Springen met een ouder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

Springen met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 18:47

Hallo mensen!
Ik verzorg een ontzettend lieve fjord van 21 jaar. Ik mag haar als eigen beschouwen en met haar doen wat ik wil. Ik rijd haar nu met een Barefoot Arizona(boomloos western zadel) en rijd eigenlijk alleen lange buitenritten met haar. Ze houd heel erg van afwisseling en daarom leek het me leuk om is een sprongetje te maken. Ze heeft dit alleen nog nooit gedaan. Ik heb een maand terug wel is een "sprongetje" met haar gemaakt (30 cm) en dat leek ze best leuk te vinden. Ze doet haar oortjes naar voren en weigert alleen als ze niet uit komt of als het te hoog is. Laatst heb ik met haar een sprongetje in het bos gemaakt(2 boomstronken neer gelegd met daaroverheen een tak) Ook dit vond ze weer ontzettend leuk. Het lijkt me dus leuk om voor de afwisseling wat vaker met haar te gaan springen.
Ik heb een springpaard gereden dus ik heb wel wat verstand van springen, maar dat was een jong paard. Heeft er iemand nog tips om haar te helpen? Omdat ze al ouder is en het nog niet vaker echt heeft gedaan houd ik het sowieso laag en niet te vaak. Is beenbescherming slim om aan te schaffen? Zo ja welke dan?
Heel erg bedankt!
Groetjes, Pien

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:02

Ook al mag je doen wat je wil, ik zou toch wel even met de eigenaar overleggen. 21 jaar is maar een getal, ligt beetje aan algehele conditie en gezondheid van je fjord. Een sprongetje is goed omdat je net andere spiertjes gebruikt, en wat je al aangeeft weer eens wat anders als de standaard rondjes. Een sprongetje, niet te hoog en niet te veel..is prima, zeker als je goed naar je paardje kijkt wat ie wel en niet leuk vind en aankan.
Beenbescherming , tja je kunt peesjes omdoen, om een aantik momentje op te vangen.
Let wel op dat je niet overmoedig gaat worden, een sprongetje zoals ik dat zie in dit verhaal is eens in twee weken, een keer of drie misschien vier, over 30cm heen.
En op een rechte lijn, niet te kort gaan draaien, gewoon lekker de tijd geven, ook om uit de spronge goed en ruim uit te komen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 19:15

Buuk schreef:
Ook al mag je doen wat je wil, ik zou toch wel even met de eigenaar overleggen. 21 jaar is maar een getal, ligt beetje aan algehele conditie en gezondheid van je fjord. Een sprongetje is goed omdat je net andere spiertjes gebruikt, en wat je al aangeeft weer eens wat anders als de standaard rondjes. Een sprongetje, niet te hoog en niet te veel..is prima, zeker als je goed naar je paardje kijkt wat ie wel en niet leuk vind en aankan.
Beenbescherming , tja je kunt peesjes omdoen, om een aantik momentje op te vangen.
Let wel op dat je niet overmoedig gaat worden, een sprongetje zoals ik dat zie in dit verhaal is eens in twee weken, een keer of drie misschien vier, over 30cm heen.
En op een rechte lijn, niet te kort gaan draaien, gewoon lekker de tijd geven, ook om uit de spronge goed en ruim uit te komen.

Ik heb het uiteraard overlegd. Ze is verder in redelijk goede conditie, niks bijzonders.
Over beenbescherming zat ik zelf te denken aan peesbeschermers of iets wat rondom het been zit met echt bont en leer, om te warme benen tegen te gaan. Misschien in combinatie met springschoenen. En welke maat kan ik het beste nemen voor een fjord? Cob is vaak toch te lang en pony te smal...

Heeft er iemand nog tips om te zorgen dat ze haar benen meer "opvouwt"?