Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Je wil graag een ruiter de kans gunnen met jouw paardje, maar aan de andere kant wil je het eigenlijk niet.

zolang je iemand neemt die verantwoordelijk, netjes en betrouwbaar is, komt dat punt wel goed
Vanaf wandelen, werken in de hand, dubbele lijnen tot vrijwerken etc. Rena100 schreef:Je spreekt jezelf nogal tegenJe wil graag een ruiter de kans gunnen met jouw paardje, maar aan de andere kant wil je het eigenlijk niet.
Weet je ook waarom je het niet wil, is het jaloezie of ben je bang dat er iets mis gaat? Misschien is het handig om eens na te denken waarom je die negatieve gevoelens hebt, en om ze dan 1 voor 1 aan te pakken.
WildWings schreef:Rust roest betekent natuurlijk niet dat je per se moet rijden. Er zijn onderzoeken die suggereren dat vanaf 3x per week 15minuten rijden al schade aanbrengt aan je paard, dus misschien kun je als je het moeilijk vind je paard 'af te staan' ook wel andere leuke manieren bedenken om met je paard te bewegenVanaf wandelen, werken in de hand, dubbele lijnen tot vrijwerken etc.
Rex_Rolfo schreef:Stuk ductape over je mond plakken en op je handen zitten![]()
Je vertrouwt je instructeur? Als je een bijrijd(st)er hebt gevonden, geeft dat telefoonnummer aan je instructeur en laat hem alles regelen. Zelf het nummer weggooien, ook niet erbij willen zijn. Als de nieuwe ruiter een keer of 3-4 heeft gereden ben je hopelijk aan het idee gewend.
mystery1980 schreef:iets gaan doen met je paard wat nog wel kan, lange teugelen, schriktraining, longeren, wandelen, werken aan het feit dat ze niet naar buiten kan, vrijheidsdressuur?
Sonja schreef:Heb je überhaupt al eens iemand anders op je paardje laten rijden? Ik vind het zelf namelijk altijd heel leuk om naar mijn paarden te kijken. Dus misschien dat als je een keertje doorbijt en er gewoon eens iemand anders op zet, desnoods je instructeur als dat past, je daar een stukje plezier uit haalt waardoor het makkelijker wordt om je pony te gaan delen?
Caily schreef:Ik ben ook zo, maar merk ook dat het per paard verschilt, de ene geef ik makkelijker uit handen dan de ander. Bij paarden waarbij dat niet fijn voelt doe ik het ook gewoon niet. In jouw geval zou ik zeggen ga lekker andere dingen doen, longeren, lange teugels etc... Paard zelf zit er heus niet mee dat ze niet/nauwelijks bereden zal worden.
Lowara schreef:Ik ben precies hetzelfde
En toch presteer ik het om 3 bijrijders hier te hebben, en rijden er gemiddeld circa 50 verschillende ruiters per week op mijn paarden.
De ene groep( leerlingen) heb ik gewoon doordat ik zelf les geef, de controle zeg maar. Dat scheelt echt heel erg.
De drie bijrijders laat ik letterlijk met rust, ik ga nooit kijken bij hun rij momenten waar dat niet hoeft, en houd alleen de boel in de gaten als mij echt iets opvalt. Ook zijn ze verplicht minimaal eens per week les te nemen bij mij, zodat ik zeker weet dat alles zo gaat zoals ik dat wil.
Misschien kun jij daar ook iets mee? Of zelf lesgeven/ eigen instructie les zodat je paard wordt gereden zoals jij wil.
En zelf raad ik als perfectionist aan om niet teveel erbij te gaan kijken verder, dat helpt het bestezolang je iemand neemt die verantwoordelijk, netjes en betrouwbaar is, komt dat punt wel goed
Lowara schreef:Ik ben precies hetzelfde
En toch presteer ik het om 3 bijrijders hier te hebben, en rijden er gemiddeld circa 50 verschillende ruiters per week op mijn paarden.
De ene groep( leerlingen) heb ik gewoon doordat ik zelf les geef, de controle zeg maar. Dat scheelt echt heel erg.
De drie bijrijders laat ik letterlijk met rust, ik ga nooit kijken bij hun rij momenten waar dat niet hoeft, en houd alleen de boel in de gaten als mij echt iets opvalt. Ook zijn ze verplicht minimaal eens per week les te nemen bij mij, zodat ik zeker weet dat alles zo gaat zoals ik dat wil.
Misschien kun jij daar ook iets mee? Of zelf lesgeven/ eigen instructie les zodat je paard wordt gereden zoals jij wil.
En zelf raad ik als perfectionist aan om niet teveel erbij te gaan kijken verder, dat helpt het bestezolang je iemand neemt die verantwoordelijk, netjes en betrouwbaar is, komt dat punt wel goed