Tips voor een bezitterige eigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemer

Tips voor een bezitterige eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 09:24

Hallo iedereen. Ik ben Jolien en ik ben de trotse eigenaar van een 1,56 NRPSje Aphrodite die ik gekregen heb toen ik 10 jaar oud was, intussen ben ik 20 en zij 22 en het is een fijn dressuur paardje maar met een handleiding(ze is nogal angstig waardoor buitenritten geen optie zijn tenzij je je leven wil riskeren). Het is een heel fijn gebouwd beestje en ik voel me al erg lang te groot voor haar en wat te zwaar dus dacht ik er al een tijd over een ruiter te zoeken voor mijn paardje en zelf die persoon les te geven.(er is ook optie om van mijn rij-instructeur les te krijgen.) Ze is geen makkelijke wat een bijrijder zoeken moeilijk maakt maar daarbij komt dat ik verschrikkelijk bezitterig ben! Ik heb al enkele keren iemand laten komen gewoon om ze later weer af te bellen, niet omdat ze niet geschikt waren maar omdat ik mezelf gewoon helemaal gek maak met het idee dat een ander op mijn paard rijdt.

Iemand tips? Ik wil voor het welzijn van mijn beestje er niet echt meer op kruipen maar ik krijg het maar niet over mijn hart..
en voor mensen die gaan zeggen 'waarom niet op pensioen?', ik ben van mening dat rust roest en ze is niet echt oud in doen en kerngezond dus ik zou er nog graag een ruiter een kans mee bieden...

Bedankt alvast^^

Rex_Rolfo

Re: Tips voor een bezitterige eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:34

Stuk ductape over je mond plakken en op je handen zitten }>

Je vertrouwt je instructeur? Als je een bijrijd(st)er hebt gevonden, geeft dat telefoonnummer aan je instructeur en laat hem alles regelen. Zelf het nummer weggooien, ook niet erbij willen zijn. Als de nieuwe ruiter een keer of 3-4 heeft gereden ben je hopelijk aan het idee gewend.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:34

Je spreekt jezelf nogal tegen ;) Je wil graag een ruiter de kans gunnen met jouw paardje, maar aan de andere kant wil je het eigenlijk niet.

Weet je ook waarom je het niet wil, is het jaloezie of ben je bang dat er iets mis gaat? Misschien is het handig om eens na te denken waarom je die negatieve gevoelens hebt, en om ze dan 1 voor 1 aan te pakken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:38

hoe groot en zwaar ben je zelf dan dat je er niet meer op wilt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:42

iets gaan doen met je paard wat nog wel kan, lange teugelen, schriktraining, longeren, wandelen, werken aan het feit dat ze niet naar buiten kan, vrijheidsdressuur?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:51

Heb je geen vriendin, nichtje, kennis die je het wel gunt? Daar eventueel mee oefenen (of hen vragen bij te rijden)?

Ik herken je gevoel eigenlijk nauwelijks. Ik vind het fijn om te zien hoe anderen plezier hebben met m'n paard, hoe m'n paard haar best doet en de ruiter natuurlijk ook. Het is voor mij ook een mooie bevestiging dat ze goed opgevoed is en ook bij andere ruiters lekker aan het werk kan zijn :)

Kan het misschien komen doordat je er zelf niet meer op kan/wil? Dat je daarom 'jaloers' bent op anderen die er nog wel op passen? In dat geval zou ik ze denk ik lekker zonder mij laten rijden, verplicht ze regelmatig les te nemen en vraag eventueel stalgenoten om even te checken zo nu en dan of ze je pony niet achterstevoren de hoek in zaagt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:56

Heb je überhaupt al eens iemand anders op je paardje laten rijden? Ik vind het zelf namelijk altijd heel leuk om naar mijn paarden te kijken. Dus misschien dat als je een keertje doorbijt en er gewoon eens iemand anders op zet, desnoods je instructeur als dat past, je daar een stukje plezier uit haalt waardoor het makkelijker wordt om je pony te gaan delen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:56

Ik ben ook zo, maar merk ook dat het per paard verschilt, de ene geef ik makkelijker uit handen dan de ander. Bij paarden waarbij dat niet fijn voelt doe ik het ook gewoon niet. In jouw geval zou ik zeggen ga lekker andere dingen doen, longeren, lange teugels etc... Paard zelf zit er heus niet mee dat ze niet/nauwelijks bereden zal worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:02

Dan niet doen, kan alleen maar ellende van komen :D

Laat 'm lekker beleren voor de kar en koop een leuk wagentje!
Af en toe eens iemand meenemen en de teugels (letterlijk) uit handen geven, kun je een beetje aan het idee wennen ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:09

Probeer eens iets anders te doen. Waardoor je er niet op hoeft te zitten.
Bijvoorbeeld aanspannen. Of vrijheidsdressuur. Of lange lijnen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:22

Zoek iemand aan wie je 't echt gunt en die je vertrouwt, en ga anders idd mennen, aan de lange lijnen werken, grondwerken, parelli.... Er is zoveel meer dan rijden!

