Flying Buddy, part 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrant_

Flying Buddy, part 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:52

Beste Bokkers,

In september heb ik voor het eerst een topic geplaatst over mijn half-pension pony, een 6 jarige Nederlands rijpony x Arabier, Buddy. Hij werd voornamelijk dressuurmatig gereden, maar ik spring er nu ook heel regelmatig mee. Natuurlijk hadden we het samen moeilijk met het springen, weigerde hij vaak en verloren we ons vertrouwen in het springen. Na enkele lessen gaat dit al veel beter en ik heb foto's en filmpjes van de les van vandaag.

Tips mogen zeker geplaatst worden, maar hou het vriendelijk! Ik neem les omdat ik ook nog moet leren, samen met mijn pony. Een reactie zou wel fijn zijn!

1. Na wat cavalleti's, inspringen op het kruisje
Afbeelding

2. Andere kant
Afbeelding

3. Het moeilijkste voor ons beide; de waterbakken!
Afbeelding

4. En even ontspannen terwijl ik luister naar wat mijn lesgever zei
Afbeelding

5. Kruisje in parcours
Afbeelding

6. De oxer
Afbeelding

7. De balk boven de waterbakken gingen omhoog! (80 - 85cm)
Afbeelding

8. Nog eens
Afbeelding

9. En een lijntje!
Afbeelding

10. Oxer van het lijntje
Afbeelding

11. En sfeerfoto'tje van 2 weken geleden toen ik niet kon rijden
Afbeelding

En als laatste, het filmpje! Ik heb er niets uitgeknipt, maar alles aan elkaar gehangen. Er is nog veel werk aan de winkel, maar we komen er wel!

Alvast bedankt voor het kijken!

Anoniem

Re: Flying Buddy, part 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:29

Ben al eens eerder een topic van jou tegengekomen en vind je schimmeltje zo'n leuk dier. Ik heb wel een vraagje: waarom de hoogte in met de hindernissen als de controle nog niet voor elkaar is? Het ziet er een beetje onstuimig uit in het filmpje. Succes met lessen en veel plezier met rijden! :)

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:44

Ik ben het volledig eens met Picasso.

Verder heb ik nog een paar tips:
- Hakken goed uitdrukken.
- iets meer ruimte geven
- oefenen om iets meer controle te houden in het parcour :)

Veel succes met oefenen, leuke combi!

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 10:53

Goede vraag eigenlijk! Op lagere hoogte lukt dit wel, dan is hij veel rustiger, springt hij netter en blijft hij beter bij me.
Deze hoogte heeft hij het inderdaad moeilijk: als ik te traag aanrijd, weigert hij. We moeten nog veel leren, 4 maand geleden sprong hij nog helemaal niet. Mijn lesgever weet ook dat we dat aankunnen en dat hij dit moeilijker vind, waardoor we hier nu ook op aan het oefenen zijn!
Bedankt voor de tips! :)

Martinemid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:26

Leuk beest! Leuk team! Veel plezier en succes verder!

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:50

Dankjewel! :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:10

Leuk overzichtje, sluit me aan bij bovenstaande, nog wat werken aan controle, komt waarschijnlijk omdat hij het lastig vindt, dat ie harder wil gaan, en daardoor slordiger springt, maar op op de lagere sprongen zie ik soms nog een slingerende lijn met aanrijden, dus das een verbeterpuntje... EN wat me op de foto's erg opviel, kijk vooruit! Niet naar de sprong als je er al boven bent :)
Maar jullie hebben les en werken eraan, dus komt vast goed :) Leuk dier :)

irry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:56

Nog een heel belangrijk puntje, vooral aangezien hij vaak schijnt te weigeren: kijk vooruit. Op de foto's zie ik je op de dubbel nog nieteens naar de volgende hindernis kijken, en dat is toch echt essentieel
Oh, en na de sprong: ZITTEN. Je bovenlichaam zit steeds compleet los van het zadel waardoor je pony even lekker een stapje opzij maakt, hier zou ik echt hard op oefenen. Misschien dat duidelijkere ophoudingen in sommige gevallen ook beter is, want het kan natuurlijk aan mij liggen omdat ik het niet goed zie, maar het lijkt nu alsof je heel veel paard en dus gewicht in je handen hebt. Ook daar is je zit belangrijk, maar ook duidelijker zijn in je handen

