Stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilmar

Stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 13:04

Ik weet niet of het hier goed staat maar dit leek mij het meest logisch

Hoi!

De laatste tijd merk ik dat ik ergens mee zit, ik ben 15 jaar, zit in 4 havo wat me opzich wel makkelijk afgaat, ben actief bezig op school (zit oa in de leerlingenraad), ik werk zeker 2 avonden in de week en heb ook verzorgpony's. Ik vind deze pony's heel erg leuk en lief. Ik krijg mogelijkheden, vrijheid en mag de pony's als eigen zien. Ze zijn nog jong dus nog veel mogelijkheden voor later. De pony's staan op een half uur fietsen van mijn huis.

Nu slaap ik de laatste tijd heel slecht en ben heel erg moe. En door alle dingen die ik doe ben ik heel erg gestrest. Als ik er nu al aan denk om een half uur te gaan fietsen, te rijden, verzorgen en weer een half uur terug fietsen ben ik al doodmoe. Als ik er eenmaal ben vind ik t weer allemaal oké maar als ik dan thuis ben, kan ik vrijwel direct in bed gaan liggen om bij te komen. Ik zit er dus aan te denken om tijdelijk te stoppen.

Mijn moeder wilt dit eigenlijk niet want dan doe ik niks meer aan sport. Met mijn werk kan ik niet stoppen want we hebben het thuis niet heel breed en ik heb het geld dus gewoon nodig. Op school ben ik al geminderd met activiteiten, maar ik blijf moe en gestrest. Ik denk dat het verstandig is om gewoon een periode rust te nemen. Voor altijd stoppen met rijden wil ik niet. Paarden zijn mijn lust en mijn leven.

Nu was mijn vraag, wat zouden jullie doen? En als ik dan tijdelijk stop, hoe moet ik dit tegen de eigenaren zeggen? Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en ben benieuwd naar jullie reacties!

Yessy

Re: Stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:12

Is het mogelijk om al je activiteiten iets beter over de week te verspreiden? Dus bijvoorbeeld één avond in de week en de zaterdagochtend werken, een dagje minder doordeweeks naar je verzorgpony's en dan in het weekend wat extra aandacht, etc?

Als dat geen mogelijkheid is en je trekt het niet qua tijd dan zou ik dit gewoon uitleggen aan de eigenaar. Vertel hoe vervelend je het vindt en dat het wat jou betreft tijdelijk is tot je weer meer tijd hebt.

Persoonlijk zou ik als paardeneigenaar me wel wat zorgen maken over hoe tijdelijk dit zou zijn. Want nu zit je in 4 havo, 5 havo zal je niet ineens uren in de week minder tijd (of stress) kosten en studeren/werken daarna misschien al helemaal niet, als je al niet op kamers gaat. Ik zou als eigenaar er dus voor kiezen om op zoek te gaan naar een nieuwe verzorgster/bijrijdster en dat betekent dat er een kans is dat ik al voorzien ben als jij ineens weer besluit tijd over te hebben. Ik weet natuurlijk niet of de eigenaar van jouw verzorgpony's er ook zo over denkt, maar misschien wel iets om rekening mee te houden en/of over te hebben :)

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:39

Ik denk dat je een knoop moet doorhakken. Niet tijdelijk stoppen, maar helemaal stoppen, of helemaal doorgaan. Tijdelijk stoppen is niet echt prettig voor de eigenaar, inderdaad.

'Niets meer aan sport doen' zou ik geen argument vinden om hiermee door te gaan. Sporten kost je normaal een uurtje. Als je vanuit huis een half uurtje gaat hardlopen, fietsen of skeeleren, ben je zelfs nog minder tijd kwijt. Een uur fietsen en twee uur op stal bezig zijn in weer en wind is een veel zwaardere belasting. Qua energie én qua tijd. En als je nu al onevenredig zwaar voor je is en je niet kunt inschatten of daar verbetering in gaat komen..... Sja. En soms is het ook helemaal niet erg om ergens met je verstand een punt achter te zetten. Geeft veel rust en er komt ruimte voor andere dingen.

Succes met je beslissing in ieder geval. Het valt vast niet mee.

Jilmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 13:44

Ik neem het de eigenaren ook helemaal niet kwalijk, als ik tijdelijk stop dan bedoel ik gewoon een tijd niet meer rijden en rust. Ik stop dan volledig met de pony's die ik nu heb want er zijn genoeg mensen die mijn plaats wel zouden willen. En als ik er dan aan toe ben, zoek ik iets anders.

Dankjewel voor de reacties

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:48

Ik heb dit ook een periode gehad. Ik ben nu 15 en zit in het 3de jaar van mijn VMBO. Heb een eigen pony en heb veel leerwerk. Pony staat op 15 minuten fietsen. Als ik geen zin heb te rijden ga ik poetsen of tutten.