Bij mijn verzorgster heb ik echt dat ik het haar gun, ze is ontzettend eerlijk, verteld echt alles.
Nu moet ik wel toegeven dat ik een braaf en verstandig paard heb, het is eigenlijk de vraag wie nu op wie past. :o

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:40

Ik ben precies hetzelfde :+
En toch presteer ik het om 3 bijrijders hier te hebben, en rijden er gemiddeld circa 50 verschillende ruiters per week op mijn paarden.
De ene groep( leerlingen) heb ik gewoon doordat ik zelf les geef, de controle zeg maar. Dat scheelt echt heel erg.
De drie bijrijders laat ik letterlijk met rust, ik ga nooit kijken bij hun rij momenten waar dat niet hoeft, en houd alleen de boel in de gaten als mij echt iets opvalt. Ook zijn ze verplicht minimaal eens per week les te nemen bij mij, zodat ik zeker weet dat alles zo gaat zoals ik dat wil.

Misschien kun jij daar ook iets mee? Of zelf lesgeven/ eigen instructie les zodat je paard wordt gereden zoals jij wil.
En zelf raad ik als perfectionist aan om niet teveel erbij te gaan kijken verder, dat helpt het beste :j zolang je iemand neemt die verantwoordelijk, netjes en betrouwbaar is, komt dat punt wel goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:43

Rust roest betekent natuurlijk niet dat je per se moet rijden. Er zijn onderzoeken die suggereren dat vanaf 3x per week 15minuten rijden al schade aanbrengt aan je paard, dus misschien kun je als je het moeilijk vind je paard 'af te staan' ook wel andere leuke manieren bedenken om met je paard te bewegen :) Vanaf wandelen, werken in de hand, dubbele lijnen tot vrijwerken etc.

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:38

Rena100 schreef:
Je spreekt jezelf nogal tegen ;) Je wil graag een ruiter de kans gunnen met jouw paardje, maar aan de andere kant wil je het eigenlijk niet.

Weet je ook waarom je het niet wil, is het jaloezie of ben je bang dat er iets mis gaat? Misschien is het handig om eens na te denken waarom je die negatieve gevoelens hebt, en om ze dan 1 voor 1 aan te pakken.

Ik weet dat ik mezelf tegenspreek anders zou er geen probleem zijn:p

Ik zou de reden niet zeker weten, ik denk gewoon omdat ik met haar ben opgegroeid en we veel hebben meegemaakt.. Waarschijnlijk dus jaloers ? Ik vind het ook vreemd omdat ik het niet erg vind dat iemand op mijn paard zit zolang ik erbij sta... Ik zou dus graag wel les geven op mijn paardje (maar ik heb heel onregelmatigr uren waardoor het moeilijk is voor afspraken te maken) Het is meestal pas als ik ze niet zie dat ik mijn kop erover breek(nachtmerries en paniekerig, ik weet dat dit niet normaal is)
Ik ben eigenlijk normaal echt niet bezitterig en deel graag alles, buiten haar...

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:40

WildWings schreef:
Rust roest betekent natuurlijk niet dat je per se moet rijden. Er zijn onderzoeken die suggereren dat vanaf 3x per week 15minuten rijden al schade aanbrengt aan je paard, dus misschien kun je als je het moeilijk vind je paard 'af te staan' ook wel andere leuke manieren bedenken om met je paard te bewegen :) Vanaf wandelen, werken in de hand, dubbele lijnen tot vrijwerken etc.

Dubbele lijnen probeer ik maarze snapt er nog niet veel van xd, longeren wel en wadelen is niet erg veilig met haar, ik heb het een tijd geprobeerd maar uiteindelijk opgegeven omdat het maar niet verbeterde

Mr misschien kan ik wel gewoon volhouden met longeren tot ik verder kan met dubbele lijnen

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:42

Rex_Rolfo schreef:
Stuk ductape over je mond plakken en op je handen zitten }>

Je vertrouwt je instructeur? Als je een bijrijd(st)er hebt gevonden, geeft dat telefoonnummer aan je instructeur en laat hem alles regelen. Zelf het nummer weggooien, ook niet erbij willen zijn. Als de nieuwe ruiter een keer of 3-4 heeft gereden ben je hopelijk aan het idee gewend.

Dat eerste is misschien een optie xd

Naja misschien maar dat idee vind ik helemaal naar als ik eerlijk moet zijn
(Ik weet het ik ben moeilijk-.-)

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:44

koetjeboe schreef:
hoe groot en zwaar ben je zelf dan dat je er niet meer op wilt

Grootte niet zozeer en tot eind middelbaar was ik 75kg en 1.70
Maar ik ben aangekomen toen ik naar unief ben gegaan(hoeveel hoef ik niet te zeggen, teveel gewoon:p, maar ik werk eraan)

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:47

mystery1980 schreef:
iets gaan doen met je paard wat nog wel kan, lange teugelen, schriktraining, longeren, wandelen, werken aan het feit dat ze niet naar buiten kan, vrijheidsdressuur?

