Shetje gekocht en nu opeens onzeker!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

havingfun

Shetje gekocht en nu opeens onzeker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 23:04

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op bokt en zit wel heel veel mee te lezen sinds ik besloten heb een shetje aan te schaffen.
Even korte info over mij en mijn paardenleven :D. Ik heb altijd paardgereden, verzorgpaarden gehad alles. Tot ik kinderen kreeg (8jaar geleden) en ik er even mee moest stoppen. De paarden zijn in mijn hoofd altijd heel erg aanwezig geweest maar eigenlijk heb ik (op een paar jaarlijkse buitenritten na) niet heel veel meer gereden.

Nu wilde ik graag een pony voor mijn dochter en nichtje aanschaffen die beide helemaal gek van paarden zijn.

En nu is het zover, en komt de pony maandag. Helemaal te gek, super! Stal geregeld.. Ze komt op een pensionstal dicht bij ons huis en komt daar (als het klikt) met een ander shetje in de stal te staan.

Maar nu vind ik het opeens zo spannend allemaal.. Gewoon compleet de zorg voor de pony, wanneer eten, hoeveel eten, wanneer hoeven vetten, hoe vaak hoefsmid enz enz? Ik voel me compleet een beginner maar vooral omdat ik nu echt onzeker ben..

Ik hoop dat jullie mij heel even op weg kunnen helpen.
Hoe zouden jullie zo'n pony laten wennen, wat zou nou het eerste zijn wat jullie doen als jullie op stal komen? En hoe lang blijven jullie er bij? Alle info zou handig zijn zodat ik heel even mijzelf weer terugvind en weet dat ik het kan.

PS heb wel veel vrienden en familie in de omgeving die paarden hebben maar doe altijd heel stoer dus wil het even niet laten weten dat ik momenteel onzeker ben. Is 'makkelijker' via het internet anoniem...
Laatst bijgewerkt door havingfun op 30-10-15 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Re: Shetje gekocht en nu opeens onzeker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:08

Pony gaat op een pensionstal staan dus de volledige zorg heb je al niet. Hoeven invetten hoeft niet, shets zijn heel sober dus veel bijvoeren hoeft ook niet en de hoeven kun je samen met de andere shet laten bekappen...
Laat het beestje rustig wennen aan de nieuwe omgeving en zijn nieuwe baasjes. Bouw rustig op, niet direct te veel verwachten.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:24

Het fijne van een pensionstal is dat er genoeg mensen om je heen staan met jarenlange ervaringen met (eigen) paarden. Nadeel kan zijn dat mensen zich ongewenst gaan bemoeien, maar das een andere discussie ;)

Hou er rekening mee dat een shet qua voeding niet veel nodig heeft, gezien ze gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Hier is een schema.

Qua hoefsmid is het gemiddelde 8 weken. Ik weet niet exact hoe dit voor shetlanders is, maar ik ga uit van ook zoiets.

Je pony laten wennen is gewoon proberen, geef hem/haar wat ruwvoer op stal. En hoe lang je er bij wilt blijven maakt de pony waarschijnlijk weinig uit. Deze kent jou nog niet. Dit is dus meer hoelang je zelf wilt, of verstandig lijkt. Ik zou er zeker de eerste dag verder nog niets mee doen.

Daarna moet je er gewoon lekker van gaan genieten en op jezelf vertrouwen dat je het nog wel kan! Daarbij kun je genoeg info vinden op bokt.

Heel veel plezier van de pony samen met je dochter en je nichtje!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:38

Let er ook op dat het wennen aan de andere Shet rustig gaat, zet ze niet gelijk samen in de stal, maar bijv eerst op de wei met een draad ertussen. Zo kunnen ze elkaar zien, horen en ruiken, maar nog niet bij elkaar. Ga samen met de andere pony wandelen. Daarna in de wei de draad weg, maar wel zorgen voor voldoende afleiding (gras!). Neem hier rustig een paar weken de tijd voor. Soms klikt het (dan gaat het wennen aan elkaar vaak ook sneller), soms niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:18

Gewoon es een keertje niet stoer doen!

Iedereen vind het spannend hoor als zijn of haar eerste paard of pony komt.
Is heeel normaal,
Dus probeer gewoon lekker los te laten en alles komt goed, en vraag je stalgenoten als je het nuet weet :j

En hier foto zetten als je je poown hebt *\o/*
Laatst bijgewerkt door ellepel op 31-10-15 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:23

Komt mij heel bekend voor!

Lekker over je heen laten komen. Geen zorgen, komt wel goed!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:44

Relax en geniet. Hoe gespannener jij bent hoe angstiger de pony.
Laat de pony's rustig kennismaken met elkaar. Zet ze niet gelijk samen in de stal.
Even een paar dagen niet te veel met de pony willen doen. Verhuizen is spannend.
Een dagje aan de dunne is ook niet vreemd. Spanning ander hooi en trailervervoer zijn daar de oorzaak van.

Een shet is een heel sober ras, niet teveel voer is het devies. Een handje brokken of twee per dag is meer dan voldoende krachtvoer. Hooi mag wel royaal gevoerd worden.
Eens in de 8 weken hoefsmid is aan te raden om een correcte beenstand te behouden.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:51

Niet vergeten ervan te genieten :-) Het komt vast goed, geef beide pony's inderdaad de tijd en ruimte voordat je ze samen in een stal zet.

havingfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:03

Nou alles is super verlopen!
Vanochtend vroeg vertrokken.. en 12 uur op stal aangekomen.. even met de pony gelopen en haar toen in de paddock gezet met haar hopelijk toekomstige maatje.. dat ging redelijk, af en toe een boze blik en even de kont indraaien.. nu staat ze alleen op stal lekke hooi gegeten.. later op de dag ng even gegaan en d'r even losgelaten in de bak.. rondgesnuffeld en beetje gerend.. dochter heel even 10 tellen erop gezeten.. ze deed het allemaal braaf.. bedankt voor jullie steun.. hier foto's ze is behoorlijk aan de maat dus moeten aan de slag

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door havingfun op 01-11-15 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:08

Had ik ook héél erg toen ik mijn pony net had, is heel normaal! Gewoon lekker genieten, mensen om hulp durven vragen en verder wijst het zichzelf vaak allemaal wel. :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:19

VSW > PP