Hoeveel keer p.w. ga je naar de pony's?
Je zegt dat ze jong zijn, als je 2 dagen in de week wat meer met ze doet (wandelen,grondwerken)
en 2 x p.w. wat minder (poetsen,knuffelen).

Als jij zo moe bent zou ik ook eens naar de huisarts gaan voor evt vitamine pillen.

Als je het boven staande idee niks vind kan je altijd nog stoppen en op een manege gaan rijden 1 x p.w.

Succes!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:10

Moe of geen zin meer om naar de pony's te gaan.
Want blijkbaar is de leerlingenraad niet iets waar je overweegt om mee te stoppen.
Er zijn veel mogelijkheden.
Zoals ik door de regels heen lees, heb je geen motivatie genoeg om erheen te blijven gaan en zou je het liefst willen stoppen.
Tip: ben eerlijk tegen jezelf en de eigenaar en meld het op tijd.
Wellicht nog even helpen totdat er een nieuwe verzorgster is?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:30

Ik zou eerst eens gaan kijken waarom je zo slecht slaapt en waarom je zo moe bent. Want je kan wel stoppen met de pony's, maar als je dan nog steeds slecht slaapt zie ik niet helemaal in hoe dat helpt om minder moe te zijn.

Kleine dingen zoals bekijken wat je 's avonds doet/hoe actief je bent net voor je naar bed gaat, geen tv kijken in bed, telefoon beneden laten liggen, kijken naar wat je eet/drinkt in de avond, een vast ritme aanhouden, dat kan allemaal al zorgen voor verbetering. Helpt dat niet zou ik zeker een bezoek aan de huisarts plannen. Niet goed of voldoende slapen kan een hoop klachten geven en zeker op zo'n jonge leeftijd heb je je slaap hard nodig. Stel nou dat het stress blijkt te zijn, dan zal het opgeven van je hobby daar waarschijnlijk bepaald geen verbetering in brengen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:04

Beste is dat je tegen de eigenaar gewoon eerlijk bent. Zeg wat je voelt en dan zullen ze het wel begrijpen. Volg je gevoel. Ik heb wel het idee dat de motivatie weg is en lijkt me dan niet verkeerd om het voorlopig op een laag pitje te zetten. Ga je het missen kan je natuurlijk altijd weer kijken wellicht niet op de zelfde plaats. Maar als ik jouw was zou ik gewoon even het gesprek aangaan met de eigenaar als je gewoon zegt dat je nog twijfelt. Wie weet zijn er nog mogelijkheden dat je in contact blijft en wie weet dat ze als je weer de motivatie en energie hebt je als nog terug zou kunnen komen.

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:22

Ik herken mijzelf wel een beetje in je verhaal..
Kijk, als het voor jezelf teveel wordt zou ik gewoon eerlijk zijn tegenover jezelf en de eigenaren van je verzorgpony's.
Leg ze netjes uit dat je het teveel wordt door school en werk en dat je even een periode met rust wilt.
Vraag of je een ' tijdelijke' pauze mag nemen en daarna weer terug mag komen.
Zeg er wel bij dat je de pony's graag verzorgt en het ook leuk vindt.
( Dit helpt vaak wel om de eigenaren te overtuigen )

Succes!

Anouk674

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:09

Je kan ook vragen of er een tweede bijrijder kan komen, zodat als jij je niet goed voelt de pony's toch gereden worden. Dat lijkt me wel zo fijn voor de pony's zeker als ze jong zijn.
de huisarts is een goed idee, als je te moe bent om nog iets te kunnen doen is dat niet goed.

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:49

Ik zou voorstellen aan de eigenaar om er een tweede verzorgster bij te nemen. Dan heb jij meer vrije tijd, de pony's krijgen meer aandacht en jij krijgt meer rust! En misschien kun je het wel goed vinden met de tweede verzorgster en krijg je meer zin om naar de paarden te gaan :)

Anders zou ik als ik jou was kijken hoe je meer tijd kan maken, misschien je huiswerk op een andere manier regelen ofzo waardoor je meer tijd hebt, en minder moe word :)

Denk in ieder geval goed na over je beslissing, misschien krijg je spijt ;)

Jilmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:40

Ik heb t met de eigenaren besproken, we zijn al met meerdere bijrijdsters maar iedereen komt in het weekend en niemand doordeweeks. Ik heb aangegeven dat het even niet meer ging en dat ik even ga stoppen met rijden. Ik ben altijd welkom om terug te komen als ik dat wil. Ze reageerde er heel goed op, gelukkig! Nu even tijd voor mezelf en even rustig aan doen. Dank je wel voor het reageren allemaal, ik heb er veel baat bij gehad!