en toen wou ik stoppen met paardrijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JillvdK

en toen wou ik stoppen met paardrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:10

Ja, jullie lezen het goed. Ik wil stoppen met paardrijden en de rede daarvan is best ingewikkeld. Zo ingewikkeld dat ik het graag met jullie wil delen. :')

We gaan even terug in de tijd, ik was 9 jaar en had een goed rapport en mocht eindelijk manege lessen gaan volgen. Een jaar later kreeg ik een eigen pony, een Welsh pony genaamd Rezie, zonder paspoort want die waren de vorige eigenaren kwijt geraakt. Zij was mijn aller eerste eigen pony. Na twee jaar kreeg mijn vader ook het paardenvirus en kocht hij een trekpaard, nu 4 jaar later heeft hij er twee en ben ik na Rezie ook in het bezit van een shetlander.

Maar na die 6 jaar geluk en blijdschap zou het niet raar zijn dat er ook minder leuke momenten zouden aanbreken. Mijn pony werd zwaar hoefbevangen. Dit was zelfs zo erg dat ze bijna niet meer op haar benen kon staan. Toen dit eenmaal weer voorbij was kreeg ik als gevolg te horen dat Rezie maar liefst 10 jaar ouder was dan ons was verteld. Rezie was geen 17, maar 27 jaar oud. dit was een erge schok voor mij en als gevolg (en het weer terug keren van de hoefbevangenheid) ging ze op vervroegd pensioen.

Op het moment gaat het slecht met haar. Uit een bloedtest is gebleken dat ze de ziekte van Cushing heeft. Daarnaast is ze half blind en is ze erg gevoelig voor hoefbevangenheid, dus staat ze elke dag maar 1 uur in de paddock en de rest stal rust. Dit doet haar echter wel heel goed, maar dat kan misschien ook door de medicatie komen.

Nu heb ik al een paar maanden niet meer paardgereden en ik moet eerlijk zeggen dat het echt elke dag aan mij eet dat ik die mogelijkheid niet meer heb. Ik heb een tijdje geprobeerd om op een van mijn vaders trekpaarden te rijden, maar er is geen klik en toch lijkt mijn vader het niet te begrijpen waarom ik niet op zijn paarden wil rijden. Trekpaarden zijn niks voor een meisje die sportpony's heeft gereden. Ik vind het super leuke dieren, maar als ik op ze rij mis ik echt een hoop en erger ik me compleet aan het paard, wat natuurlijk oneerlijk is naar het paard toe. Een nieuwe pony of terug manege lessen nemen word het ook niet. Ik zie dus geen andere optie dan als compleet (tegen mijn wil in) te stoppen met paardrijden. Dit is bij mij echt ingeslagen als een bom en ik weet moeilijk wat ik met al die vrije tijd moet doen. Al die 6 jaar deed ik niks anders dan trainen, buitenritten en wedstrijden. Nu ben ik zelfs niet alleen gestopt, maar krijg ik opeens ook extra veel verantwoordelijkheden.

Ik weet niet precies wat te doen met deze situatie.. daarom hoop ik misschien wat verhalen of ideeën van anderen te horen. Bedankt voor het lezen van dit forum en nog een fijne avond! :D

Liefs Jill

Corelli

Re: en toen wou ik stoppen met paardrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:15

En op zoek naar een leuk bijrijdpaardje, heb je dat overwogen?
Sterkte met je pony..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:35

Waarom is een nieuwe pony geen optie?

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:38

Wat ontzettend k*t voor je pony, bizar dat ze tien jaar ouder is dan gedacht.
Hopelijk voelt je pony zich een beetje goed, een leven (bijna) alleen op stal is ook niet alles.

Waarom is een nieuwe pony geen optie? Komt dat door ruimte gebrek? of iets anders?

Verder snap ik jou situatie, door gedoe even denken dat je maar beter helemaal kan stoppen.
Mijn advies zoek een leuk paard/pony wat je kunt rijden voor iemand anders, zo te horen heb je genoeg ervaring opgedaan inmiddels om wat te kunnen betekenen voor iemand anders.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:44

Ohh wat zonde :(
Is een bijrijdpaard inderdaad niks?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:58

Heel sneu voor je pony...
Ik heb eens op je website gekeken ts en als je je jezelf wil gaan profileren als trainer oid doe je er goed aan om ervaring op te doen met verschillende types paarden dus zoek een bijrijdpaard of zet je vooroordelen opzij en ga lekker open minder aan de slag met de trekpaarden...

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:22

maximuss schreef:
Heel sneu voor je pony...
Ik heb eens op je website gekeken ts en als je je jezelf wil gaan profileren als trainer oid doe je er goed aan om ervaring op te doen met verschillende types paarden dus zoek een bijrijdpaard of zet je vooroordelen opzij en ga lekker open minder aan de slag met de trekpaarden...

Ze bied zich aan als trainer op de grond, zoals ze ook schreef kan ze het daar prima hebben met het trekpaard maar kan zeker begrijpen als je altijd een bloederig type hebt gereden en je neemt dan plaats op een trekpaard dat dat een hele omschakeling is.
En ja dat moet je maar net leuk vinden, dus niets raars als TS dan zegt de klik is er onder het zadel niet en ik stap er niet meer op.

Sterkte TS, ook ik heb een tijd lang niet gereden ivm alleen een heel jong ding tot mn beschikking en niets verder te rijden dat ik prettig vond. Uiteindelijk ergens terecht gekomen waar ik prive leste op een goed bevestigd paard.(had ZZ-Z gelopen) daar had ik wel weer plezier in het rijden(en een hele hoop van geleerd) om daarna na een lange tijd mijn eigen jonge ding op te leren en daar mee te gaan rijden.

Geef het de tijd, kans is groot dat er ineens wat op je pad komt als training/bijrijd paard waar je wel lekker mee aan de slag kan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:37

kijk het rijden op een trekpaard lijkt in niets op een sportpony dat kan ik snappen, maar geef het tijd om aan ze te wennen ook al lijkt er geen klik.Een bijrijdpony zou ook een goed iets zijn....en misschien moet je de openstaande tijd eens invullen met iets totaal anders dan paard/pony....dat laatse heb ik ook gedaan en heb van judo tot knutselen hele leuke ervaringen opgedaan ik heb er een knutsel tic aan over gehouden en
deze periode heeft mij veel doen beseffen een stap op de plaats kan ook wel eens goed zijn om te bezinnen! sterkte

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:49

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! De rede dat er geen nieuwe pony bij kan is wegens ruimte gebrek. Trekpaarden nemen veel plaats in en we zijn ook maar in het bezit van drie stallen. mijn shet staat buiten met schuilstal. Ik ben weer begonnen met het rijden van een pony van iemand anders, alleen hebben we geen vaste datum en verschilt dat nu groots. Ook botsen onze gedachtes nogal vel, maar ik zet dat even op zei. het is een heerlijk paardje om te rijden. :)

Ik geef demonstraties vanaf de grond met mijn pony. Zo ben ik komend jaar te vinden op Nederlands grootste horsemanship evenement in Nederland op Equiday. Alleen miste ik het rijden nogal er bij. Ik ben niet iemand die graag steeds het zelfde doet en vind het leuk om aftewisselen.

Ja de trekpaarden hebben we al best lang en ik heb vaak genoeg er op gereden om te besluiten dat ik het totaal niet leuk vind, terwijl de paarden super lief zijn. Het is niet mijn stijl van rijden en ik ben blij om te horen dat er veel mensen er begrip voor hebben. Bedankt! :)