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 09:25

Dankjulliewel voor de tips! Klopt inderdaad dat ik de neiging heb om naar de sprong te kijken, maar eenmaal dat hij afgezet heeft begin ik naar de volgende sprong te kijken. Mijn mesgever heeft er idd ook veel commentaar op dat ik dat doe! Zelfde met zitten in het zadel. Ik kan niet anderd dan je gelijk geven. Heb de neiging van te blijven stzan.om te kijken of ie in de juiste galop zit. Hier wordt overal aan gewerkt!
Echter wat niet klopt, hij hangt helemaal niet! Ik denk dat elk paard wel eens de neiging heeft om eens wat te hangen, maar dat doet hij alleen bij die simpele galopwissel..
Bedankt voor de tips! Er wordt zeker en vast aan gewerkt! :D

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:38

Leuke pony! Het eerste dat me opviel aan de foto's is dat je inderdaad de neiging hebt om naar beneden te kijken boven de sprong. Daardoor lijk je jezelf en je pony een beetje uit balans te halen en dat zie je ook terug op sommige foto's, waarbij je iets scheef boven je pony zit/staat. Maar ik lees dat je hier al druk mee bezig bent, dus dat gaat vast goedkomen!

Verder gaat het af en toe nog wat hard en ongecontroleerd, je pony gaat dan op de sprong te veel vooruit en te weinig omhoog waardoor hij de balk aantikt. Probeer hem dressuurmatig nog wat beter onder controle en op het achterbeen te krijgen. Dus lekker veel tempowisselingen rijden met hem. En blijf netjes rijden tussen de hindernissen, niet jagen. Die hindernis komt vanzelf ;) Als je paardje onder jou (dus blijf zitten in je zadel) en op het achterbeen blijft, zul je merken dat hij minder zal slingeren en op de sprong gemakkelijker omhoog kan komen.

Succes! Je hebt een leuk dier onder je kont! +:)+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:19

Owja nog een vraagje, geef je een beetje extra been net voor de sprong/afzet? Bij de mijne helpt dat goed om net wat meer te springen :)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:55

Mag ik vragen waarom dat balkje tussen de dubbel ligt? O:) *nieuwsgierig*

Wat een leuk ding is de pony van jou, echt een plaatje om te zien.

:)* Als tip zou ik je willen meegeven om wat meer rust aan te leren. Als hij te hard gaat of ongecontroleerd, spring dan niet. Wend het weg van de sprong, ga twee telen stappen of stilstaan zodat hij leert om voor jou te wachten. Je wilt je paard voorwaarts, actief en aan de hulpen hebben maar niet rennerig.
Dit zal je echt helpen met de wat hogere sprongen ;).

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:30

Ik geef je helemaal gelijk, de controle is er nog lang niet helemaal. Ik moet wel zeggen, hij is houdbaar, dus moest ik zeggen dat ie voor de sprong moest stoppen, zou hij dat ook wel doen. Ons volgende werkpuntje tijdens de dressuur is inderdaad een rustige beheerste en compacte galop! Bedankt voor de tips!

Dat doe ik niet, gewoon om het feit dat hij er niet op reageert :'). Ik zeg meestal: Hup! als hij moet springen, en dan springt hij inderdaad net ietsje hoger. Bedankt voor de tip in elk geval!

De balk? Da's om regelmaat te leren houden :). Op een dubbel durft hij heel erg te gaan lopen (dus eerste sprong pakken en 2e wegcrossen). Door het op deze manier aan te leren, doet hij dat niet meer :).
Fijne tip ook! Ik ga het zeker in mijn dressuur ook gaan toepassen! Buddy is liever lui dan moe, maar als je hem wakker hebt gekregen, is ie ook heel wel heel vooruit! Deze les was vooral het leren springen van dingen (dus de waterbakken, het dubbeltje, ..) en tegen het einde van de les werd er ook meer dressuurmatig gekeken: ontspanning tussen de sprongen in, rustig bij me blijven, .. Dit vindt hij heel moeilijk, ik ook trouwens, maar het lukt wel!

