Ik erger mij al een jaar (achja, ietsje minder want in het begin was ik veel te angstig om dit te willen, let's say zo'n 10 maand dan XD) aan Zahire haar tempo. Het lijkt wel een manegelespaard, zo traag. De enige manier om haar aan het lopen te krijgen en te houden was continu je been erin drukken, en dat is niet de manier waarop ik wil rijden. Dat stompt haar alleen nog maar verder af.
Ik heb met S*ibyl hemel en aarde bewogen om terug reactie te krijgen op mijn been en dat was half geslaagd. Voorheen moest ik letterlijk elke pas aandrijven of ze viel een volledige gang terug, dankzij S haar hulp blijft ze nu netjes in dezelfde gang, zij het in haar eigen tempo: traag dus. Nu wil ik graag verder in dressuur dus dan zijn zaken als "tempo" en "impuls" wel belangrijk, die waren bij haar gewoon compleet niet aanwezig.
Topic hier geplaatst en naast wat grote commentaar op mijn houding en mijn paard haar gewicht kwam eruit dat ik echt veel strenger moet zijn. Point taken, ik ben niet altijd even streng genoeg... En daar maakt Zahire dankbaar gebruik van.
Vandaag kwam Caro langs, de daad bij het woord gevoegd en strenger geweest. Geen of onvoldoende reactie op het been: tikje met de zweep (in mijn geval: aanraken met de zweep dus :lol: Ik ben veel te soft om echt een mep te geven en Zahire heeft dat ook helemaal niet nodig). Drie keer een tikje moeten geven en mevrouw zag ineens het licht. Ik kon er ein-de-lijk afblijven met mijn been terwijl ze op een mooi tempo bleef lopen. Het zevende wereldwonder in haar geval, ben zeer verbaasd maar superblij
Maar weer genoeg gezeverd voor vandaag
Tijd voor foto's!Op aanraden van de reacties in mijn topic hou ik mijn teugels nu iets langer, dat Zahire meer ruimte krijgt om vooruit te gaan. Ze vond het hogere tempo in het begin echt niet leuk en maakte dat duidelijk door haar hoofd omhoog te doen en haar neus eruit te drukken. No problemo, je kunt niet alles tegelijk hebben en de prioriteit wouden we nu echt wel eerst op een goed tempo hebben, dus deed ze maar even haar neus eruit

Andere kant, ze buigt hier teveel naar binnen door mijn fout, ik had wat spanning in mijn binnenarm

Met dit beeld ben ik eigenlijk al heel tevreden
. Op de loodlijn ipv erachter, ontspannen, op mij gericht en een beetje richting achterhandgebruik - iets dat ze normaal nooit toont, ze loopt compleet op haar voorhand...
Het tempo was hier goed
. Ik merk ook op dat ik het véél gemakkelijker heb om netjes recht te blijven zitten als zij tempo maakt, raar!

Love that horse!

Spijtig dat ik de foto weer verpest met mijn rothouding. Die hakken zijn hopeloos. Wel heel tevreden van Zahire, dit is de hoek waar ze altijd onnozel doet, nu geen probleem gegeven, gewoon ontspannen en op mij gericht

Heel blije Lesley

(ik lijk wel een Michelinmannetje met mijn bodywarmer en valvest
)
Nog wat balkenwerk, ook een sprongetje gedaan (goede beloning voor Zahire, dat vind ze echt superleuk)
Check dat achterbeen

Andere kant ook

En een galopje. In galop zijn we beide al veel verbeterd: actiever, en ik zit rechter, zit haar minder in de weg

Op de moeilijke kant is ze wat moeilijker vooruit te krijgen en heb ik ook meer moeite met recht zitten

Commentaren en tips zijn zeer welkom, maar opbouwend

Ik weet dat ik nog héél veel werk aan mezelf heb: rechter zitten, armen soms meer ontspannen, been lang houden, tenen naar binnen zijn enkele van de grote werkpunten.
Zahire heeft ook nog haar werkpunten maar van dit beeld schrik ik al, dit is zo niet-Zahire, die sloft normaal maar wat op haar gemakje rond. Dus ben momenteel al heel erg blij met dit beeld, we hebben tijd, de rest komt later wel!
. Zahire loopt énorm op de voorhand. Had het bij die foto erbij gezet omdat ze op die foto eindelijk eens iets minder op de voorhand viel dan normaal. Daar zit zeker een groot werkpunt en daar gaan we zeker mee aan de slag! Ze heeft jaren op haar gemak gelopen, eerder richting het sloffen bijna soms, en het is niet evident om haar zelfs nog maar in haar eigen hoefslagen te laten "instappen" zoals wij dat hier noemen - dat ze dat vandaag wel deed, is voor haar al een grote stap in de goede richting. We gaan nu verder met het tempo wat meer te bevestigen, en zodra ik kan - werkloos zijn is niet leuk op dat gebied