natuurlijk volg ik pluizenkind ook.
Zoals je weet is ze best belangrijk voor mij :o

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:22

Wat een leuk paard <3 Klinkt als een goede aanpak, heel veel succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Condor, Goldwynn, kiko, kimmetje26, Lottehorse27, Macs, MairiMacBran, Pellelilly, Yavanna en 40 bezoekers