Kan ik doen, voor nu, ik had dit in de post erbij moeten zetten maar waarschijnlijk ga ik binnen 2 jaar naar het buitenland voor mijn master.. Dan moet ik echt iemand hebben om voor haar te zorgen:/

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:49

Ik heb geen eigen paard, maar ik vermoed dat ik precies hetzelfde zou hebben als jij als ik wel een eigen paard zou hebben! Misschien op zoek gaan naar iemand die je het echt gunt.. En anders gewoon lekker andere dingen doen met je paardje!

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:50

Sonja schreef:
Heb je überhaupt al eens iemand anders op je paardje laten rijden? Ik vind het zelf namelijk altijd heel leuk om naar mijn paarden te kijken. Dus misschien dat als je een keertje doorbijt en er gewoon eens iemand anders op zet, desnoods je instructeur als dat past, je daar een stukje plezier uit haalt waardoor het makkelijker wordt om je pony te gaan delen?

Ja tuurlijk heeft er al eens een ander opgezeten, maar erop zitten vr een lesje of dat ze haar als een verzorgpaard hebben is ook anders vind ik,

Ik word ook niet jaloers als ze erop zitten, pas als ik later naar huis ga met het idee van 'nu moet ik delen' zeg maar(ik weet niet hoe ik anders dit kan verwoorden)

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:53

Caily schreef:
Ik ben ook zo, maar merk ook dat het per paard verschilt, de ene geef ik makkelijker uit handen dan de ander. Bij paarden waarbij dat niet fijn voelt doe ik het ook gewoon niet. In jouw geval zou ik zeggen ga lekker andere dingen doen, longeren, lange teugels etc... Paard zelf zit er heus niet mee dat ze niet/nauwelijks bereden zal worden.

Is het niet gevaarlijk met mennen als het paard angstig is? En is da haalbaar om dat nu nog aan te leren?

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 17:00

Lowara schreef:
En toch presteer ik het om 3 bijrijders hier te hebben, en rijden er gemiddeld circa 50 verschillende ruiters per week op mijn paarden.
De ene groep( leerlingen) heb ik gewoon doordat ik zelf les geef, de controle zeg maar. Dat scheelt echt heel erg.
De drie bijrijders laat ik letterlijk met rust, ik ga nooit kijken bij hun rij momenten waar dat niet hoeft, en houd alleen de boel in de gaten als mij echt iets opvalt. Ook zijn ze verplicht minimaal eens per week les te nemen bij mij, zodat ik zeker weet dat alles zo gaat zoals ik dat wil.

Misschien kun jij daar ook iets mee? Of zelf lesgeven/ eigen instructie les zodat je paard wordt gereden zoals jij wil.
En zelf raad ik als perfectionist aan om niet teveel erbij te gaan kijken verder, dat helpt het beste :j zolang je iemand neemt die verantwoordelijk, netjes en betrouwbaar is, komt dat punt wel goed :)

Ik ben blij dat ik niet de enige ben, begon mezelf al raar te vinden als ik lees dat nienand dat gevoel herkent, en zelf les geven zou een optie zijn als ik iemand zou vinden met eenzelfde soort rooster.. Maar dan nog is het na twee jaar gedaan(ik ga naar het buitenland en dan moet ik haar echt afgeven)
Ik ben eigenlijk aan het denken dat ik misschien nog gewoon niet iemand passend gevonden heb, ik zoek iemand die evenveel van haar zou houden als ik zelf en tot nu waren het bijrijders van de stal die meerdere paarden rijden.. Ik weet niet, ik wil niet dat mijn paardje een nummertje wordt in hun lijstje(niets tegen die mensen want ze zijn erg aardig)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:07

Lowara schreef:

Serieus? Dat had ik niet verwacht!

Ik heb hetzelfde hoor, en heb het ook nooit echt nodig gehad.
Maar ben er nu ook mee bezig.
Zowel voor mezelf, gewoon 1 dag in de week niet maar stal moeten.
Als ook voor hem, er zit eigenlijk nooit iemand anders op dan ik, terwijl ik denk dat het goed is als er meerdere mensen op rijden, leert hij ook van.
ik had zelf geen advertentie, maar op iets gereageerd dat me aansprak.
tot nu toe is de klik er, en merk ik dat mn pony haar ook leuk vindt.
Het gaat niet vanzelf, maar het went.

Waar ben je bang voor? Dat ze je paard verpest? Dat je geen controle meer hebt?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:24

heb je niemand in je familie die kan rijden. Ik ben echt exact hetzelfde hoor. Er komt echt niemand anders dan ik op mijn paard. en zeker geen vreemde.. Maar mijn vriend of moeder of nichtje zou ik er wel op zetten. Dan vind ik het minder erg. Omdat zij duidelijk weten dat het mijn paard is, dat ik er meer kennis over heb en ik zeker weet dat zij mijn paard niet als dat van hen gaan zien en af willen pakken ofzo..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:55

Ik wil ook niemand op mijn paard, het is gewoon iets primitief bezitterigs. Wel heb ik daardoor een volpensionstal nodig waar ze dagelijks binnen en buiten worden gezet. /3 +:)+