Bedankt voor de tips allemaal! :D

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:57

Wat een heerlijke pony !

Ik heb je vorige topic ook gezien , wat een vooruitgang zeg ! Top !

Ik zou inderdaad ook oefenen op de controle. Wat mij ook opvalt is dat je na het lijntje gelijk terug naar draf gaat en ook ertussen. Waarom doe je dat / gebeurt dat?
Ik zou me op die 2 dingen focusen
verder vind ik dat je mooi meebeweegt , voor iets meer ruimte geven kan geen kwaad , maar ik weet ook dat dat lastig is in het begin hhaha

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:31

Ook ik sluit me aan bij de rest, vond het filmpje er een beetje ongetroleerd uitzien maar de tips staan hierboven al.
Ik kan alleen maar zeggen lekker door trainen en genieten van je pony!

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:10

Jullie zijn erg leuk bezig! Blijf lekker doorgaan, probeer wel rechte lijnen te rijden voor en na de sprong en controle wat hier boven ook genoemd wordt. Vind dat je pony steeds in hetzelfde tempo op de sprong af gaat, probeer eerst wat rust te hebben en op 3 galopssprongen voor de sprong mag hij best wat aantrekken. En blijven oefenen met de hulpen van benen maar ook vooral je zit.
Verder vooral lekker door gaan,oefening baart kunst :)

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 17:47

Bedankt allemaal! :)

Eigenlijk is het me zelf nog nooit opgevallen dat ie steeds naar draf gaat na de sprong. Maar heb je wel gelijk in. Buddy is een pony die heel snel zelf zijn overgangen gaat rijden, dus als hij dat doet, betekent het eigenlijk dat ik mijn been er niet genoeg aanhoud.. :) Die ertussen was per ongeluk en ik moest verder rijden van mijn lesgever, ook al zou hij naar draf gaan..
De rust gaan we er zeker inbrengen, want die overduidelijk hard nodig!
Bedankt!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:46

In het begin van het filmpje springt de pony netjes, halverwege het filmpje wordt het wat rommelig. Wordt je pony naarmate je meer en meer hindernissen neemt steeds heter?
Ik zou zeggen werk meer aan je houding, goed meekomen in de sprong goed in balans blijven. Probeer meer te rijden tussen sprongen door en tijdens zo les kun je veel meer trainen op dressuurmatig springen. Spring een hindernis, rijdt tussen door wat overgangen, of voltes / andere figuren. Rijdt eens achtjes vanuit draf waarbij je steeds een laag sprongetje meeneemt. Je hoeft niet steeds door te jakkeren naar de volgende hindernis. Het is geen wedstrijd, dus je kan heerlijk oefenen is alle rust. Pak dan ook die rust.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:50

Ja, naarmate ik meer spring wordt hij steeds heter. Hij heeft het dan moeilijk met draaien in galop (dat zie je net voor dat kruisje) omdat hij meteen verder wil naar de volgende hindernis.
Bedankt voor de tips! Die ga ik zeker toepassen! Dat van die achtjes ga ik zeker en vast eens proberen!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:30

leuk dat je zo enthousiast reageert. SUCCES!

Liedrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:20

Suoer gave actie foto's met een heel mooi paardje

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:38

Dank jullie wel!

Vandaag dressuurmatig geoefend op tempo wisselingen. Verzamelde galop vindt Buddy nog heel moeilijk, maar beetje bij beetje begint dit te lukken. Ook zijn we gaan oefenen op draaien in galop: volte halve baan in galop rijden. Dit lukt als hij op een verzameld tempo galoppeert, als hij dat niet doet, draait hij niet, dus daar heb ik mijn les uit getrokken! Helaas geen foto's hiervan, maar hij liep echt heel fijn! Vrijdag mag ie nog eens op buitenrit crossen en dan zondag nog eens springen!
Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de fijne reacties en de goede tips die ik gekregen heb! We gaan hier zeker mee verder, en we houden jullie ook op de hoogte!